controle verloren..!! help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:31

Ik heb mijn vorige paard wel eens op een boom afgestuurd, ze knalde er zo tegenaan. En dan zit je in volle galop.. Dus ben niet zo voor om je paard ergens op af te sturen, heb ook wel gezien dat een meisje haar paard recht het prikkeldraad in galoppeerde. Krijg je paard dan nog maar eens tot rust...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:32

als je echt op hol ben, kan je niet meer tegen een boom opsturen Lachen Lachen dan kan je alleen nog maar roepen....... "OPZIJ, LET OP!!!"

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:34

Toen ik in zo'n situatie zat toen mijn paard echt in blinde paniek galoppeerde, kon ik niet meer helder denken. Je doet wat denkt dat goed is, maar achteraf is het natuurlijk niet de beste oplossing. Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:36

als ik op een op hol paard zit dan probeer ik hem ook tegen een boom te sturen hoor Lachen Lachen alles om het dier te stoppen Lachen

alleen reageren ze dan niet meer Lachen

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:45

Wild_Cowgirl schreef:
Ik heb het ook wel eens gehad: Ik reed over het veld, kwam de valse hond van de boer die daar vlakbij woonde op me afgestormd. Mijn paardje was niet bang voor honden, maar ik raakte nogal in paniek, dus hij flipte ook! Godzijdank is een paard (en dan vooral de mijne Tong uitsteken ) sneller dan een hond!


Ik zou zeggen wees blij dat deze hond zijn interesse aan jullie heeft verloren nadat jullie uit zijn territorium zijn gevlucht want je laatste opmerking is totale onzin. Zelfs jouw paard ( Haha! )is zéker met ruiter aanzienlijk langzamer dan een hond. Vooropgesteld natuurlijk dat we het over het doorsnee honderas hebben, als je aangevallen werd door een dolle pekinees heb ik niks gezegd...

Wild_Cowgirl

Berichten: 358
Geregistreerd: 01-09-07

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:34

Het was een oude labrador, niet erg snel maar wel superagressief. En mijn paardje was nou eenmaal sneller dan die hond! Ik denk echt niet dat een flinke hond een paard kan inhalen hoor! En over dat territorium: de boerderij waar dat beest woont was 300 meter verder en ik reed ook nog eens aan de andere kant van de weg met een greppel ertussen... Dit noem ik geen territorium!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:01

Lara_Silver schreef:
Nee de beste handrem is of ongeloofelijk zagen in de mond, of je handen naar voren brengen en in 1 ferme klap naar achteren brengen.


Lara_Silver schreef:
Tuurlijk, dat is dus echt een enkeltje kopschuw paard, een paard straf je nooit never te nimmer door hem pijn te doen aan zijn hoofd, in GEEN situatie!


Hoe is jouw kennis van de anatomie van een paard? Clown

Laat ze op die manier maar terug op aarde komen, zoals je dat zo mooi omschrijft bij jouw procedure.. Zo'n mep "dreunt" misschien even na, uitgescheurde mondhoeken lijken me een vervelender blessure..

Lara_Silver schreef:
Er zijn trouwens meer dan genoeg noodremmen, zo hoef je je niet op schietgebedjes te verlaten


Ik heb er 2 van je vernomen in dit topic. Heb je nog meer suggesties?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:07

hihi lief inderdaad Lachen

als het moet dan geef ik nog een dreun op de kop ook, alles om het ding weer met beide benen op de aardbol te krijgen Lachen

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:21

Wild_Cowgirl schreef:
Ik denk echt niet dat een flinke hond een paard kan inhalen hoor!


Probeer dan eens wél te denken Haha!

Dit onderwerp is op Bokt al verschillende malen de revue gepasseerd. Modale paarden onder modale ruiters zijn op een normale buitenrit kánsloos tegen een modale honden.
Honden zijn sneller dan paarden en hebben VEEL meer uithoudingsvermogen.
Waarom denk je dat de uitgezette Prezwalskis niet blijken weg te rennen voor wolven maar voor een verdedigingsstrategie kiezen? Omdat ze vluchtend geen énkele kans hebben!
Ruiters die denken van een modale hond weg te kunnen rijden hebben geen idéé dat ze makkelijke prooi zijn en honden doorgaans tevreden zijn met wegjagen.

hc

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:22

Chubby schreef:
Lara_Silver schreef:
Nee de beste handrem is of ongeloofelijk zagen in de mond, of je handen naar voren brengen en in 1 ferme klap naar achteren brengen.


