controle verloren..!! help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:29

tamary schreef:
Paard wat besluit om lekker een (ochtend) sprintje te trekken en de ruiter te negeren is iets heel anders dan een paard wat onmiddelijk weg wil omdat het van mening is dat hij anders opgegeten wordt.


Bij het één is simpele opvoeding, niet eens beleren, de remedie. Bij het ander een fundament van vertrouwen. Totáál andere punten van aandacht die NIETS gemeen hebben.
Wie het verschil niet snapt hoort niet op een paard, laat staan ermee buíten anderen in gevaar te brengen.

De valkuil van paniek is dat het via ongewenste verkeerde ervaring tot bewuste ongehoorzaamheid kan leiden en als dát gebeurt is het niet meer terug te draaien en blijft het paard een tijdbom.
Een paard dat via schrikreactie ervaren heeft dat het zich kan losrukken of de ruiter naar believen kan negeren en daardoor met rust en niet opgegeten worden ´beloond´ is, zal hier het hele leven in nieuwe situaties op kúnnen terugvallen. De enige mógelijke remedie is een TOTÁLE verandering van ÁLLE omstandigheden en duimen....

@Kim
de enige echte panieksituatie waar ik naar refereerde was met Sancha op de provinciale weg. Geen vluchtstrook, geen berm, wel megavrachtwagers, trekkers en een 4 meter diep afstapje pal naast het asfalt.
Ik had net Bor naar een vriendinnetje gebracht en reed zonder enige optoming, alleen een leidtouw op de hals terug. Je kent Sancha en haar verleden dus toe díe begon te hieperen omdat we een oogstmachine tegenkwamen met vrachtwagens achterop had ik milisecondes om eraf te springen en haar gerust te stellen voor ik in rengalop naar huis gebracht zou zijn Haha!

hc

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:32

rachelthinka schreef:
ja en wat doe je als je een monster hebt dat er niet alleen vandoor gaat maar dat gemeen bokkend doet (gewoon stout dus)


euh, opvoeden Pling

Leer lopen voor je gaat rennen Lijst
Terug naar het topic graag = paniek.

hc

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:56

Pling gedrag is ontstaan na een vlucht, ze doet het nu als ze geen zin heeft

maar ontopic

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:49

Ik snap niet dat sommige mensen nog steeds niet door hebben, dat voor de lol een sprintje trekkend en de ruiter negerend wat anders is dan in blinde paniek wegrennen.
Een paard wat op hol is (en niet gewoon lente in de kop heeft) straf je niet door hem sneller te laten gaan en daar helpt geen scherper bit mee. Ik weet zeker dat veel mensen die zeggen dat ze al eens op hol zijn geweest met een paard nog niet eens eens weten waar ze het over hebben, en dat is vooral te merken aan de opmerkingen als: '' hij heeft wel eens zo een periode gehad'' of ''een scherper bit werkt tegen wegcrossers''; dit zijn geen paarden die op hol slaan, dit zijn gewoon paarden die een loopje nemen met hun ruiters! Ongehoorzaamheid dus, en dat moet bestraft worden, maar een paard dat op hol is (=is angst) mag zeker niet bestraft worden en zeker niet gezien worden als ''hij is stout'' of ''hij neemt een loopje met me'' dit paard is gewoon bang en een van de gouden regels in de paardensport: angst mag nooit bestraft worden!
Ik hoop dat deze tekst nog komende offtopic reacties kan vermijden..

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:02

rachelthinka schreef:
Pling gedrag is ontstaan na een vlucht, ze doet het nu als ze geen zin heeft


Wel, dan zit je op de bodem van de door mij aangegeven valkuil en heb je een uitdaging.
Helaas is dat geen onderwerp wat simpel via een topic te gehandelen valt, want dat is een serieus gedragsprobleem waar je een HEEL kundige begeleider voor nodig hebt waarvan er triest weinig zijn.
John Solomon Rarey, de unieke oer´nh´-er, van láng voor het begrip werd uitgevonden schrijft hierover: ´...and such a horse will never be truély safe again

Succes,

hc

moniekk

Berichten: 1165
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Oostrum (lb)

