Hoe laten wennen aan plots naderende hond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Hoe laten wennen aan plots naderende hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 22:43

hopend op tips Lachen

Mijn fjordje van 9 is súper verkeersmak, en hij gedraagt zich super Lachen
maar hij is angstig als er opeens een hond aan komt rennen, of hij opeens een hond ziet/hoort
Dit vind ik best begrijpelijk, maar toch vraag ik me af hoe ik zijn schrikreactie kan wegnemen..
ALS hij schrikt is het meestal het spannen van alle spieren, of hij rent 3 passen naar voor.
Bloos maar liever heb ik dat hij niets doet Bloos
iemand hier een idee hoe ik zoiets kan oefenen?

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Hoe laten wennen aan plots naderende hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:46

Veel honden tegen komen Lachen . Vooral honden die niets doen. Heb je niet toevallig een stalgenoot die weleens gaat rijden met een hond? Of een leenhond die gezellig op je buitenrit mee loopt? Dat went snel als er gewoon iets vierpotigs gezellig mee gaat Lachen.

Iets anders weet ik ook niet.

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Hoe laten wennen aan plots naderende hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 22:48

stalgenoten die rijden heb ik niet Nagelbijten / Gniffelen
de hond an sich is niet eng, leuk zelfs, want hondenbaasjes hebben eten Ja (je bent fjord of niet Nagelbijten / Gniffelen )
in het bos is zijn reactie meestal stilstaan, tot ik de hond ook gezien heb en gewoon been geef Clown, maar honden van achter komen er dan nooit, daar let ik heel erg op Nagelbijten / Gniffelen

ik vrees ook dat de angst misschien wat bij mij zit en ik hem daarmee (onbewust) beinvloed..

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Hoe laten wennen aan plots naderende hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:51

Dat kan Lachen

Paarden hebben sowieso iets meer 'last' van honden die zijwaarts/achterwaarts komen. Paarden zijn toch prooidieren en een groep wolven zal ze van de zijkant/achterkant aanvallen.

Wil ook nog wel helpen om het paard zo te draaien dat ze de hond zien (maar goed, dan moet je natuurlijk wel een hond zien en geen wolfachtig geritsel in de bosjes hebben, dat is genoeg om elk mak paard toch wat alert te krijgen *LOL* )

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Hoe laten wennen aan plots naderende hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 22:54

dit pas ik idd tot nu toe toe ( Nagelbijten / Gniffelen )
stilzetten en evt ernaartoe draaien. Op dat moment is de enige reactie er ook eentje van ''oei'' (spieren spannen) meer niet..
(eigenlijk moet ik niet zeuren, want hij is superbraaf Bloos )

Ben alleen een beetje huiverig voor het moment dat het gebeurt als ik in het dorp rijd, en hij niet naar voor kan..

wolfachtig geritsel is idd ook zeer eng! maar dat blijken meestal fazantjes, dus die komen we in de bebouwde kom iig niet tegen Tong uitsteken

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Hoe laten wennen aan plots naderende hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:02

En als je het gewoon negeert? Dus gewoon doorrijden? Misschien nog iets zeggen als 'niet aanstellen' en verder negeren.

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Hoe laten wennen aan plots naderende hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 23:08

als hij zo'n schrikreactie maakt? of als ik de hond zie?

ik ga er niet op in bij hem, geef flink been en draaf even goed door (voor mij ook goede manier om evt spanning kwijt te raken)

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Hoe laten wennen aan plots naderende hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:30

Er naar toe draaien en er op af rijden wil inderdaad nog wel eens helpen.
Als je duidelijk op de hond af rijdt zijn veel honden beduusd en draaien ze om, dat geeft je paard vaak ook een weer wat veiliger gevoel.

Wat ik zelf merk is dat sinds wij een hond hebben die veel mee gaat naar stal en daar gewoon tussen de paarden doorloopt de paarden veel minder schikachtig reageren op honden die je onderweg tegen komt.
Ze vinden het heel normaal dat er een hond om hun benen heen loopt en raken dan dus ook minder snel in paniek.

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Hoe laten wennen aan plots naderende hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 22:59

de hond om hem heen enz maakt niet uit
als hij er eenmaal is, dan is alles oke Lachen
alleen een hond die bijvoorbeeld naar het hek van de tuin komt rennen enz
dat vindt hij vreselijk
vandaag geprobeerd met onze hond, die stond stoer te blaffen maar die durfde niet in de buurt te komen Nagelbijten / Gniffelen flauw beest Nagelbijten / Gniffelen
iemand hier in de buurt zo'n hond waar ik mee mag oefenen? Tong uitsteken

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:52

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Hoe laten wennen aan plots naderende hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 10:27

Wie is er bang? Het paard of de ruiter? Ik was altijd bang dat Anouar ging schrikken als er een hond aan kwam en wat deed hij dan... schrikken, omdat ik onbewust aangaf dat er iets engs was. Probleem werd zo groot dat ik alleen nog maar als een angsthaas om me heen aan het kijken was of er honden aan kwamen, ik zag zelfs boomstronken aan voor honden en ik durfde alleen nog maar te stappen en heel zachtjes te draven buiten. Ik werd gek van mezelf, maar hoe doorbreek je zoiets.

