Relativeiligheidstheorie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Relativeiligheidstheorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 15:24

Doorgaans rij ik zonder enige bescherming doch soms kleed ik me op de ruigheid van de te maken rit. Vandaag met crossbeest hengstlief achter de motor'haas' aan door de campo.
Wij snijden heel listig een voor de motorfiets te zwaar stukje af door een hellingbos en rossen we nét even te dicht langs een gesnoeide tak. Helm op, bp, hoge laarzen, kniepantsers, maar de schuin afzaagde punt gaat dwars door de kleding. Gelukkig, door de stoot en daaraan meegeven, krast deze lángs mijn schouder, dus laat slechts een dikke kras die blauw aan het worden is achter. Minder dan 10 cm. naast mijn onbeschermde halsslagader.... Daar helpt geen klapzak tegen Haha!

Voor míj geldt deste beschermder deste risicovoller, dat ik met beschermende kleding meer risico durf te nemen en houdt deze bescherming dus in de praktrijk bij míj ook een stuk valse veiligheid in.
Een veiligheidscirkel kom je dan in, welke kant je die ook opdraait. Hoe onbeschermder, hoe voorzichtiger maar hoe meer risico. Hoe beschermder, hoe onvoorzichtiger en ook hoe meer risico Frusty

hc

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Relativeiligheidstheorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:27

Daarom draag ik geen bescherming.
Haha!

Lovely1

Berichten: 2725
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Nijmegen/Apeldoorn

Re: Relativeiligheidstheorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:28

Dit herken ik wel, niet zo zeer als ik op een paard zit dan let ik altijd wel erg op moet ik zeggen. Maar op de racefiets kan ik erg veel risico's nemen met helm op terwijl ik zonder helm een heel stuk sneller in de remmen knijp. Best gek dat je jezelf zoveel zekerder gaat voelen door een stuk piepschuim op je bol of wat anders op je lijf wat "veilig" is.

ikke

Berichten: 37642
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Relativeiligheidstheorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:29

Hhhmmm, lijkt verdacht veel op: winterbanden, ABS, 4x4, dus ik hoef geen rekening te houden met de weersomstandigheden......
Bescherming is zo zinvol als de verantwoordelijkheid van degene die het draagt/gebruikt.
Relatieve verantwoordelijkheid?? Haha! Haha!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Relativeiligheidstheorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:29

Doet me denken aan mijn vrachtwageninstructeur. Die vond al die extra veiligheid in vrachtwagens en auto's ook hetzelfde uitlokken. (oh, je bent toch beschermd door gordel, airbag, enz.).
Hij zei: ze zouden eigelijk een vlijmscherpe pin van 30 cm die uitsteekt bij het stuur moeten maken. Wedden dat iedereen super voorzichtig rijdt.

Het is een beetje "schijnveiligheid". En daardoor ga je idd meer risico's nemen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Relativeiligheidstheorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:39

In mijn bescheiden mening een nogal vage manier van redeneren...Dit zijn ook goede redenen geen motorhelm te dragen, het ABS systeem van je auto te slopen, de beschermhoezen van de aandrijfassen van je landbouwwerktuigen te verwijderen...
Wat betreft je voorbeeld; Het is irrelevant je bij bv. de keuze wel of geen cap dragen af te vragen wat de kans is op een polsfractuur bij een val van je paard...
Wat ik bedoel paardrijden is inherent een risicovolle bezigheid (zeker de manier waarop jij en ik zich ermee bezig houden), hoe voorzichtig je ook bent. Er zijn een aantal simpele maatregelen te treffen die de kans op ernstig letsel verkleinen, voor mij is bijvoorbeeld een cap een must, maar bv. een body protector vind ik teveel (en ja, dit zijn persoonlijke overwegingen). Maar ik denk dat we het er over eens zijn dat er een zekere "gulden middenweg" gekozen moet worden. Er zit iets in je stelling "des te beschermder des te risicovoller", maar volgens mij kun je dat niet doorvoeren naar "des te onbeschermder des te veiliger"...

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Relativeiligheidstheorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:52

Je theorie werkt alleen als je je heel bewust bent van de risico's. Probleem is dat veel mensen de risico's niet naar waarde kunnen schatten en er dus ook niet gepast mee om kunnen gaan, waardoor je theorie accuut mank gaat. Knipoog

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Relativeiligheidstheorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 17:10

Kuggur schreef:
In mijn bescheiden mening een nogal vage manier van redeneren.... Er zit iets in je stelling "des te beschermder des te risicovoller", maar volgens mij kun je dat niet doorvoeren naar "des te onbeschermder des te veiliger"...


