Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 10:32

ikke schreef:
kler schreef:
Nou als je paard honden aanvalt is ook niet echt een pretje hoor. Mijn paard trapt altijd (gericht) zodra er een hond in de buurt komt, terwijl die hond over het algemeen niet agressief maar gewoon vrolijk is. Daar wordt je als hondeneigenaar ook niet blij van (zou ik ook niet zijn). Tips om dit te voorkomen zijn zeer welkom (evt. over pb, beetje offtopic misschien). Gelukkig heb ik hier al iets minder last van omdat honden nu waar ik altijd rijd niet meer los mogen lopen, maar veel mensen houden zich daar niet aan.

Niks aan doen, vooral stimuleren. Als je het weet dan houdt je er rekening mee.
Mijn oude paard is ooit door een Rottweiler aangevallen en heeft korte metten met dat beest gemaakt. Ik heb ook geen enkele actie ondernomen om haar tegen te houden. Ik heb enkel de eigenaar gewaarschuwd dat schade aan slecht luisterende honden niet mijn probleem is.


Ik mag hopen dat je dat stimuleren van trappen naar honden alleen voor agressieve honden bedoeld? Anders kun je met je paard nergens rijden ... je wilt toch niet dat elke passerende hond een ram krijgt ?!

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:30

simodi schreef:
Ik mag hopen dat je dat stimuleren van trappen naar honden alleen voor agressieve honden bedoeld? Anders kun je met je paard nergens rijden ... je wilt toch niet dat elke passerende hond een ram krijgt ?!


Het is ook gewoon erg rare praat.

1. als je een paar stevige honden tegenkomt hebben die alle reden om het paard te grazen te nemen
2. meer honden zullen het eerstvolgende paard de eerste klap willen verkopen dan niet
3. kijk niet vreemd op als je door de hondeneigenaar met een stok of-wat-dan-ook van je paard gemept wordt

Poeh zeg je zal nietsvermoedend door het bos dravend twee nog wat verbaasde maar nu wijzere Dobermanns tegenkomen die net wat overbluft waren door zo'n malle actie.

hc

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 18:06

Huertecilla schreef:
simodi schreef:
Ik mag hopen dat je dat stimuleren van trappen naar honden alleen voor agressieve honden bedoeld? Anders kun je met je paard nergens rijden ... je wilt toch niet dat elke passerende hond een ram krijgt ?!


Het is ook gewoon erg rare praat.

1. als je een paar stevige honden tegenkomt hebben die alle reden om het paard te grazen te nemen
2. meer honden zullen het eerstvolgende paard de eerste klap willen verkopen dan niet
3. kijk niet vreemd op als je door de hondeneigenaar met een stok of-wat-dan-ook van je paard gemept wordt

Poeh zeg je zal nietsvermoedend door het bos dravend twee nog wat verbaasde maar nu wijzere Dobermanns tegenkomen die net wat overbluft waren door zo'n malle actie.

hc

Niks raars aan hoor, jarenlang ervaring mee. Mijn oude muts was getraind op honden, werkte perfect, op mensen ook trouwens. Dat paarden niet over mensen heenlopen geloof ik niet meer, ik weet beter.
Net zo goed als dat je een paard kunt leren stappen, draven en galoperen, kun je een paard leren dat ze alleen op commando achter een hond aanmogen.
Die eigenaar die met die stok achter mij aan denkt te komen, zal toch verrekte hard moeten rennen.

Maar om een en ander weer in normale proporties te plaatsen; de meeste honden die we bejaagd hebben waren de stalhonden, om diverse redenen en altijd met goedvinden van de stalbaas.
In al de 17 jaar dat ik het paard heb gehad, hebben we één rotweiler te grazen genomen, één paar hazewindwonden, één irritante herdershond; inkl baas en een jonge Brenner die we even dringend hebben verzocht naar z'n baas te luisteren.