Uiteindelijk moest Anouar voor elke hond stil gaan staan. Op een gegeven moment had hij dan zelf ook door. Het rijden schoot niet echt meer op (zeker niet op zondag als het hele Gooi met hond in het bos liep), maar het was wel relaxter.

Waar ik nu woon is nauwelijks nog een hond te bekennen en honden hier (of moet ik zeggen de baasjes) zijn een stuk paardvriendelijker. Dus nu gebeurd het nog maar zelde dat we stil moeten staan voor een hond. Heerlijk.

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Hoe laten wennen aan plots naderende hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 10:31

voor honden in het algemeen zijn we beiden niet bang Lachen (alleen voor 1tje... die vind ik aan het begin van de straat al eng, dus als ik daar alleen langs moet stap ik af Lachen )
Als er een hond aan komt rennen heb ikzelf ook een schrikreactie, en die neemt hij over, een paar tandjes sterker Nagelbijten / Gniffelen
Misschien moet de vraag inderdaad maar zijn hoe ik mezelf eraan laat wennen Nagelbijten / Gniffelen Bloos

lisetje83

Berichten: 135
Geregistreerd: 27-04-07

Re: Hoe laten wennen aan plots naderende hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 10:36

mijn hond gaat altijd mee naar me pony;s en loopt tussen de pony's in de wei ik gooi ook altijd een balletje en me pony's geven er niks om die zijn het gewend!
dat scheeld met buitenrijden heel veel want als er ineens een hond blaffend aan komt rennen kijken ze er na en verder niks

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Hoe laten wennen aan plots naderende hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:44

Is er een hond in de buurt die af en toe gewoon op stal kan rond lopen? zodat je paard went aan honden

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:13

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Hoe laten wennen aan plots naderende hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:18

Het gaat, wat ik begrepen heb, niet zozeer om die hond, maar om het onverwachtse.

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:30

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:31

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Hoe laten wennen aan plots naderende hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 23:17

Lenneke_ schreef:
Het gaat, wat ik begrepen heb, niet zozeer om die hond, maar om het onverwachtse.

idd
als het een zwijn zou zijn zouden we (ik ? ) even hard schrikken bij wijze van spreken Lachen..
honden op zich vindt hij leuk Ja

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Hoe laten wennen aan plots naderende hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:44

kom een keertje langs, laat ik de hond wel een paar keer langs scheuren... Haha!

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Hoe laten wennen aan plots naderende hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 22:57

haha Knipoog

ik weet nu aan wie het ligt Nagelbijten / Gniffelen
van de week een hond die opeens achter een heg vandaan kwam, hij zette alleen 1 grotere stap (ik had de hond niet gezien)

een andere hond zag ik aankomen dus ik zat al te knijpen, ben er gauw afgesprongen (hij is maar 1,35 Tong uitsteken ) en toen schrok hij ook niet..

ik denk dat ikzelf in therapie moet dus Bloos

anoek03
Berichten: 30
Geregistreerd: 21-11-07

Re: Hoe laten wennen aan plots naderende hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:34

veel honden in de buurt van je paard laten komen, mijn pony was eerst ook bang voor honden , maar we hebben zelf 2 honden dus elke keer als ik naar hem toe ging om wat dan ook liet ik een hond mee gaan , nu vind hij het niet meer eng, nu laat hij de jackrussel zelfs op zijn rug Knipoog

shillelagh

Berichten: 976
Geregistreerd: 20-02-06

Re: Hoe laten wennen aan plots naderende hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:41

Het handigste is proberen stil te staan. want honden die willen juist dat het paard weg rent ofzo.. Tong uitsteken (leer het nu met mijn paardje) dus als je stil staat,wacht en de hond doet niks kan je gewoon verder.
Haha!

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:42

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Hoe laten wennen aan plots naderende hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:45

laten kijken, en zelf niet bang zijn,
maak er een geintje over, zeg "oeii komt er weer een hondje aan?
hij vreet je niet op hoor" Tong uitsteken
het paard voelt wel aan wat jij ervan vind, dus het zal hem vast wel gerust stellen als jij gewoon lekker tegen hem zit te praten en niet zenuwachtig doet.