Lara_Silver schreef:
Tuurlijk, dat is dus echt een enkeltje kopschuw paard, een paard straf je nooit never te nimmer door hem pijn te doen aan zijn hoofd, in GEEN situatie!


Hoe is jouw kennis van de anatomie van een paard? Clown

Laat ze op die manier maar terug op aarde komen, zoals je dat zo mooi omschrijft bij jouw procedure.. Zo'n mep "dreunt" misschien even na, uitgescheurde mondhoeken lijken me een vervelender blessure..

Lara_Silver schreef:
Er zijn trouwens meer dan genoeg noodremmen, zo hoef je je niet op schietgebedjes te verlaten


Ik heb er 2 van je vernomen in dit topic. Heb je nog meer suggesties?


Ik begrijp eigenlijk niet wat je bedoeld met
Citaat:
Hoe is jouw kennis van de anatomie van een paard? Clown
ik bedoel ja ik weet wel waar het hoofd van het paard zit hoor. Ach gut

Daarbij, wat zou jij liever hebben: een paard dat iedere keer de lucht in gaat als je in de buurt van zijn hoofd komt of een paard met wonden in de mondhoeken, die kunnen genezen en om een paard te genezen van kopschuwheid ben je nog wel even bezig.

En dan nog over dat zagen, ik geef suggesties, waarbij ik vind dat de methode van de klap beter is dan zagen. Dus eigenlijk is jou hele zinnetje van uitgescheurde mondhoeken irrelevant omdat ik niet heb gezegd die methode zelf gebruikt te hebben.
Wel er van gehoord, ik heb enkel de 2e zelf gebruikt en nee hoor geen last van uitgescheurde mondhoeken! Knipoog

En als laatste over die andere methodes, als je mischien goed leest zie je dat in dit topic veel meer methodes zijn beschreven, dat zinnetje was namelijk niet berust op enkel mijn methodes..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:26

Huertecilla schreef:
Wild_Cowgirl schreef:
Ik denk echt niet dat een flinke hond een paard kan inhalen hoor!


Probeer dan eens wél te denken Haha!

Dit onderwerp is op Bokt al verschillende malen de revue gepasseerd. Modale paarden onder modale ruiters zijn op een normale buitenrit kánsloos tegen een modale honden.
Honden zijn sneller dan paarden en hebben VEEL meer uithoudingsvermogen.
Waarom denk je dat de uitgezette Prezwalskis niet blijken weg te rennen voor wolven maar voor een verdedigingsstrategie kiezen? Omdat ze vluchtend geen énkele kans hebben!
Ruiters die denken van een modale hond weg te kunnen rijden hebben geen idéé dat ze makkelijke prooi zijn en honden doorgaans tevreden zijn met wegjagen.

hc


mijn honden gaan dan juist jagen......... alles wat wegrent is superintressant............ en ze redden het, kan ik je verzekeren Lachen Stelletje darmen met zijn tweetjes

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:26

Wild_Cowgirl schreef:
Ik denk echt niet dat een flinke hond een paard kan inhalen hoor!


Wat dacht je van een kleine? Mijn Jack Russel is al eens achter een kudde konik's aan gegaan, en die waren op hol eh!we hadden hem net en hij heeft een verleden dus van opvoeding was toen geen sprake Nou geen moeite voor die kleine. En hij is ook eens op een weekend trip naar Noord Holland (naar zee) mee gerend naast een draver met sulky. Bloos en die pikeur maar aan het zwaaien met zijn zweepje Haha!
Dus neem maar aan dat een hond van alle grootten een paard kan bij houden. (wel gaande van een hond met een goed postuur een redelijke conditie Tong uitsteken)

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:42

Ok, terug naar de ts.

pinkyhorse schreef:
en wat doen jullie dan in zo'n situaties??


Goed paardmanschap is voorkómen van problemen.
Nu kan je onvoorziene gebeurtenissen niet voorzien, maar wel kan je escalátie voorkomen.
Paarden gaan niet, NOOIT, binair in een paniekvlucht. Er is ALTIJD een primaire schrikreactie, eventueel(!) gevolgd door een tweede paniekvlucht. Dat komt NIET uit de lucht vallen.
Ik heb het de afgelopen jaren één keer meegemaakt dat mijn paard redeloos werd en ben er vóór het echt een renvlucht werd afgedoken en heb haar kunnen helpen.
Dat vlot en veilig op elke moment op elke manier kunnen afstappen behoor je te beheersen, is een elementaire vaardigheid vóór je ´go´ gaat Pling

hc

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:06

HC, bedoel je dan dat je afstapt voor je paard op de vlucht slaat (dus stilstaat?) of in het begin van de vlucht?