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 18:38

ikke schreef:
Niks raars aan hoor, jarenlang ervaring mee. Mijn oude muts was getraind op honden, werkte perfect, op mensen ook trouwens. Dat paarden niet over mensen heenlopen geloof ik niet meer, ik weet beter.
Net zo goed als dat je een paard kunt leren stappen, draven en galoperen, kun je een paard leren dat ze alleen op commando achter een hond aanmogen.
Die eigenaar die met die stok achter mij aan denkt te komen, zal toch verrekte hard moeten rennen.

Maar om een en ander weer in normale proporties te plaatsen; de meeste honden die we bejaagd hebben waren de stalhonden, om diverse redenen en altijd met goedvinden van de stalbaas.
In al de 17 jaar dat ik het paard heb gehad, hebben we één rotweiler te grazen genomen, één paar hazewindwonden, één irritante herdershond; inkl baas en een jonge Brenner die we even dringend hebben verzocht naar z'n baas te luisteren.


Ja, en de volgende keer dat zo'n hond een paard ziet wordt hij agressief uit zelfverdediging

dravergekkie

Berichten: 9268
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 18:44

ik ben sinds 1 van onze pony's echt gegrepen is door een hond hier buiten ook veel schrikachtiger als er een hond op ons afkomt en ponylief straalt doodsangsten uit al is het maar een jack russel die achter dr aankomt raakt ze al in de grootste paniek en de eigenaren hier doen niet eens de moeite hun hond terug te roepen.. ook lopen er hier steeds meer agresievere honden rond die paard al rijd je eropaf proberen naar de keel te vliegen.. vaak heb dan ook een zweep of touw bij me en haal daarmee echt uit naar de hond..
ook rijd ik een paard die flink van zich aftrapt naar honden als ze ook maar in de buurt komen..
daar ben opzich wel blij mee...
want me ok opvalt is dat veel hondeneigenaren het dier ook los laten terwijl het totaal niet luistert...

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:35

ikke schreef:
Maar om een en ander weer in normale proporties te plaatsen;


...heb jij het dus over ook voor jou gróte uitzonderingen en zelfs die op zich niet verstandige uitzonderingen bevestigen spreekwoordelijk de regel = geen opwinding veroorzaken.

hc

Quente_
Berichten: 1919
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:40

Ik ben met mijn paard als de dood voor honden geworden.
(Paard ook Tong uitsteken) Vind honden leuke dieren,dat wel,maar even met buitenritten niet..Tong uitsteken
Een poos geleden is mijn paard op hol geslagen met een hond achter ons aan. Die herinnering blijft bij ons gewoon altijd achter.
Je kan je zelf even niet meer aan het denken zetten als zo'n hond 1 meter achter je paard aan rent.. paard op de noodstop zetten,,en dan maar afwachten wat die doodsenge hond doet of doorlaten gaan en hopen dat de hond stopt ? Als je paard dan ook nog van de zandweg afgaat,en dwars door de bosjes gaat lopen,,zit je al helemaal te denken: als ik dit overleef,is dit niet zonder schram. Wonder boven wonder zijn we er wel heel utigekomen.

Heb trouwens nog steeds geen idee of die hond ooit terug is gekomen bij zijn baasje. inmiddels al een km. verder weg Tong uitsteken

dravergekkie

Berichten: 9268
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:48

Lieke schreef:
Nou niet elk paard verdedigt zich. Mijn pony is laatst aangevallen door een stel honden en het enige wat hij deed was zenuwachtig dribbelen.
Ik ga altijd stappen bij honden en als de situatie het vereist ga ik stilstaan. Helaas gaat mijn pony na die aanval flippen als honden dichterbij komen, wat wel tot gevolg heeft dat baasjes meestal snel hun honden weer bij zich roepen.

zelfde heb ik dus ook hond heeft bij 1 van onze pony's in de keel gehangen en in achterbeen..
ben bang dat haar er nooit meer overhene krijg want ze was al niet alte gek op honden.
probleem hier is alleen dat de eigenaren van de honden ze totaal niet terug roepen..
die hond die mijn pony heb gegerepen daarvan zei die eigenaar ook dat het spelen was maar de hond heeft ookal een geit hier gegrepen en oor eraf gebeten en in z'n schouder gegrepen. wat we hebben moeten laten hechten... dat noem ik geen spelen meer.. en de man laat ze hond nog steeds los lopen..

toverpaardje

Berichten: 1480
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:39

Mijn paardje is gelukkig erg veel gewend wat honden betreft, als ik er echt eentje tegenkom die om me heen gaat fladderen, blaffen en hangen, ga ik gewoon stilstaan, verder helemaal niks. Ik heb vroeger ook altijd gehoord dat je de voorkant van je paard naar de hond toe moet draaien, maar dat geeft eerder een heftige reactie bij een hond, angst waardoor ze eerder agressief reageren. Ik sta ook regelmatig even stil om jonge honden gewoon even te laten kijken. Mensen stellen dat vaak erg op prijs. Vooral boelkloedig blijven!(om maar even met meneer cactus te spreken)

Hanin

Berichten: 1710
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Veenendaal

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 23:19

Erfhonden vind ik prima, zolang ze op het erf blijven blaffen. Maar we hebben hier in de buurt er 1 zitten die achter je aan komt rennen en als het even kan in staart gaat hangen.
Loslopende honden waarvan het baasje niet meer te bekennen is dat is helemaal irritant.
Sinds ik heel hard ben gevallen door een loslopende hond buiten ben ik zelf wat angstiger tegenover honden en dat voelen paarden.
Dus gewoon rustig blijven en verder stappen vind ik zelf de beste oplossing.

Zoolgangster

Berichten: 9742
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 23:42

Rustig blijven en stappen, evt stilstaan is idd de beste oplossing. Wat voorgaande Bokkers al schreven, van wegrennen ontwaakt het jachtinstinct bij honden, en van aanvallen (door het paard) worden honden en eigenaren pas echt aggressief.

Een stilstaand paard is voor de meeste honden niet interessant. En een rustig stappend paard meestal ook niet. Probeer de hondenbezitter (al vind je de honden nog zulke etters) vriendelijk te vragen de hond bij zich te roepen, evt met een vriendelijk gegeven uitleg waarom dat beter is voor hun hond en jouw paard.

Voor veel mensen is hun hond een soort kind, en ze begrijpen vaak niet dat een ruiter misschien wel gevaar zou kunnen ondervinden door hun "kind". Brave hondeneigenaren zijn met een vriendelijk woord misschien nog wel tot rede te brengen. Hopelijk. Knipoog

moniekk

Berichten: 1165
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Oostrum (lb)

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 09:10

baasje lief van de hond hoort te zorgen dat de hond fatsoenlijk luisterd als hij los is.. doet hij dat niet dan moeten ze m maar aan de lijn houden!
maja je hebt van die mensen die hun hond niet kunnen opvoeden.. komt zon hond achter je aan en luisterd niet naar zn baas dat hij moet terug komen.. gewoon doorrijden.. hond huppelt achter je aan.. baasje is dan dr hond kwijt en heeft zijn lesje gelelerd en zal zijn hond de volgende keer aan de riem houden, bang dat ze m weer kwijtraakt Tong uitsteken Clown

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 09:11

Rustig blijven vooral niet hard gaan rijden en je zweep bij je houden voor het geval dat

moniekk

Berichten: 1165
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Oostrum (lb)

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 09:16

owja je kunt je paard trainen op honden Knipoog werkt erg goed..
neem een hond mee naar de wei die op komando kan blaffen, laat m langs de draad aflopen, (niet in de wei anders springt t paard dr mischien bovenop) en laat hem kei hard blaffen.. in het begin zal t paard bang zijn maar na een tijdje is dat voorbij. heb ik ook met mijn paard gedaan, hij is nu voor geen een hond meer bang!

BBotanya
Berichten: 318
Geregistreerd: 25-01-07

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 09:17

sowieso mensen, honden, fietsers, andere paarden altijd passeren in stap. (dat zijn de regels).

als je merkt dat het paard onrustig wordt van de hond die op je af komt kun je even blijven staan om em naar de hond te laten kijken,,
als de hond rustig jouw richting op loopt kun je makkelijk doorstappen.

Billy

Berichten: 20724
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:13

ikke schreef:
Mocht je structureel last hebben van ECHT aggresieve honden, dan doet een stuk vlees met kopersulfaat wonderen. Lost je probleem voor eens en voor altijd op.

Dat is nog eens een goed advies.
Gewoon honden gaan vergiftigen....
Ben jij niet goed bij je hoofd of zo?

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:41

Huertecilla schreef:
p.s. ik heb mijn paarden bijna dagelijks met onze (iberische) varkens samen staan bij de stallen. Beiden gewoon los. Ze gaan heel leuk met elkaar om en dat maakt mijn paarden vast soort van zwijnvast.


http://www.mijnalbum.nl/Foto-H3TZLFBH.jpg

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:03

Ben gisteren op wildexcursie geweest met de boswachter en die heeft me iig gerust kunnen stellen over de wilde zwijnen. Hij had nog nooit gehoord dat een paard echt aangevallen is door een zwijn.
We hebben ook zwijnen gezien en een hele grote groep edelherten. Af en toe ging een zwijn een hert wegjagen die te dicht bij kwam.
Hij rende er gewoon op af en als het hert dan een paar passen opzij deed was het goed.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:12

Lenneke_ schreef:
Hij rende er gewoon op af en als het hert dan een paar passen opzij deed was het goed.


Vandaar dat je ze alleen niet moet verrassen.

Voor mij ligt de nadruk dus op het zwijnvast maken van de páárden. Ook al maakt dat zwíjn alleen een punt duidelijk, het blijft vervelend als jíj er naast kukelt omdat jouw páárd daarvan schrikt Knipoog

hc

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 17:01

Hangt een beetje van de situatie af. Als die hond daar loopt te slenteren en geen aandacht aan mij besteed, hou ik hem in de gaten, maar doe verder niets.
Komt hij heel hard op mij afrennen, is een harde brul: Nee,foei of af, meestal voldoende om ze af te schrikken.
Als ze inderdaad op mij af komen rennen, zorg ik er wel voor dat mijn paard de hond kan zien.
Hele opdringerige honden kunnen een mep met de zweep verwachten, maar gelukkig komt dat niet vaak voor.

jrxs4all

Berichten: 66
Geregistreerd: 07-02-07

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:20

Ik ben helaas een ervaringsdeskundige op het gebied van loslopende honden tijdens buitenritten. Hier, in de buurt van een bos, worden veel honden uitgelaten en de meesten daarvan lopen los. Dat mag ook maar alleen als de hond onder appel staat en dat is bij minstens 90% van de honden niet het geval, die doen gewoon waar ze zin in hebben en dat is ze ook nooit anders geleerd.

Score van de afgelopen maanden: mijn paard is 3 keer aangevallen tijdens een buitenrit toen ik er op reed en een van mijn katten is doodgebeten op mijn eigen erf door een loslopende hond.

Hard wegrennen met het paard is een slecht idee, daarmee activeer je de jachtlust van de hond. Altijd een zweep meenemen, het liefst een beetje lange zweep. Gewoon rustig doorstappen tenzij de hond op het paard afrent. Dan kun je het paard het beste zo stil laten staan dat de hond links of rechts van je is. Op die manier kun je de hond beter afweren met de zweep.

Dat afweren met een zweep werkt jammer genoeg niet zo goed als het paard plotseling recht van achteren wordt aangevallen. Tenzij je een hele lange zweep zoals een menzweep gebruikt maar dat laatste is met rijden weer zo onhandig.

In noodgevallen is pepperspray zeer effectief tot op een afstand van 4 a 5 meter. Dat is in Nederland officieel niet toegestaan maar je kunt het wel in Duitsland bestellen.

