Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 33 van de 238 [ 5943 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 ... 238  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Harmonie in chaos vinden

 
Profiel   

IMO zijn hengsten ook veel meer "in your face" waar merrie's veel achterbakser zijn. := Merrie's kunnen in mijn ervaring gewoon veel vuiler uit de hoek komen waar een hengst daar de moeite niet voor doet. Dat is veelal gewoon actie-reactie.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 13:03 



 
Profiel   

OH, ik denk dat iedere paardeneigenaar wel van die bijnamen heeft voor zijn of haar paard(en) al naar gelang ze zich gedragen. :j

Merrie's kunnen inderdaad achterbakser zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 14:29 



 
Profiel   

Darth Samantha vind ik wel de beste ever :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 14:36 



 
Profiel   

Volgens mij is Ayasha en misschien ook haar man fan van Star Wars. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 14:59 



 
Profiel   

Hannanas schreef
Darth Samantha vind ik wel de beste ever :D

Die kwam voort uit een zeer slechte proef omdat Sam besloten had dat zand eng was en het feit dat hij een zwart vliegenmasker op had. Als Sam moeilijk is in de proeven of rare dingen doet zeggen we altijd dat ie een ‘Samantha-dag’ heeft... PMS zeg maar. :))
Die specifieke proef heb ik de ring in een fantastische verzamelde galop verkend wanhopig zoekende naar het drafknopje. Dat vond ik maar die 30m naar de X in draf waren blijkbaar erg veel gevraagd want zodra ik wilde groeten kwam hij steil overeind. >;)
Vanaf daar ging het weer goed want er komt dan snel een middendraf aan en middendraf = *\o/* ongeacht zijn humeur.
Achterwaarts is aan de a waar de ring dus open stond en dan aanspringen in galop... Hij sprong zo hoog aan dat ik bijna op mijn kont voor de a zat. >;) En daarna kwam een slangevolte met drie bogen met steeds een eenvoudige wissel op de middellijn.... -O-
Ik hoef vast niet te vertellen hoe die verliepen. _O-
Dus ik groet af met een piafferende Sam (vrijetijdspiaffe wel te verstaan.) want ik had het echt op gegeven en ik was te hard aan het lachen om nog enigszins nuttig in te grijpen op dat punt. Een zeer lieve loyale vriendin kwam met ons mee lopen, geeft hem een aai over de hals en zegt ‘vandaag was een ‘darth-Samantha dagje geloof ik hè....’ :+

Die is er dus in gebleven. :+

En nee, geen StarWars fans maar mijn vader wel heel erg dus ben er tegen wil en dank mee op gegroeid, _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 15:05 



 
Profiel   

Echt je kan zo heerlijk vertellen en ik kan beeldend denken dus zie het ook voor me en ik ga gewoon stuk.
Ik geniet van dit topic

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 17:34 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Hannanas schreef
Darth Samantha vind ik wel de beste ever :D

Die kwam voort uit een zeer slechte proef omdat Sam besloten had dat zand eng was en het feit dat hij een zwart vliegenmasker op had. Als Sam moeilijk is in de proeven of rare dingen doet zeggen we altijd dat ie een ‘Samantha-dag’ heeft... PMS zeg maar. :))
Die specifieke proef heb ik de ring in een fantastische verzamelde galop verkend wanhopig zoekende naar het drafknopje. Dat vond ik maar die 30m naar de X in draf waren blijkbaar erg veel gevraagd want zodra ik wilde groeten kwam hij steil overeind. >;)
Vanaf daar ging het weer goed want er komt dan snel een middendraf aan en middendraf = *\o/* ongeacht zijn humeur.
Achterwaarts is aan de a waar de ring dus open stond en dan aanspringen in galop... Hij sprong zo hoog aan dat ik bijna op mijn kont voor de a zat. >;) En daarna kwam een slangevolte met drie bogen met steeds een eenvoudige wissel op de middellijn.... -O-
Ik hoef vast niet te vertellen hoe die verliepen. _O-
Dus ik groet af met een piafferende Sam (vrijetijdspiaffe wel te verstaan.) want ik had het echt op gegeven en ik was te hard aan het lachen om nog enigszins nuttig in te grijpen op dat punt. Een zeer lieve loyale vriendin kwam met ons mee lopen, geeft hem een aai over de hals en zegt ‘vandaag was een ‘darth-Samantha dagje geloof ik hè....’ :+

Die is er dus in gebleven. :+

En nee, geen StarWars fans maar mijn vader wel heel erg dus ben er tegen wil en dank mee op gegroeid, _O-


En wat zei de jury van dit kunststukje? _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 18:02 