Ik voer dat ook helemaal zo niet door!
Ik schrijf 'hoe minder bescherming... MAAR hoe meer risico'
Pling

Ik doel ALEEN op de relativiteit van beschermende kleding in relatie met veiligheid. WELKE KANT JE OOK OPDRAAIT.

Het is evident dat voorzichtigheid mét beschermende kleding het politiek correcte antwoord is. Ook is dat in de dagelijkse werkelijkheid een onzinantwoord omdat het zo niet werkt tussen de oren.
Blijkbaar maken mensen met of zonder beschermende kleding of -maatregelen, andere risico-afwegingen. 'Jee, als ik nú zou vallen' versus 'zo, nu kan me niets gebeuren' zál leiden tot ander gedrag.

Ik hang hier verder geen enkele conclusie aan mbt zin/onzin van beschermende kleding.

hc

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Relativeiligheidstheorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 17:13

Waratje schreef:
Probleem is dat veel mensen de risico's niet naar waarde kunnen schatten en er dus ook niet gepast mee om kunnen gaan, waardoor je theorie accuut mank gaat. Knipoog


Euh, dat ís de theorie juist. Dat door beschermende kleding de inschatting verandert Pling

hc

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Relativeiligheidstheorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:15

Klopt, daar is weleens onderzoek naar gedaan bij auto's. Dat sommige bestuurders met ABS meer risico nemen.

Bekend psychologisch fenomeen Lachen. Gaat geloof ik niet voor iedereen op.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Relativeiligheidstheorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:29

Huertecilla schreef:
Waratje schreef:
Probleem is dat veel mensen de risico's niet naar waarde kunnen schatten en er dus ook niet gepast mee om kunnen gaan, waardoor je theorie accuut mank gaat. Knipoog


Euh, dat ís de theorie juist. Dat door beschermende kleding de inschatting verandert Pling

hc

Ja, beschermende kleding verandert de inschatting, mits mensen om te beginnen enig idee van de risico's hebben. En er zijn mensen die de levensfilosofie hebben "dat overkomt mij niet", zodat beschermende kleding ook niet "nodig" is.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Relativeiligheidstheorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 17:43

Apple schreef:
Klopt, daar is weleens onderzoek naar gedaan bij auto's. Dat sommige bestuurders met ABS meer risico nemen.

Bekend psychologisch fenomeen Lachen. Gaat geloof ik niet voor iedereen op.


Gaat inderdaad niet op voor bijvoorbeeld mensen die zich als voertuigbestuurders inherent onveilig voelen.
Te paard ligt dat weer anders omdat dit bij dergelijke ruiters dáárdoor juist weer een extra riscofactor oplevert omdat een paard dat meekrijgt en díe het gedrag verandert.

hc

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Relativeiligheidstheorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:37

Als ik zeg dat paardrijden een inherent risicovolle bezigheid is betekent dat niet dat ik me onveilig/onzeker voel op een paarderug. Het geeft aan dat ik me bewust ben van de eventuele gevaren, en probeer naar beste kunnen adequate maatregelen te nemen. Een onderdeel daarvan is bepaalde beschermingsmiddelen gebruiken (cap, stevige rijschoenen met stalen neuzen, skálmar).
Ik weet niet hoe jij rijd HC, maar ik word niet "overmoediger" door het dragen van een cap...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Relativeiligheidstheorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:40

hihi weer een typisch HC Topic Lachen

Ik ben ook brutaler als ik het idee heb meer beschermd te zijn Lachen

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Relativeiligheidstheorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 19:15

Kuggur schreef:
Ik weet niet hoe jij rijd HC,


Daar ben ik van overtuigd.

Citaat:
Ik word niet "overmoediger" door het dragen van een cap...


Zoals je hebt kunnen lezen is het een normaal psychologisch fenomeen. Fijn als jij daar niet gevoelig voor bent.

@Kim
Dat is wat ik ervaar en bedoel. Als je het echter bewust ervaart, het wéét van jezelf, is dat stap één naar daar verstandig mee om te gaan.

hc

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Relativeiligheidstheorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:20

Dat is ook een van de redenen dat ik bij een brutaal paard, of onbekend paard altijd met bp, helm (standaard uitrusting overigens) en SLOF rij..... ding hangt altijd los, maar tussen MIJN oren werkt hij goed Joh! Lachen Lachen dan "durf" ik er net wat meer aan te rijden, waardoor het paard vaak zo iets heeft van "tjees, hmmmzzzz, euh, niet onder de indruk.... naadje!!!"

schijnveiligheid creeer ik op die manier voor mezelf, want zou zo een paard gaan, dan ben ik veel te lang bezig mijn slof "erbij" te pakken en lig ik toch al met mijn bekkie in het zand

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Relativeiligheidstheorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:28

Huertecilla schreef:
Kuggur schreef:
Ik weet niet hoe jij rijd HC,


Daar ben ik van overtuigd.

