Paard ervandoor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:33

natascha78 schreef:
Als je paard nog niet al te hard gaat en je zit op een heel breed stuk gewoon groot een volte maken..
en tjaa.. Als je paard er egt vandoor gaat, dan heel de tijd kneepjes maken, en dan weer wat langer terug houden en dan weer kneepjes maken, meestal helpt dat wel

Gelukkig ben jij nooit bijrijder van mijn oude muts geweest. Leuke theorie, maar in de praktijk blijkt onder dergelijke omstandigheden toch meestal iets grover geschut noodzakelijk...........

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:02

ikke schreef:
natascha78 schreef:
Gelukkig ben jij nooit bijrijder van mijn oude muts geweest. Leuke theorie, maar in de praktijk blijkt onder dergelijke omstandigheden toch meestal iets grover geschut noodzakelijk...........


Wellicht is basisopvoeding dan een goed idee? Ik kan een dergelijk paard geen argument vinden voor wat een goede methode is.

Ik krijg HEEL vaak de vraag of ik op een paard wil. Wordt behoorlijk sterk aangedrongen vaak. Ik doe dat uit principe niet.
Goed paardmanschap is het voorzien en voorkomen van problemen. Ik vind dat een goed paardman(m/v) niet op een slecht opgevoed of onvolledig beleerd paard dient te stappen onder omtandigheden waarin het paard kan doen wat het wil. Geweld is voor mij geen optie, een brevet van onvermogen.

hc

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:14

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Gelukkig ben jij nooit bijrijder van mijn oude muts geweest. Leuke theorie, maar in de praktijk blijkt onder dergelijke omstandigheden toch meestal iets grover geschut noodzakelijk...........


Wellicht is basisopvoeding dan een goed idee? Ik kan een dergelijk paard geen argument vinden voor wat een goede methode is.

Ik krijg HEEL vaak de vraag of ik op een paard wil. Wordt behoorlijk sterk aangedrongen vaak. Ik doe dat uit principe niet.
Goed paardmanschap is het voorzien en voorkomen van problemen. Ik vind dat een goed paardman(m/v) niet op een slecht opgevoed of onvolledig beleerd paard dient te stappen onder omtandigheden waarin het paard kan doen wat het wil. Geweld is voor mij geen optie, een brevet van onvermogen.

hc

Mijn oude paard was doodsbang voor een zweep. Ik heb geen idee waar dat vandaan kwam, ze was 11 toen ik haar voor het eerst zag en waar ze vandaan kwam weet ik niet. Die opvoeding is uiteindelijk wel goedgekomen, maar toen waren we wel vijf jaar vallen-en-opstaan verder. Dat was 20 jaar geleden dat ik daaraan begon. Als ik toen had geweten wat ik nu allemaal weet, waren dingen anders gelopen. Maar met dit paard heb ik de wereld ontdekt en daarmee zijn dus niet altijd de meest suptiele oplossingen gekozen. Trail and error is uiteindelijk voor de meesten de weg die ze moeten gaan. Parelli, Voest en Roberts waren toen nog niet bekend en ook de NVVR stond nog in de kinderschoenen en zouden voor mij pas later in beeld komen, toen een belangrijk deel van die opvoeding al had plaatsgevonden..........