Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ruud_O

Berichten: 2199
Geregistreerd: 13-01-03

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:57

Lenneke_ schreef:
Van een hond afkomen door weg te galoperen is voor mij al iets dat afvalt. Dan moet je vol gas galoperen en daar hou ik niet van. Bovendien leert je paard daarmee dat hij gewoon weg moet rennen, ik heb lieverd dat Anouar stopt en eerst nadenkt voor hij gaat rennen.

Was in deze situatie geen optie. Als er van links en rechts 2 agressieve honden aankomen.

En aangezien ik al ruime ervaring heb met honden (diverse categoriën), was gas geven m'n enige optie.

Maar in de andere gevallen is inderdaad omkeren naar de hond in kwestie genoeg om ze terug te sturen.

J0sef1entje

Berichten: 581
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Terschelling

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:59

Ruudjw schreef:
Ooit een koppel rodisian ridgebacks in splitste aanvals formatie op me af gekregen. Zonder een eigenaar in de verste verte.

Was maar 1 ding dat in me op kwam...... de renbaan ervaring van de merrie naar boven halen en volle rengalop er vandoor.
De beide keffers zagen er niet naar uit dat stilstaan of op ze afrijden een gunstig effect zou hebben.

Gelukkig waren wij een snellere combinatie.


Oei, herkenbaar! Ik heb dit eens meegemaakt met twee dobermans en ik zat op de (race)fiets: wel eens 50 (!!) km per uur gereden met een fiets? In het begin hielden die krengen me nog bij ook Boos! en het baasje maar roepen, wooooodan bruuutus. Nou die kwamen mooi niet

Ruud_O

Berichten: 2199
Geregistreerd: 13-01-03

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:02

J0sef1entje schreef:
Ruudjw schreef:
Ooit een koppel rodisian ridgebacks in splitste aanvals formatie op me af gekregen. Zonder een eigenaar in de verste verte.

Was maar 1 ding dat in me op kwam...... de renbaan ervaring van de merrie naar boven halen en volle rengalop er vandoor.
De beide keffers zagen er niet naar uit dat stilstaan of op ze afrijden een gunstig effect zou hebben.

Gelukkig waren wij een snellere combinatie.


Oei, herkenbaar! Ik heb dit eens meegemaakt met twee dobermans en ik zat op de (race)fiets: wel eens 50 (!!) km per uur gereden met een fiets? In het begin hielden die krengen me nog bij ook Boos! en het baasje maar roepen, wooooodan bruuutus. Nou die kwamen mooi niet

Heb je nog mazzel gehad, die jongens kunnen nog veel harder (gelukkig was die van ons zelf en reed ik toen nog geen paard)
Rodisians zijn iets minder snel, maar met een fries had ik me daar zeker niet erg prettig gevoelt.

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:03

Huertecilla schreef:
traan_beauty schreef:
Doen ze dat niet houd ik mijn zweep bij de hand en draaf ik rustig weg.. Gaat de hond achter ons aan dan ga ik nog even wat harder, lukt het niet om hem te onstnappen en wil hij zelfs mijn pony bijten dan krijgt hij een flinke tik met mijn zweep.


Schoolvoorbeeld van wat je NIET, NOOIT, moet doen. Dit leidt gegarandeerd tot een achtervolgende hond, tot escalatie en een hond die de vólgende ruiter helemáál niet ziet zitten.


Dat snap ik. Maar bij die ene situatie móest ik wel.. Het baasje stond er lachend bij en had zoiets van: 'ah, wat lief, ze spelen'. Nagelbijten / Gniffelen . Ze was echt niet van plan haar hond bij zich te roepen..
En nogmaals, ik rijd liever weg of ik ga er juist opaf dan dat ik een agressiefe hond in mijn paards benen heb hangen.