 
Profiel   

Muga schreef
Ayasha schreef
Die kwam voort uit een zeer slechte proef omdat Sam besloten had dat zand eng was en het feit dat hij een zwart vliegenmasker op had. Als Sam moeilijk is in de proeven of rare dingen doet zeggen we altijd dat ie een ‘Samantha-dag’ heeft... PMS zeg maar. :))
Die specifieke proef heb ik de ring in een fantastische verzamelde galop verkend wanhopig zoekende naar het drafknopje. Dat vond ik maar die 30m naar de X in draf waren blijkbaar erg veel gevraagd want zodra ik wilde groeten kwam hij steil overeind. >;)
Vanaf daar ging het weer goed want er komt dan snel een middendraf aan en middendraf = *\o/* ongeacht zijn humeur.
Achterwaarts is aan de a waar de ring dus open stond en dan aanspringen in galop... Hij sprong zo hoog aan dat ik bijna op mijn kont voor de a zat. >;) En daarna kwam een slangevolte met drie bogen met steeds een eenvoudige wissel op de middellijn.... -O-
Ik hoef vast niet te vertellen hoe die verliepen. _O-
Dus ik groet af met een piafferende Sam (vrijetijdspiaffe wel te verstaan.) want ik had het echt op gegeven en ik was te hard aan het lachen om nog enigszins nuttig in te grijpen op dat punt. Een zeer lieve loyale vriendin kwam met ons mee lopen, geeft hem een aai over de hals en zegt ‘vandaag was een ‘darth-Samantha dagje geloof ik hè....’ :+

Die is er dus in gebleven. :+

En nee, geen StarWars fans maar mijn vader wel heel erg dus ben er tegen wil en dank mee op gegroeid, _O-


En wat zei de jury van dit kunststukje? _O-

Die vroeg me waar ik dit soort paarden bleef halen en vooral: waarom... _O-
Laten de zeggen dat er een aantal jurys zijn die mij inmiddels kennen maar ook dat Sam wat fans verzameld heeft inmiddels... :+: hij heeft ze gewoon overtuigd :+:

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 18:08 



 
Profiel   

*\o/* Darth Samantha :+ heerlijk toch

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 20:38 



 
Profiel   

Heerlijk verhaal. Ik heb echt gelachen vooral om de uitspraak van de jury.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 20:47 



 

Haha Sammie <3 Dat is toch ook een paard waar er niet veel mee uit de voeten zouden kunnen, als ik je verhalen zo lees. Heerlijke verhalen inderdaad!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 22:11 



 
Profiel   

Sam is echt... Je vindt hem prachtig of je kan hem niet uit staan in zijn manier van doen. Geen grijs. _O-
Er zijn bv ook proeven dat ik gewoon voel dat hij te veel energie heeft en aan het spelen is en net zoals in training dingen gaat "aanbieden" die niet altijd even handig zijn in opgelegde proeven natuurlijk. En ik zou hem dan kunnen straffen maar ik vind het dan zo leuk om te voelen dat hij dus ontspannen genoeg is op zon moment om te reageren zoals thuis... zoals in training, met die oortjes naar voren en helemaal happy. En dan zit ik meestal te lachen en mijn lezer herkend dat gedrag van hem ook en het komt wel eens voor dat ze de proef niet meer uit gelezen krijgt. :+

Voor alle keren dat dat dier al voor me in de prijzen gelopen heeft en alles gegeven heeft kan ik gewoon echt niet boos worden als ie even doet alsof we niet op wedstrijd zijn. :+ Ik weet dat als het telt, hij me nooit in de steek laat.

We moeten met veel rekening houden als we met hem bezig zijn, maar hij is zo onvoorstelbaar loyaal aan mij... :+:

Pien; ik heb altijd hele leuke gesprekken met jury leden. _O- één keer niet, maar dat is ook echt maar één keer geweest, meestal gaan we altijd lachend "uit elkaar".

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 22:32 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Mee eens, maar ik denk dat 90% van bokt niet DAT paardengevoel heeft, dat nodig is om een paard als Rêve te kunnen begeleiden (en ik hoor - helaas- bij die 90%).

Het zijn allemaal individuen. Een paard als Sam of Madammeke (waarvan ik het topic om volg) kun je niet zo benaderen. Maar met een koetsjiekoetsjiekoetsjie benadering van Rêve staat ze met de kort daarvoor door zo'n baas opgeheven foei-dat-mag-je-niet-meer-doen-vinger haar tanden te stoken, terwijl die baas al bloedend naar de spoed mag rijden...

Maar ik denk dat je op zich wel gelijk hebt dat het gros van bokt hiervan over de rel zou gaan.

Mja Madammeke is een aparte. Die moet je enerzijds heel zacht en vriendelijk en met fluwelen handschoentjes aanpakken, en anderzijds, is ze toen ze op de vrachtwagen moest steigerend recht op mensen af gekomen met de mond open en de oren in de nek. Dat ging toen zo snel en zo hard dat ik niet eens tijd had om te slaan, en de kans was groot geweest dat ze nog veel bozer was geworden. Als het had geholpen had ik het misschien wel gedaan.

En anderzijds moet je er doodvoorzichtig mee zijn en heel zachtzinnig en reageert ze al op een vinger. En die balans is weleens lastig. En toch kan ik er heel veel mee en hoef haar nooit te slaan. Rêve is weer een heel ander karakter, maar ook een gevoelige balans.

Sam was denk ik nooit zover gegaan als Madammeke deed. Maar hij klinkt zeer sensibel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 22:56 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Mja Madammeke is een aparte. Die moet je enerzijds heel zacht en vriendelijk en met fluwelen handschoentjes aanpakken, en anderzijds, is ze toen ze op de vrachtwagen moest steigerend recht op mensen af gekomen met de mond open en de oren in de nek. Dat ging toen zo snel en zo hard dat ik niet eens tijd had om te slaan, en de kans was groot geweest dat ze nog veel bozer was geworden. Als het had geholpen had ik het misschien wel gedaan.

