[BRT] Zijn er hier mensen die..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LieveLotje

Berichten: 387
Geregistreerd: 03-06-06
Woonplaats: In een kartonnen doosje.

[BRT] Zijn er hier mensen die..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 11:39

.. wel eens buitenrijden met hun paard zonder zadel en/of met alleen een simpel touwhalstertje? Lachen

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee en hoe jullie hierover denken.

Brand maar los! Ja

pollewopsie7

Berichten: 1238
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Re: [BRT] Zijn er hier mensen die..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:41

ja.. Lachen heel vaak zelfs
ik vind het altijd wel relax
vanwaar precies de vraag? Lachen

LieveLotje

Berichten: 387
Geregistreerd: 03-06-06
Woonplaats: In een kartonnen doosje.

Re: [BRT] Zijn er hier mensen die..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 11:46

Nou, ik ben gewoon benieuwd hoe jullie erover denken, en wat jullie ervaringen hiermee zijn. Lachen

Mij spreekt het namelijk erg aan, en wellicht kan ik dit in de toekomst ook eens gaan doen met mijn verzorgpaard. Wie weet. Lachen

mariska_emke

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-07

Re: [BRT] Zijn er hier mensen die..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:48

ik rijd wel vaak zonder zadel buiten, maar niet zonder bit, in de zomer als het mooi weer is zonder zadel naar het strand en dan zwemmen Haha!

pollewopsie7

Berichten: 1238
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Re: [BRT] Zijn er hier mensen die..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:49

okee Haha!
nou ik raad het je aan Knipoog als het vertrouwt is met je paard uiteraard Tong uitsteken

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: [BRT] Zijn er hier mensen die..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:04

LieveLotje schreef:
.. wel eens buitenrijden met hun paard zonder zadel en/of met alleen een simpel touwhalstertje? Lachen

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee en hoe jullie hierover denken.


Zonder zadel is niet goed voor de rug van en paard en slecht voor je zit.
Een touwhalsterje is wellicht 'simpel' doch ook erg scherp.

Kortom ik vind het paardonvriendelijk en ERG onslim om zo te rijden.

hc

pollewopsie7

Berichten: 1238
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Re: [BRT] Zijn er hier mensen die..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:01

zonder zadel rijden is juist goed voor je eigen houding
daar krijg je een onafhankelijke zit van..

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: [BRT] Zijn er hier mensen die..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:05

pollewopsie7 schreef:
zonder zadel rijden is juist goed voor je eigen houding
daar krijg je een onafhankelijke zit van..

Zonder zadel verpest je je houding en stoor je je paard in zijn rug. Slecht idee, dus. En ja, dat heb ik vroeger ook gedaan.........
Als je je houding wilt verbeteren kun je beter zitoefeningen doen aan de longe, zonder beugels en teugels. Neem maar eens op video op hoe je erop zit (hangt) als je zonder zadel rijdt en zeg dan nog eens dat het goed voor je houding is.

En ja, ik rij buiten met een "simpel" touwhalstertje en nee, dat is niet omdat mijn paard zo superbraaf is Tong uitsteken

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Belgiƫ

Re: [BRT] Zijn er hier mensen die..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:55

ik rijd zo goed als altijd zonder zadel buiten Tong uitsteken ook vaak gewoon met halster Lachen
vind ik vele leuker en vele ontspannender Lachen
felka zit trouwens toch goed zonder zadel ( haflinger )

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [BRT] Zijn er hier mensen die..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:00

Buitenritje is een te groot woord... Maar ik ga geregeld de weg op zonder zadel. Meestal wel met de hack aan, maar heel soms (zoals vanavond) als er iemand mee fietst en we toch niet zo ver gaan enkel tot een paar boerderijen en weer terug ook met een halstertje met 2 touwtjes eraan.

Echt hele ritten doe ik niet zonder zadel (of enkel met halster). Draf vind ik niet zo fijn, en ik ben wat minder stevig als ze schrikt. Overigens rij ik als ik overdag buiten ga wel altijd met zadeltje, maar in de ochtend of avond zonder zadel. Dan is het heel rustig qua verkeer en hebben we ook weinig tot geen groot verkeer, dan durf ik het wel Lachen

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: [BRT] Zijn er hier mensen die..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:09

Volstaat een simpel "ja" op je antwoord?

Joycie_25
Berichten: 100
Geregistreerd: 08-06-07
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: [BRT] Zijn er hier mensen die..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:41

Zonder zadel is echt niet slecht hoor voor een paard zijn rug.
Het is natuurlijk wel slecht als je paard een rug blessure heeft,
of gewoon een gevoelige rug. Maar met een halstertje zal ik
toch niet zo snel doen. Je hebt toch minder controle over je
paard. Ik heb het wel een aantal keer gedaan met mijn oude
verzorgpony, maar echt relaxed vond ik dat niet hoor. Nou
kan ik ook wel begrijpen dat andere mensen het juist wel
relaxed vinden, want ik ben eerlijk gezegd altijd best wel bang
om te vallen enzo. Maar zonder zadel zit wel lekker relaxed!