Citaat:
Ik word niet "overmoediger" door het dragen van een cap...


Zoals je hebt kunnen lezen is het een normaal psychologisch fenomeen. Fijn als jij daar niet gevoelig voor bent.



hc


Hmm, Ik bespeur hier een licht neerbuigende toon (niet de eerste keer in je antwoorden...), ik kén dit "normale psychologische fenomeen", en betwijfel sterk of dit hier opgaat. Een val van een paard is voor mijn gevoel mét cap een net zo onprettige ervaring als zonder(gekneusde ribben vergeet je niet snel). Maar goed rij fijn door zonder cap, jouw schedel, jouw keuze. Hier propageren dat zonder cap rijden verstandiger is "omdat je dan minder risico neemt" is complete onzin...

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Relativeiligheidstheorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 19:44

KiWiKo schreef:
schijnveiligheid creeer ik op die manier voor mezelf,


Ik doe dat zoals je weet bewust systematisch volledig andersom. Ik moét me elke seconde en meter realiseren dat ik níets anders heb dan mijn eigen vaardigheid hem te motiveren. Capricho is nog maar een 'pup' en we moeten sámen leren leren beter met zijn natuurlijke ruigheid om te gaan. Ondertussen moet ik mijn kwetsbaarheid wat beschermen. Vandaar de wonderlijke combi van harnas en optomingsloos.
Vréét tijd en vooral geestelijke energie, maar de voldoening is van een orde van grootte die andere ruiters zich inderdaad moeilijk kunnen voorstellen.

Ik ga zo nog met Arabella op pad. Zonder helm of wat ook. Wel licht achterop want kom in het donker thuis. Ploep in de jacuzzi met een glas tinto om éven bij te komen want ik weet vooraf dat ik dan helemaal in de wolken ben.

hc

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Relativeiligheidstheorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:48

hmmmzzz jacuzi Lachen Lachen moet maar weer eens snel die kant opkomen Lachen Lachen

een mens is zo kwetsbaar............ zo enorm kwetsbaar

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Relativeiligheidstheorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 19:51

Kuggur schreef:
Hier propageren dat zonder cap rijden verstandiger is "omdat je dan minder risico neemt" is complete onzin...


Dat is nu twéé keer dat je echt totaal de plank misslaat. Lees de laatste regels van de ts nog eens!

Verder verzín je nu zelf een citaat, wat echt niet erg netjes is. Eigenlijk behoorlijk onbeschaafd.

Ik schrijf

Huertecilla schreef:
Hoe onbeschermder, hoe voorzichtiger maar hoe meer risico.


Wáár staat hier nu dat ik het niet dragen van een cap promoot? Excuus graag!


hc

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Relativeiligheidstheorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:00

Sorry HC, het spijt me verschrikkelijk, je hebt gelijk en ik trek me verpletterd door je superieure intellect beschaamd terug uit de discussie.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Relativeiligheidstheorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:02

doe eens even rustig kuggur!

HC heeft hier een terecht punt, zeker het overdenken waard.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Re: Relativeiligheidstheorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:09

Ik vind wel dat je hiermee een punt hebt!
Ik voel me met een cap veel veiliger en zal dan dus meer risico's nemen door bijvoorbeeld te gaan springen of wat dan ook, dat kan, want ik heb immers mn cap op dus er kan niks gebeuren, als ik op mijn hoofd val, ben ik beschermd.
Als ik geen cap op heb, spring ik ook niet, dus loop ik ook het risico niet, wat ik loop bij het springen. Nou ben ik zoiezo van mening dat je met cap nog niet veilig bent, want veilig ben je op een paard denk ik nooit. Als je hard valt, breek je alsnog je nek, met of zonder cap.

Heb er nooit zo over nagedacht, maar het is zeker een punt inderdaad.

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Re: Relativeiligheidstheorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:16

Ik geloof inderdaad wel dat je relativeiligheidstheorie in veel gevallen opgaat. Maar zeker niet altijd. En al helemaal niet bij paardrijden, omdat we ook het paard das "risicofactor" niet buiten beschouwing mogen laten. Anders is het met een voertuig dat perfect reageert op de actie van de bestuurder.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Relativeiligheidstheorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 20:24

xtostarlight schreef:
Heb er nooit zo over nagedacht, maar het is zeker een punt inderdaad.


Kijk en meer is het doel van mijn topic starter niet.
De stap van onbewust naar bewust. Dan kán je er wat mee en dát is veligheidsverhogend.

Prettige avond nog, ik ga nog een paard uitlaten Haha!

hc