En anderzijds moet je er doodvoorzichtig mee zijn en heel zachtzinnig en reageert ze al op een vinger. En die balans is weleens lastig. En toch kan ik er heel veel mee en hoef haar nooit te slaan. Rêve is weer een heel ander karakter, maar ook een gevoelige balans.

Sam was denk ik nooit zover gegaan als Madammeke deed. Maar hij klinkt zeer sensibel.

Sam is oa naar mij gekomen omdat hij zich achterover gooide onder het zadel als hij in paniek geraakte.

Ze hebben hem een aantal jaar geleden op een kampioenschap nog eens compleet over de zeik gekregen. Expres overigens. Iets wat ik dus al een zestal jaar had weten te voorkomen, bewust... Gingen zij even doen voor hun ego.
Ruiters van de andere regionale hadden door hoe ze hem in de stress konden krijgen en de 1e proef hadden we toen erg goed gescoord dus voor proef twee dachten ze ons op die manier uit te schakelen. Onze chef d'equipe kwam ons roepen en we hebben hem meteen uit de stal gehaald en met hem gaan stappen want het schuim stond over zijn hele lijf. Ik heb overwogen om de proef niet te rijden maar uiteindelijk hem toch gezadeld, in de losrijpiste alleen gestapt om hem rustig te krijgen. Hij was niet kalm te krijgen, trippelen, spanning... "het beste van maken" was het motto. Mijn hoop was eigenlijk om hem in de ring ontspannen te krijgen in de hoop dat hij die spanning niet "mee zou nemen" en ik op wedstrijd de komende maanden gekl**t zou zijn. Dus ik probeer hem lang en laag te rijden zonder veel succes. Ik rijd binnen, ik groet, hij staat onbeweeglijk stil. Ik voel gewoon de spanning in zijn lijf, ik voel zijn hart kloppen door de singel uit... Ik geef been en we rijden onze proef. Een paar kleine foutjes en spanning want helemaal loslaten wilde hij niet maar gezien de omstandigheden kon ik niet trotser op hem zijn. Heel op het einde is er een stap gedeelte, daar ging hij ineens proesten, daar liet hij die hals zakken... De tranen liepen over mijn wangen, niet omdat in normale omstandigheden, ik veel meer uit hem had kunnen halen die dag, maar om de simpele reden dat hij ontspannning vond. Je zou denken "mission accomplished" nu he?

Ik stap naar de X, ik groet af, ik wil mijn teugels los laten en zodra ik dat doe peert hij onder me uit alsof hij bezeten is. Dus ik pak mijn teugels weer op (gelukkig is Sam wel heel gehoorzaam.) en ik kan hem naar soort verzamelde galop krijgen en van daaruit naar trippelen. Mijn man klimt over het hek naar het gebied waar eigenlijk geen begeleiders mochten komen maar gezien de omstandigheden (en de officials waren op de hoogte gebracht) zei niemand wat en pakt hem bij de teugel voor de zekerheid. Op dat moment durfde ik nl niet garanderen dat hij me niet mee zou verongelukken terwijl hij zichzelf verongelukte. Dus mijn man neemt hem aan de hand mee naar de camion, we zadelen af en melden aan onze chef d'equipe dat hij naar huis gaat. In principe "moest" ik daar blijven tot de prijsuitreiking met hem omdat ik de eerste proef prijs gereden had en het prijsuitreiking te paard was maar onze chef d'equipe zei "maak hem klaar en rij naar huis want hij maakt zichzelf stuk als je hem hier houdt. We regelen wel een paard voor je." (mijn chef d'equipe weet dat ik niet zo moeilijk ben, als het wedstrijd loopt ga ik er van uit dat ik er ook wel een rondje in draf uit krijg voor een prijsuitreiking.).

gelukkig ben ik altijd op alles voorbereid dus we doen hem zijn dikkere beenbescherming aan. We willen hem laden en hij komt steil overeind (niks voor Sam aan de hand op dat punt) en kapt naar voren. We trekken hem om terug op vier benen, proberen hem enigszins te kalmeren en mijn man zou met hem de camion op draven, ik zou "aandrijven" (helaas door mijn enkels kon ik niet zelf met hem mee draven.). Dus mijn man draaft met hem de camion op, wil hem vast zetten en terwijl geef ik het schot al aan zodat alles zo snel mogelijk verliep en daarbij vliegt Sam terug omhoog en gooit zich bijna over het schot heen. Nu is Sam gelukkig niet zon grote pony en mijn man is best een beer kwa kracht (het is echt bizar hoeveel spierkracht mijn man heeft zelfs zonder training en hij doet aan bodybuilding.) dus mijn man duwt hem soort van terug met de klep, zet die vast en gaf vervolgens Sam de kans om overeind te krabbelen (want die zat op zijn kont door dat hij zijn evenwicht verloor.) zet hem vast, klep dicht, kus "voorzichtig" vrachtwagen in en rijden. Mijn man spreekt nog steeds over die rit. Hij bewoog de hele camion zo weefde hij in de vrachtwagen. Schreeuwen alsof ze hem aan het kelen waren..

