Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welke New Forest hengst?

 
Profiel   

We zouden onze merrie dit jaar graag laten dekken. Heb zelf al even zitten zoeken, maar ik vind het lastig. Dus input van mensen met meer kennis van zaken; heel graag!

Streven is in principe om het veulen te houden.
Onze Bo is vrij groot, stokmaat 1.53, en vrij rond. Geen iele pony. Qua maat vind ik haar voor mezelf prima, maar een veulen wat uitkomt in de grote D-maat is handiger, ook voor de kinderen. En dan bij voorkeur een lekker allround pony, met de focus op dressuur.

Ze beweegt mooi, en ik wil de sterke kanten qua dressuur-aanleg graag behouden. Springen doet ze aardig,e ze kan daarbij behoorlijk pittig worden.
Over het algemeen is ze werkwillig en leert ze snel. Qua karakter is ze redelijk relaxt.

Van exterieur en bouw weet ik niet heel veel, dus ik vind het ook lastig om verbeterpunten aan te geven. Volgens mij zit ze prima in elkaar :D
Ik hoor graag hoe jullie dit zien!

Afstamming: https://www.allbreedpedigree.com/gruyte ... ovs+bossje

Foto's:

[ img ]


[ img ]


[ img ]

Bedankt alvast!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 09:47 



 
Profiel   

Waarom een New Forest hengst? Je pony is geen New Forest pony, om voor het stamboek ras te gaan fokken heeft het geen zin om een New Forest hengst te gebruiken. Je pony zal wellicht New Forest papieren hebben maar zit in een bijregister. De vader is een welsh. Wanneer je ook open staat voor andere rassen is de keuze een stuk groter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 10:01 



 
Profiel   

Kijk, dat is alvast goede input. Ik dacht van wel want paspoort van het NFS. Maar jij denkt bijregister dus vanwege haar vader?
Ik vond het al apart, NFS met Welsh vader :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 10:06 



 
Profiel   

Domme vraag, maar waarom dat niet Welsh papieren? Is dat keuze fokker, of komt dat door moeder?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 10:08 



 
Profiel   

Keuze fokker. Als die al lid is van dat stamboek is daar registreren een stuk goedkoper.
Ik maakte voorheen ook gebruik van dat mensen niet helemaal op de hoogte zijn van de registers. Had een halve New Forest merrie, appaloosa. Heb daar veelvuldig New Forest hengsten voor gebruikt. Als ik een effen veulen had schreef ik hem in in een bijregister bij het New Forest stamboek. Zei de mensen meer als een papier van het Appaloosa stamboek, terwijl het qua afstamming natuurlijk niets uit maakte. Ook andere hengsten gebruikt, effen veulens gingen dan wel in het Appaloosa stamboek, omdat dat goedkoper was. Was maar lid van 2 stamboeken, registreren als niet lid bij een stamboek is een stuk duurder. Kunnen dus commerciele belangen zijn, of financiële belangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 10:30 



 
Profiel   

Aha. Ik leer meteen een hoop bij :D
Wat zou jij me dan adviseren qua hengst, en waar kan ik dit topic dan beter kwijt?
En kan veulen van haar met NF hengst dan niet, net als die van jouw halve merrie, juist bij NF ingeschreven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 10:43 



 
Profiel   

Kan me voorstellen , omdat het ook voor je kinderen is, dat zeker karakter een punt is. Dan zou ik er een forrester op zetten, mooie merrie trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 10:46 



 
Profiel   

Aah een Gruyters pony, je kunt ook contact opnemen met Erik Braat van stal het Gruyter. Ze hebben ook een aantal heel leuke forest hengsten staan. Veulen kan bij het foreststamboek in het NFXregister.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 11:00 



 
Profiel   

Even voor de duidelijkheid trouwens; het gaat me niet per se om fokken voor het papiertje. Maar ik heb wel de ervaring dat pony's mét een aardige afstamming en papier die goed gereden zijn, altijd wel goed terechtkomen.
Stel dat we ze ooit om de een of andere reden moeten verkopen, noodgedwongen. Dan vind ik het een fijn idee dat de kansen op een goede plek ipv handelaarscircuit of manege een stuk groter zijn.
En NFS of niet, we hebben gewoon een prima merrie. En daar valt m.i. best een prima veulen uit te fokken. Papiertje is dan een soort extra garantie voor het scenario dat ik net schetste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 11:13 



 
Profiel   

Melvern schreef
Aah een Gruyters pony, je kunt ook contact opnemen met Erik Braat van stal het Gruyter. Ze hebben ook een aantal heel leuke forest hengsten staan. Veulen kan bij het foreststamboek in het NFXregister.


