Zonder iets naar buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Zonder iets naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 08:14

Ik was net ergens foto's aan het kijken van iemand die zonder tuig naar buiten ging, dus geen zadel/hoofdstel maar gewoon een nekring. Zo ging ze langs straat en moest blijkbaar ook een viaduct over (maar daarvoor had ze wel even een halster aan wat ze dan in het bos uitdeed).

Nu vraag ik me af: zijn er nog mensen die dit doen?
Waarom doe je dat?

Ik persoonlijk vind het best wel gevaarlijk.
Pas op, ik heb er niks op tegen, maar zo langs de weg ... (of gewoon buiten in het algemeen).
Ze liet de pony's ook gewoon midden in het bos los grazen enzo (met best wel een afstand, ze stond er dus niet gewoon bij).
Ik vind het heel leuk als je je pony's zo vertrouwt, maar ik zou het gewoon niet durven...

Ik rij ook bitloos, maar dat vind ik de grens. Niet dat ik het niet zou durven zonder iets, maar buiten in het bos en langs de straat durf ik dat inderdaad niet, vind ik gewoon te link.

Wat vinden jullie?

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Zonder iets naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:21

Dagelijks.

Zie mijn site. Daar staat ook dat het geen doel op zich behoort te zijn en waarom.

Ook is er een héél lang topic over, 'optomingsloos'.

hc

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Zonder iets naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:31

super tog? ik zou het ook wel willen! ik ga nu heel vaak zonder zadel en met halstertje naar buiten ook gewoon langs de weg,, je moet je paard gewoon kennen en durfen te vertrouwen Knipoog

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Re: Zonder iets naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:38

Ik rijd wel eens met mijn paardje alleen met halster, maar verder dan een rondje in de paddock en van huis naar het land (over de straat 7 minuutjes) doe ik nog niet.
Wat ik wel merk, is dat hoe meer ik hem zijn vrijheid geef, hoe braver hij is. Vaak als hij naar het land gaat, loopt hij het stuk over de weg los (wel met halster om, ivm eventuele schrikreacties op het verkeer), het stuk op de kwekerij gaat vaak het halster al af en loopt hij op een sukkeldrafje achter me aan. Ik doe dit alleen met het paardje wat ik al 15 jaar heb, mijn mini van 3 die loopt nog mee aan het halstertje.

Bij ons rijdt er redelijk veel verkeer, maar dat zijn ze gewend. Natuurlijk schrikken ze wel eens, maar dat is meer 2 pasjes naar voor en that's it. Ik merk dat zodra ik wel met bit rijd, dat hij veel feller op dingen kan reageren, zeker als ik bijvoorbeeld de teugels aan ga nemen.

Maar ik denk dat dit wel een band moet zijn van jaren en met veel vertrouwen.
Dat anderen dit met buitenrijden kunnen, vind ik knap! En ik ga er vanuit dat het mensen zijn die hun paard door en door kennen.

Anoniem

Re: Zonder iets naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:41

Met vertrouwen naar het paard toe heeft het weinig te maken, bij mij toch. Ik vertrouw gewoon de rest niet Clown Auto's, fietsers, brommers, ... je weet nooit wat ze ineens gaan doen en ook daarnaast kunnen er altijd dingen zijn waar je paard van schrikt. Als je er dan op zit is dat misschien nog niet zo'n probleem, maar hem gewoon ergens laten grazen in het bos?

Misschien heeft het er ook mee te maken dat het niet mijn paarden zijn, of misschien ook niet. Ik weet het niet, ik zou het niet zo snel proberen in ieder geval.

(ik rij nu ook bitloos en met losse teugel rond, dus waarom persé alles eraf zou moeten bij wijze van spreken zie ik niet in. Goed materiaal stoort je paard niet en je hebt toch nog altijd meer, al is het maar psychologisch voor jezelf vind ik Knipoog )

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Zonder iets naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:44

omdat het volgens mij een super gevoel geeft dat je je paard alleen met een ring kan rijden en niet allerlei tuig erbij nodig hebt Knipoog vertrouwen heeft er wel degelijk meej te maken, lijkt me niet als je op een paard zit die je eng vind zo gaat rijden..en zowat dan schrikt het beestje keer van een fietser of brommer of auto, dat gebeurt ook als je met tuig rijdt.. super voor je rijkunst hoor Haha!

Anoniem

Re: Zonder iets naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:48

Denk er net aan: hoe zit het eigenlijk met de verzekering? Als er toch wat gebeurt ...

Want hoe groot het vertrouwen ook kan zijn, er kan altijd wat gebeuren. Gaat de verzekering dan niet moeilijk doen omdat jij jouw paard zonder enige vorm van tuig rijdt?
(meen mij te herinneren dat bv. zonder cap rijden ook problemen kan geven als er wat gebeurd, in verband met betaling door verzekering.)