Ik durf te zeggen dat als je Sam fout aan pakt, dat hij je dan per ongeluk verongelukt omdat hij zichzelf gewoon verongelukt van de angst. Een bang paard is veel gevaarlijker dan een dominant paard. Van waar hij komt hebben ze dat aan de lijve ondervonden. :)

De Sam waar jullie nú over lezen is niet de Sam die ik gekregen heb he. (en ik blijf het zeggen: ik was volledig op de hoogte gebracht dus ik heb geen kat in een zak gekocht, ze zijn heel eerlijk geweest over zijn verhaal.)

Wat ik echter het meest onthouden heb van die dag... Is hoe dat dier die 5 minuten tussen de witte hekjes zichzelf zo bij elkaar wist te houden voor niemand anders dan voor mij... Want hem boeit die proef niet, of die prijs. Hij weet niet wat hij daar doet, hij weet alleen dat ik het van hem vraag, dus hij deed het alleen voor mij.. en zodra het "klaar" was herviel hij compleet... De moeite die het dat dier gekost moet hebben om dat te doen zal ik nooit vergeten...

Niemand van ons is kwaad op hem geweest dat hij ons bijna allebei verongelukte op de camion, niemand is boos op hem geworden. We hebben gedaan wat we konden om hem zo rustig mogelijk te laden voor zover dat een optie was.

Op Sam mag je niet boos worden, en als ik zeg "mag je niet" dan bedoel ik: als je boos word maak je het erger en je kan het dusdanig veel erger maken dat hij zichzelf verongelukt en het zou kunnen dat jij daarbij ook gewond raakt. Dat zal nooit bewust zijn want Sam is helemaal niet zon paard. Maar als hij in paniek is en over de rooie is dan kom je niet meer bij hem binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 23:16 



 
Profiel   

:(:)

Dit is echt echt heel herkenbaar......

Sam wordt dan dus ook niet boos begrijp ik? Want Madammeke kan echt wel heel heel boos worden, alleen terug reageren maakt het erger. Best ga je mediteren op zo'n moment :')

Sam heeft geluk dat hij bij jou is gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 23:41 



 
Profiel   

Avalanche schreef
:(:)

Dit is echt echt heel herkenbaar......

Sam wordt dan dus ook niet boos begrijp ik? Want Madammeke kan echt wel heel heel boos worden, alleen terug reageren maakt het erger. Best ga je mediteren op zo'n moment :')

Sam heeft geluk dat hij bij jou is gekomen.

Ik ga jouw topic eens volgen. Morgen proberen door te lezen. :j

Sam líjkt boos op zo’n moment. Oren plat en hij bijt van zich af met alles wat hij heeft. Maar hij ís niet boos. Hij is gewoon doodsbang. :)
Daarom wordt het erger als je hem dan ook nog eens corrigeert want dan wordt hij nog banger en slaat hij nog meer om zich heen..

Dit type paard is veruit het moeilijkste om goed mee om te gaan en nog moeilijker om te voorkomen dat goed bedoelende ‘bijstanders’ het niet erger maken.

Zo heeft Sam ooit gericht gemept naar iemand die wilde ‘helpen’ met laden, ik liet hem tot rust komen. Had al meerdere keren gezegd van gewoon door te wandelen dat het wel zou lukken en die persoon wilde helpen door hem de trailer op te drijven. Ik zei nog ‘niet doen want hij,...’ maar toen had hij al gemept...
Oh en wat een vuile bok was het. En wat was ik een idioot toen ik zei ‘corrigeer hem en je krijgt met mij te maken en ik garandeer je dat ik niet mis.’ Toen ik zag dat die persoon hem wilde corrigeren.

Nee... ik heb gezegd ‘loop door’. Had met je fikken van hem af gebleven.

Een smid vinden die hem niet nog banger maakte voor ijzers (nieuw = eng) dan hij al was omdat hij steeds steigerde... pfoeh dat was me een taak. In een straal van 40km komt er eentje die Sam wil beslaan. En dat gaat nú ook heel goed. Eerst 1 voet afwerken. Dan voet 2 want hij wil zijn voet zonder ijzer niet meer neerzetten. (Hij is op ijzers gekomen nadat eentje hem zó verkapt had dat hij niet meer kon lopen. Zelfs op gras liep hij niet meer. Stond stokstijf stil. Hij was dus als de dood voor de smid want smid = pijn. Smid gevonden die hem verdoofd heeft en de hoef grotendeels ‘opgebouwd’ heeft tot er weer wat mee te doen was (weet niet meer hoe dat spul noemt maar hij stond zo kort dat het moest.) en sinds staat hij voor op ijzers. Fysiek zou hij er af kunnen maar mentaal niet, :+ hij zet gewoon de voer niet neer. Nagels rustig in slaan en vooral rústig blijven. Altijd met ons twee. Zoveel mogelijk dezelfde omstandigheden. Hij heeft normaal een hulp mee. Met Sam mag die niet uit stappen. Als hij die gast gewoon ziet is het om zeep. En hij heeft hem nooit wat misdaan hè. Maar dat is niet zijn routine...