Goede tip! Leuk. Zij weten vast wel wat goed past :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 11:14 



 
Profiel   

J_emma schreef
Melvern schreef
Aah een Gruyters pony, je kunt ook contact opnemen met Erik Braat van stal het Gruyter. Ze hebben ook een aantal heel leuke forest hengsten staan. Veulen kan bij het foreststamboek in het NFXregister.


Goede tip! Leuk. Zij weten vast wel wat goed past :)


Ja, ik geloof zeker dat ze je verder kunnen helpen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 11:19 



 
Profiel   

Je kan ook contact opnemen met Stal Nieuwmood.
Daar staat ook de vader van je pony. Lieve hengst btw! Een ruiter op mijn vorige stad reed hem. Tevens stond daar Red Prince en Eclips. Knappe pony’s allemaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 11:40 



 
Profiel   

J_emma schreef
Even voor de duidelijkheid trouwens; het gaat me niet per se om fokken voor het papiertje. Maar ik heb wel de ervaring dat pony's mét een aardige afstamming en papier die goed gereden zijn, altijd wel goed terechtkomen.
Stel dat we ze ooit om de een of andere reden moeten verkopen, noodgedwongen. Dan vind ik het een fijn idee dat de kansen op een goede plek ipv handelaarscircuit of manege een stuk groter zijn.
En NFS of niet, we hebben gewoon een prima merrie. En daar valt m.i. best een prima veulen uit te fokken. Papiertje is dan een soort extra garantie voor het scenario dat ik net schetste.

Pony’s die braaf zijn en een leuk potje kunnen sjouwen of springen kunnen wel een afstamming van wc papier hebben, die vinden vaak een veel fijner huisje dan topafstamming en weinig kunnen en niet zo braaf. Mijn ervaring dan. Paarden is wat anders maar pony’s is toch echt vaak karakter doorslaggevend .

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 11:43 



 
Profiel   

bigone schreef
J_emma schreef
Even voor de duidelijkheid trouwens; het gaat me niet per se om fokken voor het papiertje. Maar ik heb wel de ervaring dat pony's mét een aardige afstamming en papier die goed gereden zijn, altijd wel goed terechtkomen.
Stel dat we ze ooit om de een of andere reden moeten verkopen, noodgedwongen. Dan vind ik het een fijn idee dat de kansen op een goede plek ipv handelaarscircuit of manege een stuk groter zijn.
En NFS of niet, we hebben gewoon een prima merrie. En daar valt m.i. best een prima veulen uit te fokken. Papiertje is dan een soort extra garantie voor het scenario dat ik net schetste.

Pony’s die braaf zijn en een leuk potje kunnen sjouwen of springen kunnen wel een afstamming van wc papier hebben, die vinden vaak een veel fijner huisje dan topafstamming en weinig kunnen en niet zo braaf. Mijn ervaring dan. Paarden is wat anders maar pony’s is toch echt vaak karakter doorslaggevend .


Karakter is ook zeker de hoofdzaak :)
Maar ook wat dat betreft zitten we goed met een werkwillige, sociale, redelijk coole pony.
Als we dan toch de keuze hebben,liever alle factoren optimaal mogelijk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 11:55 



 
Profiel   

Een mooie merrie welke goed in het New-Forest type staat. Om die reden zou ik voor haar zeker een NF hengst verkiezen, mede om het feit dat het ras gekend is voor zijn betrouwbaar, vriendelijk en meegaand karakter.
Ik ben niet met de New Forest hengsten en bloedlijnen bekend maar er is in Nederland blijkbaar keuze te over.

https://www.newforestpony.nl/horse-cate ... sten-2019/

Mijn favoriet omwille van zijn uitstraling (op foto) en referenties: Major.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 12:02 



 
Profiel   

Major is zeker een optie, is 1,45 en meer kans dat die in de D blijft. Justice HR nakomelingen of van een zoon daarvan zijn ook bekend om hun geweldige karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 12:14 



