tips voor allereerste buitenrit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ashkerlon

Berichten: 2645
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

tips voor allereerste buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 14:55

Ik ga normaalgezien deze avond voor het eerst een buitenrit maken. Het is een groep die vertrekt uit de manege, onder begeleiding van een ervaren endurance-ruiter. Hij zou zogezegd het niveau aanpassen aan de ruiters die mee zijn.

Aan de ene kant kijk ik er enorm naar uit, aan de andere kant heb ik ook wel een beetje angst voor het onbekende.

Heeft iemand tips voor de beginnende buitenrijder? of dingen waar ik absoluut rekening mee moet houden?
Ik heb mezelf in ieder geval al voorgenomen om het makste paardje uit heel de manege te vragen... ben ik tenminste zeker dat ik niet heel de weg op een stuiterbal zit Clown

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: tips voor allereerste buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:00

Er is heel weinig om je druk over te maken hoor, er zijn ervaren ruiters bij, en de paarden zijn behoorlijk wat gewend. Ik zou zeggen: sit back and relax! Bovendien hoef je niets te doen wat je niet wilt, dus als je iets eng vindt, meteen zeggen dat je het niet wilt doen. Als ze daar problemen mee hebben, bel je mij maar Haha!

Ashkerlon

Berichten: 2645
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Re: tips voor allereerste buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 15:05

haha, is goed Haha!

Is het eigenlijk de bedoeling dat je met een los teugeltje rijdt, of hou je de teugel ook in contact tijdens een buitenrit?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: tips voor allereerste buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:08

Je houdt over het algemeen (een licht) contact, behalve als je actie moet ondernemen zoals bijv. bij een drukke weg halthouden. Dan hou je gewoon netjes contact. Losse teugel zou ik niet doen, al zal er niets gebeuren, je kunt meteen ingrijpen, met los teugeltje is dat niet zo gemakkelijk.

Ashkerlon

Berichten: 2645
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Re: tips voor allereerste buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 16:06

Grmbl.... ok... buitenrit wordt niet voor vanavond No Cheer

Net gebeld met de manege. Ze hebben normaal 2 vaste begeleiders waar ze beroep op kunnen doen... ze zijn allebei op vakantie. Hadden ze me vorige vrijdag wel even kunnen vermelden toen ik informeerde naar de buitenritten Rolleyes

hmm... heb ik tenminste een weekje langer de tijd om tips te verzamelen Vork

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: tips voor allereerste buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:12

Tuurlijk joh Haha!

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: tips voor allereerste buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:58

Als je niet weet wat gebruikelijk is kan je er toch naar vragen. En tegelijk aangeven wat ze van plan zijn aan tempo.

Ashkerlon

Berichten: 2645
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Re: tips voor allereerste buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 17:08

Tuurlijk kan ik er naar vragen bij de manege zelf, maar het kan geen kwaad om tips te horen van meerdere mensen.
Wie weet zijn ze bij de manege gewend aan ruiters die het al jaren doen, en dan vergeten ze toch al vlug dat ene detail te vertellen die voor een beginnen van 'levensbelang' kan zijn.

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: tips voor allereerste buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:05

Hum Ik zou als eerste vragen of ze willen aangeven wanneer er van tempo veranderd wordt. Dus wanneer gaan ze stappen, draven galopperen en welke signalen worden gehanteerd als ze dat voornemen hebben.
Ik heb in het buiten land eens een buitenrit meegemaakt waar ze rustig de paarden op elkaar lieten klappen, omdat het tr#tje vòòrop niet hard genoeg het commando gaf dat ze van draf naar stap ging!
Ik was eens met een groep ruiters buiten waarmee duidelijk de afspraak was geen galop te doen. Na 15 minuten werd er heel hard 'En nu galop!' geroepen. Ik heb heel hard terug: 'Nee!' teruggeroepen. Had je die smoel moeten zien HUH wat nu! Ik werd bijna boos toen ze vertelde dat dat bij die mensen gewone gang van zaken was, terwijl ik dat met de leiding weken tevoren had afgesproken en was toegezegd. Dan pas je je maar aan aan ons, wij betalen ervoor!
Ze hadden ook de rit maar even een uur verlengd zonder ons erin te kennen. Die lui van die uitleenpaarden waren niet comminicatief terwijl ik ze duidelijk wees op de afspraken. Wij weigerden te betalen voor de extra uur, wat dat zou komen door ons 'niet willen galopperen!!! Jajaja ik ben gek!
Dot kan je dus allemaal overkomen als je geen goede afspraken maakt of niet duidelijk maakt wat je wilt.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: tips voor allereerste buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:40

Geef idd voor de rit goed aan wat je wel, en wat je vooral NIET wilt. Als je niet wilt galloperen, geef dat dan ook voor de rit door aan de begeleiders. Als je het wel wilt proberen, maar het eng vind, zeg dat dan ook, dan kun je bij 1 van de begeleiders in de buurt gaan rijden tijdens de galop, zodat je zeker weet dat je gehoord wordt als je terug naar draf wilt.

Op een goede buitenrit geeft iedere ruiter aan de ruiter achter hem/haar door wat ze gaan doen, dat kan met handsignalen, maar ook met stem. Als het signaal draf komt, hoort de voorste ruiter nog even te wachten tot iedereen het door heeft gekregen, en zo ook met het van draf naar stap gaan. Helaas wordt dat niet door iedere begeleider gedaan...

Probeer een paard lengte afstand te houden, zo heb je ruimte om te stoppen (niet meteen een kettingbotsing) maar heeft je paard ook niet de ruimte om er zomaar vandoor te gaan.

Teugels houdt je idd op een licht contact. Verder gewoon genieten!!

Anoniem

Re: tips voor allereerste buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:40

Genieten Ja

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: tips voor allereerste buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:26

[***] schreef:
Genieten Ja


Tuurlijk hoort er ook bij, maar dat kan je pas als je je veilig weet.