Edit: oh! Ik heb die beginpost al gelezen. Hij stond al aangestipt zie ik. Maar toen gebeurde er van alles hier en ben dus nog niet toe gekomen aan geheel door lezen. Had alleen niet door dat jij de TS was. _O-

Klinkt heel dom en misschien doe je het al. Maar wat hier helpt is heel rustig zeggen als je merkt dat ze gaan escaleren ‘neen *naam* ik ga je niet straffen. Het is oké. Niks aan de hand.’
Ze begrijpen de woorden niet maar wel de intentie en de toon en lichaamshouding die jij onbewust aan neemt als je die woorden oprecht meent: het mis meer een trukje om jezelf ‘een’ te maken zeg maar zodat je het ‘door kan geven.’

Als Sam zich vertrapt kan hij erg heftig reageren. In het begin kon even verstappen echt maken dat hij compleet onder me uit schoot en in paniek rondjes ging rennen. En hij valt eerder dood neer dan dat hij moe wordt en als je hem op een kleine volte trok lag ie zo plat in de bocht dat je de grond kon aanraken. Ik ben niet snel bang op een paard maar met Sam heb ik ik het begin bange momenten gehad.

Nu niet meer. Hij schrikt nog best en wil dan vertrekken tot ik zeg ‘is niks kerel, goed herpakt. Niks aan de hand.’
Dan voel je de spanning uit zijn lijf trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 00:46 



 
Profiel   

Ayasha schreef
nog moeilijker om te voorkomen dat goed bedoelende ‘bijstanders’ het niet erger maken.

Dit!!!

Je wordt serieus knettergek van alle mensen die willen 'helpen' en geen idee hebben wat ze doen.
Ayasha schreef
Een smid vinden die hem niet nog banger maakte voor ijzers (nieuw = eng) dan hij al was omdat hij steeds steigerde... pfoeh dat was me een taak. In een straal van 40km komt er eentje die Sam wil beslaan. En dat gaat nú ook heel goed. Eerst 1 voet afwerken. Dan voet 2 want hij wil zijn voet zonder ijzer niet meer neerzetten. (Hij is op ijzers gekomen nadat eentje hem zó verkapt had dat hij niet meer kon lopen. Zelfs op gras liep hij niet meer. Stond stokstijf stil. Hij was dus als de dood voor de smid want smid = pijn. Smid gevonden die hem verdoofd heeft en de hoef grotendeels ‘opgebouwd’ heeft tot er weer wat mee te doen was (weet niet meer hoe dat spul noemt maar hij stond zo kort dat het moest.) en sinds staat hij voor op ijzers. Fysiek zou hij er af kunnen maar mentaal niet, hij zet gewoon de voer niet neer. Nagels rustig in slaan en vooral rústig blijven. Altijd met ons twee. Zoveel mogelijk dezelfde omstandigheden. Hij heeft normaal een hulp mee. Met Sam mag die niet uit stappen. Als hij die gast gewoon ziet is het om zeep. En hij heeft hem nooit wat misdaan hè. Maar dat is niet zijn routine...

Dit herken ik ook enorm. Gelukkig heb ik al jaren een zeer kundige en zeer geduldige smid, en de laatste keer is ze alsnog net niet flauwgevallen.

Ik laat haar niet meer beslaan, ze is echt panisch voor beslaan gewoonweg. Als het ooit nog moet gebeuren moet het zeer zorgvuldig en kundig gebeuren, maar nu is ze ervan overtuigd dat de smid haar voeten zeer doet, en als je had gezien hoe die ijzers eronder zaten, snap je ook heel goed dat ze dat denkt.
Ik denk dat Sam de link gelegd heeft: ijzers = geen zere voeten, en dan krijg je dat ook niet meer weg :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 01:03 



 
Profiel   

Inderdaad. En als hij zich happy voelt met ijzers, krijgt hij ijzers. Hij heeft nu winterbeslag en daar loopt hij nóg zelfzekerder op. Ik wil eigenlijk overleggen of er iets dergelijks permanent mogelijk is voor hem.

Ik voel je echt... mensen denken áltijd dat je geen ide hebt waar je mee bezig bent met dit soort paarden omdat je zo ver buiten de norm moet handelen... Sam werd het eerste jaar zonder contact gereden en ver onder zijn tempo. Nú krijg ik er geen commentaar meer op maar toen.,: pfoeh wat een commentaar kwam daar op... zo zou hij nooit tot aanleuning en correct lichaamsgebruik komen...
Nee, met zijn parttime job als renpaard wel zeker want dat was het alternatief. :+

Sam hebben we de eerste keer zo plat gespoten dat hij nog net niet omviel... (en was hij gaan liggen dan had hij M liggend gedaan. :=) maar dat was ook echt een noodsituatie.... zachtjes intikken ipv echt slaan was hier de oplossing toen hij eenmaal snapte dat de ijzers zelf niet beten. Want als de ijzers niet meer eng zijn komen de nagels en da’s een geheel nieuw probleem,., _O- maar als het niet echt nodig is, dan zou ik het ook gewoon lekker laten. Pick your battles, ;)
Sam wordt ook altijd koud beslagen, weet niet of dat nog veel gebeurt?
Warm dan staat ie volgens mij terug op weide nog voor ik met mijn ogen kan knipperen. _O-
Je gaat minstens twee dingen leren;
Heel veel geduld.
En dicht bij jezelf blijven en durven opstaan voor jouw methode. :)

