Hoe diep de zee in??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
twinkelchw
Berichten: 231
Geregistreerd: 25-06-07
Woonplaats: Kamerik

Hoe diep de zee in??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 18:15

Hoi Allemaal,

Ik ga met me pony van 1.20 weer naar het strand! Mijn pony is dus gewend aan de zee. Ik snap dat je niet met je pony kan gaan zwemmen in de zee. Maar hoe diep kan je gaan zonder dat het gevaarlijk is? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met mijn vraag Haha!

groetjes Jaëlle Knipoog

ikke

Berichten: 37642
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Hoe diep de zee in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:38

Je kunt prima zwemmen in zee, ook met je pony. Het punt is dat het niet overal en niet altijd kan.
Tot aan de buik kan meestal wel, maar als er flinke golfslag staat, kun je alsnog flink in de problemen komen. Het is dus een kwestie van kennis, inzicht en gezond verstand wat veilig is op het strand.

twinkelchw
Berichten: 231
Geregistreerd: 25-06-07
Woonplaats: Kamerik

Re: Hoe diep de zee in??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 19:57

hoi,

o dat wist ik helemaal niet Bloos . Ik zal niet met me pony het water ingaan als het vloed word of als er hoge golven zijn. dus als de zee vrijwel stil is kan je gewoon tot z'n buik het water in? Haha!

DeniiSee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: s'-Gravenzande

Re: Hoe diep de zee in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:09

Als de zee vrijwel stil staat kan je gewoon zwemmen Ja
maar je moet altijd gewoon uitkijken, zodra je van je pony afbent en jullie zijn diep waar je niet kan staan moet je uitkijken dat het paard niet in paniek raakt of iets.
Ik heb wel eens gezwommen echt met m'n verzorgpaard op een klein strandje, maar was ook even snel weer terug aan de kant, neem liever het risico niet dat ze strakkies koppie onder gaat.
Maar tot de buik is gewoon nog veilig Ja

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Hoe diep de zee in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:11

Tot de buik lijkt me meer dan voldoende.

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Hoe diep de zee in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:32

Ik ga er tot ruim aan de buik in.... bij een vlakke zee dan.
Wel opletten met wegtrekkend water, kan best grote kracht hebben op je pony en jou.
Verder zitten er overal wel eens muien ( plots diepe stukken) of een stuk drijfzand.

Goed verstndig rijden en opletten is het devies altijd.
Dan kan er een hoop en gaat het vaak goed En een nat pak haal je toch, kopje onder is snel gebeurt maar dat overleef je ook wel.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Hoe diep de zee in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:08

Wat je moet bedenken is dat de bruisende branding water met lucht is. Dat heeft veel tot véél minder dichtheid dan water alleen.

hc

Liset_Diffie

Berichten: 346
Geregistreerd: 15-06-07
Woonplaats: Tiel

Re: Hoe diep de zee in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:23

Iid patsur tot de buik lijkt mij wel voldoene net wat ze zegt Ja

ikke

Berichten: 37642
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Hoe diep de zee in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:28

patsur schreef:
Tot de buik lijkt me meer dan voldoende.

Waarom?
Kwestie van weten wat je waar doet. Ik heb meerdermalen gezwommen in zee, maar wel op plekken en onder omstandigheden waarin het vertrouwd was. Zwemmen is bij mij voeten los en peddelen, niet tot halverwege de buik erin...........
Zorg dus voor kennis van zaken van de lokale omstandigheden.

Anoniem

Re: Hoe diep de zee in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 18:30

wow, zwemmen met je paard in de noordzee??
Dat zou ik echt nooit doen, zeker niet met al die dammen die er zijn, en stromingen, en nog niet over de verschillende dieptes in de zee
Woon heel mijn leven aan de zee, heb zo ongeveer op t strand leren rijden, maar nog nooit te paard gezwommen, altijd geleerd dat dat echt levensgevaarlijk is!

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Hoe diep de zee in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:14

@ ikke; precies wat eevita zegt.

ikke

Berichten: 37642
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Hoe diep de zee in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 18:14

patsur schreef:
@ ikke; precies wat eevita zegt.

Ik ga uit van kennis, niet van horen-zeggen. Ik ben meer dan 30 jaar naar dat strand geweest, ik weet waar de problemen en de mogelijkheden zijn. Bovendien kan ik de zee ter plaatse lezen en weet dus wanneer het kan en wanneer niet.
Er zit een wereld van mogelijkheden tussen angst voor de zee en er roekeloos induiken.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Hoe diep de zee in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 18:28

Hangt helemaal van de omstandigheden af.

Ik doe het zelf niet en ga ook niet dieper dan spronggewricht. Kan me voorstellen dat dit voor andere combinaties en andere locaties niet op gaat.

Anoniem

Re: Hoe diep de zee in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:31

@ikke, iedereen moet vooral doen waar die zelf zin in heeft (doe ik ook), maar de noordzee kan zelfs voor de echte kenner onberekenbaar zijn.

Eerlijk gezegd, ik rij ook al heel wat jaartjes, minimaal eens per maand op t strand, en heb (gelukkig) nog nooit iemand met z´n paard zien zwemmen.
Als je bijvoorbeeld nu kijkt naar hoek van Holland, door de opspuitingen van t strand, zijn (weer eens) gevaarlijke geulen onstaan. Omdat het hoogseizoen is, wordt t wereldkundig gemaakt, maar ze zijn hier t hele jaar bezig met zand verplaatsen, alleen daarom is t niet handig om de zee in te gaan.

Ik weet, zwemmen met paarden is geweldig, heb het zelf mogen ervaren in een meer in frankrijk, maar ik zal het niet in mijn hoofd halen om de zee in te gaan met de paarden.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Hoe diep de zee in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:35

Dan nog, ik zou wellicht met een pony van 1.20 dieper de zee in gaan (voor de pony dan) dan met mn eigen paard. Voordat mn paard een keer aan het zwemmen is ben ik dermate ver de zee in dat het voor mn eigen veiligheid niet safe is. Een pony van 1.20 heeft al ietsje eerder de grond niet meer onder de voetjes.

fransis

Berichten: 179
Geregistreerd: 18-04-07
Woonplaats: oost souburg

Re: Hoe diep de zee in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:37

twinkelchw schreef:
hoi,

o dat wist ik helemaal niet Bloos . Ik zal niet met me pony het water ingaan als het vloed word of als er hoge golven zijn. dus als de zee vrijwel stil is kan je gewoon tot z'n buik het water in? Haha!

je kan met je pony heel goed in zee zwemmen, maar alleen als het opgaand ty is. dus als het hoog aan het worden is. met dood ty kan je ook zwemmen, maar als het laag water wordt kan je de zee niet in omdat je dan gevaarlijke stroming van de kust af hebt. ik zwem al jaaaaren met mijn ponys in zee, en ja we gaan ook echt diep en zo ver de zee in dat ze niet meer kunnen staan, maar altijd met opgaand ty zelfs met hoge golven, maar noooooit met afgaand ty. ik hoop dat iedereen dit heel erg goed leest. want zwemmen in zee is erg leuk maar kan erg gevaarlijk zijn gebruik je verstand. en ga nooit voorbij de paalhoofden en ook niet te dicht langs de paalhoofden ivm stroming

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Hoe diep de zee in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:15

Ik heb ook wat afgezwommen in zee, hup zadel eraf en lekker pootje baden.......... Wel met goede omstandigheden (lekker warm weer, rustige zee) en ook nooooooit alleen!

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Re: Hoe diep de zee in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:56

Zwemmen in zee is goed te doen hoor. Als het water tot aan de buik van je pony komt kan hij nog niet zwemmen. Dan zul je nog een stukje verder moeten gaan. Inderdaad wel goed opletten met stroming endergelijke.
Zelf ga ik nooit zwemmen, wel vaak erop het water in tot aan het zweetblad van mijn zadel. En dan lekker draven door het water. Knipoog

Sanne_Visser

Berichten: 190
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: wolvega

Re: Hoe diep de zee in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:08

Zwemmen kan wel Haha!
Wel altijd super goed opletten en voorzichtig doen..

Xxx Bloos

xMarjolijn
Berichten: 74
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe diep de zee in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:33

Tot aan de buik ongeveer. Maar het water moet wel rustig zijn. Want je paard/pony kan uit balans raken.!

joozz

Berichten: 1212
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Hoe diep de zee in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:01

Woon bij het strand en kom veel bij de zee: kijk wel uit voor muien.

Vaak ziet de zee er kalm uit, maar kunnen er plotseling rare stromingen voorkomen. Ook kuilen of zandbanken kunnen verradelijk zijn.

De stroming en kracht van de zee wordt vaak onderschat hoor....

Welk strand ga je eigenlijk??

Malin
Berichten: 53
Geregistreerd: 07-11-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe diep de zee in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:33

Beetje off-topic msschn: let niet alleen op hoe diep je kan gaan zwemmer, maar ook wat er op de bodem ligt als je het water in gaat. Vooral aan de Noordzee willen er nog wel eens van die rare paaltjes net boven de oppervlakte uitsteken. Voor je pony uit het water inlopen kan voorkomen dat hij/zij er naar over struikelt en met jou op z'n rug onderuit gaat.

ikke

Berichten: 37642
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Hoe diep de zee in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:26

Malin schreef:
Beetje off-topic msschn: let niet alleen op hoe diep je kan gaan zwemmer, maar ook wat er op de bodem ligt als je het water in gaat. Vooral aan de Noordzee willen er nog wel eens van die rare paaltjes net boven de oppervlakte uitsteken. Voor je pony uit het water inlopen kan voorkomen dat hij/zij er naar over struikelt en met jou op z'n rug onderuit gaat.

Gewoon het strand verkennen bij laag water, dan weet je hoe het strand eruit ziet en waar de idiote dingen zijn. Het verval tussen eb en vloed is ruim 2 mtr in NL, dat is ruim voldoende om te kunnen zwemmen, dus het strand is volledig te inspecteren voordat je iets gaat doen. Kwestie van investeren in je plannen.

Anoniem

Re: Hoe diep de zee in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:26

[/quote]
Gewoon het strand verkennen bij laag water, dan weet je hoe het strand eruit ziet en waar de idiote dingen zijn. Het verval tussen eb en vloed is ruim 2 mtr in NL, dat is ruim voldoende om te kunnen zwemmen, dus het strand is volledig te inspecteren voordat je iets gaat doen. Kwestie van investeren in je plannen.[/quote]

Nou, dat gaat volgens mij niet op! De bodem van de zee verandert regelmatig, zoniet is bijna altijd anders.

xLuus

Berichten: 1905
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Oirschot

Re: Hoe diep de zee in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:40

Voor je eigen veiligheid is ongeveer 3/4 van het been van het paard toch goed zat..?
Je kan ook gaan zwemmen, maar doe dit onder begeleiding, toezicht en kennis!
Wees goed voorbereid bij hoge golven.. als je gaat zwemmen, waarom doe je dat dan niet in een meer dicht in de buurt?
En inderdaad, als je gaat zwemmen de bodem van de zee veranderd regelmatig, let goed op voor zandbedden? (heten ze zo ..?)

Let goed op jouw veiligheid en die van je pony! Knipoog