Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 22:32

Nog een vraag van een beginnende buitenrijder: als je een andere ruiter tegenkomt op een smal bospad, kun je elkaar dan het beste in stap passeren (dus in beweging blijven) of beter je eigen paard even stil zetten om de ander te laten passeren?

Graag julie advies/ervaringen!

Loan01

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Oost-vlaanderen (België)

Re: Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:36

Naar mijn gevoel en ervaring is het best om elkaar in stap te kruisen. Als je stil staat kunnen de paarden nogal eens zenuwachtig worden en vervelend beginnen doen.
Wel geldt de regel dat je zeker vanuit draf of galop vertraagt naar stap...

ElCamino

Berichten: 8949
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:19

Standaard regel is ook dat je elkaar altijd in stap passeert! Hoen smal of hoe breed een pad ook is !!Dat is een regel van de ruiter-etiquette.

Wel kun je vragen of aanroepen (bv bij een endurance-weedstrijd) of je in draf mag passeren. Dat hoor je dan wel van de tegenligger of degene waar je achterop komt rijden.

Bij een erg smal pad kijk ik altijd of ik een stukje de bosjes in kan ergens. Als er 1 ruiter even netjes wacht opzij van het pad gaat alles goed. Ligt een beetje aan de situatie wie dan opzij gaat ( wie een gaatje ziet of meest beleefd is..)

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:27

Als het echt heel smal is en ik zie de ruiter op tijd, dan stap ik vaak af en parkeer ik mijn paard in de bosjes, zodat hij/zij rustig kan passeren. Mocht het pad toch breed genoeg zijn dan passeren we elkaar in stap Lachen

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:31

ElCamino schreef:
Standaard regel is ook dat je elkaar altijd in stap passeert! Hoen smal of hoe breed een pad ook is !!Dat is een regel van de ruiter-etiquette.

Wel kun je vragen of aanroepen (bv bij een endurance-weedstrijd) of je in draf mag passeren. Dat hoor je dan wel van de tegenligger of degene waar je achterop komt rijden.

Bij een erg smal pad kijk ik altijd of ik een stukje de bosjes in kan ergens. Als er 1 ruiter even netjes wacht opzij van het pad gaat alles goed. Ligt een beetje aan de situatie wie dan opzij gaat ( wie een gaatje ziet of meest beleefd is..)

Ze vraagt of je het beste in stap kun blijven of stil kan gaan staan. Draf is hier helemaal niet aan de orde.

Ik kijk altijd of ik ergens aan de kant kan, als dat kan ga ik daar even stil staan

Apple

Berichten: 76231
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:18

Hangt er van af. Ik passeer het liefste in beweging, ook om inderdaad te voorkomen dat ik daarna een discussie heb over gezellig met andere paarden mee rijden ipv alleen verder.

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:21

Als mijn paard en het paard van de tegenligger rustig is passeer ik gewoon in stap. Als een van de paarden onrustig is stop ik even.

Antheman

Berichten: 11833
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:39

Ik stap nooit opzij de bosjes in. Volgens mij creëer je dan juist "een spannende situatie". Ik hou t op zo normaal mogelijk.

Wat ik wel altijd doe, is tijdig aanroepen dat ik wil passeren.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:00

Goed ruiterschap is het voorkomen van problemen.
Stap is het meest zekere en als je ook maar érgens onzeker over bent is meer ruimte maken de aangewezen weg.

Ik kom regelmatig onervaren ruiters en ruiters op huurpaarden tegen (of haal die in). Het ergste is als ze stoppen en de paarden alle kanten op draaien.

Het enige wat mij dan rest is er met een ruime boog naast het pad omheen te gaan. Ik kies in de regel een andere route als ik het vroeg genoeg zie en anders moet ik in de praktijk eigenlijk steevast het pad af. Dat voorkomt problemen bij hén en daar hou ik graag rekening mee. Mijn eigen paarden gaan er zo nodig in galop in slalom tussendoor Knipoog

Samengevat, stap rustig door.

hc

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:22

Dat ligt natuurlijk ook aan je paard. Anouar blijft gewoon braaf staan als ik hem stil zet

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:04

Ja, die van mij ook. En kom ook niet op paden die zo smal zijn dat ik gekke dingen moet doen om te kunnen passeren.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:10

IKbenEllen schreef:
Ja, die van mij ook. En kom ook niet op paden die zo smal zijn dat ik gekke dingen moet doen om te kunnen passeren.