 
Profiel   

Flash111 schreef
Een mooie merrie welke goed in het New-Forest type staat. Om die reden zou ik voor haar zeker een NF hengst verkiezen, mede om het feit dat het ras gekend is voor zijn betrouwbaar, vriendelijk en meegaand karakter.
Ik ben niet met de New Forest hengsten en bloedlijnen bekend maar er is in Nederland blijkbaar keuze te over.
https://www.newforestpony.nl/horse-cate ... sten-2019/


Ja, en dat is ook de reden dat ik als leek door de bomen het New Forest niet meer zie ;)
Weet er zelf weinig van.
Karakter, uiterlijk, hoe ze loopt is bij mijn merrie heel fijn. Ben ik in elk geval heel tevreden mee.
Dus een hengst die daar goed bij aansluit.
Had dat rijtje ook al bekeken, en bv 'snel afgeleid, wisselend beeld' bij de opmerkingen valt voor mij af, hoe mooi wellicht verder ook.
Maar dan zie ik bv een hengst die me wel aanspreekt en dan is het familie (en geen idee in welke graad dat onwenselijk is, etc). Of staat er dat de veulens vaak een weke bovenlijn laten zien..

Ik kan me trouwens prima vinden in je argumentatie om toch voor een NF hengst te gaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 12:19 



 
Profiel   

Cryssie schreef
Je kan ook contact opnemen met Stal Nieuwmood.
Daar staat ook de vader van je pony. Lieve hengst btw! Een ruiter op mijn vorige stad reed hem. Tevens stond daar Red Prince en Eclips. Knappe pony’s allemaal!


Dank je wel voor de tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 12:20 



 
Profiel   

bigone schreef
Major is zeker een optie, is 1,45 en meer kans dat die in de D blijft. Justice HR nakomelingen of van een zoon daarvan zijn ook bekend om hun geweldige karakter.


Leuke optie, Major. En uit het keuringsrapport: 'Opm.: de indruk bestaat dat Major het best past bij de meer
robuustere fokmerries'.
Dat past dan ook wel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 12:23 



 
Profiel   

The Mickle's Moxie mooie hengst met veel front, uit een goede lijn en nog kampioen geworden ook...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 13:04 



 
Profiel   

Als je in de D maat wil blijven zou ik een hengst die kleiner is gebruiken, en dan is 145 al aan de grote kant. Je merrie is geen uitschieter qua maat, vaderlijn zit meer in wat groter is als D maat.
Helaas zit ik niet meer zo in de Forest hengsten omdat die niet passen bij mijn huidige merrie. Optie is ook nog om te kijken richting Duitse rijpony, hebben vaak ook massa en bot en zijn ook cool qua karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 13:10 



 
Profiel   

Major is een hele fijne hengst. Wij hebben hem op onze Jacodi's Bo's Barclay ( ook een hengst met erg goed beweging ) merrie gebruik. Erg mooi en goed bewegend (1ste premie en 2 op de centrale keuring )hengstveulen. Helaas is hij overleden.

Volgend jaar willen wij ook weer laten dekken. Zelf ben ik erg fan van Surprise maar die kan niet want heeft Boss als vader. Moxie vind ik ook erg leuk en de dit jaar goedgekeurde Hattrick Colin vind ik ook heel mooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 13:40 



 
Profiel   

Advies van Stal het Gruyter,waar ze gefokt is: Hattrick Colin, Gruyters Bruno Mars of Red Bull. Op basis van bloedlijnen en van onze wensen.
Ga ik me zo ook maar eens in verdiepen, maar ben benieuwd wat jullie er van vinden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 13:52 



 
Profiel   

Major staat ook bij hen trouwens, was een goede optie geweest maar 'is helaas onvruchtbaar geworden '. Dus die valt af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 14:05 



 
Profiel   

Hengstenhouders promoten altijd hun jongste hengsten omdat ze uit een voldoende aanbod veulens moeten kunnen putten om aan de keuringscommissie voor te stellen. Daarbij komt dat, hoe meer nafok hoe groter de kans op opvallende nakomelingen welke de hengst als vaderdier zullen promoten.
Maar het nadeel bij jonge hengsten is dat er nog geen gegevens gekend zijn met betrekking tot hun verervingscapaciteiten. Grondige kennis van de afstamming kan echter wel enig houvast bieden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 14:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen