Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 22:29

Sinds kort rijd ik "buiten", dat wil zeggen van het terrein af het bos in. We hebben nu een heerlijk coole merrie waar dat mee kan. Ik heb dus nog nagenoeg geen buitenrij-ervaring en vraag me af hoe je nu het beste kunt reageren als je loslopende honden (al dan niet met baas) tegenkomt of als een hond je achterop komt? Wat moet je dan doen .... Verward

Ben zelf al eigenlijk een beetje bang voor vreemde loslopende honden, dus zal sowieso rustig moeten blijven om dit niet op mijn paard over te brengen ...

Graag jullie ervaringen/tips/adviezen!

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:30

Ik ging altijd even stil staan zodat Anouar de hond kon zien. Als het baasje dan een poging deed om de hond bij zich te kregen bleef ik even wachten. Als dat niet het geval was draafde ik gewoon verder, al dan niet met hond achter ons aan.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:41

ik rij altijd gewoon in stap doortenzei de baas de hond niet te pakken krijgt gaik stiltaan.maar bij mn paard heeft er ook een kertje een hond naar zn achterbenen gevlogen. toen mepte hij wel(was niet raak) dan vind ik ook dat ze hu hond bij moeten houden.

Antgillya

Berichten: 368
Geregistreerd: 21-01-05
Woonplaats: Den helder

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:44

Als je zelf al angstig bent, draai dan je paard om , zodat deze naar de hond toe staat,
veel honden(niet alle!) schrikken zich een hoedje en stoppen met rennen,
blaffen en andere gekke dingen doen.

Julia_14

Berichten: 1605
Geregistreerd: 31-10-06

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:46

Als er een hond op je af komt, gewoon de de voorkant van je paard ernaar toe draaien. De meeste honden stoppen dan wel en/of rennen weg.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:15

Hangt er helemaal van af wat voor hond en hoe de situatie is.

- soms rij ik gewoon door in de gang waar ik mee bezig ben
- soms ga ik even een gang terug, ga stappen of stilstaan zodat het paard niet meer interessant is
- soms ga ik met paard naar het baasje van de hond toe zodat ze hem kunnen pakken (bij jonge honden)
- soms rij ik recht op de hond af om hem te ontmoedigen

Hangt er net vanaf wat voor soort hond, hoe het gedrag is van de hond, wat het baasje aan het doen is.

Erfhonden, jachthonden, speelse honden, puppy's, honden die besloten hebben dat ze voortaan bij jou horen, noem maar op.

Echte agressief overkomende honden probeer ik recht op af te rijden en anders naar het baasje zodat die hem kan pakken.

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:19

ik stap altijd voorbij voetgangers, als het baasje moeite heeft met het beestje pakken omdat hij achter mij aan komt stop ik ff en stap dan weer verder,, gaat de hond achter mij aan stap ik gewoon verder tot ik voorbij de voetganger ben en ga dan weer verder in de gang die ik wil..ik rij al jaren buiten en ben nog nooit een echt bijtende hond tegen gekomen,, wel blavende maar die zijn meestal bang als ze erg in de buurt komen Tong uitsteken

Als het een agressieve hond is zeg ik tegen het baasje, je weet dat als hij mijn paard bijt dat mn paard schopt en dat is in de meeste gevallen einde van de hond,, dan zijn ze gewaarschuwt!

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:23

Ik vind vooral die honden grappig die echt besloten hebben dat jij het nieuwe baasje bent Haha!.

Dan rij je daar in stap, twee paarden naast elkaar en na verloop van tijd kom je er achter dat er al een poosje een blij uitziende kruising van het een of andere hondensoort naast je draaft en telkens blij omhoog kijkt naar je paard met een blik van 'zullen we iets sneller gaan? ja? toch? en dan een lekkere lange rit maken? ja?'

Dat soort hondjes probeer ik altijd eerst weer bij het baasje af te leveren voor dat we gaan draven of galopperen Haha!. Voor je het weet heb je de hele rit een blije hond mee en het baasje maar zoeken Haha!.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:04

Apple schreef:
- soms ga ik even een gang terug, ga stappen of stilstaan zodat het paard niet meer interessant is


Dat is vanuit de hónd bezien helemaal perfect geredeneerd.

Met naar de hond toe draaien moet je héél erg oppassen. Dat is in élk geval opwindend voor de hond en kan (terecht) als daad van agressie opgevat worden. Je wil juist dat een hond níet agressief reageert en níet meer opgewonden raakt.

Honden die je 'adopteren' zijn eigenlijk het grootste probleem. Op zich niet joúw probleem maar sociaal gevoel máákt het dat wel. Verrot lastig soms, maar ja, wél heel aandoenlijk ook.

