Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:55

Flitssie schreef:
ik zet geen cap op omdat ik op mn kop val maar voor het fatsoen!


Ik zal wel Blond zijn want ik kan niet bedenken wat de logica hiervan is.Tenzij je een erg onfatsoelijk hoofd hebt natuurlijk Tong uitsteken

Geheel terzijde, ook off-topic, mijn pas bestelde, vast hoogst 'onfatsoenlijk' helm ligt op het postkantoor Cool
We hebben nu twee gasten en die moesten mogelijk in hetzelfde licht even slikken gister. Ik had met zoonlief met azuurblauwe vingerverf práchtige handafdrukken gemaakt op de blinkend witte Sancha, hun lespaard gisterenavond. In ons was het 'not done' niet ópgekomen en dat muntje viel pas bij de non-verbale reactie Haha!
Zelf vind ik nog steeds dat de flitsende handen haar erg vrolijk staan. Voordeel mbt 'alleen en stel dat er iets gebeurt' is dat iedereen in de omtrek weet dat er wat is als ze een dergelijk paard ergens zien zonder ruiter, want ze weten dat het een paard van mij moet zijn.

hc

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:57

Knap dat jij, Flitssie, vanachter je computer kan beslissen of iemand's keuze om alleen buiten te rijden onvoorzichtig is of niet.
Ik heb zelf een jonge dochter en neem echt geen risico's, als dat niet nodig is. Maar ik ga graag alleen op stap met een paard. Dat een paard een kuddedier is, dat weet ik maar al te goed. Ik hou hem niet voor niets buiten in een kudde. Clown

Maar als moeder heb je nou eenmaal niet altijd de tijd om altijd met een groep naar buiten te gaan. Ik heb juist vaker de tijd voor mijn paard als anderen werken.

Ik draag trouwens een cap voor mijn veiligheid, niet alleen voor 'het fatsoen'.

Anoniem

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:24

Flitssie schreef:
Ik vind aleen buitenrijden echt een van de domste dingen met paarden die je kan doen. Als je paard schrikt, jij eraf valt en ervandoor gaat is hij alleen, rent paniekerig de straat op ga maar door. Als je met 2 of meer paarden bent blijven ze bij elkaar, worden rustiger door de andere enz.

Zo dom vind ik het niet. Knipoog
Mijn paard schrikt zelden (hoewel dat jaren geleden wel anders is geweest, maar daar hebben we dus samen aan gewerkt) en àls ze schrikt, dan is het ook slechts 'een schrik' en ook niet meer dan dat.
Kwestie van een sterke band en vertrouwen opbouwen. Knipoog

Wat je zegt dat paarden bij elkaar blijven: onder andere daarom ga ik het liefst alleen samen met mijn paard op pad. Ik heb wel meegemaakt dat we gingen rijden met anderen, die samen niet zo "bom proof" waren als wij inmiddels zijn. Zo'n hyper paard en een nog hyperiger ruiter wordt mijn paard ècht niet rustig van. Bovendien hoeft ze niet rustig te worden of te blijven, want dat is ze al.
Nee, laat ons maar lekker samen rijden. Dat is heerlijk relaxed, we weten wat we aan elkaar hebben, we kunnen van elkaar op aan en het is 100% genieten.

En oh jee, dat ook nog zonder cap. Knipoog
En wij vertrekken altijd zonder dit aan iemand te vertellen, ook dat nog. Knipoog
Mobieltje neem ik wel mee, maar dat is omdat ik mijn mobiel altijd standaard overal mee naartoe neem.

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:43

IK BEN DOM (volgens flitssie) maar dat boeit mij niet liever dom en de tijd van mn leven hebben dan slim en wegkwijnen in een zandbak van 20 bij 40

Sim0ne

Berichten: 3454
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Zuidplas. Paarden op de Veluwe

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:19

Moewhahaha, alleen buitenrijden gevaarlijk. Weet je wat gevaarlijk is, met een groep paarden naar buiten... Eentje schrikt en fokt de rest op, die ene gaat ervandoor en de rest erachteraan.. Omdat ze met meerdere zijn fokken ze elkaar nog eens extra op tijdens het rennen en kunnen er echte ongelukken gebeuren... De meeste paarden worden juist wilder als ze met meerdere rijden en niet rustiger! Mijn paarden kunnen gelukkig prima zowel alleen als in een groep weg....

Daarnaast heb ik mijn paarden onder controle en ook al schrikken ze, dan luisteren ze naar mij en vertrouwen op mij als ik aangeef dat het niet eng is en zullen ze er dus niet vandoor gaan, wat er ook gebeurt!

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:39

Sim0ne schreef:
Moewhahaha, alleen buitenrijden gevaarlijk. Weet je wat gevaarlijk is, met een groep paarden naar buiten...


In mijn ervaring neemt de kans op voorvallen exponentieel toe met het aantal ruiters.
Ik en mijn paard zijn zeer goed voorbereid, in de regel beter dan andere ruiters waardoor ik de zekerheid voor een ander ben en die ander een risico voor mij.
Ik rij in bergachtig terrein relatief extreme ritten en dat is op zich al risicovol genoeg dus ik kies bewust voor de voor míj meest veilige optie = alleen.

Alleen gaan heeft voor mij de bijkomende voordelen dat ik meer geconcentreerd kan zijn op mezélf en mijn paard. Meer samen met mijn paard leer. Meer beleef en intenser ervaar.

hc

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:49

Ik rijd eigenlijk elke dag in mn eentje buiten.. Het is praktisch gezien voor mij niet te doen om elke keer een bijrijdmaatje te zoeken en daar mn dag naar om te plannen... veel te veel gedoe. Laat ook niet weten ofdat ik weg ben, ze zien vanzelf dat er geen paard meer in de wei staat en mijn fiets bij het hek. Wel heb ik een mobiel bij me met alle belangrijke telefoonnummers erin. En nee, meestal geen cap.. beestje is zo klein, als ik daar al vanaf val, ben ik zo dicht bij de grond dat daar weinig kans op is. Maar dat is mijn keuze.
Rijd soms ook wel met alleen een touwtje om haar nek buiten, en heel af&toe in verlaten gebied ook wel met helemaal niets. Tis maar in hoeverre je je paard in welke situatie denkt te kunnen vertrouwen.....

Ik merk dat als ik in mn eentje weg ben Judy veel meer op mij geconcentreerd is dan wanneer ik met meerderen ben, dan vind ze de andere paarden ook nog wel eens interessanter.

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:34

Ik rijd eigenlijk ook heel vaak alleen buiten. Natuurlijk kan je gaan piekeren over wat er kan gebeuren, maar ik zou me er niet te veel druk om maken eigenlijk. Gewoon lekker rijden, paard erbij houden en je mobiel mee voor het geval er echt iets gebeurt!
Als je het toch niet helemaal vertrouwt, is het misschien handig iemand er bij te hebben op de fiets o.i.d?

Mijn bijrijdpony is trouwens veel drukker met z'n tweeën dan alleen, maarja dat verschilt per paard. Lachen

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 23:27

Ja, ik ben het wel met degenen eens die liever alleen naar buiten gaan. Ja
Al die spookverhalen van 'wat er allemaal wel niet kan gebeuren'. Als je je paard niet voldoende vertrouwt (of beter gezegd: jezelf Knipoog ), moet je niet alleen gaan.

horsefan08
Berichten: 1136
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:59

Ik weet dat ik best gevaarlijk ben ik heb bijna nooit me mobiel op zak en ga altijd met me horsiej naar buiten... heerlijk ondspannen...(ben nooit heel ver weg hoor!)