Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:47

Lieke_M schreef:
Probleem is dat ik meteen zo panikeer als ze vb even struikelt, of als ze schrikt van iets en effe opzij springt. Dan denk ik altijd: ja nu is het zover.

Je hebt gelijk, beetje meer genieten en minder zrogen maken..

Nog eerste buitenritjes??



haha ow je bent er zo een Knipoog een heuse stresskip Tong uitsteken maak je geen zorgen als je vaker buitenrijdt dan schrik je niet meer als ze struikeld of ff schrikken, daar wen je gewoon aan ik ben er van overtuigt dat daar niet de meeste ongelukken van komen hoor! wel van jonge kinderen die geen verantwoordelijks gevoel hebben en niet goed met verkeer situaties in kunnen schatten die op een jonge onervaren pony weg gaan.. Ik rij al jaren buiten met of zonder mijn moeder, ook met vriendinnen en in al die jaren ken ik maar één iemand die een serieus ongeluk heeft gehad.. jou pony kan het al no worries geniet ervan!

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:54

ssshht, oppassen met wat je zegt Lachen

Ja ik ben inderdaad een stresskip. Laatst reed iemand met een aanhangwagen voorbij, en net als ie achter mij is rijdt ie in een put met een hels lawaai als gevolg. Pony dus 1 sprong opzij maar verder weer braaf vooruit. Was al blij dat ze niet ging lopen. Moet inderdaad nog echt wennen, ik zie OVERAL gevaar in.

By the way, ging effe op je profiel kijken, jij klinkt echt wel heel volwassen en verstandig. Dacht dat je ouder was.. Waarmee ik écht niets wil zeggen over jouw generatie hoor.. Maar sommigen, o god !!

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:59

haha Tong uitsteken
ik mag me ook in november volwassen noemen Haha! Tong uitsteken maar indd ik ken er ook een paar pff..

_Karolien

Berichten: 147
Geregistreerd: 15-11-05
Woonplaats: Oosteeklo (België)

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:23

ik ken jouw "angsten" maar al te goed, en vrees dat het ook een gevolg is van het "ouder worden" (ben even oud als jij zag ik, dus ik kan erover meespreken. Tot vorig jaar reed ik op fjorden van een vriendin, ging er alleen mee naar het bos, soms samen met iemand, echt in volle galop heuveltje op en af, paar keer naast gesodemieterd maar niks ergs en kreeg nooit schrik eigenlijk...
Sinds ruim een jaar heb ik een eerste eigen paard, waarmee ik nog nooit buiten ben geweest (aangezien hij er mij in de bak al afflikkert als hij schrikt, 't is echt zo een type dat 180° draait op achterbenen, met ferme bok er achteraan, als er een vogeltje opvliegt Duivel ) en zal er ook nooit meer mee buitenrijden (op vervroegd pensioen wegens artrose Huilen )
Enkele maanden na dat eerste paard kreeg ik er een tweede bij... die was zo braaf dat ik er gewoon op een dag de straat ben mee opgegaan, samen met een stalgenoot. Geen enkel probleem, doodbraaf. Nog eens een dagtocht gedaan met een vriendin en haar paard, alweer geen enkel probleem.
Maar toen verhuisde ik van stal en nu sta ik "alleen", dus moest alleen op buitenrit, en om één of andere reden begon toen de schrik te komen. Laatste buitenrit die ik hier deed schrok hij van een vrachtwagen en opeens durfde ik niet meer buiten gaan rijden. Dus maandenlang hier op piste gereden, tot een vriendin me gisteren zover heeft gekregen dat ik met haar en enkele mensen van bij haar op stal mee ging. De eerste tien minuten heeft hij gedribbeld, daarna was't heerlijk, zijn camion, pikdorser, tractor, zitmaaier etc gepasseerd, en zelfs een drukke brug over de Schelde tweemaal overgestoken Pling
Ik denk dus dat het vooral een kwestie is van de "irreële" angst een beetje van je af te zetten en geen onnodige risico's te nemen, dna kan je vast weer volop genieten van je buitenritjes Haha!

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 14:03

@fenya
ben snel effe in je profiel gaan spieken. Ikzelf ben opgegroeid aan de Schelde zeg maar en dus was ik heel nieuwsgierig naar jou. Ben wel onder de indruk. Een man die uit paardenbranche komt da's al een groot voordeel hé. De mijne doet wel heeeel hanrd z'n best hoor, daar niet van. Maar die heeft er natuurlijk niet alles voor over.

Dat bruine paard van jou, wat een kanjer!!

Maar om even on-topic te blijven: als ik jou op de foto's zie, denk ik niet dat je hoeft te vrezen om buiten gaan. Je hebt blijkbaar veel ervaring en ook de mogelijkheid om je bij te schaven op eigen terrein (of zie ik dat verkeerd?).

Ik zit met een probleem van: niet genoeg uitleg krijgen op de manege, en geen mogelijkheid om thuis te rijden (behalve op straat). Ik benijd jou als ik je zie 'hard gaan' op je paard. Zonder schrik te hebben. Ik weet zeker met een goede basis dat ik er ook zou kunnen van genieten. Nu ga ik enkel in stap en mag ik van geluk spreken dat ik een doodbrave pony heb, en dan ben ik nog bang. En da's gewoon omdat ik weet dat ik niet ben opgewassen tegen onverwachtse situaties..

Maar echt super hoor, doe zo voort!!

_Karolien

Berichten: 147
Geregistreerd: 15-11-05
Woonplaats: Oosteeklo (België)

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:23

Lieke_M schreef:
Maar om even on-topic te blijven: als ik jou op de foto's zie, denk ik niet dat je hoeft te vrezen om buiten gaan. Je hebt blijkbaar veel ervaring en ook de mogelijkheid om je bij te schaven op eigen terrein (of zie ik dat verkeerd?).

Ik zit met een probleem van: niet genoeg uitleg krijgen op de manege, en geen mogelijkheid om thuis te rijden (behalve op straat). Ik benijd jou als ik je zie 'hard gaan' op je paard. Zonder schrik te hebben. Ik weet zeker met een goede basis dat ik er ook zou kunnen van genieten. Nu ga ik enkel in stap en mag ik van geluk spreken dat ik een doodbrave pony heb, en dan ben ik nog bang. En da's gewoon omdat ik weet dat ik niet ben opgewassen tegen onverwachtse situaties..

Maar echt super hoor, doe zo voort!!


Ik ben zeer vereerd maar je hebt het niet helemaal goed vrees ik, haha Haha! Ik heb echt niet veel ervaring, mocht nooit paardrijden vroeger dus op enkele "ponykampen" na waren die fjorden de eerste echte "ervaringen", en dan meteen mijn eigen paarden.
Ik heb wel gelukkig een "rijpiste" gehad op vorige stalling, en nu een drafbaan (dan kan je idd wel es hard gaan op een "omheind" en dus relatief veilig terrein), en sinds kort weer een weidetje dat groot genoeg is om in te rijden.
(ps, had foutje gemaakt, was aan de Leie ipv aan de Schelde gisteren Bloos )

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 14:27

Citaat:
(ps, had foutje gemaakt, was aan de Leie ipv aan de Schelde gisteren Bloos )


Haha, oké dan geen streekgenootje.. Huilen

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:37

De manege waar ik heb leren rijden ligt midden in het bos, dus met mooi weer werd er vaak buitengereden. Ik was 8 toen ik op les mocht en dan denk je helemaal niet na over gevaar of eng Haha! Dus ik heb het buitenrijden heel vanzelfsprekend geleerd en heb met de manege al zoveel buitenkilometers gemaakt dat je niet zo gauw meer ergens van opkijkt. Ponykampen in Engeland en andere paardrijvakanties gedaan die ook hun eigen ervaringen hebben opgeleverd (overwegend positief), zodat ik buitenrijden net zo "gewoon" vind als in de bak rijden.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je als je later bent begonnen en nog niet zo veel ervaring hebt, je de risico's een beetje al te goed ziet. Uitgangspunt voor je moet zijn dat je de pony vertrouwt en dan is het een kwestie van kilometers maken. Afstappen voor dingen die de pony eng vind is geen enkel probleem, je geeft aan dat je de spanning in de pony voelt bij die varkens, dan gaat het niet om gehoorzaamheid, maar om samen een uitdaging op te lossen. Afstappen en er samen langslopen helpt juist om je pony dapperder te maken en is bovendien goed voor jullie relatie. Dus wat mij betreft: ga zo door Knipoog

Flitssie
Berichten: 134
Geregistreerd: 30-03-07

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:13

Sinds mn 3e, voor mijn vader op de rug van onze(nu overleden) volbloed.