Wat ik hier bijna dagelijks heb is dat op een weg met verkeer de drukke erfkeffers om ons heen dansen. Ik hou mijn hárt altijd vast dat daar geen auto overheen dendert. Ik ga altijd extra rustig extra rechts rijden met mijn rijstok zo wijd mogelijk naar links om de honden te beschermen.

's Nachts heb ik heel andere situaties, maar dat is nul relevant voor NL.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 24-07-07 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:05

Meelopers heb ik nog nooit gehad, wel honden die vrolijk op je af komen "want ze kennen paarden". Tja, da's leuk en aardig en nou heeft mijn paard er over het algemeen geen enkel probleem mee, maar je zal op een wat angstig paard zitten dat geen (rondspringende) honden kent......
Maar inderdaad hangt het van de situatie af, wat je doet. Naar de hond toedraaien kan heel nuttig zijn als de hond al te opdringerig is, desnoods een stukje opjagen met je paard (stap volstaat over het algemeen), liefst richting baas.
Hou er wel rekening mee dat veel paarden behoorlijk bang reageren op bijvoorbeeld poolhonden, terwijl ze verder helemaal niet bang zijn voor honden. Die passeer je dan dus gewoon wat ruimer.

_Laura__
Berichten: 152
Geregistreerd: 04-04-07

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:07

je kan stil staan en wachten tot het baasje komt om gewoon langzaam verder lopen en wat meer afstand nemen en net doen of er niks aan de hand is

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:13

Waratje schreef:
Naar de hond toedraaien kan heel nuttig zijn als de hond al te opdringerig is, desnoods een stukje opjagen met je paard...


Ngmaals, doe dat NIET als je geen expert in ondengedrag bent. Dit zwaard is tweesnijdend en dat wil je niet. Het lokt ten eerste escalatie uit en bovendien doe je er met grote zekerheid de vólgende ruiter die deze hond tegenkomt geen plezier mee.

hc

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:14

Bedenken wat de beste benadering is voor een individuele hond vraagt idd enig 'lezen van honden'.

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:16

Ik let goed op wat het baasje wil doen (de hond bij zich roepen of niet). Roept hij hem bij zich stap ik rustig verder en bedank ik.. Doen ze dat niet houd ik mijn zweep bij de hand en draaf ik rustig weg.. Gaat de hond achter ons aan dan ga ik nog even wat harder, lukt het niet om hem te onstnappen en wil hij zelfs mijn pony bijten dan krijgt hij een flinke tik met mijn zweep (beter dan een klap van trana's hoeven Nagelbijten / Gniffelen ).

Ik heb al een aantal keren gehad dat ik of heel hard op de hond af moest galoperen (ik kon niet anders, hij hielt mij bij in galop, mijn pony was moe van het harde werk en ik had geen zweep bij me, de hond was ook nog eens agressief naar mijn pony toe.. Toen hij was geschrokken en mijn pony rustiger was heb ik een tak afgebroken voor het geval dat..) óf dat ik hem een heel klein tikje heb moeten geven (toen schrok dat beest zo erg dat hij meteen wegliep).

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 11:24

Bedankt voor de reacties!

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:30

Apple schreef:
Bedenken wat de beste benadering is voor een individuele hond vraagt idd enig 'lezen van honden'.


Ik 'ken' dit aspect van twee kanten.
In NL ging ik dagelijk in de vroege morgen op pad met een grote roedel grote honden. Windhonden en doggen.
Allemaal sociaal, goed opgevoed en onder controle. In een gebied waar ze los mogen is het zeg maar 'onslim' van een ruiter om in galop langs te denderen of de honden te intimideren. De windhonden winnen een racewedstrijd altijd en de doggen hebben de grootste lol met een 'aanval' Knipoog
Ik heb altijd zelfs het meest stompzinnige ruitergedrag bij mijn honden in goede banen kunnen leiden doch dat is een mégacompliment aan die honden.
Wat sommige ruiters 'automobilisten' verwijten kan je menigeen met een spiegel voorhouden in wandelgebied.

hc

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:48

traan_beauty schreef:
Doen ze dat niet houd ik mijn zweep bij de hand en draaf ik rustig weg.. Gaat de hond achter ons aan dan ga ik nog even wat harder, lukt het niet om hem te onstnappen en wil hij zelfs mijn pony bijten dan krijgt hij een flinke tik met mijn zweep.


Schoolvoorbeeld van wat je NIET, NOOIT, moet doen. Dit leidt gegarandeerd tot een achtervolgende hond, tot escalatie en een hond die de vólgende ruiter helemáál niet ziet zitten.

Voorkom opwinding bij de hond, voorkom prikkeling van prooidrift, lok geen agressie uit.

Gedraag je ook conflictmijdend naar de eigenaar, zelfs als jij 'in je recht staat'. De hondeneigenaar is net zo menselijk als de ruiter en reageert hetzelfde. Deze weet best wanneer deze de hond niet los had mogen laten en is vaak gefrustreerd dat fikkie niet komt.
Een op zich volkomen terecht '¡Hou die salami van je onder controle!' op een druk fietspad valt bij menig ruiter ook niet goed.

Stap, stop, ontspan je en geef de eigenaar gewoon even de tijd hoe lastig dit soms ook mag lijken. Je wil dit toch zelf ook graag van 'het verkeer'?!


@ts
Honden zijn onwaarschijnlijk sociale dieren en als er geen aanleiding is, niet agressief. Op die regel zijn maar heel, HEEL weinig uitzonderingen.
Als je zelf onzeker ben, vermijdt dan voorlopig de gebieden waar honden los mogen. Dan zal je nog steeds loslopende honden tegenkomen en ook loslopende honden die niet onder appel staan en daar tóch losgelaten worden maar de kans is wel een stuk kleiner.

hc

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:34

Toen ik nog in het Gooi woonde durfde ik op een gegeven moment niet meer op zondag naar het bos, dan waren er zoveel honden.
Ik ben er twee keer goed hard afgedonderd door een hond. Daardoor werd ik bang als ik een hond zag, waardoo Anouar weer schrok. Daarom zet ik Anouar nu gewoon stil, dan kan hij de hond zien aankomen en is hij al een stuk minder interessant voor de hond.
Op een gegeven moment zag ik zelfs boomstronken aan voor honden.


Waar ik nu woon zijn echt een stuk minder honden. 9 van de 10 keer kom ik er geen eens een tegen en baasjes zijn hier een stuk minder asocialer (niet dat alle baasjes in het Gooi asociaal zijn)
Nu kan ik weer rustig rijden zonder constant om me heen te kijken of er toevallig ergens in de buurt een hond aan kwam.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:37

Ik kom continue grote hoeveelheden honden tegen. De "erfhonden" komen meestal alleen op je af en gaan terug naar hun baasje. De meer "jachthonden" moet je een beetje op letten dat ze niet met je mee gaan. Die galoppeer je er dus ook echt niet uit.

Sowieso een hond eruit galopperen is een vrijwel onbegonnen zaak.

Ruud_O

Berichten: 2199
Geregistreerd: 13-01-03

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:39

Ooit een koppel rodisian ridgebacks in splitste aanvals formatie op me af gekregen. Zonder een eigenaar in de verste verte.

Was maar 1 ding dat in me op kwam...... de renbaan ervaring van de merrie naar boven halen en volle rengalop er vandoor.
De beide keffers zagen er niet naar uit dat stilstaan of op ze afrijden een gunstig effect zou hebben.

Gelukkig waren wij een snellere combinatie.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:43

Van een hond afkomen door weg te galoperen is voor mij al iets dat afvalt. Dan moet je vol gas galoperen en daar hou ik niet van. Bovendien leert je paard daarmee dat hij gewoon weg moet rennen, ik heb lieverd dat Anouar stopt en eerst nadenkt voor hij gaat rennen.

Angg

Berichten: 1113
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:46

Ik ga altijd even stoppen.. en daarna weer rustig verder in stap... Ik heb dan ook een paard die het uitlokt en gwn naar die hond gaat toe lopen.. Ook niet altijd even handig hoor..Haha
Maar het ligt eraan wat voor paard het is denk ik.. Zolang je zelf maar rustig blijft kan er weinig gebeuren denk ik zo..

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:48

Laatst weer gelachen bij de rijvereniging. Daar hebben ze ook een hond die het erg leuk vind om paarden bang te maken.
Komt hij luid blaffend op Anouar af. Anouar stond hem aan te kijken van 'doe normaal'
Je zag die hond denken 'dit was niet de bedoeling' en hij liep heel zielig weg

Lies_Miek

Berichten: 703
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:50

gewoon de hond negeren want als jijzelf bang bent voelt dat paard dat en is zelf dan ook bang

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:52

Ik heb zelf altijd een hond bij me met buitenrijden, meestal vinden honden die intressanter dan mijn paard Tong uitsteken dan snuffelen ze wat, ondertussen ben ik voorbij en fluit ik mn hond weer bij me.. no problemo Tong uitsteken