Een steigerende merrie.. [HELP]

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shyla

Berichten: 74
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: winschoten

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 13:05

we hebben gister met het hoofdstel gewandeld. ook hier werd ze erg onrustig op de plek waar ze de laatste keer ook steigerde. heb toen oefeningen met haar gedaan. dat als ik stil sta zij ook stil moet staan enzo. en toenw erd ze wel kalmer. maar als ik op haar zit kan ik dit niet doen want ze wil niet stil staan en dan gaat ze omhoog. en voorwaarts wil heel erg. het liefst galopeerd ze bij stal weg en dan een rondje en dan weer terug. ik moet een methode aanleren om haar denk ik zonder te strakke teugel haar terug te rijden..

shyla

Berichten: 74
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: winschoten

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 18:48

pffftt.. vandaag gereden.. en het ging voor geen meter. ze heeft voor het eerst gebokt Gaaaap en ze wou alleen maar snel snel snel snel. dus heb ik alleen maar gegalopeerd met mevrouwtje. net zolang tot ze niet meer wou en dan nog even wat langer. ze heeft wel vaker zon dag. maar nog nooit dat ze ook echt ging bokken. oren in de nek enzo. maar goed Lachen komt wel goed Lachen ik blijf gewoon mijn best doen.

Cindyrella

Berichten: 862
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: 't Mooie Zuud-Beveland

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:05

Ik denk dat het toch verstandig is, je paardje eens goed te laten nakijken!!
Misschien heeft pijn. Dit lijkt me niet het NIET willen, maar meer verzetten tegen pijn. Nu heeft ze niet kunnen steigerenomdat dat niet zo makkelijk gaat, als je flink de pas erin hebt, maar bokken kan dan juist weer wel!

Succes!

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:37

Cindyrella schreef:
Ik denk dat het toch verstandig is, je paardje eens goed te laten nakijken!!
Misschien heeft pijn. Dit lijkt me niet het NIET willen, maar meer verzetten tegen pijn. Nu heeft ze niet kunnen steigerenomdat dat niet zo makkelijk gaat, als je flink de pas erin hebt, maar bokken kan dan juist weer wel!

Succes!

ik kreeg die opmerking ook vaak idd, maar ik vroeg mij altijd af, waarom m'n paard in de bak wel gewoon braaf zijn rondjes loopt en buiten ineens niet meer wil? Dat kan dan toch eigenlijk bijna geen pijn zijn? Anders zou ze in de bak ook moeten protesteren. En zover ik weet is dit bij de TS ook het geval (dat ze in de bak wel braaf is)

shyla

Berichten: 74
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: winschoten

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 10:20

ik denk niet dat het pijn is...
ik hoorde van mijn hoefsmit en degene van wie ik les krijg het ook kan komen door de kou. dat ze daarom zo doet...

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:23

Je paard is 4,5 jaar en je rijdt er kennelijk al geruime tijd op? Dan heb je grote kans dat het zadel niet meer past. In de periode tussen (jong) inrijden en volwassen worden zul je een aantal verschillende zadels moeten gebruiken. Het verschil tussen een 3-jarige en een 6-jarige die gereden is, is heel groot.
Kijk je zadel maar eens na op pasvorm, ik ben er vrijwel zeker van dat het knelt bij de schouder. Laat een goede zadelmaker komen en overleg met hem de mogelijkheden met je zadel of een ander zadel. Een periode niet rijden kan heel verstandig zijn om de rug bij te laten komen.
Ga lekker wandelen met je paard, daar leren ze ook heel veel van. Niet te veel haast hebben met jonge paarden, geduld hebben in deze periode betaalt zich dubbel en dwars terug.

shyla

Berichten: 74
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: winschoten

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 20:08

ik rij nog helemaal niet zo lang op haar... en met longeren doet ze ook wild. en dan heeft ze geen zadel of iets op..

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:18

Citaat:
ik heb een 4,5 jarige draver merrie..
en ik vind het heerlijk om met haar op buitenrit te gaan. dit heb ik ook echt ontzettend veel gedaan. en ging altijd goed.