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:20

Je stapt af zodra je door hebt dat jouw paard niet meer ´bij´ jou onder het zadel wil blijven, niet meer bereikbaar is vanuit het zadel.
Dat is dus ná de aanleiding, vóór de blinde rengalop. Het is echt een zeer zeldzame uitzondering als een paard van een schrikmoment naadloos in een paniekren overgaat.

Het allerbeste is echter de situaties waarvan jij weet dat er een escalatierisico is te vermijden.

Ik heb met mijn SuperArabella een uitdaging met electrische lasapparaten. Daar is ze panisch voor. Die kom ik hier heel regelmatig, minimaal wekelijks, tegen op de gekste plekken.
Soms onverwacht en zonder ´open deur´-mogelijkheid. De grens tussen hyperen en paniek is dan messcherp en ik stap er in de regel af VOOR het nodig is.
Vorige week werd ik in een smalle straat met druk verkeer in twee richtingen TOTAAL verrast door een lasser OP HET DÁK!!! Ze bleef nét met een greintje aandacht bij me. De man kreeg het het zowaar in de gaten toen zijn lasstaaf op was en wachtte kéurig. Anders was ik er af gestapt om haar verder te leiden.

HC

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:23

ik heb dat ook een keer voorgehad, toen geen enkele hulp werkte: kleine snopjes tot zelfs grote snokken! zag ik geen enkele andere mogelijkheid dan te beginnen zagen (melken) ik wéét het het is verkeerd, maar het was dàt of heel het bos doorcrossen en de kans op blessures vergroten...!
na een beetje zagen en soms als je dat nog kan héél kleine voltes rijde ofzo en je gewoon goed vasthouden en benen van je pony/paard!!! jah, sommigen vergeten dat nu eenmaal Tong uitsteken
de volgende keer kan je best n martengaal omdoen en je n gaatje of 2 langer zetten (dan blijf je nl makkelijker zitten) of zelfsop dressuurlengte gaan rijden!
een pessoa-bit of een ander bit me ophaalfunctie werkt hardstikke goed by égt wegcrossers! Knipoog
men pony loopt niet meer zo gauw weg nu Knipoog
hopelijk heb je hier al wat raad mee Tong uitsteken
groetjes !

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:26

sweet_pony schreef:
ik heb dat ook een keer voorgehad, toen geen enkele hulp werkte: kleine snopjes tot zelfs grote snokken! zag ik geen enkele andere mogelijkheid dan te beginnen zagen (melken) ik wéét het het is verkeerd, maar het was dàt of heel het bos doorcrossen en de kans op blessures vergroten...!
na een beetje zagen en soms als je dat nog kan héél kleine voltes rijde ofzo en je gewoon goed vasthouden en benen van je pony/paard!!! jah, sommigen vergeten dat nu eenmaal Tong uitsteken
de volgende keer kan je best n martengaal omdoen en je n gaatje of 2 langer zetten (dan blijf je nl makkelijker zitten) of zelfsop dressuurlengte gaan rijden!
een pessoa-bit of een ander bit me ophaalfunctie werkt hardstikke goed by égt wegcrossers! Knipoog
men pony loopt niet meer zo gauw weg nu Knipoog
hopelijk heb je hier al wat raad mee Tong uitsteken
groetjes !


Kleine voltes (zie vorige reacties van mensen die dit zelf hebben ondervonden) is niet zo handig als je paard in blinde paniek is. De kans op een enorme schuiver met alle gevolgen voor paard en ruiter is veel te groot.
En een ''mes'' in de mond hangen kan idd wel helpen bij wegcrossers maar bij een paard in blinde paniek (ja er is een groot verschil) maakt het niet uit wat voor bit je er in hangt.. Je kunt een paniekhaas ook stil krijgen met een normaal bit...

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:16

Lara_Silver schreef:
bij een paard in blinde paniek maakt het niet uit wat voor bit je er in hangt..


en is de enige optie het adresseren van de paniek Pling en dat is NIET het toevoegen van pijnprikkels Lips are sealed

hc

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:18

dat kan HC maar wat als jij morgen naar Nederland komt en op mijn paard een buitenrit maakt...... en mijn paard een dikke vinger naar jou opsteekt???? en zegt sjit moet hier nu weg.

geen redelijk communiceren meer mogelijk?

moniekk

Berichten: 1165
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Oostrum (lb)

