Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

New Forest pony een goede keuze?

 
Profiel   

Voor mijn dochter en mijzelf ben ik opzoek naar een grote pony.
In eerste instantie dacht ik aan een Fjord of Haflinger, maar dit werd mij afgeraden aangezien deze meestal nogal eigenwijs en sterk zouden zijn, en daarom minder geschikt voor kinderen.
Zo kwam ik dus bij de New Forest terecht.
Alleen twijfel ik nog ivm mijn lengte.
Zowieso zou ik dan een grote D nemen, maar vraag mij af of ik hiervoor niet te lang ben. (1.74m).
Kwa gewicht zal het geen probleem zijn, ik weeg 62kg.

Wat denken jullie?

Alvast bedankt voor de reacties!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-11 11:29 



 
Profiel   

Lijkt me verstandig! :) Idd wel een grote ja! :j

Edit: Er zijn ook wel leuke fjorden en haflingers enz hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-11 11:30 



 
Profiel   

Een new forest'er kan inderdaad heel geschikt zijn. Maar staar je niet blind op het ras maar kijk goed naar de pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-11 11:31 



 
Profiel   

mijn buurmeisje heeft een grote D, 1.49m
inderdaad, met de goeie kunnen ook de kleinere kinderen er op maar mijn buurmeisje is nu denk ik 1.65
en die zal er over een jaartje wel uitgegroeid zijn denk ik... (ze is nu 11)

ga gewoon ergens kijken en meten, misschien kan het niet, misschien net niet.
Als het net niet kan zou ik het toch egt afraden...

Succes :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-11 11:35 



 

Als je nog een lekker ouderwets typje grote D-pony vind lijkt het mij qua lengte geen probleem ;)
Op die van mij hebben volwassen mannen gereden en dat zag er niet eens slecht uit, en dat waren ook geen kleintjes (en zwaarder) :Y)

Qua karakter .. ga er niet vanuit dat elke NF een geschikte kinderpony is ..
Net zoals niet elke fjord & haflinger eigenwijs en sterk is, is niet elke NF een kinderpony .. Die van mij is ook erg sterk en heeft zeer zeker z'n eigen mening over alles .. ;) Ik denk niet dat ik dé uitzondering heb, dus er zullen er nog wel zo rondlopen :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-11 11:46 



 
Profiel   

Andere vraag: hoe oud (en groot) is je dochter?
Ik heb ooit de vraag gehad of ik een NF wist voor een moeder met kleingebouwde dochter van 8 jaar...... tja, dat wordt lastig :roll: . Ik zou deze moeder (die overigens ook pas net met rijlessen begonnen was) niet gauw een D-pony aangeraden voor haar + een nog klein meisje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-11 21:03 



 
Profiel   

gem schreef
Andere vraag: hoe oud (en groot) is je dochter?
Ik heb ooit de vraag gehad of ik een NF wist voor een moeder met kleingebouwde dochter van 8 jaar...... tja, dat wordt lastig :roll: . Ik zou deze moeder (die overigens ook pas net met rijlessen begonnen was) niet gauw een D-pony aangeraden voor haar + een nog klein meisje.


Mijn dochter is 8 jaar.
Zal ongeveer mijn lengte krijgen dus ze wordt redelijk lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-11 21:40 



 
Profiel   

Ik zou je dan toch aanraden te beginnen met een "tussen-pony" waar ze iig ZELF op kan klimmen....... Een grote B of een kleine C - pony dus, want m.i. is niets ergerlijker dan zelf steeds maar weer de rug van de pony te moeten poetsen, te moeten zadelen, in de bak moeten staan om haar erop te helpen, haar zweepje oprapen, haar balkje op de staander neerleggen, haar jas aanpakken als het te warm is .....