Ok. Hoeveel ruimte denk je dat een half dozijn gelegenheidsruiters op vakantie op huurpaarden nodig heeft? Hoe meer ruimte er is hoe meer ze zich verspreiden en ze blokkeren met drie paarden al moeiteloos een pad van 6 meter breed Haha! Daar kan je dan wel stil bíj gaan staan maar....
Ik kan daar in elke gang tussendoor doch acht het voor hen veiliger een omtrekkende beweging te maken. Voorkomt ook dat er paarden als de hondjes van een ander topic met me mee hobbelen, want ja, ook dat is bijna de regel Pling

Er zijn hier verschillende echt héél mooie brede (circa 3 meter) caminos die uitnodigen tot lekker lange galopades. Met name langs de grens van het natuurreservaat hier boven is het pad uitdagend bochtig, geaccidenteerd en relatief zacht van dennennaalden. Toch ga ik daar zelden en alleen de overzichtelijke delen in galop want het is niet eenmalig dat ik van links naar rechts breedvullend ruiters op het pad tref die NIET in staat zijn een decimeter ruimte te maken.
Ik sta zélf ook in een blinde bocht echt wel op tijd stil doch de resulterende stresstoestand is het niet waard. Ruiters bang dus boos etcetera. Nah, in stap er ruim omheen dus.

hc

DeniiSee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: s'-Gravenzande

Re: Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:33

Ik stap meestal rustig door, vraag meestal of ik kan doorstappen of dat ik beter even kan stilstaan.
De paarden waar ik op buitenrijd zijn echt 100% verkeersmak, als er een paard passeerd kunnen hun gewoon rustig stilblijvenstaan, maar ook gewoon rustig doorblijven stappen.

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:45

Meestal passeer ik in stap.
Als het echt niet gaat of heel smal is, dan zal ik gewoon stoppen.

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:01

@HC: jij weet precies hoe het moet, dat is me al eerder duidelijk geworden.
Ik praat alleen over mezelf, IK kom nooit op heel smalle paden waar inhalen een probleem is, simpelweg omdat die hier niet zijn. En die groepen waar jij over praat ben ik nog nooit tegengekomen, niet hier, niet in het buitenland.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:45

Hoe je passeert op een smal bospad hangt af van het bos om dat pad en natuurlijk van de andere ruiter. Hoe smal is smal en hoe ondoordringbaar is het bos naast het pad? In ieder geval passeer je hoogstens in stap, maar als het zinvol is om een paard stil te zetten, dan heb ik daar ook geen probleem mee. Kwestie van kijken wat het efficients werkt. Overigens kom ik eigenlijk nooit mensen tegen op een smal bospad, ik rij er wel op, ik zie ook wel sporen van anderen, maar anderen tegenkomen gebeurt me nauwelijks, dat is meestal op de veel bredere paden waar het passeren al een stuk simpeler is Haha!

Lien2
Berichten: 1236
Geregistreerd: 20-07-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 23:08

Volgens de etiquette passeert men elkaar in stap en heeft het grootste gezelschap voorrang. Dus rij je alleen op een smal pad en je komt een groep ruiters tegen dan ga jij opzij en laat je de groep passeren.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:13

@ellen
Bedankt voor het compliment Pling
Ik rij dagelijks ritten over terrein tot provinciale weg dus kom altijd wel wát tegen. Verder zit hier 3 km. stroomopwaards een paardverhuur en het betreffende pad ligt op een route van twee andere rittenorganisatoren net buiten de vallei.

hc

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:04

Dat wil niet zeggen dat de rest van de wereld niets meemaakt of weet.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:20

Ik men hier ook over paden die net breed genoeg zijn voor een aanspanning. Heel soms kom ik wel eens ruiters tegen of een andere aanspanning. De eerste groep is een probleem want die paarden schrikken zich vaak rot van een wagen. Vorige week was ik net tegen een heuvel opgegalloppeerd, kwamen er ruiters aan. Ik riep heel hard Ho (ook voor hun want ze zaten te kletsen en naar elkaar te kijken ipv naar voren) Alle paarden stonden acuut stil. Vervolgens parkeer ik me span in de bosjes. Kleine pony's passen wat gemakkelijker onder de struiken Haha!