Nu maak ik er ook wel eens wat.

Alleen nóóit alleen, zou ook geen buitenrit alleen willen maken. Als je met meerdere paarden een buitenrit maakt en ze schrikken blijven ze bij elkaar.

Zoek nog een dapper iemand die durft, op een paard of een pony in galop door het bos, hoeft geen eigen paard te hebben ik heb 2 paarden:)

Ik woon bij het prachtige Liesbos:)

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:59

als paarden schrikken met zijn allen krijg je ze veel minder eerder terug dan als je in je eentje met je paard er van door gaat

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:38

Ik reed/rijd op de manege heel af en toe een buitenrit met de les, dat gaat eigenlijk altijd wel goed omdat er dan een heel braaf paard voorop loopt. Nog nooit gehad dat ze er dan met z'n allen vandoor gingen.
Verder deed ik ook wel eens van die grote buitenritten bij verhuurbedrijven of andere maneges en dat was af en toe wel een beetje eng omdat je zo'n paard niet kent en ze er ook nogal eens vandoor gingen. Bloos

Nu rijd ik zelf eigenlijk altijd alleen buiten met m'n verzorgpony. Had een jaar of 4 geleden nooit gedacht dat ik dat ooit zou doen. Clown Maargoed mijn verzorgpony is dan wel een ontzettend hyper beestje, ze schrikt eigenlijk nergens van en is heel betrouwbaar buiten. Dus zo gaat het eigenlijk altijd supergoed en zou niets anders meer willen!

Fritsiej

Berichten: 2340
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 23:19

Zelf rijd ik eigelijk al buiten vanaf dat ik kan hobbelen. Reed op een heel oud welshje waar dus totaal geen kwaad in zat. En ik stapte voorop en Bella (werd toen ingereden) der achter aan. Dus eigelijk nu al 5,5 jaar van de 5,5 jaar die ik rij. Heb dus als het ware ook zo leren rijden buiten. Heb eerst ook nog een tijd gewoon alleen aan het hoofdstel gestapt hoor! En nu ben ik dagelijks buiten te vinden met Bella Haha! heerlijk Lovers!

SFCAP

Berichten: 495
Geregistreerd: 28-04-07
Woonplaats: Gent, YG

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 23:20

Ik reed al buiten van mijn 8jaar

horsefan08
Berichten: 1136
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:02

pas 2 jaar!(sinds ik op paarden reed die verkeersmak zijn kom ik buiten en dat is 2 jaar)
Maar sinds 2 maanden minstes 4 keer in de week Knipoog Clown

Julia_14

Berichten: 1605
Geregistreerd: 31-10-06

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:08

Ik was ong. 9 jaar toen ik m'n eerste buitenrit maakte, en had ook al 1 jaar rijervaring (misschien al wel wat meer). Nu, 6 jaar later, rijd ik bijna dagelijks buiten met m'n verzorgpony, en dat blijft echt niet alleen bij stappen Knipoog

Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:08

ik heb 7 jaar op een manege gereden, nooit buiten gereden (bos) en had dus al redelijk wat rijervaring. Toen kreeg ik verzorgpony's en ben ik daar gelijk de eerste keer mee naar buiten heen geweest, samen met de eigenaar. Die paarden waren het gewent en kenden niet anders, dus dan was het ook vertrouwd, dus eigenlijk had het paard de ervaring in het bos en ik niet.
In het begin heb ik ook vaak alleen in het bos gereden zonder iemand erbij, omdat ze dan gewoon veel rustiger is dan met een ander paard. Maar nu maakt het niet meer uit wat ik doe.
Ik was (pas) 15 toen ik voor het eerst een echte bosrit maakte Tong uitsteken.