Sam heeft mij geleerd dat luisteren niet gelijk hoeft te staan aan gehoorzamen ongeacht hoeveel jaren ouder de spreker was en hoe overtuigend. Hij heeft me geleerd mijn intuïtie te volgen en dat fouten maken geen falen is maar een reden tot bij sturen. Zo gevoelig als ze zijn: zolang je corrigeert verpest je ze echt niet als je het een paar keer verkeerd ik schat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 01:18 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Ik voel je echt... mensen denken áltijd dat je geen ide hebt waar je mee bezig bent met dit soort paarden omdat je zo ver buiten de norm moet handelen... Sam werd het eerste jaar zonder contact gereden en ver onder zijn tempo. Nú krijg ik er geen commentaar meer op maar toen.,: pfoeh wat een commentaar kwam daar op... zo zou hij nooit tot aanleuning en correct lichaamsgebruik komen...
Nee, met zijn parttime job als renpaard wel zeker want dat was het alternatief. :+

En dat is het, want wat is het alternatief? Je zult wel outside the box moeten met zulke paarden, want inside is al geprobeerd en gefaald.

Ik clicker veel met haar, en ik clicker serieus alles :')
En dat is heel lieflijk en heel vriendelijk, maar het alternatief is een steigerend paard, wat echt heel gevaarlijk kan worden, daar is mijn stalgenoot ook achter gekomen :+ en dus is er nu een serieuze limiet aan het aantal mensen wat iets met haar mag doen. Die limiet is 3 :+
Ayasha schreef
Sam hebben we de eerste keer zo plat gespoten dat hij nog net niet omviel... (en was hij gaan liggen dan had hij M liggend gedaan. ) maar dat was ook echt een noodsituatie.... zachtjes intikken ipv echt slaan was hier de oplossing toen hij eenmaal snapte dat de ijzers zelf niet beten. Want als de ijzers niet meer eng zijn komen de nagels en da’s een geheel nieuw probleem,., maar als het niet echt nodig is, dan zou ik het ook gewoon lekker laten. Pick your battles,

Ja, je zult wel moeten, zeker als hij zulke slechte voeten had. Ik wilde Madammeke toen eigenlijk ook nog niet laten doen, maar die ijzers zaten er zo slecht onder dat we geen keus hadden :+

De laatste keer viel ze overigens nog bijna flauw maar niet meer bijna helemaal en ik heb zo'n gevoel dat jij deze nuance snapt _O-


Ayasha schreef
Sam wordt ook altijd koud beslagen, weet niet of dat nog veel gebeurt?

Dat zou de enige optie zijn, moest ze ooit terug op ijzers moeten :j warm resulteerde in het verleden in totale paniek.


Ayasha schreef
Warm dan staat ie volgens mij terug op weide nog voor ik met mijn ogen kan knipperen.

En toen lag ik vlak :') want dit zag ik voor me _O-
Ayasha schreef
Je gaat minstens twee dingen leren;
Heel veel geduld.
En dicht bij jezelf blijven en durven opstaan voor jouw methode.

Sam heeft mij geleerd dat luisteren niet gelijk hoeft te staan aan gehoorzamen ongeacht hoeveel jaren ouder de spreker was en hoe overtuigend. Hij heeft me geleerd mijn intuïtie te volgen en dat fouten maken geen falen is maar een reden tot bij sturen. Zo gevoelig als ze zijn: zolang je corrigeert verpest je ze echt niet als je het een paar keer verkeerd ik schat.

Dank <3 goh we gaan het wel redden denk ik zo. 't Was een goed ding om het begin van het topic terug te lezen, en me beseffen dat het nu ondanks dat we niets kunnen eigenlijk wonderwel gaat, en ze eigenlijk vooruit blijft gaan.
Maar het zal altijd een speciaaltje blijven <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 01:42 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Avalanche schreef
Mja Madammeke is een aparte. Die moet je enerzijds heel zacht en vriendelijk en met fluwelen handschoentjes aanpakken, en anderzijds, is ze toen ze op de vrachtwagen moest steigerend recht op mensen af gekomen met de mond open en de oren in de nek. Dat ging toen zo snel en zo hard dat ik niet eens tijd had om te slaan, en de kans was groot geweest dat ze nog veel bozer was geworden. Als het had geholpen had ik het misschien wel gedaan.

En anderzijds moet je er doodvoorzichtig mee zijn en heel zachtzinnig en reageert ze al op een vinger. En die balans is weleens lastig. En toch kan ik er heel veel mee en hoef haar nooit te slaan. Rêve is weer een heel ander karakter, maar ook een gevoelige balans.

Sam was denk ik nooit zover gegaan als Madammeke deed. Maar hij klinkt zeer sensibel.

Sam is oa naar mij gekomen omdat hij zich achterover gooide onder het zadel als hij in paniek geraakte.

