paard huren in Een, fjordencentrum?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jolandalania
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-08-07

paard huren in Een, fjordencentrum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 20:31

[i]wie kent het fjordencentrum in Een (drenthe) en heeft daar ervaring in het huren van paarden, voor een bosrit?
ik wil dat zelf ook graag doen, waarschijnlijk alleen, maar ik ben een sufkop als het gaat om een route te rijden. ik kan geen kaart lezen en ik weet niet of het ingewikkeld is, ik heb al eens deze vraag gesteld op hun eigen site, maar kreeg niet echt duidelijke antwoorden.
En wie heeft er ervaringen daar met die paarden, naast fjorden hebben ze ook andere rassen. een fries lijkt mij ook erg leuk. ik hou niet zo van snelle en onrustige paarden Haha! , misschien dat er iemand is die daar dus al eens paarden heeft gereden en die me kan vertellen welke een beetje mak en leuk zijn en ook weer niet al te sloom..... Pling

alvast bedankt!! OK dan!

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: paard huren in Een, fjordencentrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:33

ik ga a.s zaterdag met 2 collega's een ritje maken, zij zijn echt beginnend, dus we gaan er een heerlijk rustig stap en draf ritje van maken.
ik ben heeeel benieuwd.

je kunt via de zoekmachine best wat info vinden

Anoniem

Re: paard huren in Een, fjordencentrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:17

er zijn genoeg rustige paarden als je dat aangeeft als je belt dan houden ze er rekening mee.
en alle paden eindigen weer op het beginpad

Anoniem

Re: paard huren in Een, fjordencentrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:18


jolandalania
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-08-07

Re: paard huren in Een, fjordencentrum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 11:03

hoe voeg ik hier foto's toe??

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: paard huren in Een, fjordencentrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:41

helaas is het mij een beetje tegen gevallen. ik had duidelijke afspraken gemaakt.. bv dat ik niet graag op een fjord wil omdat ik die te klein vind voor mij, ik weet dat ze beresterk zijn, maar toch...vind het niet fijn op zo'n klein beestje te stappen. was geen enkel probleem, ik zou gewoon een grote/grover paard krijgen dan een fjord. tinkers zat.

toen we daar aankwamen, kon er geen begroeting vanaf. een man(achteraf bleek de eigenaar) kwam op ons af en vroeg wat we kwamen doen, uitgelegd en weg was ie weer.
bleek dus later dat ie paarden aan het halen was, fjorden wel te verstaan.
toen ik daar een opmerking over maakte, kwam het er op neer dat ik niet zo moest zeuren en ga nou maar want ze zijn sterk genoeg.'
ja prima, maar we hebben afspraken!!!
uiteindelijk zijn we toch vertrokken ( aangezien we er 2,5 rijden op hadden zitten vanuit utrecht) en hebben we afgewisseld omdat ik het nog steeds niet een fijn idee vond op een fjord te zitten en hebben we alleen gestapt, dus op zich ging het prima.
de weg werd ons vaag gewezen door die bewuste meneer.... rechts, dan de weg op Sigaar,bij de hunebedden links (geen hunebedden tegen gekomen) en dan alsmaar links en dan kom je er wel
uiteindelijk hebben we inderdaad de weg gevonden, maar wel een alternatieve route en niet de route die hij bedoelde.

bij terug komst ( het was zaterdag behoooorlijk warm) werden de paarden weer aan het hek gegooid, zonder drinken en schaduw. daar moesten ze maar wachten op de volgende groep.
wij hebben ze wat water gegeven en ik heb de singels losser gedaan, zodat ze in ieder geval een beetje bij konden komen.

ik heb nog een mail gestuurd naar de vrouw(eigenaresse?) waarmee ik eerder contact had om aan te geven dat dit geen afspraken zijn, maar niets meer gehoord natuurlijk.

kortom. de omgeving is schitterend, de paarden zagen er goed uit.... op een zeer stijve fjord na die 2x een rit van 2 uur achter elkaar had
maar vriendelijkheid, afspraken nakomen en naverzorging van de paarden was zéér ver te zoeken.

Anoniem

Re: paard huren in Een, fjordencentrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:46

sommige lopen 8 uur op een dag

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: paard huren in Een, fjordencentrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:03

Ach ja.. als je met echte beginners komt zijn de fjorden echt de beste optie.
Zaterdag is nu ook beetje een rotdag om paarden daar te huren. Het is gewoon druk door nieuwe ponykamp kinderen, dan zijn 3 mensen die paarden komen huren niet hun hoogste prioriteit. Al zeker niet als ze nooit geweest zijn maar wel allemaal wensen hebben.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: paard huren in Een, fjordencentrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:10

nou, pardon evelijn.
ik mag toch zeker wel wensen dat ik een groter paard krijg dan een fjord. wie heeft het er hier over dat ik een beginner ben?
en daar komt bij dat wanneer jij geen tijd hebt tijdens de ponykampen, je geen ritten tussendoor moet reserveren met beloftes die je niet na kan komen.
mij zullen die ponykampen een zorg zijn, dan moeten ze dat aangeven en zeggen dat het niet kan.
ik kom daar als gast, dan mag ik toch zeker wel verwachten dat er een begroeting af kan, hoogste prioriteit hoeft van mij niet, maar een beetje vriendelijkheid en je afspraken na komen lijkt me niet meer dan normaa;l

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: paard huren in Een, fjordencentrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:34

Je kan best wensen dat je een groter paard wilt dan een fjord. Maar ja wie kent die paarden daar nou beter de eigenaar of jij? Hij vond dus dat je beter een fjord kon gaan dan een groter paard. Dat dat allemaal niet met zoveel woorden wordt uitgelegd, tja dat is dus de eigenaar. Ik snap best als je dat onvriendelijk en niet gastvrij vind.
Tja een Henk (eigenaar) die je vrolijk groet, dat heeft mij minstens 3 jaar gekost voordat hij dat bij mij deed. Zullen we er maar op houden dat het een apart bedrijf is.

Anoniem

Re: paard huren in Een, fjordencentrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:41

ja dat is het opzich wel apart

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: paard huren in Een, fjordencentrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:54

Wij zijn er eens met de club op ponykamp geweest, was een eenmalige actie. Mensen waren idd niet vriendelijk, als we een keer wat vroegen ofzo ook helemaal niet. Paarden waren toen onverzorgd, erg mager en zat geen actie in..maar is al 6 jaar ofzo geleden hoor..

jolandalania
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-08-07

Re: paard huren in Een, fjordencentrum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 16:31

nou rosita, ik had het er beter van verwacht, en ik vind ook afspraak is afspraak. balen voor je dat het zo is gelopen!!

Mariiska

Berichten: 2850
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Drachten (Friesland)

Re: paard huren in Een, fjordencentrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:38

Ik huur er best vaak paarden, we gaan er ook vaak met boktmeetings heen. Ik ben er deze vakantie ook op kamp geweest en ik vind het er wel leuk Ja
Maarja dan moet je wel een leuk paard hebben, want sommigen zijn best wel eh.. koppig Clown

else80

Berichten: 160
Geregistreerd: 18-04-06

Re: paard huren in Een, fjordencentrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:40

Ik heb wel goede ervaringen met het Fjordenpaard. Ben er 2 keer geweest met mensen die nog nooit op een paard hadden gezeten en die hebben een super rit gehad. Een keer werd er voor mijn zwager juist een groter paard gezadeld i.p.v. een Fjord (de jongen is dan ook wel 1.96). Ik vond het een super veilig idee, de paarden kennen daar de weg en mocht er iets gebeuren lopen ze zo weer terug naar huis.
En tsja, de eigenaar....wat Evelijn ook al zegt....ik denk dat veel manege eigenaren een beetje 'apart' zijn, althans, veel die ik heb ontmoet wel! Knipoog

jolandalania
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-08-07

Re: paard huren in Een, fjordencentrum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 16:47

ja dat is dan wel vervelend, maarja als de rit dan maar leuk is. jammer dat sommige paarden altijd zo koppig zijn!! haha
ik had trouwens gedacht dat je een route moest volgen, maar blijkt dus niet. hoe weet je nou als je een rit van een uur loopt waar je dan langs moet? klinkt onnozel misschien...

Mariiska

Berichten: 2850
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Drachten (Friesland)

Re: paard huren in Een, fjordencentrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:08

jolandalania schreef:
ja dat is dan wel vervelend, maarja als de rit dan maar leuk is. jammer dat sommige paarden altijd zo koppig zijn!! haha
ik had trouwens gedacht dat je een route moest volgen, maar blijkt dus niet. hoe weet je nou als je een rit van een uur loopt waar je dan langs moet? klinkt onnozel misschien...



Je betaalt vooraf voor een uur, en mag dan met de paarden weg. MAakt niet uit waar je langs gaat, als je maar op tijd terug bent Knipoog

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: paard huren in Een, fjordencentrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:20

het gaat mij er niet om dat de eigenaar het beter weet.
het gaat mij er wél om dat ik de afspraak had dat ik een groter paard dan een fjord zou krijgen. als zij mij van te voren hadden gezegd dat dat niet mogelijk was, dan was ik niet 2,5 gaan autorijden en had ik verder gezocht!

tsja... het komt op mij niet bepaald vriendelijk over als er nog geen goedemorgen vanaf kan, maar goed... als de afspraken nagekomen worden, vind ik dat al een minder groot probleem/.