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 12:05

Waw echt chapeau dat sommigen al zo jong alleen buiten rijden. Dan denk ik echt: waar maak ik me druk over?
Ik weet niet of ik mijn dochter al op zo'n jonge leeftijd zou laten buiten rijden alleen.. MAar da's dan ook omdat ik zelf zoveel schrik heb, dus 't is niet dat ik het 'afkeur' of zo hoor.

Jullie ouders zullen vast wel vertrouwen genoeg hebben in jullie rij-ervaring want anders zouden ze het vast ook niet toestaan. Enneuh, jong geleerd is oud gedaan hé Lachen

o0o_Jade_o0o

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Mechelen, België

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:09

Ik rijd nu al zo'n twee jaar buiten. Eerst ben ik gewoon veel met mn pony aan de hand gaan wandelen & dan met een ander paard bij. &Nu kan ik gewoon alleen buiten rondhobbelen (&crossen Haha!) Mn pony is buiten veel braver dan in de piste, soms springt ze wel eens weg enzo. Maarja, als je jong bent ben je zot zeggen ze vaak Knipoog

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:16

Met mijn nieuwe paard (heb ik nu een half jaar) ben ik vrij snel het bos ingegaan, omdat het in april zo droog was was de bak niet meer te berijden zonder stofmasker. Nou is mijn paard erg braaf en verkeersmak, maar ik neem altijd iemand mee (te voet) omdat ie zich soms ineens erg aan kan stellen bij een paaltje of papiertje op de grond. En gewoon voor de zekerheid, ik ben namelijkook niet zo'n held. Ik stap het grootste gedeelte en als ik in het bos ben draaf ik kleine stukjes heel beheerst. Rengalop kan hier eigenlijk niet, bospaden zijn te klein en bochtig en het enige rechte brede pad ligt vol met stenen en hobbels dus dat doe ik niet.
Maar je moet niet die valtopics gaan lezen hoor!! Daar wordt je alleen maar bang van, ha ha. Natuurlijk kan er wat gebeuren, maar dat kan op de fiets ook (ja die heb je onder controle, maar je kan de medeweggebruikers niet sturen...).
Maar idd gewoon doen waar je je goed bij voelt, als dat alleen stappen is, nou en dan stap je toch alleen?

Gytske_

Berichten: 43
Geregistreerd: 02-05-07
Woonplaats: Burgum

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:20

Nou jah, al heel snel reden wij buiten..
Ik ga nu wekelijks wel een keer op buitenrit.

Sienie

Berichten: 102
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: Kempen

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:53

Sinds drie jaar ga ik minstens maandelijks buiten. Nu, tijdens de zomermaanden, zelfs bijna elke dag.

JdBZadels
Berichten: 110
Geregistreerd: 19-07-07
Woonplaats: Voorburg

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:22

Ik reed vroeger toen ik klein was op een manege waar we dat ook nooit deden was toen 6 en op me 11 ongeveer kreeg ik een verzorg welsh en me moeder een arabier en gingen we altijd samen naar buiten en buitenritten maakte en daar heb ik nog meer van geleerd was op me 11 wel al gevorderd en kon dus wel al veel enz.

Zaina

Berichten: 3448
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Huizen

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:40

ik rij al buiten sinds de eerste les die ik ooit nam. dus al 14,5 jaar. Haha! ik hou niet van de bak

xxitsmexx

Berichten: 4791
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: didam

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:49

ik denk dat het niet erg is om buiten te rijden nu hoor..
als je paardje het kent en iemand mee neemt die het vaak doet dan komt alles wel goed.
Mijn neefje en nichtje hadden nog nooit op een paard gezeten en het eerste wat hun deden was het bos in :S (beestjes kende ook nog niks) gelukkig is er niks gebeurt

xAmigo

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Sinds wanneer rijden jullie buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:09

Ik ben voor het eerst naar buiten geweest toen ik een jaar of 8 was, was met een groep op de manegepony's. Met Amigo ben ik toen ik 12 was voor het eerst in m'n eentje gegaan. Ik zou de eerste paar keer als ik jou was wel samen met iemand gaan, als dat mogelijk is. Of eerst een kort stukje, en daarna wat langer. Knipoog