Ze hebben hem een aantal jaar geleden op een kampioenschap nog eens compleet over de zeik gekregen. Expres overigens. Iets wat ik dus al een zestal jaar had weten te voorkomen, bewust... Gingen zij even doen voor hun ego.
Ruiters van de andere regionale hadden door hoe ze hem in de stress konden krijgen en de 1e proef hadden we toen erg goed gescoord dus voor proef twee dachten ze ons op die manier uit te schakelen. Onze chef d'equipe kwam ons roepen en we hebben hem meteen uit de stal gehaald en met hem gaan stappen want het schuim stond over zijn hele lijf. Ik heb overwogen om de proef niet te rijden maar uiteindelijk hem toch gezadeld, in de losrijpiste alleen gestapt om hem rustig te krijgen. Hij was niet kalm te krijgen, trippelen, spanning... "het beste van maken" was het motto. Mijn hoop was eigenlijk om hem in de ring ontspannen te krijgen in de hoop dat hij die spanning niet "mee zou nemen" en ik op wedstrijd de komende maanden gekl**t zou zijn. Dus ik probeer hem lang en laag te rijden zonder veel succes. Ik rijd binnen, ik groet, hij staat onbeweeglijk stil. Ik voel gewoon de spanning in zijn lijf, ik voel zijn hart kloppen door de singel uit... Ik geef been en we rijden onze proef. Een paar kleine foutjes en spanning want helemaal loslaten wilde hij niet maar gezien de omstandigheden kon ik niet trotser op hem zijn. Heel op het einde is er een stap gedeelte, daar ging hij ineens proesten, daar liet hij die hals zakken... De tranen liepen over mijn wangen, niet omdat in normale omstandigheden, ik veel meer uit hem had kunnen halen die dag, maar om de simpele reden dat hij ontspannning vond. Je zou denken "mission accomplished" nu he?

Ik stap naar de X, ik groet af, ik wil mijn teugels los laten en zodra ik dat doe peert hij onder me uit alsof hij bezeten is. Dus ik pak mijn teugels weer op (gelukkig is Sam wel heel gehoorzaam.) en ik kan hem naar soort verzamelde galop krijgen en van daaruit naar trippelen. Mijn man klimt over het hek naar het gebied waar eigenlijk geen begeleiders mochten komen maar gezien de omstandigheden (en de officials waren op de hoogte gebracht) zei niemand wat en pakt hem bij de teugel voor de zekerheid. Op dat moment durfde ik nl niet garanderen dat hij me niet mee zou verongelukken terwijl hij zichzelf verongelukte. Dus mijn man neemt hem aan de hand mee naar de camion, we zadelen af en melden aan onze chef d'equipe dat hij naar huis gaat. In principe "moest" ik daar blijven tot de prijsuitreiking met hem omdat ik de eerste proef prijs gereden had en het prijsuitreiking te paard was maar onze chef d'equipe zei "maak hem klaar en rij naar huis want hij maakt zichzelf stuk als je hem hier houdt. We regelen wel een paard voor je." (mijn chef d'equipe weet dat ik niet zo moeilijk ben, als het wedstrijd loopt ga ik er van uit dat ik er ook wel een rondje in draf uit krijg voor een prijsuitreiking.).

gelukkig ben ik altijd op alles voorbereid dus we doen hem zijn dikkere beenbescherming aan. We willen hem laden en hij komt steil overeind (niks voor Sam aan de hand op dat punt) en kapt naar voren. We trekken hem om terug op vier benen, proberen hem enigszins te kalmeren en mijn man zou met hem de camion op draven, ik zou "aandrijven" (helaas door mijn enkels kon ik niet zelf met hem mee draven.). Dus mijn man draaft met hem de camion op, wil hem vast zetten en terwijl geef ik het schot al aan zodat alles zo snel mogelijk verliep en daarbij vliegt Sam terug omhoog en gooit zich bijna over het schot heen. Nu is Sam gelukkig niet zon grote pony en mijn man is best een beer kwa kracht (het is echt bizar hoeveel spierkracht mijn man heeft zelfs zonder training en hij doet aan bodybuilding.) dus mijn man duwt hem soort van terug met de klep, zet die vast en gaf vervolgens Sam de kans om overeind te krabbelen (want die zat op zijn kont door dat hij zijn evenwicht verloor.) zet hem vast, klep dicht, kus "voorzichtig" vrachtwagen in en rijden. Mijn man spreekt nog steeds over die rit. Hij bewoog de hele camion zo weefde hij in de vrachtwagen. Schreeuwen alsof ze hem aan het kelen waren..

Ik durf te zeggen dat als je Sam fout aan pakt, dat hij je dan per ongeluk verongelukt omdat hij zichzelf gewoon verongelukt van de angst. Een bang paard is veel gevaarlijker dan een dominant paard. Van waar hij komt hebben ze dat aan de lijve ondervonden. :)

De Sam waar jullie nú over lezen is niet de Sam die ik gekregen heb he. (en ik blijf het zeggen: ik was volledig op de hoogte gebracht dus ik heb geen kat in een zak gekocht, ze zijn heel eerlijk geweest over zijn verhaal.)

Wat ik echter het meest onthouden heb van die dag... Is hoe dat dier die 5 minuten tussen de witte hekjes zichzelf zo bij elkaar wist te houden voor niemand anders dan voor mij... Want hem boeit die proef niet, of die prijs. Hij weet niet wat hij daar doet, hij weet alleen dat ik het van hem vraag, dus hij deed het alleen voor mij.. en zodra het "klaar" was herviel hij compleet... De moeite die het dat dier gekost moet hebben om dat te doen zal ik nooit vergeten...