Uiteraard ben je als ouder altijd wel aanwezig bij het rijden (of een andere volwassene), maar mijn mening is dat je kinderen wel zelf moet kunnen laten rijden / spelen / plezier hebben met de pony, zonder dat je er altijd maar naast moet staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-11 22:17 



 
Profiel   

mijn NF is ook sterk en eigenwijs :')
dus ik zou gewoon naar een brave en rustige pony zoeken
maakt niet veel uit wat voor ras , als het maar een beetje koel in t hoofd is :)
eentje wat op leefdtijd/ervaring. Ik weet zeker dat je dochter daar alleen maar meer van kan
leren :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-11 20:45 



 
Profiel   

Een NF is gewedlig zulke veelzijdige en ook lieve pony's :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-11 18:20 



 
Profiel   

ik vind dat een New forest pony een goede keuze is, maar dat komt ook doordat ik er zelf eentje heb waar ik alles mee kan.

zie het filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=F1nop6Z01sw

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-11 10:41 



 
Profiel   

Zoals gezegd word, ik zou in ieder geval niet op een ras gaan kijken, gewoon een beetje rondkijken of je wat ziet.
Fjorden/Haflingers staan er om bekent dat ze sterk/eigenwijs zijn, dit zal ook niet bij alle zo zijn al zou ik voor een jonger meisje een ander ras kiezen.
Ook zie je trouwens veel welshjes met die kleine meisjes op wedstrijden!
Verder doen NF's het ook heel goed, mijnes teminste wel, vind alles wel best en is heel rustig in haar hoofd.

Veel succes met je zoektocht! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-11 20:38 



 
Profiel   

Ik kan je wel een foto laten zien van een amazone van 1.75 op een D pony van 1.43 met een ranke bouw. En echt dat mis staat niet hoor. Alles is ook afhankelijk van de bouw.

Maar staar je inderdaad niet blind op een ras. Zoek een lieve brave eerlijke pony. En kijk dan niet alleen naar new foresters. Misschien is een NRPSer ook wel wat! ik ben heel erg bevooroordeelt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-11 20:43 



 
Profiel   

om op je vraag te antwoorden of je als volwassene op een nf kan kan ik zeggen ja!

ik ben 1.76 weeg 60 kilo en rij op een grote nf 1.52
dit gaat prima ziet er netjes uit.

ik heb ook op een nf gereden van 1.43 dit was echt te klein benen staken onder dr buik uit waardoor ik ze optrok om te drijven en ik zat te veel inelkaar daar door.

dus mijn advies voor jou is een grote nf maar voor je dochter nog even een kleinere ik denk dat ze nu nog niet zelfstandig op en van de pony komt als die groot is.

verder ben ik het met de rest eens je hebt lieve nf geschikt voor kinderen.
maar ook super sterke absolut niet geschikte kinder nf!

kijk goed rond en probeer goed uit voor je een teleurstelling krijgt!

succes met je zoek tocht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-11 20:47 



 
Profiel   

ik heb drie goede kinderpony s - new forest - welsh B en een onbekende afkomst dier.
karakters zijn vriendelijk en meewerkend voor kinderen. Op de Welsh B vam 1.30 stokmaat rijdt ik niet , op de andere twee wel , zij hebben een stokmaat van 1.40 en ik ben 1.63 m lang .....
Neem de tijd om ernaar te zoeken , en ook om een dier in meerdere omstandigheden uit te proberen. Succes met het vinden van een geschikt dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-11 20:48 



 
Profiel   

Ik heb een NF van 1.40m 13 jaar. Ik ben 12 en 1.63m. Mijn moeder is rond de 1.75m en die rijd er ook op. En hij houd het prima ;) Dus...... geen enkel probleem. Nf is super koel in de kop! het is een super pony!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-11 20:08 



 
Profiel   

Onze NF van nu net 4, is niet echt de makkelijkste onze NRPS van nu 7, heeft nog nooit 1 pas verkeerd gezet, onze Welsh K kan een draakje zijn, maar ook superbraaf.

Oftewel bekijk dier voor dier naar het karakter, en wat betreft de maat van een NF in een D maat daar kun jij makkelijk op, maar voor je dochter is het wel een heel dier om te rijden, en om echt te leren rijden is een pony van de goede maat naar mijn mening veel beter voor een kind.