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:26

Hier dus een merrie die panisch wordt zodra ze een hond signaleert. Dit is het gevolg van een bijtgrage herdershond die vorig jaar juli haar achterbenen even bewerkt heeft. (Wij reden met paard en koets langs het huis waar die hond woont. Zomaar uit het niets vloog die hond de weg op en heeft beide paarden flink gebeten. Gevolg: Paniek, rennen, trappen, bokken enz. We hebben met het hele spul in de sloot gelegen...Boos!)
Diezelfde hond vertoont dit gedrag ook als je hem tegenkomt onder het zadel. Luisteren naar de baas is dan geen optie. (vraag me af of hij dat anders wel doet, maar dat is wat anders.)
Toen we hem dus de laatste keer tegen kwamen heb ik gepoogd mijn paard zo stil mogelijk te laten staan, zo dat ze de hond kon zien aankomen. Dit alles met daarbij een flinke schreeuw was gelukkig genoeg om de hond te laten stoppen.
(Enige waar ik me nu nog boos over kan maken is dat de baasje helemaal niets deden, terwijl ze weten dat hun hond paarden, fietsers, wandelaars en kinderen grijpt. Nee, wij waren niet de enigen die door deze hond te pakken zijn genomen Boos!)
Ik heb dus de baasjes gevraagd of ze hun hond mee konden nemen omdat ik niet zat te wachten op een herhaling van alle ellende die hij eerder veroorzaakt had.
Pas toen werd er actie ondernomen. Ik heb ze daarna ook gevraagd of ze hun hond in het vervolg aan kunnen lijnen als ze ruiters aan zien komen, omdat zij zelf ook wel weten dat hij geen brave lieve hond is als het op voorbijgaand verkeer aankomt.
Daarbij heb ik ze verteld dat ons paard, sinds de aanval van hun hond, panisch is voor elke hond die ze ziet en ze het liefst weg trapt. Ik heb dus ook uitgelegd dat ik, als het paard dit zou doen, dit niet mijn verantwoording vind, daar ik probeer dit gedrag zoveel mogelijk af te leren en te beperken. Mocht het dus zover komen, is hun hond schuldig.
Dit leken ze goed te begrijpen en de keer dat we ze daarna tegen kwamen, liep de hond aan de lijn.

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:32

Bij alle overige honden is het afhankelijk van de situatie: Als de eigenaar van goede wil is ga ik rustig even stilstaan, stap er daarna langs.
Rent een hond mij achterna, probeer ik stil te gaan staan en liefst zo dat het paard de hond ziet aankomen.
Bij erfhonden die van het erf komen, is het afhankelijk van wat de afspraak met de baas is.
Met sommige mensen in de buurt hebben we de afspraak dat ze een flinke tik met de zweep mogen als ze van het erf komen, die krijgen ze dan ook. Bij elke andere probeer ik het eerst met een keer flink bestraffen met de stem. Werkt dit niet, stilstaan, mocht ie dan nog komen, tik met de zweep.
Enige probleem is dan weer dat het paard heel gevoelig is op de zweep en dan niet meer geweldig wil stilstaan.

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:18

ik heb er meestal niet zo'n last van ik houd ze wel goed in de gaten. zodra ik zie dat het baasje een poging doet tot vangen/aanlijnen van de hond stop ik en wacht ik even tot dat gelukt is. bij mijn shetlander waarschuw ik de honden eigenaren wel even. want dat kan nogal een kreng zijn die niet altijd zit te wachten op een snuffelende hond aan der staart. helaas is sinds 2 weken een andere shetlander die wij altijd meenemen panisch voor honden geworden. ze is gebeten door een jack russel in der achetr benen. ze sprong meteen met 4 bene tegelijk de lucht in. zegt die vrouw ook nog dat het een gemeen paardje is Verward ze deed niks naar die hond ze spring alleen naar voren. dus binnenkort moet mijn keffertje maar even mee.

willemlover

Berichten: 1566
Geregistreerd: 18-08-07

Re: Loslopende honden tijdens buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:20

als ik een loslopende hond tegenkom dan ga ik tegen me paard praten en laat hem naar de hond kijken, daarna probeer ik dr rustig langsheen te lopen..