"ontzettend veel gedaan" klinkt bij mij als veel rijden....
Maar goed, als je zadel echt goed past (heb je dat gecontroleert?) en je ook problemen hebt bij andere dingen, dan zou het kunnen zijn dat je omgang met haar niet duidelijk is. Leg haar duidelijk uit wat je van haar wilt, let goed op je eigen lichaamshouding, want daar geef je heel veel aanwijzingen mee. Zorg dat je verstaanbaar bent voor je paard. Een jong paard snapt niet zomaar alles en als ze niet snappen wat je van ze wilt, dan kunnen ze dingen gaan uitproberen die niet altijd in de lijn zitten die jij leuk vindt. Dat moet je het paard niet kwalijk nemen, die doet z'n best om erachter te komen wat je bedoelt. Wees dus duidelijk en geduldig als je wat van je paard vraagt.

shyla

Berichten: 74
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: winschoten

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 20:47

ja in verhoudingen heb ik meer buiten gereden dan in de bak. ik ging elke dag wel op buitenrit sinds ze onder het zadel is. en ik heb haar nu ongeveer 3 kwart jaar en rij ongeveer een half jaar op haar. en ik rij wel veel maar niet al geruime tijd. en ik weet ook niet zo goed wat je met geruime tijd bedoeld. 1jaar 2 jaar ?

ik ben ook met grond werk bezig.. haar longeren, kusjes geven, wandelen enzo.. gewoon alleen met hoofdstel of met halster. gewoon aan de band werken van mij en men pony. want zal wel iets zijn waar ze onzeker van is geworden ofzo waardoor ze nu zo ondeugend is. of ze probeerd mij gewoon uit op het moment. want tot korte tijd geleden deed ze het hartstikke goed. komt wel weer Lachen we houden moet Tong uitsteken en geduldig ben ik wel met haar. als ik alleen maar gestresst ben omdat ze iets juist sneller moet doen ofzo omdat ik dat wil daar word zij ook niet beter van en ik ook niet. vind het de bedoeling dat we samen iets opbouwen ipv af te breken doordat ik teveel in 1 x van haar vraag en we elkaar niet begrijpen. zoals je zei is het belangrijk dat ze me wel snapt.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:42

Bij een jong paard is een half jaar al geruime tijd, zeker als je inderdaad dagelijks rijdt. Eerlijk gezegd vind ik dagelijks rijden veel te veel voor een 4-jarige, geef haar ook wat tijd om dingen te verwerken en om nog dat laatste stukje groei in het lijf goed te laten komen. Een 4-jarige rijdt je een keer of vier per week, dus om de dag is meer dan voldoende. De andere dagen doe je wat anders, bijvoorbeeld wandelen, gewoon lekker tutten, wat grondwerk (neem daarin les!), etc.

shyla

Berichten: 74
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: winschoten

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 17:48

ik zie al wel weer dat ik haar fijn moet gaan vertellen hoe ik haar rijd. aangezien ik merk dat mensen verkeerde conlussies trekken uit mijn verhaal, dus teken dat ik het toch wat anders moet vertellen.

het is niet zo dat ik haar 7 dagen per week rijd. en als ik 4 x rijden haal dan is dat al veel. ik rij in het weekend bijna niet omdat ik dan bij mijn vriend ben, en door de weeks ga ik naar school en ik werk ook. ik doe ook wel veel longeren en wandelen. in de zomer reed ik wel wat vaker maar ook niet in de weekenden. en ik doe heel veel andere dingen. samen met een vriendin van mij knuffelen en wandelen we een heel eind weg met onze toppertjes. ben nu ook bezig met vrijheid dressuur..
het is niet mijn bedoeling geweest om de indruk te maken dat ik haar echt elke dag rijd. want dat is niet zo.
woon op mezelf samen met mijn vriend en ga naar school en werk er ook bij. dus zou het ook nooit redden om zoveel te rijden...

en ik vroeg om advies over het steigeren en niet over hoe ik mijn pony haar week moet indelen en wat ik met haar moet gaan doen.

wil graag een slotje op dit topic.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:59

Het steigeren komt ergens vandaan. Bij een jong paard heb je daarvoor een aantal mogelijkheden: slecht of niet passend zadel, overvragen door de ruiter en onduidelijkheid van de ruiter.
Kies maar uit welke bij je past.
Je zult eerst moeten weten waarom ze steigert en dan die reden wegnemen, meeste paarden stoppen dan met steigeren, heel simpel dus Cool