paard is te vrolijk en probeert er tussenuit te piepen in t

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

paard is te vrolijk en probeert er tussenuit te piepen in t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 18:45

Hoi,

steeds vaker merk ik dat mijn vijfjarige merrie tijdens het buiten rijden erg vrolijk wordt en dan dus heel veel zin krijgt om te rennen.

Ze zoekt dan steeds een excuus om aan de ren te gaan. Bijvoorbeeld achter te struikelen, kont eronder en dan weg proberen te vliegen, zogenaamd schrikken van iets en dan aangalopperen. Het is me nu de meeste keren gelukt om ze bij me te houden, maar ik ben ook 1 keer op de ren gegaan en toen ben ik er op een t splitsing heel hard afgegaan omdat ik een andere kant op ging dan mijn paardje. Ik heb me toen erg zeer gedaan en valanda is zonder haar maatje gewoon lekker doorgerend met de staart als een vlag in de krul op haar rug. Na een kwartier heeft een vriendelijke automobilist haar van straat geplukt en haar terug naar stal gebracht. Ik had gekneusd bekken, beschadigd ego en de schrik in de benen.

Bij mijn bijrijdster doet ze het net zo goed. ze wordt gewoon verschrikkelijk onstuimig in het bost en wil het liefste alleen maar hard hard hard. Je moet heel snel zijn om haar dan bij je te houden.

Het stomme is op concours blikt of bloost ze nergens van.

Heeft er iemand tips om te zorgen dat ze dit niet meer doet, ik vind het zelf namelijk helemaal niet zo grappig omdat al een keer echt de controle kwijt ben geweest. Alle tips zijn welkom!!

groetjes Kim

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: paard is te vrolijk en probeert er tussenuit te piepen in t

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:48

eerst goed in de bak rijdend dat ze moe is en alleen stappen in het bos zodra dat goed gaat rustig drafje

paix

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-11-06

Re: paard is te vrolijk en probeert er tussenuit te piepen in t

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:51

mijn paardje van 23 heeft er ook last van Knipoog alleen is die wat makelijker te houden. Lachen maar ze vinden het gewoon heel erg leuk. het moet er gewoon uit gaan. mijn paardje doet het ook al minder. maar er echt want aan doen kan niet. ze is gewoon vrolijk en dat kan je natuurlijk moeilijk straffen Knipoog. en ja echt moe maken kan wel maar of dat zo leuk is. en ze halen altijd wel ergens energie vandaan Knipoog

anniee
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Den Haag

Re: paard is te vrolijk en probeert er tussenuit te piepen in t

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:55

rijd je altijd alleen buiten?
Hoe doet ze met andere paardem erbij?

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: paard is te vrolijk en probeert er tussenuit te piepen in t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 21:23

we rijden wisselend alleen met twee of met een groep. Ze doet het altijd, ook met andere paarden erbij. MAar sinds ze een keer er echt vandoor is gegaan lijkt ze het vaker te willen doen. ze heeft de smaak zeg aar te pakken ofzo????

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Re: paard is te vrolijk en probeert er tussenuit te piepen in t

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:27

Eens gewoon een stapritje doen achter de kont van een géweldig traag paard. En heel erg belonen na d erit als ze niet wegschiet. (nou, mss een stom idee, maar het is er toch eentje hé Clown )

Ik heb er niet echt ervaring mee.

mel86

Berichten: 253
Geregistreerd: 17-08-07

Re: paard is te vrolijk en probeert er tussenuit te piepen in t

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:36

als ijn beestje die neiging krijgt, ga ik altijd heel veel overgangen rijden, zodat ze haar aandacht op mij richt en goed gaat reageren op je zit, benen enz.. succes!!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: paard is te vrolijk en probeert er tussenuit te piepen in t

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:38

In ieder geval geen voer geven nadat je terug bent op stal en hebt afgezadeld enzo, dit hebben ze heel gauw in de gaten.

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: paard is te vrolijk en probeert er tussenuit te piepen in t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 14:40

dat voer geven snap ik niet

Sharon_Jims

Berichten: 3451
Geregistreerd: 05-10-06
Woonplaats: Goor

Re: paard is te vrolijk en probeert er tussenuit te piepen in t

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:43

Voordat je buiten gaat rijden lekker lang longeren en dan haar veel laten galopperen. Dat is ze de meeste fris heid alweer kwijt voordat je naar buiten gaat!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: paard is te vrolijk en probeert er tussenuit te piepen in t

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:52

kimbuuron schreef:
dat voer geven snap ik niet


Sommige paarden zien dat als neiging om maar snel snel te willen zodat ze snel weer terug zijn...
Is echt waar.

Maar natuurlijk spelen er nog veel meer dingen mee...