Groetjes Joyce

LieveLotje

Berichten: 387
Geregistreerd: 03-06-06
Woonplaats: In een kartonnen doosje.

Re: [BRT] Zijn er hier mensen die..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 12:33

Huertecilla schreef:
LieveLotje schreef:
.. wel eens buitenrijden met hun paard zonder zadel en/of met alleen een simpel touwhalstertje? Lachen

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee en hoe jullie hierover denken.


Zonder zadel is niet goed voor de rug van en paard en slecht voor je zit.
Een touwhalsterje is wellicht 'simpel' doch ook erg scherp.

Kortom ik vind het paardonvriendelijk en ERG onslim om zo te rijden.

hc


Waar baseer jij deze uitspraken op?
Ben erg benieuwd naar een onderbouwing over je uitspraken hierover. Lachen

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: [BRT] Zijn er hier mensen die..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:19

jah zo vaak zijn dan wel altijd heerlijke ontspannen ritjes!

_Noukie

Berichten: 33
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Swalmen

Re: [BRT] Zijn er hier mensen die..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:42

Ik zou het zelf niet doen..
ik denk dat het hierin vooral belangrijk is dat je vertrouwen hebt in je paard en in jezelf!

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: [BRT] Zijn er hier mensen die..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 23:42

_Noukie schreef:
Ik zou het zelf niet doen..
ik denk dat het hierin vooral belangrijk is dat je vertrouwen hebt in je paard en in jezelf!


jah en als de omgeving ook mee zit, karakter van het paard, eigen rijkunst kennen, je paard kennen enz..
Ik doe het met mn fjordje met mn kwpn'ers zal ik het niet snel doen, misschien komt dat nog, doe het al
wel in de bak, maar die kunnen buiten soms van die rare sprongen maken Tong uitsteken terwijl ik wel vertrouwen in ze heb!
this gewoon alles in acht genomen, tuurlijk kan er wat met mij en mn fjordje gebeuren maar de kans is heel klein
bekeken over de 5 jaar dat ik dr heb Knipoog

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Re: [BRT] Zijn er hier mensen die..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:04

Vroeger met mijn verzorgpony in de zomer regelmatig maar is met het paard wat ik nu heb niet verstandig, hij is best braaf maar hij zou misbruik maken van de situatie denk ik (gebrek aan controle). Ook heeft hij rugklachten, precies op de plek waar ik dan zou zitten, zitten zijn gevoelige plekjes. Daarom heeft hij zijn zadel hard nodig (om die plekken te onlasten)

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: [BRT] Zijn er hier mensen die..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:13

Ik deed dat wel regelmatig vroeger, zonder zadel met simpel halstertje. Maar doordat ik wat aan de grote kant voor haar wordt heb ik liever dat de druk beter verdeeld is dmv een zadel...

Je moet gewoon stevig kunnen zitten en een paard hebben dat je vertrouwen kunt.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: [BRT] Zijn er hier mensen die..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:25

Niet met een touwhalster, maar wel altijd met een bitloos hoofdstel.
Zonder zadel doe ik ook wel eens, maar dat is dan maar een klein rondje (Anouar zit ook niet zo erg comfortable Clown )

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: [BRT] Zijn er hier mensen die..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:25

Zonder zadel soms, is altijd heel ontspannen

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: [BRT] Zijn er hier mensen die..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:07

Huertecilla schreef:
LieveLotje schreef:
.. wel eens buitenrijden met hun paard zonder zadel en/of met alleen een simpel touwhalstertje? Lachen

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee en hoe jullie hierover denken.


Zonder zadel is niet goed voor de rug van en paard en slecht voor je zit.
Een touwhalsterje is wellicht 'simpel' doch ook erg scherp.

Kortom ik vind het paardonvriendelijk en ERG onslim om zo te rijden.

hc


Onzin: zonder zadel rijden is niet slecht voor een paard, op 1 voorwaarde natuurlijk, dat de ruiter met de beweging van het paard mee gaat. Een bewegelijk bovenlijf is hier een verreiste zodat de schokken door het lichaam van de ruiter worden opgevangen en niet via de zitbeenknobbels op het paardenlijf terecht komen. Als dit alles in orde is is er helemaal niks aan de hand.

Dat zonder zadel rijden slecht is voor je zit is ook onzin: door op de goede (bovenstaande) manier zonder zadel te rijden zal de ruiter juist een beter evenwicht creeren omdat hij de schokken met zijn eigen lichaam moet opvangen, normaal doet het zadel dit voor hem. Ook heeft hij geen stevigheid die een zadel hem biedt en geen teugels om zich aan vast te grijpen. Al met al zal zijn zit er alleen beter op worden omdat hij dat alles daarna ook niet meer nodig heeft zelfs met zadel.

Dat een touwhalster scherp is is waar (maar zelfs hier in zijn er verschillende dikten dus ook verschillende scherpten) maar een ruiter die ontspannen kan buiterrijden met een TH heeft een paard dat goed op de druk reageerd en de ruiter het dus helemaal niet nodig heeft om te gaan lopen trekken aan zijn paard. Daarbij komt ook dat een TH een passieve optoming is, word het niet gebruikt voelt het paard er niks van.
Het principe is het zelfde als jou halsring. Knipoog Beiden bitloos en beiden vereisen een paard dat wijkt voor druk...

Daarbij heb ik onderbouwd dat jou bericht in grote maten onwaar is en ik mis bij jou echter elk spoor van onderbouwing..

Ik zelf rijd op de wei vaak met stal- of touwhalster en zonder zadel. Het bevalt me prima! Helaas kan ik zo niet naar buiten zonder begeleiding omdat mijn pony's stuur nog niet optimaal is. Lachen

Jimster

Berichten: 138
Geregistreerd: 16-08-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [BRT] Zijn er hier mensen die..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:11

Ik rijd altijd bitloos (wel met bitloos-hoofdstel, nooit met touwhalster) dus ook buiten.
Maar nooit zonder zadel. Mijn paard heeft zo'n hoge schoft dat dat niet aan te raden is! Bloos
Het gaat prima zo, lekker ontspannen! Cool

linkalover

Berichten: 555
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: steenwijk/groningen

Re: [BRT] Zijn er hier mensen die..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:30

Waratje schreef:
pollewopsie7 schreef:
zonder zadel rijden is juist goed voor je eigen houding
daar krijg je een onafhankelijke zit van..

Zonder zadel verpest je je houding en stoor je je paard in zijn rug. Slecht idee, dus. En ja, dat heb ik vroeger ook gedaan.........
Als je je houding wilt verbeteren kun je beter zitoefeningen doen aan de longe, zonder beugels en teugels. Neem maar eens op video op hoe je erop zit (hangt) als je zonder zadel rijdt en zeg dan nog eens dat het goed voor je houding is.

En ja, ik rij buiten met een "simpel" touwhalstertje en nee, dat is niet omdat mijn paard zo superbraaf is Tong uitsteken



Zonder zadel rijden kan inderdaad schadelijk zijn voor je paard zijn rug, als je zelf niet stabiel en rustig kan zitten.
Verder merk ik persoonlijk niks van een verslechtering van mijn houding. Maar die word elke week ook stevig beoordeeld tijdens de les.
Verder merk ik aan mijn paard zelf, dat die het altijd super leuk en lekker vind zonder zadel met hoofdstel of halster.

Dus ik ben van mening, als jij normaal en stabiel stil kan zitten op je paard of pony het niet schadelijk is.
Dus ga je gang !

passiepeer

Berichten: 190
Geregistreerd: 01-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Re: [BRT] Zijn er hier mensen die..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:34

Ik reed met inmiddels niet meer mijn pony altijd zonder zadel buiten. Zat heerlijk ontspannen al zat ik na het rijden wel altijd onder de witte haren hihi.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: [BRT] Zijn er hier mensen die..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:38

linkalover schreef:
Waratje schreef:
Zonder zadel verpest je je houding en stoor je je paard in zijn rug. Slecht idee, dus. En ja, dat heb ik vroeger ook gedaan.........
Als je je houding wilt verbeteren kun je beter zitoefeningen doen aan de longe, zonder beugels en teugels. Neem maar eens op video op hoe je erop zit (hangt) als je zonder zadel rijdt en zeg dan nog eens dat het goed voor je houding is.

En ja, ik rij buiten met een "simpel" touwhalstertje en nee, dat is niet omdat mijn paard zo superbraaf is Tong uitsteken



Zonder zadel rijden kan inderdaad schadelijk zijn voor je paard zijn rug, als je zelf niet stabiel en rustig kan zitten.
Verder merk ik persoonlijk niks van een verslechtering van mijn houding. Maar die word elke week ook stevig beoordeeld tijdens de les.
Verder merk ik aan mijn paard zelf, dat die het altijd super leuk en lekker vind zonder zadel met hoofdstel of halster.

Dus ik ben van mening, als jij normaal en stabiel stil kan zitten op je paard of pony het niet schadelijk is.
Dus ga je gang !

Als je zonder zadel rijdt zit je per definitie in stoelzit, wat dus een verkeerde houding is. Bovendien geef je plaatselijk veel druk in de rug van je paard, wat in ieder geval hinderlijk is voor je paard en potentieel zelfs drukkingen kan opleveren. Een zadel is niet voor niets uitgevonden en dat is echt niet alleen voor het comfort van de ruiter geweest.