hyppolyte

Berichten: 5912
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:53

Bij ons zijn de paden doorgaans inderdaad niet breed genoeg om elkaar in stap te passeren, dus degene die de meeste ruimte om zich heen heeft, gaat van het pad af en wacht tot de tegenligger voorbij is. Langs elkaar stappen is hier maar heel beperkt mogelijk, stilzetten is dan dus ook de enige optie.

Ik vind het trouwens ook heel normaal om, als ik een tegenligger zie (zeker als die net omhoog galoppeert), even een brul te geven dat er een tegenligger aankomt. Helaas heeft niet iedereen diezelfde gedachte. Zaterdag galoppeerde ik dus een heuveltje op en kon de tegenligger nog niet zien, totdat ik al vlakbij haar was, gelukkig stond mijn paard vrijwel meteen op de rem, dus ik bied nog netjes excuses aan dat ik haar niet had gezien. Zegt ze doodleuk dat ze mij al wel had gezien (zij had namelijk een vrij goed overzicht vanaf die plek), dus ze zag me aankomen, maar bedenkt zich niet om even een seintje te geven om te voorkomen dat ik bijna bovenop haar zou duiken en me te pletter zou schrikken.... vreemd toch Verward

@hc, ik heb genoten van jouw website trouwens, heb ik je altijd al eens willen zeggen, maar het komt er nooit zo van Haha!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:57

Ik zou het niet weten, gelukkig gebeurt dit me nooit.
Maar ik kan me voorstellen dat wanneer de (vreemde) paarden elkaar raken, er weleens een klap zou kunnen vallen.
Persoonlijk zou ik er daarom voor kiezen om maar vlot door te stappen en niet te treuzelen.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:01

beantsje schreef:
Maar ik kan me voorstellen dat wanneer de (vreemde) paarden elkaar raken, er weleens een klap zou kunnen vallen.


Paarden botsen echt niet tenzij ze geen keus hebben omdat de ruiter ze deze niet geeft. Idem persoonlijke ruimte dus schoppen of niet.
Gewoon rustig ruim baan maken. Hoe ruim? Ík hou het op ruím Haha!
Liever blode Jan dan dode Jan Haha! en een mogelijke escalatie te riskeren.

@Hyppolyte
Niet alleen voor jouw schrik maar ook een wat vreemd besef van zelfbehoud van die dame.
Enneh, dank je.

hc

hyppolyte

Berichten: 5912
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:17

Ja dat vond ik dus ook al ietwat typisch, ik ben zelf ook best blij met mijn ledematen en die van mijn paard, dus ik zou toch echt wel zorgen dat mijn tegenligger weet dat ik daar ook hobbel, ben niet zo van het turnen met bomen en ik denk ook niet dat mijn paardje daar zo op voor is, zo atletisch zijn wij helemaal niet...

Enneh, graag gedaan hoor, ik vond het verhelderend om te lezen.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Tegenliggers op smal bospad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:21

Huertecilla schreef:
beantsje schreef:
Maar ik kan me voorstellen dat wanneer de (vreemde) paarden elkaar raken, er weleens een klap zou kunnen vallen.


Paarden botsen echt niet tenzij ze geen keus hebben omdat de ruiter ze deze niet geeft. Idem persoonlijke ruimte dus schoppen of niet.
Gewoon rustig ruim baan maken. Hoe ruim? Ík hou het op ruím Haha!
Liever blode Jan dan dode Jan Haha! en een mogelijke escalatie te riskeren.

hc


Maar als het nou zo nauw is dat ze elkaar wel (bijna) zullen raken?
Ter vergelijking, ik weet niet of het terecht is: toen mijn paard een keer aangebonden in het gangpad stond, ging iemand anders erachter langs met haar paard (die wat lager in rang was). Die kwam tegen de kont van mijn paard aan die vervolgens voluit mepte. Had die nog nooit gedaan en na die tijd ook nooit meer, overigens.