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: paard huren in Een, fjordencentrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:48

Ja, spijtig dat het zo gelopen is rosita, je zal Henk niet op zijn beste dag hebben getroffen. (Hij misschien ook niet de meest sociaal-vaardigste persoon).
Daarbij zijn het voorkeuren die je kan aangeven, fjord/paard snel/langzaam sommige geven zelfs specifiek een naam op van een paard - meestal wordt wel geprobeerd om hiernaar te handelen (wel de jaren dat ik er heb geholpen!) maar het is gewoon niet altijd mogelijk om aan ieders wensen te voldoen! In het weiland staan veel paarden, maar daarvan zijn erg weinig geschikt om te verhuren, zonder begeleiding mee te geven.
Daarnaast is de eigenaar van mening dat een aantal fjorden een stuk sterker zijn (m.n. in de rug) dan de meeste (grotere) paarden die hij heeft. (Dan komt het er op neer dat de ruiter het fijn vindt, maar het paard daarna last van zijn rug heeft...kwam wel eens voor).

Snap sowieso niet dat mensen het hele land er voor af rijden, je hebt in heel nederland paarden toch? Mensen gaan vooral voor het niet onder begeleiding rijden denk ik (?)
Vind het zelf heerlijk om daar te rijden hoor, lieve paarden, mooie omgeving en ik vind de eigenaren dus wel aardig.

Voor jolandalania:
Als je in je eentje gaat rijden, heb je niet veel keus in paarden. Vraag gewoon een lief betrouwbaar paard of fjord. Er ongeveer 4 paarden die prima alleen weg kunnen en je ook weer naar huis leiden als je de weg kwijt bent.

*edit* om toch maar wat even namen te noemen:
Mara, vlotte bonte nrps merrie, houdt d'r hoofd wel wat omhoog
Marije, grote brave kwpn kruising met fries/fjord e.d., heeft wat minder vlakke gangen en is lichtelijk eigenwijs maar zeker betrouwbaar. (Ook niet lui)
Duke, grote bonte ruin, lekker voorwaarts met ruime gangen
Oneill, iets oudere fjordenmerrie, zit lekker en is echt super braaf
Frija, oudere fjordenmerrie, lief beest, kan heel hard draven, super betrouwbaar

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: paard huren in Een, fjordencentrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 18:36

Ik ben er op ponykamp geweest en vond het niet echt een succes.
De eigenaran vond ik hele onsympatieke mensen en echt goed voor de paarden vind ik ze ook niet.
Een aantal paarden stonden in stands zonder enige bodembedekking op de vloer (ja, poep), paarden stonden hier dag en nacht omdat ze niet makkelijk te vangen waren in de wei.

Geld staat voor hun voorop, de rest interesseert ze weinig

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: paard huren in Een, fjordencentrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 18:50

misschien heb ik ze inderdaad niet op de beste dag getroffen, maar dan nog vind ik dat wanneer je een bedrijf als dat hebt, je op zn minst een groet kan uitbrengen en je afspraken die eerder gemaakt zijn na komen.,

ik vond het geen probleem zo;n eind te rijden, we hebben ervoor gekozen omdat het ons een fijne stal leek... sporen die niet welkom zijn bv en meer vand at soort dingen én we gingen daarna bbq'en bij een collega op de helft van daar en thuis, dus prima geregeld.
de afspraak was er dat ik een groter paard mee zou krijgen, dus geen probleem dan, als dat niet mogelijk was of er geen paarden zouden zijn naar mijn wens, dan zou het op houden...heel simpel. maar dan hadden ze dat van te voren aan moeten geven en niet een afspraak moeten maken.,
begeleiding hadden we ook geen probleem gevonden.

een eind rijden zie ik niet als probleem, maar wel wanneer je totaal geen groet ontvangt, je niet serieus genomen wordt en de afspraken niet nagekomen worden.

dat heeft in mijn ogen niets te maken met wel of geen goede dag.

jolandalania
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-08-07

Re: paard huren in Een, fjordencentrum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 19:11

hey lise dank je voor je reactie, die oneill lijkt mij wel wat....
maar ik bel dan toch even, vraag ik om de makste pony...

jolandalania
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-08-07

Re: paard huren in Een, fjordencentrum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 19:19

iedereen trouwens nog bedankt voor al jullie reacties!!

Anoniem

Re: paard huren in Een, fjordencentrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:24

Ik kom er met enig regelmaat. Mijn vader vind het heel erg leuk om op deze manier paard te rijden, en op mijn paard mag hij niet. Dan is dit een hele mooie oplossing. En ach die man is niet altijd even vriendelijk, dat is zo. Mijn vader gaat steeds op het zelfde paard, oneil en zelf wil ik niet op een fjord. Brengt hij hem maar weer terug, ik betaal en wil niet op een fjord. Einde verhaal en hij gaat weer terug een ander paard halen.

Verder wil ik wel zelf zadelen en zelf borstelen. Anders komt het dekje dubbel over de modderkorsten heen te zitten. En de route, laat de paarden gaan en ze zijn zoweer thuis.

Het aller vriendelijkst en schoontst is het niet nee.

jolandalania
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-08-07

Re: paard huren in Een, fjordencentrum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 19:28

meen je, borstelen ze de paarden niet eens even van te voren?