Nadeel zal zijn dat jij daar zelf niet op kan en dat je dochter na een aantal jaar uit de pony groeit en deze dan verkocht zal moeten worden, dat is verdrietig maar nogmaals als het kind ECHT wil leren rijden en wedstrijden wil rijden is een passende pony veel beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-11 11:31 



 
Profiel   

Ik heb ook een NF van 1.41, gekocht toen hij 11 was en ik 10, dat was echt geen makkelijke tijd hij was sterk, eigenwijs en probeerde me ontzettend uit, denk dus niet dat je naar een ras moet zoeken maar dus gewoon naar een leuke pony.
Als je goed zoekt zijn er ook genoeg brave haflingers/fjorden dus dat vind ik een beetje onzin, je kan ook een sterke eigewijze NF hebben, ik zou niet op ras afgaan maar naar een leuke kinderpony waar je klik mee hebt. :)


Laatst bijgewerkt door xchanel01 op 20-05-11 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-11 11:35 



 
Profiel   

Ik heb zelf een forester (al 20 jr). Hij is 1.51 en ik 1.76. Het is een forse pony, hij houdt me met gemak. :j
Ik vind het er minder mooi uitzien dan met een kleinere ruiter (of ik op een groter paard) maar aangezien ik hem al vanaf z'n geboorte heb blijft ie lekker bij me! :D
Voor jou zou dat mi dus gewoon kunnen.

Echter, hij is NIET geschikt voor kinderen (zeker buiten niet, in de omgang is ie heel erg zoet)!
Ik zou me dus echt niet blindstaren op het ras. Kijk bij meerdere dieren (meerdere rassen) en zie waarmee het klikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-11 11:48 



 
Profiel   

ik heb zelf ook een new forest pony ik raad het je echt aan ze zijn super lief en ik een mijn kleine broertje mogen over komen op haar rug onder de buik aan de staart aan haar hoofd echt overal ze kunnen groot worden(mijn pony is 1.44) mijn vriendins newforest is nu 1.50 en ze kunnen veel hebben n
ze zijn echte kinder pony`s en mijn moeder rijd er ook op dus van jong tot oud kan je er op rijden
ze willen ook altijd bij je zijn en doen alles voor je!

ik heb mijn pony nu al 2 jaar en heb haar nooit chagerijnig gezien.
ik vind ze echt super voor al met kleinere kinder!!!!
dit is mijn pony:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-11 11:46 



 
Profiel   

Ik ben 1,73m, 56 kilo en rij op een NF merrie van 1,41m en een ruin van 1,44m. Ben er wel iets te lang voor, maar qua gewicht kunnen ze het prima hebben. Er zijn trouwens ook NF E-pony´s. Die zijn te groot voor het stamboek, maar heeft natuurlijk vaak nog wel het beste van het ras ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-11 21:39 



 
Profiel   

Verkijk je niet op het ras :)

Eldora schrijft dat ze een hele lieve heeft dat echt een kinderpony is ,maar die van mij is bijv. wat feller en heeft temperament waardoor ik geen kinderen of beginners op haar zet (ze is niet gemeen ,maar ze houd er niet van als iemand maar zit te porren en te trekken ookal kan diegene er niets aan doen)

Dus verkijk je niet op het ras! Wat ik wel kenmerkend vind aan de NF en dat heeft die van mij ook is dat ze ontzettend lief kunnen zijn :) ,maar dat kan elk ras ,maar over het algemeen hoor ik dit van veel NF eigenaren :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-11 00:25 



 
Profiel   

Wij hebben er nu 4, en ze zijn alle vier super makkelijk en braaf. Vooral de jongste (hengstveulen van dit jaar) is opvallend lief. Niet zo gemeen als onze KWPN hengstveulens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-11 10:34 



 
Profiel   

Dat is wel een goede keuze! De meeste zijn wel makkelijk en lief!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-11 17:12 



 
Profiel   

Hoi
Wij hebben verschillende New Forest pony's gehad en zal zeker
weer eentje aanschaffen.

Ze waren allen zeer relax en hadden alle een goed karakter.

Onze eerste (D) pony is onze dochter op gaan rijden toen ze
7 jaar was, als ze te druk was deden we haar altijd eerst even
longeren dan kon de pony even lekker kon uitrennen/spelen
en daarna ging onze dochter rijden.

Ze is voor de rest ook heel lief voor andere kleine kinderen
die wilde leren rijden ze heeft er al verschillende geleerd hoe
ze moeten rijden.

Het belangrijkste is dat je een brave pony zoekt met een goed
karakter en het kan zeker een D pony zijn.

In ieder geval veel succes met het vinden van de juiste pony.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-11 21:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen