pony schrikt overal van

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sietske94

Berichten: 417
Geregistreerd: 04-09-07
Woonplaats: alblasserdam (Z-H)

pony schrikt overal van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 20:33

myn pony was 1jaar geleden
mega verkeersmak.
toen heb ik een maandje.. 2 maandjes niet meer buiten gereden van wegen rot weer.
nu begint ze overal van te schrikken! ze wordt hengstig bij een koe, ze gaat gillen als ze rennede kinderen ziet.
en eerst kon het der nooit wat boeier, + we hebben alleen een buiten bak dus ze ziet wel behoorlijk veel voor bij komen ( auto's -tractors- vrachtwagens enzv .. daar schrikt ze niet van!) het is meer de echte rare dingen. is dit normaal? dit geeft ze namelijk nog nooit gedaan
en ik rij al ½ jaar zker buiten, en dan alleen mr buiten.
sins een half jaar hebben we pas een bak zeg maar;) dus nu ik in de bak rijd durf ze gewoon nergens meer langs.
(toch rij ik zeker weten 1x per week nog met der buiten)
ook na mijn privelessen(2x in de week) stap ik uit buiten 10min

maximee

Berichten: 1024
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: pony schrikt overal van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:55

Probeer rustig langs al die dingen heen te rijden, of aan de hand.
Ik denk dat schriktraining een heel goed idee zou zijn. Confronteren met 'enge' dingen Lachen.

Ik volg dit even want ik heb zelf ook zo'n schrikachtig paard in de wei staan Bloos.

Daaantje
Berichten: 7
Geregistreerd: 27-11-07

Re: pony schrikt overal van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:23

hoe oud is ze?
want ze kan ook een beetje in de ''pubertijd'' zijn gekomen .. dan is ineens alles eng.. en is ze gewoon lekker eigenwijs.

marijke1234

Berichten: 90
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: OUD-HEVERLEE

Re: pony schrikt overal van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:25

Heb je iets veranderd aan haar voeding of de manier waarop ze gestald is? Had ze vroeger dag en nacht weidegang en nu misschien niet meer?

migomirre
Berichten: 273
Geregistreerd: 26-02-06
Woonplaats: Nij Roon

Re: pony schrikt overal van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:32

zou idd ook aan de voeding kunnen liggen, als mijn ruin van 14 nl haver krijgt, hoeft echt maar heel weinig te zijn, dan kan hij al helemaal uit zijn dak gaan!! en dan is ie niet zo leuk terwijl hij normaal alles kan hebben, alleen een plu niet. maar hij schrikt nog maal nergens van maar dan.......

Sietske94

Berichten: 417
Geregistreerd: 04-09-07
Woonplaats: alblasserdam (Z-H)

Re: pony schrikt overal van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 21:23

myn pony is nu 4 ½ ongeveer.. ze is van juli.
ze staat nu sins een jaar op een andere stal ja, we hadden daar alleen een stal. dus moes altijd naar buiten gaan.
toen vond ze NIKS maar dan ook NIKS eng, je kon met haar gewoon langs de treinen rijden zo maar te zeggen.. ook op drukke wegen geweest.
sins 2-3 maanden ALLES IS ENG. Boos!
voeding? uhh.. ¼ bix per keer en 4x hooi.
is gewoon het zelfde gebleven. Lachen

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re: pony schrikt overal van

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:11

Af en toe wandelen en als je verder het bos in gaat met iemand anders (met braaf paard) mee gaan?
De puberteid komt er idd ook aan! Nagelbijten / Gniffelen

paardengek87
Berichten: 51
Geregistreerd: 28-03-07

Re: pony schrikt overal van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:02

Ga vaak met een ervaren paard mee en laat hem zo opnieuw aan alles wennen, oefen in de bak ook met enge dingen en probeer zo steeds iets nieuws te verzinnen. Ga ook op veel verschillende plaatsen rijden.

Rhinoooow
Berichten: 334
Geregistreerd: 16-05-07

Re: pony schrikt overal van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:06

schriktraining vind ik heel nuttig. heb ik ook toegepast. veel overal langswandelen wat een mogelijk roofdier kan zijn Haha!
en creeër omstandigheden waar ze kan leren (dus zelf stuk plastiek zak hoog in haar stal hangen of buiten waar ze er niet aan kan)
verzorg een pony die van niets schrikt (vrachtwagens geen probleem, karretjes met rammelende dingen ook niet, regen no problemo, paraplu kan hem niet intimideren...)... alleen als een ander paard schrikt, dan is het tijd voor hem om ook weg te rennen Boos!

Taarislief
Berichten: 28
Geregistreerd: 25-11-05

Re: pony schrikt overal van

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:32

Ik denk dat ze je een beetje in de maling neemt, als je zelf gewoon rustig blijft en doet alsof er niks aan de hand is zal het (denk ik) wel beter gaan, dat helpt in ieder geval bij mij altijd

tamaartjeee

Berichten: 565
Geregistreerd: 03-12-07
Woonplaats: leiderdorp

Re: pony schrikt overal van

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:37

ik zou gewoon eerst aan de hand kijken of ze dan ook zo is, zo niet gewoon gaan rijden en niets van aantrekken wat ze doet of met iemand anders gaan.

xcomplientx
Berichten: 2268
Geregistreerd: 24-04-06

Re: pony schrikt overal van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:27

Het kan ook zijn dat je zelf veranderd bent Knipoog minder ontspannen. Controleer ook even of je zadel nog goed is. Bij merries kan het toch ook iets met de eierstokken zijn? plotselinge verandering in gedrag? Ik zou eerst gewoon even doorzetten en veel buitenrijden.

Sietske94

Berichten: 417
Geregistreerd: 04-09-07
Woonplaats: alblasserdam (Z-H)

Re: pony schrikt overal van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 13:00

vlinder32 -- Ja dat klopt. mijn zadel is te klein geworden, ik heb een nieuw zadel gekocht van kennisen, heb het gepast en rijd wel een super stuk beter voor der, ik zou bijna zeggen dat me pony der door gaat verandere, hihi

xcomplientx
Berichten: 2268
Geregistreerd: 24-04-06

Re: pony schrikt overal van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:58

gelukkig maar. Je hoort het zo vaak dat slecht passende zadels ook dit gedrag kunnen veroorzaken.