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:32

ik heb een keer een paard gehad waar echt niks bij hielp.. ze had t spelletje aan de gang en het was elke buitenrit het zelfde liedje..
ik was het zo beu dat ik op een dag bewust heel vroeg met hem naar het bos ben gegaan, over een heel lang en breed zandpad ben gaan rijden en daar ging hij weer!
ik heb hem laten gaan.. en toen hij moe werd en geen conditie meer had heb ik flink de sporen in zijn buik geprikt en gedwongen om door te gaan op dat tempo als hij zat.. en later nog eens flink de zweep dr bij dat hij door moest gaan.
ik moet zeggen t was een ongelooflijke afbeulpartij maar hij heeft dr wel van geleerd.. ik heb nergens geen last meer van gehad, na die tijd heeft hij dat soort fratsen niet meer gehad Vork

Happinez

Berichten: 8399
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:37

Omtrekken werkt soms wel , als je je maar zeer goed bedenkt op welke ondergrond je rijd en in welke snelheid.
Heb het 1x gehad dat ik onderuit ben gegaan met een paard door omtrekken.
Mijn stomme fout, want ze kwam op een klein stukje steen terecht en ging schuiven.
Meestal probeer ik ze terug te krijgen door ophoudingen , los , ophouden enz
Of draai ik de rollen om , laten lopen en been bij geven... en dan pas terug als Ik dat wil.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:46

ja en wat doe je als je een monster hebt dat er niet alleen vandoor gaat maar dat gemeen bokkend doet (gewoon stout dus)

noodremmen die ik gebruik: omtrekken, maar dan direct in een van de eerste galopsprongen, dus niet als ze al op snelheid zijn
een teugel op maat houden andere flinke ophoudingen maken, hierbij ga ik wel verlicht zitten om beter evenwicht te hebben
je teugel hoog op de hals strak pakken en in een ruk naar beneden trekken richting schoft. is wel allerlaatst wat ik zal doen

Happinez

Berichten: 8399
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:50

rachelthinka schreef:
ja en wat doe je als je een monster hebt dat er niet alleen vandoor gaat maar dat gemeen bokkend doet (gewoon stout dus)

noodremmen die ik gebruik: omtrekken, maar dan direct in een van de eerste galopsprongen, dus niet als ze al op snelheid zijn
een teugel op maat houden andere flinke ophoudingen maken, hierbij ga ik wel verlicht zitten om beter evenwicht te hebbenje teugel hoog op de hals strak pakken en in een ruk naar beneden trekken richting schoft. is wel allerlaatst wat ik zal doen


Dan gaan ze alleen maar harder , teminste in mijn ervaring wel.
Bij bokken zorgen dat het hoofd omhoog blijft.

tamary

Berichten: 29228
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:53

moniekk schreef:
ik heb een keer een paard gehad waar echt niks bij hielp.. ze had t spelletje aan de gang en het was elke buitenrit het zelfde liedje..
ik was het zo beu dat ik op een dag bewust heel vroeg met hem naar het bos ben gegaan, over een heel lang en breed zandpad ben gaan rijden en daar ging hij weer!
ik heb hem laten gaan.. en toen hij moe werd en geen conditie meer had heb ik flink de sporen in zijn buik geprikt en gedwongen om door te gaan op dat tempo als hij zat.. en later nog eens flink de zweep dr bij dat hij door moest gaan.
ik moet zeggen t was een ongelooflijke afbeulpartij maar hij heeft dr wel van geleerd.. ik heb nergens geen last meer van gehad, na die tijd heeft hij dat soort fratsen niet meer gehad Vork


Paard wat besluit om lekker een (ochtend) sprintje te trekken en de ruiter te negeren is iets heel anders dan een paard wat onmiddelijk weg wil omdat het van mening is dat hij anders opgegeten wordt.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:18

KiWiKo schreef:
dat kan HC maar wat als jij morgen naar Nederland komt en op mijn paard een buitenrit maakt...... en mijn paard een dikke vinger naar jou opsteekt???? en zegt sjit moet hier nu weg.

geen redelijk communiceren meer mogelijk?


Jij gaat van de onjuiste veronderstelling uit dat ik zonder begin met de basis op jouw paard ga stappen en ík ga ervan uit dat de ruiter een band van vertrouwen met diens paard heeft.
Als een paard geen vertrouwen in de ruiter heeft, is buitenrijden niet verantwoord, punt. Als het paard danook nog niet flegmatiek maar hieperig is, is het geen vraag óf er escalatie zal plaatsvinden maar van wanneer....

Je kan niet rennen voor je kan lopen en dat geldt met paardrijden als met niets anders.

Verder heb jij het denk ik bij joúw paard vooral over bewuste ongehoorzaamheid en dat is iets totaal, maar danook TOTÁÁL anders.

hc