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Zonder iets naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:50

geen idee hoe het zit met de verzekering daar maak ik me nooit zorgen om, is altijd wel het laatste waar ik aan denk als ik met paarden bezig ben Knipoog

Anoniem

Re: Zonder iets naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:54

Misschien Ja
Maar dan ook weer omdat het jouw eigen paarden zijn denk ik?

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Zonder iets naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:04

Wat heeft zonder zadel daar weer mee van doen??

Verzekering is een kwestie van kortsluiten met je verzekering Pling

Ik heb voor al mijn paarden een separate WA-verzekering afgesloten.

Mijn paarden zijn op een andere manier beleerd en wíllen wat ik vraag, waarbij het niet uitmaakt waarméé ik een signaal geef. Dat kost tijd, kwaliteitstijd, heel veel kwaliteitstijd en langjarig commitment van de beleerder.
Dat ik optomingsloos rij is dus geen doel- noch de kunst op zích. Het doel is dat de paarden wíllen.
Het optomingsloze is voor mij een weg naar hopelijk ooit onbewuste vaardigheid in het geven van consistente en consquente signalen met mijn lichaam.

Wie dit en mijn site niet kan volgen of maar ??? vindt, kan met optoming rijden Pling Ík vind dat prima Haha! Een stúk beter dan optomingsloos willen rijden als doel op zich zonder begrip.

hc

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Zonder iets naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:13

[***] schreef:
(meen mij te herinneren dat bv. zonder cap rijden ook problemen kan geven als er wat gebeurd, in verband met betaling door verzekering.)


Zucht... WEER dat natte-apen-verhaal. Waarom zoek je dat niet eerst even uit voor dat je het nodig meent te vinden een onjuiste verhaal wat je van horen zeggen hebt rond te bazuinen?!

Verder zijn mijn paarden verboden toegang, verboden te voeren, verboden aan te raken, verboden wat-dan-ook.
Mijn paarden zijn professioneel paard. Al sinds hun geboorte. Ik bescherm mijn páárden tegen goedbedoelde miscoommunicatie door voor hen vreemde indringers.
Idem onderweg. Derden moeten van mijn vrouw afblijven, van mijn zoon, van mijn motorfiets dus ook van mijn paard.
'Ja maar ik wil alleen maar aaien....' Moet je eens tegen een spectaculaire blondine zeggen! Waarom zou mijn hengst dan geen mep mogen geven?!
Bijvoorbeeld.

hc

Anoniem

Re: Zonder iets naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:17

Zie niet in wat die laatste reactie met mijn topic te maken heeft. Het gaat toch niet over onderweg aaien of weet ik wat? Die auto's die we tegenkomen hebben die intentie echt niet volgens mij ...

En in verband met de verzekering: ik heb niks aan mijn verzekering aangezien het mijn paarden niet zijn. Alles wat met die dieren gebeurt (ookal is het mijn schuld, wat dan nog bewezen moet kunnen worden) komt op de nek van de eigenaar terecht, en dat is dus het verschil tussen wel of niet met je eigen paard bezig zijn ... En dat heb ik niet van horen zeggen.
En ja, dat is dus voor mij iets wat mij tegenhoudt om het optomingsloos te doen, want wat als er wat gebeurd en de verzekering van de eigenaar trekt zich terug omwille van het zonder tuig rijden (wat misschien wel kan, ik weet het niet, daarom vraag ik het) zodat de eigenaar (of ik) alles uit eigen zak moet betalen. Neen, liever niet.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Zonder iets naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:55

[***] schreef:
Zie niet in wat die laatste reactie met mijn topic te maken heeft.


Jij noemt zelf 'eigen' paarden daarmee ándere paarden implicerend. Tevens roep je over de verantwoordelijkheid naar anderen. Welnu, die 'anderen' zijn inderdaad een risico.

Verder is het een kwestie van je zaken voor elkaar hebben. Of je nu met of zonder optoming rijdt Pling

Heb gister een bevestiging van een start voor een bergraid gekregen. Beleefd verzoék van de organisatie om met een merrie te komen. Ze verwachten dat hengstlief een wat te grote schok zal zijn voor 'de anderen'.
Wanneer ik met mijn vrije geest over de route dender kómen daar klachten van. Er zijn altijd snellere deelnemers en hoewel er geen enkel probleem ís durft een enkeling die zelf onzeker is er niet langs. 'Ik vond het gevaarlijk' klagen ze dan bij de organisatie. Tja, daar kan ik niets mee en de organisatie ook niet. 'Ja,maar wat als....' Als de hemel naar benden komt zjn we allemaal dood.

Ík heb mijn spullen en zaken in orde. Ík werk naadloos samen met mijn paarden. Het zijn altijd 'anderen' die iets 'ménen'.....

Bezoek mijn profiel en site eens.

hc

CeesRinko

Berichten: 1540
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Zonder iets naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 12:00

ik zou het ook wel willen,,! maar zou het niet durven.. wij wonen langs een drukke straat,, waar de auto's erg hard rijden!
op een afgelegen stuk zou ik het wel eens willen proberen! lijkt me super gaaf om dat een keer te doen.

ik ga ook vaak wel eens met een halstertje buitenrijden. en rijdt ook bitloos.. Haha!

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Zonder iets naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 12:20

ceasarlover schreef:
op een afgelegen stuk zou ik het wel eens willen proberen! lijkt me super gaaf om dat een keer te doen.


Beter in de bak blijven. Juist op een 'afgelegen stuk' gebeurt het onvoorziene omdat je dit daar niet verwacht.
Op de weg wéét je dat er verkeer is, verwácht je een vrachtwagen met een klapperend dekzeil.
Onder drukke omstandigheden zal een paard ook eerder zich op jou als grote roerganger concentreren.

hc

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Zonder iets naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:36

[***] schreef:
En in verband met de verzekering: ik heb niks aan mijn verzekering aangezien het mijn paarden niet zijn. Alles wat met die dieren gebeurt (ookal is het mijn schuld, wat dan nog bewezen moet kunnen worden) komt op de nek van de eigenaar terecht, en dat is dus het verschil tussen wel of niet met je eigen paard bezig zijn ... En dat heb ik niet van horen zeggen.
En ja, dat is dus voor mij iets wat mij tegenhoudt om het optomingsloos te doen, want wat als er wat gebeurd en de verzekering van de eigenaar trekt zich terug omwille van het zonder tuig rijden (wat misschien wel kan, ik weet het niet, daarom vraag ik het) zodat de eigenaar (of ik) alles uit eigen zak moet betalen. Neen, liever niet.

Op het moment dat er schade aangericht wordt aan derden is de wet even simpel als vaag: JIJ moet alles in het werk stellen wat redelijkerwijs van je verwacht mag/kan worden om gevaarlijke situaties en/of schade te voorkomen. Aangezien de verzekering niet boven de wet staat, zullen ze deze redelijkheid MOETEN aanvaarden. Zolang jij dus de rechter kunt overtuigen niet meer dan die halsring nodig te hebben, draait de verzekering op voor de kosten.

EeCee

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Zonder iets naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:16

Toevallig klom ik gister na het longeren op de blote rug van mijn merrie en sukkelde haar op alleen een halstertouw door de bak heen. Geen probleem.
Echter, ik zou dit NOOIT buiten het stalterrein doen. Ik sta in het zeer drukke Westland en hoewel ik (bijna) alle vertrouwen in mijn merrie heb, heb ik dat zeker niet in het verkeer en de bestuurders aldaar. En dan laat ik het feit dat het vol staat met kassen (glastuinbouw) maar even uit beschouwing...

@HC, ik heb al een paar keer foto's en topics van jou bekeken... Wauw!
Ik heb toch liever een afgelegen stuk waar, als mijn paard besluit zelf roerganger te zijn, deze niet wordt aangereden door trekkers, vrachtwagens, shovels en vorkheftrucks...

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Zonder iets naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:54

Equinecoach schreef:
Ik heb toch liever een afgelegen stuk waar, als mijn paard besluit zelf roerganger te zijn, deze niet wordt aangereden door trekkers, vrachtwagens, shovels en vorkheftrucks...


..en die zekerheid heb je alleen in de rijbak.

hc

EeCee

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Zonder iets naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:10

Huertecilla schreef:
Equinecoach schreef:
Ik heb toch liever een afgelegen stuk waar, als mijn paard besluit zelf roerganger te zijn, deze niet wordt aangereden door trekkers, vrachtwagens, shovels en vorkheftrucks...


..en die zekerheid heb je alleen in de rijbak.

hc


Yep... behalve de sleeptrekker maar die is lief! Ach, wie weet staan ze ooit voor m,n deur met de postcodeklapper o.i.d. en dan kom ik 's kijken of er nog wat te koop staat in Villanueva del Trabuco Haha! Cool

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Re: Zonder iets naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:10

Ik rijd met mijn verzorgpony eigenlijk alleen maar buiten en ze kijkt dan ook bijna nergens van op.
Bitloos rijd ik niet met haar, zou misschien nog wel kunnen als ik een staprondje maak, maar ben bang dat ze het in haar bol krijgt en als ze hyper wordt houd ik haar absoluut niet.
Zonder zadel doe ik wel nogal eens, gewoon lekker een stuk rijden. Ja Ze zit als een huis dus eigenlijk beetje hetzelfde als met zadel. Knipoog

Luce86Hera

Berichten: 33
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Katwijk

Re: Zonder iets naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:13

Ik reed met mijn oude verzorgpaard (Belg) wel eens zonder zadel en hoofdstel, dus alleen met een halstertje om en een touw. Ging allemaal super.

Bij mijn eigen paard nooit geprobeerd, moet ik eigenlijk een keer doen Tong uitsteken