En ik heb het dan niet over de normale, sociale honden.

o0o_Jade_o0o

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Mechelen, België

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:05

Zelf rustig blijven. Ik ben er ook 1 keer buiten afgeknettert door een hond, maar dat kwam omdat ik zelf bang werd en zoiets had van cato weglopen anders bijt die hond je. & Spijtig genoeg kon mn pony toen gedachten lezen. Tegenwoordig heeft ze geen bang meer van honden. Dit komt mede doordat ik zelf nu rustig blijf & haar meer onder controle heb. Maar ook doordat er een hond bij het huis van de piste zit die het leuk vind om inneens achter paarden aan te rennen. Mn pony heeft het nu al zoveel voogehad dat ze niet meer zo explosief reageert, de laatste keer liep ze hem zelf gewoon omver Lachen En ja dan is de lol voor de hond er ook af natuurlijk.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:05

Eigenaresse van de stal waar Anouar heeft gestaan is ook een keer aangevallen door honden. Paard had een flinke wond die gehecht moest worden

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:06

Zodra ik een hond zie ga ik stappen (sowieso passeer ik mensen altijd in stap). Dan is het ff kijken of de hond überhaupt belanstelling heeft voor je paard. Als hij dat heeft en hij loopt los, ga ik stil staan. Kan de hond eventueel even snuffelen... Alles weer klaar. Verder blijf ik bij alle honden die (los) op mij af komen gewoon even stil staan. Of het nou dol enthousiast is, of woedend... Ze moeten toch leren dat paarden niets doen, saai zijn en geen bedreiging vormen. Lachen

Mocht de eigenaar de hond niet roepen en ik de hond niet helemaal vertrouw dan is een simpel "Meneer, als mijn paard op uw hond staat is hij plat." genoeg. En anders hebben ze pech. Dan stap ik gewoon rustig verder, en als de hond dan een schop krijgt... Niet mijn verantwoordelijkheid...

J0sef1entje

Berichten: 581
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Terschelling

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:11

Laatst kwamen er mensen bij ons op de vereniging vragen of ze hun puppy "paardvast" mochten maken bij ons. Ik vond het een geweldig idee, we hebben een zeeeeeeer betrouwbaar paard aangewezen en zij zijn samen met een van de honden van onze leden de bak ingegaan terwijl het paard rondstapte / draafde / en galoppeerde. Heb ik met mijn hond ook gedaan maar dan op een groot grasveld. Werk perfect, die gaat echt niet achter paarden aan. Zou eigenlijk een vast onderdeel van elke hondencursus moeten zijn, misschien een gat in de markt?

Want het zou best handig zijn als honden en paarden eigenaars elkaar wat beter gingen begrijpen.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:23

Dat kom ik ook regelmatig tegen. Mensen die vragen of ik even kan blijven stilstaan of een rondje om ze heen wil rijden zodat hun hond aan paarden kan wennen.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:53

Apple schreef:
Sowieso een hond eruit galopperen is een vrijwel onbegonnen zaak.


Wederom op de kop van de spijker.
Een doorsnee hond is even snel of sneller dan een engelse volbloed in training, houdt dat ook langer vol en heeft daarbij het voordeel dat in achtervolging minder meters gemaakt kunnen worden. Ook is die hond veel vaardiger in bosrennen dan welke ruiter ook.
Zoals je terecht schrijft zullen veel honden bij wat afstand naar hun baas geen trek hebben die afstand groter te maken. Het is daarom verstandiger de prooidrift van een hond niet te stimuleren waardoor die drempel bij menig hond wegvalt.

Verder heeft Lenneke een goed punt want het is noch voor de opvoeding van die hond noch voor die van dat paard een goed idee het op een achtervolging uit te laten draaien en veilig is het voor geen van allen noch de buitenwereld.

Tomaatje herhaalt het correct. Als paard/ruiter niet leuk zijn is de lol er snel af.

hc

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:57

Wat kan je het beste doen als je een wild zwijn tegen komt?
Ik ben zooooo bang voor die beesten

Ruud_O

Berichten: 2199
Geregistreerd: 13-01-03

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:00

Normaliter mee eens. Maar deze jongens waren uit op oorlog.
Vielen al vele anderen lastig, en kwamen serieus in een schaar formatie op me af. En een eigenaar was in geen velden of wegen te bekennen.
Zij liepen echter nog in de hei en ik op een strak zand pad. En ik ken geen snelle rodisians. Uiteraard ga ik het met een afghaan niet aan Knipoog en ook niet met onze eigen jachthonden.

Ruud_O

Berichten: 2199
Geregistreerd: 13-01-03

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:02

Lenneke_ schreef:
Wat kan je het beste doen als je een wild zwijn tegen komt?
Ik ben zooooo bang voor die beesten


Kom eens bij ons, wij hebben hier een ware plaag (Epe).

Maar je hoeft niet bang te zijn voor ze. Zolang ze geen jongen hebben en jij niet tussen ze inkomt is er niet veel aan de hand.
Ben ooit met Madjied een koppel van ruim 25 stuks tegen gekomen (grote jongens) en hoewel hij wilde omdraaien heb ik hem gewoon verder laten lopen.
Niets gebeurt en nu is hij alleen erg op zijn hoede.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:04

Onee, ik ga over 3 weken op vakantie naar Epe Scheve mond

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:20

Met mijn toenmalig verzorgpaard, die totaal niet onder de indruk was van honden, ben ik eens achtervolgt door een hond. Ik reed gewoon in stap en die hond komt ineens uit de bosjes op ons afgevlogen Sigaar . Paard was overigens niet in paniek (god zij dank). Er was geen eigenaar in de buurt te bekennen. Ik heb mijn paard omgedraaid en de achtervolging ingezet, hond lief was zo weer vertrokken Haha! .

In elke andere situatie ga ik altijd even stappen.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:26

Sommige hondenbaasje hebben er ook totaal niets van begrepen. Hoe vaak krijg je niet te horen: hij wil alleen maar spelen.
Donder op, mijn paard wil niet met een hond spelen.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:31

Ruudjw schreef:
Normaliter mee eens. Maar deze jongens waren uit op oorlog.
Vielen al vele anderen lastig, en kwamen serieus in een schaar formatie op me af. En een eigenaar was in geen velden of wegen te bekennen.
Zij liepen echter nog in de hei en ik op een strak zand pad. En ik ken geen snelle rodisians. Uiteraard ga ik het met een afghaan niet aan Knipoog en ook niet met onze eigen jachthonden.



Zoek het ras Rhodesian ridgeback op google eens op dan. Een halffitte ridgeback loopt een fit renpaard het snot voor de ogen.

@Lenneke
Zoals je weet rij ik regelmatig nachtelijk terreinritten en Wilde Zwijnen dan geen onmogelijkheid.
Het zijn gelukkig ook 's nacht zeer schuwe dieren die je liever uit de weg gaan. Als je regelmatig een beetje tegen je paard praat is dat genoeg om hen niet te verrassen.
Mocht je onverhoopt toch oog-in-oog komen dan is rustig van hen af gaan de beste keuze en in extreme gevallen kies je een gecontroleerd snelle aftocht.

hc

p.s. ik heb mijn paarden bijna dagelijks met onze (iberische) varkens samen staan bij de stallen. Beiden gewoon los. Ze gaan heel leuk met elkaar om en dat maakt mijn paarden vast soort van zwijnvast.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:40

'Like other versatile Cur breeds, Rhodesian Ridgebacks are currently used by hunters throughout the world to hunt all manner of game. Because of their excellent tracking abilities, many Ridgebacks are used in Scandinavia and Germany to track and/or drive wild boar, deer, stag, and moose.'

'Edelhert, eland'.... paard met ruiter = eitje Knipoog

hc

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:48

Ruudjw schreef:
Normaliter mee eens. Maar deze jongens waren uit op oorlog.
Vielen al vele anderen lastig, en kwamen serieus in een schaar formatie op me af. En een eigenaar was in geen velden of wegen te bekennen.
Zij liepen echter nog in de hei en ik op een strak zand pad. En ik ken geen snelle rodisians. Uiteraard ga ik het met een afghaan niet aan Knipoog en ook niet met onze eigen jachthonden.

WAAR, WAAR, WAAR Whoosh! Whoosh!
Honden zijn speciaal op deze wereld om door paarden bejaagd te worden. Ik zoek nog wat prooi om te bejagen.

Honden die een paard op zich af zien komen, zetten de aanval zelden door. Bovendien kun je je paard vrij eenvoudig leren dat ze honden moeten aanvallen. Paarden weten dondersgoed hoe ze zich moeten verlossen van dergelijke lastposten.

Mocht je structureel last hebben van ECHT aggresieve honden, dan doet een stuk vlees met kopersulfaat wonderen. Lost je probleem voor eens en voor altijd op.

kler

Berichten: 1078
Geregistreerd: 06-03-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:04

Nou als je paard honden aanvalt is ook niet echt een pretje hoor. Mijn paard trapt altijd (gericht) zodra er een hond in de buurt komt, terwijl die hond over het algemeen niet agressief maar gewoon vrolijk is. Daar wordt je als hondeneigenaar ook niet blij van (zou ik ook niet zijn). Tips om dit te voorkomen zijn zeer welkom (evt. over pb, beetje offtopic misschien). Gelukkig heb ik hier al iets minder last van omdat honden nu waar ik altijd rijd niet meer los mogen lopen, maar veel mensen houden zich daar niet aan.

DeniiSee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: s'-Gravenzande

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:18

Ik blij dat ik hier niet echt loslopende honden tegen kom..
Op het strand heel soms met m'n verzorgpaardjes, meestal sta ik even stil zodat de hond het niet ziet als spelen en geen trap kan krijgen aangezien dat paardje snel naar honden trapt, dat komt omdat ze eens is gebeten in der achterbeen (gelukkig is ze nual minder aggresief tegen honden en loopt ze rustig voorbij)
Als ik zie dat het baasje de hond onder controlle heeft stap ik rustig langs, zo niet wacht ik tot de hond weg is of ga een andere kant op zodat ik er zowiezo niet weer wat mee te maken hoef te hebben.

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:49

Soms rijd ik in hetzelfde tempo door en soms ga ik stappen.
Ligt ook een beetje aan de situatie

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:44

kler schreef:
Nou als je paard honden aanvalt is ook niet echt een pretje hoor. Mijn paard trapt altijd (gericht) zodra er een hond in de buurt komt, terwijl die hond over het algemeen niet agressief maar gewoon vrolijk is. Daar wordt je als hondeneigenaar ook niet blij van (zou ik ook niet zijn). Tips om dit te voorkomen zijn zeer welkom (evt. over pb, beetje offtopic misschien). Gelukkig heb ik hier al iets minder last van omdat honden nu waar ik altijd rijd niet meer los mogen lopen, maar veel mensen houden zich daar niet aan.

Niks aan doen, vooral stimuleren. Als je het weet dan houdt je er rekening mee.
Mijn oude paard is ooit door een Rottweiler aangevallen en heeft korte metten met dat beest gemaakt. Ik heb ook geen enkele actie ondernomen om haar tegen te houden. Ik heb enkel de eigenaar gewaarschuwd dat schade aan slecht luisterende honden niet mijn probleem is.

Lieke

Berichten: 11352
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:22

Nou niet elk paard verdedigt zich. Mijn pony is laatst aangevallen door een stel honden en het enige wat hij deed was zenuwachtig dribbelen.
Ik ga altijd stappen bij honden en als de situatie het vereist ga ik stilstaan. Helaas gaat mijn pony na die aanval flippen als honden dichterbij komen, wat wel tot gevolg heeft dat baasjes meestal snel hun honden weer bij zich roepen.

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:31

Lieke schreef:
Nou niet elk paard verdedigt zich. Mijn pony is laatst aangevallen door een stel honden en het enige wat hij deed was zenuwachtig dribbelen.
Ik ga altijd stappen bij honden en als de situatie het vereist ga ik stilstaan. Helaas gaat mijn pony na die aanval flippen als honden dichterbij komen, wat wel tot gevolg heeft dat baasjes meestal snel hun honden weer bij zich roepen.

Kom maar langs, leer ik het je wel (en je pony).
Ga gewoon achter elke loslopende hond aan. Je paard heeft in no-time door dat honden dan op loop gaan. Grote kans dat ie het leuk gaat vinden.