cap verplicht in veluwe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjorsias

Berichten: 530
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: leiden

cap verplicht in veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 14:21

Ik weet dat het natuurlijk veel beter is om met cap te rijden, maar we gaan volgende week op trektocht naar de veluwe. en stel nou dat het heel lekker weer is en we ff gaan zwemmen oid.. ik vroeg me dus af of het verplicht is om hier met een cap te rijden of dat het gewoon je eigen verantwoordelijkheid is?

Jump_Horse

Berichten: 91
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: AMERIKA!

Re: cap verplicht in veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:48

als het op die plek verplicht is met ruiterbewijs te rijden dan is een cap ook verplicht.
verder is het je eigen verantwoordelijkheid, maar ik raad je aan ltijd en overal (zeker op onbekend terrein) met cap te rijden! zelfs tijdens het "zwemmen" met de paarden, wat als je valt met je paard en hij schopt perongeluk tegen je hoofd... Knipoog

sjorsias

Berichten: 530
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: leiden

Re: cap verplicht in veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 14:54

okeej bedankt.
we gaan rijden in de noord veluwe, maar heb geen ruiterbewijs, weet jij toevallig ook waar een ruiterbewijs verplicht is. in welke gebieden? en kan ik dit ergens vinden op het internet ofzo?

Jump_Horse

Berichten: 91
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: AMERIKA!

Re: cap verplicht in veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:59

dit heb ik voor je kunnen vinden:

Waar heb ik het ruiterbewijs nodig?

Het valt niet mee om precies uit te vinden in welke gebieden het ruiterbewijs vereist is! Vele telefoontjes naar hoofdkantoren, regiokantoren, terreineigenaren en terreinbeheerders geven het volgende (gebrekkige) beeld:

Staatsbosbeheer: op geen van de terreinen is een ruiterbewijs vereist

Natuurmonumenten: Ruiterbewijs + ‘gele kentekenplaatjes' aan het hoofdstel zijn vereist in Nationaal park Veluwezoom en omtrek (Zuidoost-kant van de Veluwe), inclusief de zogenaamde Posbank en de Loenermark bij Loenen

Gooisch Natuurreservaat: Ruiterbewijs verplicht. Dit zijn alle natuurgebieden in het Gooi rondom en tussen Naarden, Huizen, Bussum, Hilversum en Hollandse Rading

Kleine terreineigenaren: sommigen (bv. Den Treek bij Maarn) vereisen betaling (dagkaarten, jaarkaarten) waarvoor de beheerder een penning afgeeft. Echter deze gebieden passen zich meestal aan aan het beleid van de grote eigenaren, zoals Staatsbosbeheer, en meestal is hier dus geen ruiterbewijs vereist.

steeds meer gemeenten stellen het verplicht om bij de aanvraag van een toegangskaart in bezit te zijn van het ruiterbewijs, zoals de gemeente Soest (o.a. de Soester Duinen). Verwachting is ook dat o.a. Arnhem, Renkum en Ede het ruiterbewijs verplicht zullen gaan stellen maar dit is nog onzeker……


Het meest opvallende van deze belronde is dat bij de officiële instanties zoals Stichting Recreatie Ruiter geen goed overzicht bestaat van de gebieden waar het ruiterbewijs vereist is. Dit komt dus met name doordat alle terreineigenaren afzonderlijk het beleid voor hun eigen gebied mogen vaststellen. Dit wordt kennelijk nergens centraal geregistreerd, alhoewel de SRR zich nu wel ten doel heeft gesteld om dit volgend jaar in kaart te gaan brengen.

Om dit overzicht nog completer te maken, wil ik graag aan alle leden vragen informatie over andere gebieden ook door te geven (redactie@midgard-nieuws.nl). Het is namelijk niet handig als je een dag spontaan ergens anders wilt gaan rijden en ter plekke tot de ontdekking komt dat je geen toegang hebt (of een boete riskeert….)!

(Bron: http://www.midgard-nieuws.nl)

maar net zoals Loon op Zand (watr hierbij niet vermeld staat) weet ik dat je een vergunning moet aanvragen!!
ik zou zeggen, bel bnaar de plaatselijke VVV's die weten het vaak te melden, of de manege's in de buurt.

sjorsias

Berichten: 530
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: leiden

Re: cap verplicht in veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 15:05

okeej bedankt! denk dat ik hier wel uit kan opmaken dat in het gebied waar wij gaan rijden over het algemeen geen ruiterbewijs nodig is toch.

Jump_Horse

Berichten: 91
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: AMERIKA!

Re: cap verplicht in veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:06

sjorsias schreef:
okeej bedankt! denk dat ik hier wel uit kan opmaken dat in het gebied waar wij gaan rijden over het algemeen geen ruiterbewijs nodig is toch.



zoals ik al aangaf, over Loon op Zand staat het er ook niet bij,
de veluwe... ik zal toch echt voor de zekerheid navragen of je geen vergunning (is aan te vragen voor een dag, week of jaar) en ruiterbewijs nodig heb!

sjorsias

Berichten: 530
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: leiden

Re: cap verplicht in veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 15:09

ohja had daar overheen gelezen sorry Lachen
ga het wel even navragen nog ja! thnx

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: cap verplicht in veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:22

Wij zijn in juni op vakantie geweest op de Veluwe en ik moest daar een vergunning hebben.
Deze heb ik gekocht op de camping en was €4 voor 1,5 week.

En wat betreft het rijden zonder cap.
Misschien na het lezen van mijn verhaal, toch maar even opzetten.
Ik heb namelijk ook een paard, wat nooit wat doet in het bos, maar dit keer dus wel:

viewtopic.php?f=1&t=799439

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: cap verplicht in veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:42

Over die cap, en gevaarlijk enzo, dat weet je zelf al ....

Maar let wel op met zwemmen op de Veluwe i.v.m. blauwalg in het water, dat is gevaarlijk, voor jou en je paard!

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: cap verplicht in veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:40

Jump_Horse schreef:
als het op die plek verplicht is met ruiterbewijs te rijden dan is een cap ook verplicht.
verder is het je eigen verantwoordelijkheid, maar ik raad je aan ltijd en overal (zeker op onbekend terrein) met cap te rijden! zelfs tijdens het "zwemmen" met de paarden, wat als je valt met je paard en hij schopt perongeluk tegen je hoofd... Knipoog

Haha! Haha! ROFL ROFL
Waar haal je DIE wijsheid vandaan?? Er is geen enkele wet- of regelgeving die het dragen van hoofdbescherming verplicht!

Mo_I_Rana

Berichten: 7503
Geregistreerd: 09-11-03

Re: cap verplicht in veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:21

Wel dan vind ik dat het verplicht zou moeten zijn Knipoog
De cap bestaat niet voor niets en ik ben ontzettend blij dat ik dat ding altijd op heb, want een ongeluk schuilt in een klein hoekje, zeker op een buitenrit...

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Re: cap verplicht in veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:25

*Cap is niet verplicht bij buitenrijden
*Op de veluwe hoef je alleen in de bossen van de gemeente Arnhem een ruiterbewijs te hebben
*Bij sommige specifieke natuurgebieden moet je een vergunning kopen. Op de veluwe geld dat op de posbank en de loenermark (natuurmonumenten)

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: cap verplicht in veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:23

@Kebie: Ik moest ook een vergunning hebben in de bossen bij Laag Soeren hoor.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Re: cap verplicht in veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:06

Met cap rijden is (nog) niet verplicht.
Alleen kan je verzekeraar moeilijk doen als je niet met cap hebt gereden en er gebeurd wat.

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: cap verplicht in veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:58

foetsie schreef:
Met cap rijden is (nog) niet verplicht.
Alleen kan je verzekeraar moeilijk doen als je niet met cap hebt gereden en er gebeurd wat.

Verzekeraars staan niet boven de wet en daarmee kunnen ze hier dus niet moeilijk over doen!
Doe even een concreet bewijs en anders graag ophouden met stemmingmakerij!

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: cap verplicht in veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:07

Kowloon1 schreef:
Wel dan vind ik dat het verplicht zou moeten zijn Knipoog


..en ik een intelligentietest Cool

Citaat:
De cap bestaat niet voor niets ...

Idem veiligheidsvest met klapzak toch?! en refecterende vestjes, gps-trackers en euh... slofteugels Clown

Op het asoverkeerstopic werd beschamend helder hoeveel buitenrijders aan de basiseis die de wet wél stelt voldoen. De rest is geneuzel.

Voorbeeld

Maanling schreef:
En dan heb je nog de ruiters... ik vraag me af hoeveel van jullie werkelijk wisten dat je te paard en ernaast een bestuurder bent ....


Dát is nu verplícht. Die regels te kennen. Dan hoef je ook de ts-vraag niet te stellen Pling

hc

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Re: cap verplicht in veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 15:09

ikke schreef:
foetsie schreef:
Met cap rijden is (nog) niet verplicht.
Alleen kan je verzekeraar moeilijk doen als je niet met cap hebt gereden en er gebeurd wat.

Verzekeraars staan niet boven de wet en daarmee kunnen ze hier dus niet moeilijk over doen!
Doe even een concreet bewijs en anders graag ophouden met stemmingmakerij!


Dit is er aan mij verteld door een verzekeringagent jaar of 3-4 geleden toen ik uitzocht hoe het zat met verzekeringen.Maar houd mijn mond dan wel dicht. Lips are sealed

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: cap verplicht in veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 15:27

Nene, nee, heel goed dat je dit erbij vertelt Foetsie. Dit is namelijk een goed voorbeeld waar veel natte-apen-verhalen vandaan komen. Bij belanghebbenden.

hc

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Re: cap verplicht in veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 15:54

Denk dat de TS dit gewoon even bij haar verzekering na moet vragen.
Wat me toendertijd op viel is dat het voor de verzekeringsagenten zelf ook uitpluizen was hoe dat nou precies zat.
Ik heb me toen laten informeren, omdat ik verzekerd moest zijn voor deelname aan een paarden evenement en ik op een paard van iemand anders reed.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: cap verplicht in veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 16:02

hmm, nog een natte aap hier dan, want ik heb ook van mijn verzekering begrepen dat ik bij het niet dragen van een goedgekeurde (!) valhelm het risico loop dat zij niet betalen bij schade, bijv. na een val.
heb voor warm weer zo'n casco-geval, dat draagt best prettig en is luchtig door de sleuven die erin zitten. ben er zo aan gewend dat ik het nu raar vind voelen om blootshoofds te paard te gaan. Bloos

maar verplicht is het vast niet: ik heb jaren op een jachtstal in Otterlo (Veluwe) gereden, en die jachtruiters hadden bijna nooit een cap op. zelfs niet tijdens de jacht: dan dragen ze een hoge hoed.
we kwamen best geregeld boswachters tegen, maar dan krijg je daar echt geen commentaar op. hooguit wanneer je naast de ruiterpaden rijdt. Haha!

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: cap verplicht in veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 16:38

dierfysio schreef:
hmm, nog een natte aap hier dan, want ik heb ook van mijn verzekering begrepen dat ik bij het niet dragen van een goedgekeurde (!) valhelm het risico loop dat zij niet betalen bij schade, bijv. na een val.


Die uitspraak is te ruim.
Erg leuke uitspraak dat 'goedgekeurd'. Goedgekeurd waarvoor want op de openbare weg is er geen wettelijke verplichting.
Het staat los van een WAverzekering.
Het staat los van een ziektenkostenverzekering.

Waar de natte-apen-verwarring vandaan komt is dat ondernemers en organisatoren de financiële risicos van aansprakelijkheden willen verzekeren. Die verzekeraars willen hun risico uiteraard kunnen inschatten en stellen dus de voorwaarden waarbinnen zij een dekking afgeven. De ondernemers en organisatoren geven dat dan als voorwaarden dóór aan ruiters.
Ook als jij een levensverzekering wil afsluiten kan het zijn dat de verzekeraar voorwaarden stelt.'Gij zult niet onveilig vrijen' is een heet hangijzer (geweest) bijvoorbeeld Haha!

hc

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Re: cap verplicht in veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:56

Rij elke dag op de Veluwe en is niet verplicht hoor een cap. Draag hem zelf soms wel en soms niet. Gewoon eigen keuze.
Waar ik rijd is geen ruiterbewijs nodig. Heb 3 keer de Veluwetrail gereden en alleen ruiterbewijs rondom Arnhem was toen verplicht. En soms idd zo'n dagkaartje kopen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Re: cap verplicht in veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:41

Rijden met cap is niet verplicht in de Veluwe, maar het is wel zo verstandig om er een te dragen. Ik droeg ook nooit een cap buiten, tot ik mijn vriendin tijdens vakantie op de Veluwe van haar paard zag vallen... cap zwaar beschadigd maar haar hoofd gelukkig dankzij de cap nog heel! Ik ben daar zo van geschrokken dat ik sindsdien buiten altijd een cap draag, en nu zeker ook sinds ik endurance rij weet ik niet beter.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: cap verplicht in veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:12

Het dragen van een cap is idd niet verplicht. Wel erg handig, al is het al om de laaghangende takken...

Bonique
Berichten: 260
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: cap verplicht in veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:48

Ik sta met m'n paard in Stroe en rij dus wekelijks "op de Veluwe". Zover ik weet is een cap en een vergunning niet verplicht.

Ik ben zelf absoluut geen liefhebber van een cap op m'n hoofd. Vind het verschrikkelijk, met name zomers. In de bak heb ik 'm bijvoorbeeld ook nooit op. Op de vereniging waar ik wekelijks les, is een cap (helaas) verplicht. Toch heb ik m'n cap de laatste tijd wel steeds vaker op. Heb laatst een nieuwe gekocht, een Kavalkade en moet zeggen, die zit erg lekker (zover een cap lekker kan zitten...).

Het is nu eigenlijk meer een gewoonte om 'm op te zetten als ik naar het bos ga. Maar met dressuur in de bak, nee, daar begin ik niet aan. Besef heel goed dat elk paard kan schrikken. Ik heb een 14-jarige Gelderse merrie die ik al 5 jaar heb. Kan inmiddels zeggen dat ze bomproef is en niet zo snel van d'r stuk te brengen is. Bokken doet ze misschien 2x per jaar en steigeren komt niet niet in d'r woordenboek voor.

Maar iedereen moet voor zich zelf bepalen of hij of zij een cap op wil zetten of niet. Ik vind dat een ander daar niet over mag oordelen.