Niemand van ons is kwaad op hem geweest dat hij ons bijna allebei verongelukte op de camion, niemand is boos op hem geworden. We hebben gedaan wat we konden om hem zo rustig mogelijk te laden voor zover dat een optie was.

Op Sam mag je niet boos worden, en als ik zeg "mag je niet" dan bedoel ik: als je boos word maak je het erger en je kan het dusdanig veel erger maken dat hij zichzelf verongelukt en het zou kunnen dat jij daarbij ook gewond raakt. Dat zal nooit bewust zijn want Sam is helemaal niet zon paard. Maar als hij in paniek is en over de rooie is dan kom je niet meer bij hem binnen.


Letterlijk tranen in m'n ogen bij dit verhaal. Hoe kun je een paard zo over de zeik jagen voor je eigen gewin. En wat een band dat hij zich dan toch even zo weet te herpakken voor jou. Complimenten dat zowel jij als je man zo aanvoelen wat hij nodig heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 07:21 



 
Profiel   

Tjee, wat een onsportief gedrag zeg. Hopelijk zijn er nog sancties gekomen of hebben jullie nooit de echte daders gevonden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 08:38 



 
Profiel   

Nou precies wat petraaken zegt :j

Maar wat super om mee te maken dat het beestje zich zó inzet voor je :+:

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 10:04 



 
Profiel   

petraaken schreef
Tjee, wat een onsportief gedrag zeg. Hopelijk zijn er nog sancties gekomen of hebben jullie nooit de echte daders gevonden?

Helaas niet, we weten van welke provinciale ze waren maar geen namen. :) Ze waren razendsnel weg toen ze ons zagen aan komen dus we hebben ook geen gezichten gezien. :x Maar er was maar 1 provinciale die zo dichtbij zijn stal kon komen (normaal wordt het redelijk gescheiden gehouden) zonder dat het meteen opviel dat ze ergens waren waar ze niet moesten zijn. Ik begrijp uberhaupt niet hoe je een dier zo over de zeik kan jagen. :\ Al stonden er miljoenen op het spel. Dit kampioenschap kost elke deelnemer meer dan dat ie ooit potentieel kan winnen. Dus dat draaide puur om ego...

Sinds krijgt Sam dus een "afgezonderde stal" in die zin dat hij altijd op het eind van de gang staat en het laatse jaar mocht je aan zijn kant niet binnen of buiten. Ofwel; niemand mocht zijn stal passeren. De stal naast hem en tegenover hem was vrij gehouden (Sam wordt om één of andere reden onrustig van vreemde paarden vlak langs hem, hij staat liever wat meer "afgezonderd" wat helemaal niet logisch is maar goed, Sam is Sam..) en omdat iedereen Sam schattig vindt heeft ie sinds dat jaar een soort persoonlijke bewaker elke keer als ie mee mocht. _O- Ik kreeg 's morgens een hele update over zijn nacht <3 Heb drie jaar mee gereden, het 2e jaar is dit dus gebeurt. Het 3e jaar heb ik dus geëist dat er voorkomen werd wat het jaar ervoren gebeurt was want dat er anders deze keer gewonden zouden vallen. En dat hebben ze ook gedaan. Toen ik aan kwam kwam en aan melde zei één van de bewakers "ah, da's onze speciale gast" :') Dus ik kijk hem even aan zegtie "we hebben gehoord dat ze vorig jaar nogal vals spel gespeeld hebben. Dat zal dit jaar niet meer lukken." en toen hebben ze me dus de stal gewezen.

De stallen worden sowieso bewaakt over de nacht (ook ivm kolieken enz.) en door de dag houden ze Sam zijn stal dus in de gate. Het is dus wel redelijk "rond gegaan" dat dat gebeurt is.

De chef d'equipe van die bewuste provinciale is wel aangesproken en ze hebben alsnog niet gewonnen. Het was zelfs zo dat dat jaar één van de officials naar mij toe kwam (er was veel discussie over de uitslag dus we zaten met ons team te wachten op de toeschouwers bankjes) en mij een papier in mijn handen duwde waarop ons team op 1 stond. Dus ik kijk op en zeg "ze zijn toch nog aan het discussiëren?) waarop hij zegt: "van mijn part discussiëren ze nog de rest van het jaar dát is de uitslag die ik ga omroepen en geen andere."
Ik wist dus voor onze chef d'equipe dat we gewonnen hadden. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 12:17 



 
Profiel   

Normaal eigenlijk alleen een meelezer maar ik heb zoveel bewondering voor jou en jouw manier van handelen, en het feit dat je dat ook "gewoon" hier neer zet ook! Beide paarden zijn op hun eigen manier echt heel erg bijzonder <3 Ik geniet ook enorm van jouw manier van schrijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 12:31 



 
Profiel   

Ik heb een koe geaaid... <3
Wat een machtige beesten... Toen ik thuis kwam en Rêve aaide dacht ik ‘wat ben jij een kwetsbare spriet vergeleken met die dieren ...’ :+:

En nee ik had nog nooit een koe van zo dichtbij gezien. Waren vleeskoeien... vergeleken met paarden lijken die dieren uit gewapend beton gemaakt. <3
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 19:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 33 van de 238 [ 5943 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 ... 238  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen