te enthousiast paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Clyde
Berichten: 883
Geregistreerd: 29-04-05

te enthousiast paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 23:23

ik ben met mijn paard van 17 jaar aan het buitenrijden. Dit doe ik altijd samen met mijn vriendin. Mijn paard is gewend geweest altijd te crossen (niet bij mij) Nu ben ik hem redelijk aan het heropvoeden. Het gaat best goed. Ik heb tot nu toe steeds een stukje toegevoegd. Eerst alleen stappen, toen wat draven toegevoegd en nu ook een klein stukje galop.

Ik wil graag advies over het volgende: Hij wil zo graag heel hard, als we draven wil hij in galop en soms lukt het dan ook. Dan neem ik hem wel terug ook al kost dat veel moeite, want ik wil dat hij luistert. Ook wordt hij tijdens het galopperen steeds sterker, ik krijg hem wel terug als mijn vriendin afremt, want zij rijdt voorop. Maar wat zijn de mogelijkheden om hem nog beter te leren luisteren. Dus eigenlijk stoppen op mijn hulpen. In de bak luistert hij prima hoor, maar buiten is hij erg enthousiast.
Wie heeft er wat tips?

Clyde
Berichten: 883
Geregistreerd: 29-04-05

Re: te enthousiast paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 08:53

Heeft niemand tips?

Schuur_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 09-08-05

Re: te enthousiast paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:03

Gewoon zoals je bezig bent. Vanaf het moment dat hij ervandoor gaat een overgang maken, eventjes stappen en opnieuw proberen.
Anders kan je ook een paar oefeningen die je normaal in de bak doet eens uitproberen buiten zodat hij met zijn hoofd bij jou blijft.

Clyde
Berichten: 883
Geregistreerd: 29-04-05

Re: te enthousiast paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 09:12

Oke, bedankt voor je advies. Wat oefeningen erbij is ook een leuk idee. Vooral nu onze bak niet zo goed te rijden is, kan ik toch wat oefenen.

Fortuna_love

Berichten: 273
Geregistreerd: 08-02-07
Woonplaats: emmeloord

Re: te enthousiast paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:18

mijn pony is het verhaal precies ht zelfde we zouden laats n stukje galloperen met mog 2 andere mensen erbij en zij slaat op hol , maar mijn pony is dat nog niet gewend zij denkt oo ik mag rennen tot aan tokio! *LOL*

Clyde
Berichten: 883
Geregistreerd: 29-04-05

Re: te enthousiast paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 10:29

Wat doe je dan op zo'n moment. Ik vind het terugnemen erg moeilijk, ik heb het idee dat ik keihard hang aan zijn mond, en dat is natuurlijk weer niet de bedoeling.

Jump_Horse

Berichten: 91
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: AMERIKA!

Re: te enthousiast paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 12:34

zodra je merkt dat hij versneld, gelijk terug in stap gaan en een tijdje blijven stappen, daarna weer opnieuw proberen.
doordat je steeds gaat stappen "pest" je hem, hij wilt harder, maar jij gaat zachter, hopenlijk krijgt hij dan door dat als hij rustig blijft hij niet terug hoeft in stap.
en steeds als hij wel rustig is goed belonen, als je hem geen vrijheid durft te geven met de teugels dan is je stem al voldoende.
mocht hij er echt vantussen gaan, dan zit er bijna niets anders op dan de handrem, maar zelf ook tegelijk diep in je zadel gaan zitten (liever iets te diep waardoor je iets naar achteren zit, want dan leg je er meer gewicht op) of als de ruimte het toelaat op een kleine volte zetten, maarja da lukt niet altijd in het bos Knipoog

woeliej

Berichten: 2906
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zutphen

Re: te enthousiast paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 15:10

om dat 'hangen aan de teugels' tegen te gaan zou je kunnen zig-zaggen om de snelheid eruit te halen en daarna omtrekken als dat wil. Zo doe ik dat bij mijn pony, hij wil ook te graag. Verder zou ik je ook niet echt kunnen helpen want ik kamp met het zelfde probleem Bloos

Clyde
Berichten: 883
Geregistreerd: 29-04-05

Re: te enthousiast paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 18:55

In stap gaat wel goed, dan kan ik ook lange teugel geven.
Soms als hij druk is gaat hij dribbelen, dit doet hij lang niet altijd.
Tot nu toe ben ik ook teruggegaan in stap omdat ik dan weer eventjes moed moest verzamelen om het opnieuw te proberen.
Als het goed ging gaf ik hem daarna een lange teugel als beloning. Hopelijk krijgt hij het inderdaad door. Zigzaggen heb ik nog niet geprobeerd, maar goed om een uit te proberen.

Clyde
Berichten: 883
Geregistreerd: 29-04-05

Re: te enthousiast paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 11:59

zijn er nog meer mensen met dit probleem en wat doen jullie er verder mee?

woeliej

Berichten: 2906
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zutphen

Re: te enthousiast paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:16

ik heb het probleem dus ook, maar dan net weer anders. Stap ik voor mij niet te doen, wat wil die niet, dribbelt steeds aan, wod 1 groot gevecht en draven kan alleen maar op rottempo. Alleen gallop kan hij 'normaal' lopen. Ik ga nu dressuurmatig meer met hem doen en hoop dat hij dan eens leert dat het niet alleen maar gaat zoals hij het wil. Verder probeer ik dus te zig-zagen en om te trekken en af en toe eens een flinke ophouding maar dat werkt vaak maar 2 sec.. Ik denk ook niet dat het echt goed komt met mij poownie omdat hij gewoon zo druk is, nu moet ik dus leren dat te beteugelen maar dat gaat me op dit moment nog best moeilijk af Nagelbijten / Gniffelen Maar in de bak gaat het al steeds beter.

Clyde
Berichten: 883
Geregistreerd: 29-04-05

Re: te enthousiast paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 09:50

Ja. dat is vervelend he? Hopelijk helpt wat meer dresuurmatig met hem aan de gang. Soms heeft die van mij ook een bui dat hij alleen maar dribbelend kan lopen, dan heb ik ook niet het idee dat de ophoudingen helpen. Maar andere keren gaat het gelukkig wel goed. Nou ja, de aanhouder wint, denk ik dan maar.
Ook succes met je pony!

woeliej

Berichten: 2906
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zutphen

Re: te enthousiast paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:40

het scheelt bij mij wel of ik met anderen rijdt of alleen. Mischien dat jou paard daar ook op? Met anderen erbij is hij zo gek als een deur en als ik heb dan streng aanpakt door mijn zin door te drijven dat hij stappen moet, gaat hij uiteindelijk maar bokken.. Als ik alleen ben heeft hij dat niet zo, maar dan rij ik ook op hoger tempo, ik train namelijk voor endurance dus we doen ook voornamelijk gallop. Maarja, hij moet wel leren dat hij ook stoppen moet natuurlijk maar dat heeftie in zijn 13 jarige bestaan nog niet best door gekregen Nagelbijten / Gniffelen

jij ook succes!

Jesjepaarden

Berichten: 220
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Een huis met een dak

Re: te enthousiast paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:41

Tsja, het is en blijft best lastig, wat ik meestal doe als 'ie er (bijna) vandoor gaat leg ik mijn zweepje tegn zijn borst aan, dat helpt bij mijne wel!
Veel succes met je probleem!!

Animal_ABC

Berichten: 1343
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Zoersel (BE)

Re: te enthousiast paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:46

Is het paard nagevelijk op het bit? Wat doet hij als je meer druk op de teugels zet?
Kun je hem op je zit vertragen?
Lukt dat allemaal wel in de bak maar niet in het bos? Of toch eigenlijk ook niet zo goed in de bak?
Beschouw het bos als een verlengstuk van de bak, waar je ook echt aan het trainen bent. Dus heel regelmatig nagefelijkheid controleren, verzamelen, vertragen op je zit, al voordat hij begint te drammen..

Succes!

Nieknollie

Berichten: 24
Geregistreerd: 17-11-06
Woonplaats: Abbenes

Re: te enthousiast paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:55

Als je met zijn 2-en bent dan is het bij veel paarden zo dat ze in het bos zo dicht mogelijk op elkaar rijden (voornamelijk het achterste paard zo dicht mogelijk op het voorste) bij een gangetje hoger, wanneer je je paard terug probeert te nemen komt deze vaak in protest en lijken ze alleen maar sterker te worden. Ik weet natuurlijk niet of dit bij jou het geval is, maar probeer eens het paard wat ruimte te geven en kijk eens of hij het andere paard ook echt voorbij wil en of hij daar dan ook van weg wil lopen. Ik heb met veel paarden gemerkt dat ze alleen maar bij willen blijven, een enkeling wil ook inhalen maar op het moment dat ze voorop lopen gaat het tempo meteen helemaal naar beneden. Het is misschien een beetje spannend maar de moeite waard om eens te zien wat de intentie van je paard echt is. Als je weet dat ze er niet echt vandoor wilt is dat een stuk relaxter rijden...

woeliej

Berichten: 2906
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zutphen

Re: te enthousiast paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:44

Nieknollie schreef:
Als je met zijn 2-en bent dan is het bij veel paarden zo dat ze in het bos zo dicht mogelijk op elkaar rijden (voornamelijk het achterste paard zo dicht mogelijk op het voorste) bij een gangetje hoger, wanneer je je paard terug probeert te nemen komt deze vaak in protest en lijken ze alleen maar sterker te worden. Ik weet natuurlijk niet of dit bij jou het geval is, maar probeer eens het paard wat ruimte te geven en kijk eens of hij het andere paard ook echt voorbij wil en of hij daar dan ook van weg wil lopen. Ik heb met veel paarden gemerkt dat ze alleen maar bij willen blijven, een enkeling wil ook inhalen maar op het moment dat ze voorop lopen gaat het tempo meteen helemaal naar beneden. Het is misschien een beetje spannend maar de moeite waard om eens te zien wat de intentie van je paard echt is. Als je weet dat ze er niet echt vandoor wilt is dat een stuk relaxter rijden...


dat hoeft niet hoor, mijn pony wil niet alleen bij blijven hij wil er echt voorbij en pas als het andere paard een heel groot stuk is achter geraakt komt hij ietsje meer terug in tempo. Dus ik heb een uitzondering? :p

Julia_14

Berichten: 1605
Geregistreerd: 31-10-06

Re: te enthousiast paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:00

Mijn verzorgpony is af en toe ook verschrikkelijk drammerig tijdens het buitenrijden. Het enige wat ik kan zeggen is blijven terugnemen en ontzettend veel geduld hebben.
Tijdens de galop probeert mijn verzorgpony steeds maar harder te gaan, dan neem ik haar gewoon terug tot ze heel langzaam loopt, en dan mag ze weer een ander tempo aannemen. Mocht ze echt veel te hard gaan, dan moet ze stappen. Verder is de draf bij mij altijd een probleem, ze draft of superhard dat ik bijna niet kan blijven zitten (en dan met een westernzadel!) of ze springt gewoon in galop aan. Maar als ik net zolang blijf "doorzeuren" (in haar ogen dan Tong uitsteken ) dat ze rustig moet lopen, luistert ze op een gegeven moment meestal wel.
Het verschilt bij ook altijd heel erg of ik op de heenweg of terugweg ben Haha! Op de heenweg stapt en draaft ze op een lekker tempo, en is ze in galop ook veel rustiger en makkelijker terug te nemen. Op de terugweg is het een verschrikkelijke drammer die de hele tijd loopt te dribbelen en harder probeert te gaan. Op de weg richting stal galoppeer of draaf ik ook nooit, dit omdat ik weet dat ze er dan of vandoor gaat, of omdat ik dan gewoon veel te hard in der mond moet trekken wil ze stil komen te staan(ik rijd met een scharen bit dus dit doe ik haar liever niet aan Knipoog ). Maar, zoals ik al zei, als ik gewoon genoeg geduld heb en de hele tijd hoooo zeg, en ophoudingen met de teugels maak, diep in het zadel ga zitten etc, komt ze vanzelf terug in stap en dan blijft ze steeds langere perioden in stap lopen.

Dus: mijn advies, gewoon rustig blijven terugnemen, vooral niet boos/kwaad worden, maar heel veel geduld hebben.

Clyde
Berichten: 883
Geregistreerd: 29-04-05

Re: te enthousiast paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 18:45

@snuffelhues. Hij is buiten heel nagevelijk. Prachtig gezicht, ik wilde dat hij in de bak zo mooi liep. en nu doet hij het helemaal zelf. Ik blijf wel oefenen hoor, ben ook nog maar net bezig met zoveel buitenrijden omdat het lang geduurd heeft voor het vertrouwen tussen ons goed zat.

@Nieknollie. Ik denk dat hijwel bij wil blijven. Hij is zo goed als blind en heeft denk ik veel steun aan zijn voorganger. Ik merk wel nu ik dus heel veel met hem naar buiten gaat, dat hij ook zelf iets meer afstand neemt.

Die van mij draaft soms ook zo hard dat ik het niet bij kan houden of springt stiekem in galop aan. Dan ga ik ook terug in stap. Mijn vriendin oefent samen met mij en als ik wil stoppen, neemt ze ook terug. Dat is wel fijn want alleen red ik het nu nog niet. Maar dat komt wel.
Op de terugweg stap ik altijd voor de zekerheid want dan is hij nog drukker.