Paddington's O'Malley nakomelingen veel wit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
youngbreeder
Berichten: 12
Geregistreerd: 11-07-19

Paddington's O'Malley nakomelingen veel wit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 11:30

Wie weet waar de kleur vos vandaan komt bij sommige nakomelingen van O'Malley? Mijn fokmerrie heeft is donkerbruin en kreeg een vos veulen met veel wit, pas in de derde generatie vind ik Ralph terug en dat is de enige voskleurige pony in haar pedigree.
Iemand die hier meer over kan vertellen?

Anna_98

Berichten: 454
Geregistreerd: 01-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:47

Een paard is genetisch gezien in de basis altijd zwart of vos, een bruin paard is genetisch zwart met 'een laagje er overheen' (agouti). Zwart is dominant over vos, dus als een paard 1x het gen voor zwart heeft, en 1x het gen voor vos, krijg je een zwart paard. Daardoor kan het gen voor vos soms generaties verborgen blijven, tot een veulen een keer dat vos-gen van zowel vader als moeder meekrijgt. Dat is dus bij jouw veulen gebeurt. Zowel de merrie als de hengst zullen het vos-gen bij zich dragen.

Hoe het met het wit zit durf ik niet te zeggen. Volgens mij is er nog niet zo veel duidelijk over hoe witte aftekeningen vererven, maar misschien dat iemand anders daar meer over weet.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78500
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:51

Vos is recessief, dus kan verborgen meegedragen worden. Marits Mistique heeft een vosgen die doorgegeven kan zijn naar Paddington's O'Malley.
Beide ouders van Marits Mistique hebben een verborgen vosgen, dus het is sowieso al gokken of Beechwood Lucky Star of Perfections Marit het gen heeft doorgegeven aan Marits Mistique.
Het kan ook nog van moeders kant komen, Merrie Moscan is vos.

youngbreeder
Berichten: 12
Geregistreerd: 11-07-19

Re: Paddington's O'Malley nakomelingen veel wit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 13:30

Dankjewel voor de duiding :-)

Koekie73

Berichten: 2655
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paddington's O'Malley nakomelingen veel wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:53

Hij staat bij René toch? Hij kan het je vast vertellen?

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:00

O'Malley heeft zelf ook best wat wit, ik heb al meerdere nakomelingen van hem gezien met best wat wit en ook met de voskleur, dus O'Malley is vosgen drager.