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:29

ik denk niet dat je uit een boekje kunt leren hoe je met een paard kunt omgaan.. natuurlijk zijn dr wel richtlijnen die belangrijk zijn uit de boeken.. maar ik vind het persoonlijk toch meer observeren en ingaan op die situatie, en dan denk je niet terug aan boek blz 112? tenminste ik niet.
ik vind dat het belangrijk is dat je kijk naar het nonverbale en daar op in gaat en de juiste oplossing vind.. iedereen zo op zijn eigen manier, geen enkel paard is het zelfde.
wel vind ik belangrijk dat je kijkt waar het gedrag vandaan komt.

pinkyhorse

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-08-07

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 14:51

Citaat:
Ik snap niet dat sommige mensen nog steeds niet door hebben, dat voor de lol een sprintje trekkend en de ruiter negerend wat anders is dan in blinde paniek wegrennen.
Een paard wat op hol is (en niet gewoon lente in de kop heeft) straf je niet door hem sneller te laten gaan en daar helpt geen scherper bit mee. Ik weet zeker dat veel mensen die zeggen dat ze al eens op hol zijn geweest met een paard nog niet eens eens weten waar ze het over hebben, en dat is vooral te merken aan de opmerkingen als: '' hij heeft wel eens zo een periode gehad'' of ''een scherper bit werkt tegen wegcrossers''; dit zijn geen paarden die op hol slaan, dit zijn gewoon paarden die een loopje nemen met hun ruiters! Ongehoorzaamheid dus, en dat moet bestraft worden, maar een paard dat op hol is (=is angst) mag zeker niet bestraft worden en zeker niet gezien worden als ''hij is stout'' of ''hij neemt een loopje met me'' dit paard is gewoon bang en een van de gouden regels in de paardensport: angst mag nooit bestraft worden!
Ik hoop dat deze tekst nog komende offtopic reacties kan vermijden..


Er bestaan wel eens van die momenten dat je je paard niet meer de baas kunt (ongehoorzaamheid).
Een paard kan daar van profiteren en zijn zin doen. Hierbij kan hij een loopje nemen met de ruiter, (wat ik dus al voorgehad heb.. Bloos )= niet op hol slaan. Maar soms wil hij gewoon niet stoppen en kan je hem niet tegenhouden...
Hoe kan je dit stoppen (=mijn topicvraag)!? (Het is idd geen simpele vraag..., maar ik wou gewoon luisteren en meningen delen met diegene die hetzelfde hebben meegemaakt...) Er is altijd wel een leraar, maar op dat moment ben jij alleen... Je leraar zal je niet achternalopen om je te zeggen wat je moet doen... Hetgeen levensgevaarlijk is als hij dat wel zou doen...
Ik besef maar al te goed dat je dit niet simpelweg kunt verhinderen door een antwoord te krijgen van een bokker. zoals moniekk zegt, "richtlijnen", daar kun je wel iets aan hebben. maar voor die situatie echt onder controle te hebben je idd nog veel ervaringen opdoen en veel leren Bloos
Maar ik heb allesinds wel al veel nuttige meningen gekregen op deze topic!! Merci daarvoor Bloos

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:46

moniekk schreef:
ik denk niet ...



...en ik denk wel Tong uitsteken en denk ook dat je door studeren kennis vergaart waarmee praktijkervaring een kader heeft en veel meer diepgang krijgt. Dat heet begrip en zonder kennis geen begrip, zonder begrip geen bewuste vaardigheid. Bijvoorbeeld.
Maar goed, studeren en theorie zijn in de paardereld een vieze woorden, politiek incorrect begrippen bij de modale ruiter en het resultaat zie je om je heen, lees je op Bokt Cool

Charles de Kunffy verwoordt dit compact en helder in zijn The Athletic Development of the Dressage Horse, - manege patterns. Een ´must´ voor zowel de traditionele ruiter als de ´natural´, doch vooral voor de laatste want die gaat er meer uit halen omdat de eersten toch niet uit een boek kunnen leren Schijnheilig

hc

moniekk

Berichten: 1165
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Oostrum (lb)

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:59

@ Huertecilla

ow ik ben het ook zeker wel met je eens dat de theorie nuttig kan zijn hoor, grote richtlijnen zijn belangrijk, maar dan moet je nog het gevoel hebben vind ik en moet je in kunnen spelen op situaties. er zijn genoeg mensen die de kennis van de theorie hebben maar niet met paarden om kunnen gaan omdat ze daar te weinig gevoel voor hebben, en dat is best jammer, ik denk dat een goed gevoel voor paarden (dus het observeren en er goed op in kunnen spelen) een belangrijk punt is dat je niet uit boekjes kunt leren