En aan de hand?
Doe je ook grondwerk e.d. met je paard?

paix

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-11-06

Re: paard is te vrolijk en probeert er tussenuit te piepen in t

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:02

Eowyn3003 schreef:
Eens gewoon een stapritje doen achter de kont van een géweldig traag paard. En heel erg belonen na d erit als ze niet wegschiet. (nou, mss een stom idee, maar het is er toch eentje hé Clown )

Ik heb er niet echt ervaring mee.


Prima idee! Haha! heb ik ook gedaan omdat ik op een paard ree dat heel snel wou en als dat niet mocht (ga hem natuurlijk niet de hele weg laten galoperen achter een snel paard) en hem inhield ging hij bokken. achter een sloom paard was dat snel afgelopen dus dat gewooon eens proberen!

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: paard is te vrolijk en probeert er tussenuit te piepen in t

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:38

Of gewoon flink longeren voordat je vertrekt of met een rustig paard erop uit gaan en dan alleen stappen.

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: paard is te vrolijk en probeert er tussenuit te piepen in t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 17:22

ja, we gaan voorlopig alleen stapritjes doen. en als dat weer heleaal goed gaat een beetje draf en dan eventueel weer een mini galop als ik dat zelf weer zie zitten!

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Re: paard is te vrolijk en probeert er tussenuit te piepen in t

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:30

Staat ze overdag buiten of binnen?
Met andere paarden of alleen.
Op het gras of in de bak?
Hoe lang en hoe vaak wordt ze bereden?

Kortom wat is de oorzaak van het gedrag

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: paard is te vrolijk en probeert er tussenuit te piepen in t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 18:20

6 uur op de wei met vriendjes, de rest 1 keer in stapmolen of paddock, elke dag een uur rijden of longeren voor de rest op box met kijkgat waarmee ze met haar buurfries kroelt

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: paard is te vrolijk en probeert er tussenuit te piepen in t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 18:20

ze vind het gewoon heerlijk om te rennen in het bos. als je haar in de wei of bak zet doet e nietss. In de wei al de rest rondrent denkt ze: schiet mij maar lek ik ga eten.. in de bak met opjagen, loop ik altijd meer dan zij zelf.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: paard is te vrolijk en probeert er tussenuit te piepen in t

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:28

kimbuuron schreef:
ja, we gaan voorlopig alleen stapritjes doen. en als dat weer heleaal goed gaat een beetje draf en dan eventueel weer een mini galop als ik dat zelf weer zie zitten!


Dat lijkt mij een goed idee. Bovendien krijg jij dan ook weer meer vertrouwen.

Ik kan mij voorstellen dat je na je val wat meer gespannen bent als ze wegschiet. Daarmee vertrek je natuurlijk, onbewust, die drang om te vluchten. Door weer rustig te beginnen krijg je zelf ook weer wat meer vertrouwen.
Bij een paard dat al vaak hard wegschiet is het even laten gaan (stukje rengalop) geen goed idee. Als je dat weleens deed (kan ik niet uit het topic opmaken hoor) zou ik het vanaf nu nooit meer doen.

Die optie van geen voer na het rijden is natuurlijk belachelijk. Een paard kan onmogelijk het verband leggen tussen zijn gedrag tijdens de rit en het wel of niet krijgen van voer.

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Re: paard is te vrolijk en probeert er tussenuit te piepen in t

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:19

fransje23 schreef:
kimbuuron schreef:
ja, we gaan voorlopig alleen stapritjes doen. en als dat weer heleaal goed gaat een beetje draf en dan eventueel weer een mini galop als ik dat zelf weer zie zitten!


Dat lijkt mij een goed idee. Bovendien krijg jij dan ook weer meer vertrouwen.

Ik kan mij voorstellen dat je na je val wat meer gespannen bent als ze wegschiet. Daarmee vertrek je natuurlijk, onbewust, die drang om te vluchten. Door weer rustig te beginnen krijg je zelf ook weer wat meer vertrouwen.
Bij een paard dat al vaak hard wegschiet is het even laten gaan (stukje rengalop) geen goed idee. Als je dat weleens deed (kan ik niet uit het topic opmaken hoor) zou ik het vanaf nu nooit meer doen.

Die optie van geen voer na het rijden is natuurlijk belachelijk. Een paard kan onmogelijk het verband leggen tussen zijn gedrag tijdens de rit en het wel of niet krijgen van voer.


helemaal mee eens
Niet eens draven stappen stappen stappen. Het liefst met een ander paard wat iets langzamer is erbij.
Zelf inderdaad krijg je hier ook meer zelfvertrouwen van.
Dat voer..........nee dat verband gaat hij echt niet leggen zo denken paarden niet

_Joke
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-05-07

Re: paard is te vrolijk en probeert er tussenuit te piepen in t

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:03

eerst in de bak losrijden dan een tijd galoperen totdat ze wat moeier word en dan naar buiten