2021 veulens foto en kletstopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KittyDylan

Berichten: 8911
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 12:42

Arthur word in juni pas 2, en het lijkt er op dat hij nu pas begint te groeien. Hij is nog 1.04 maar hoop toch dat hij zeker 1.15 gaat worden :=

Afbeelding
Afbeelding

Er gaan heel wat kilos brok en hooi in, maar hopelijk gaat het nu dan ook eindelijk wat doen. Al werken zijn hormonen ook niet mee, want dat hij hengst is, en dat er merries staan, weet hij maar al te goed.

manic

Berichten: 6996
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 13:22

Arthur is wel echt heel erg leuk <3

Rose_Sonny
Berichten: 450
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 14:25

Ik herken het ook deels wel hoor. 3 jaar wachten voor je er écht iets mee kan. Ik probeer wel zo veel mogelijk met hem te doen, maar Replay wordt pas in juni 2, dus ik doe het langzaam aan.

Ik merk wel dat hij behoorlijk dominant is, maar vooral tegen anderen. Ik weet niet zo goed hoe ik dat moet trainen, omdat hij het bij mij niet doet. Vandaag was er een fotograaf, en hij rent zo op haar af en wil haar bijten en steigert op 1cm afstand van haar. Ik moest echt bij haar staan, anders was ik bang voor haar leven. Over anderhalve week gaan zijn ballen eraf, hopelijk helpt ruin zijn al iets.

Vandaag heb ik ook eventjes zijn hoofdstel voor het eerst in gehad, ook hier had hij een mening over :=
Maar voor mij is hij heel erg lief, hoop dat hij lief voor mij blijft :x

Afbeelding

DDDara
Berichten: 1028
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 17:42

Ik herken het ook ik heb allen nog een 15 jarige merrie en buiten stappen gaat nog wel maar zodra ik echt ga trainen krijgt ze binnen 2 weken een hoefzweer... heel frustrerend. Dus mijn bijna 2 jarige kan me ook niet snel genoeg 3 worden! Ik doe wel al veel grondwerk tenminste veel 1 keer per week. ik heb de Clinton Andersen dvd serie fundamentals daar zijn we al een eindje mee opweg. Longeren kent hij al en ik wil van de zomer dressuur aan de hand gaan doen. Ik oefen het boven zijn rug zijn al op het hek en op een krukje naast hem. Soort van overhem heen hengen maar dan me gewicht op het krukje maar lichaam erover.
Ik wil ook graag wandelen maar dat gaat op het moment niet omdat me merrie dan alleen achter moet blijven.

Afbeelding

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9344
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 23:44

Ik heb vandaag bij Dream het hoofdstel eens gepast.
Was direct een mooi moment om wat foto's te maken.
Nou dat hoofdstel gaat 100% te klein zijn volgend jaar :+


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16608
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 08:47

Ik kan ook niet wachten tot Amy zo ver is maar ik wil er met 3 jaar nog niet op gaan zitten eigenlijk.. vind dat veel te vroeg. Denk dat ik dr eerst voor de wagen zet en verder mak maak. Heb dr al wel spring en er naast sta mak met dat ik net doe dat ik er aan ga hangen. Ze snapt draf commando en wat grondwerk dingen.

Muronia

Berichten: 19681
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 08:56

Ik heb hier nog andere paarden die onder het zadel lopen, dus die drang valt hier mee, maar ik ben wel benieuwd hoe ze gaat zijn onder het zadel straks. Ik denk dat ik ze volgend jaar wel ruitermak maak, maar daarna weer op rust, omdat ik haar dan ook wil laten dekken. Dat wordt een beetje veel van het goede. In tuig beleren zit ik ook aan te denken maar ik ben daar zelf niet ervaren in. Daar zou ik dan dit jaar mee bezig willen.

Tundra

Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:02

@muronia zo zit ik ook eraan te denken met 3 wel lichtjes beginnen zadelmak te maken en ruitermak en dan laten dekken en na het veulen weer verder oppakken.

Rose_Sonny
Berichten: 450
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 07:25

Ik wil eventjes deze met jullie delen <3


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tundra

Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 09:36

Dat zijn echt prachtige foto's

manic

Berichten: 6996
Geregistreerd: 09-01-03

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 09:36

Lekker bijdehand koppie ook op die eerste foto :)

Mi_Amore

Berichten: 14850
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 21:27

Donderdag zal mijn kerel wat grammetjes lichter zijn…

Afbeelding

Zo raar dat deze er niet meer zullen hangen :’)

Het is een héél brave hengst en wordt de week erna 2 jaar, lang over nagedacht, maar beste keuze denk ik (hoop ik).

Ik wacht tot zijn 5 om hem zadelmak te maken en doorrijden pas op 6.
Ik ben niet de lichtste dus ondanks dat ik speciaal een juist type paard kocht, vind ik het belangrijk dat zijn ruggengraat eerst netjes volgroeid is.

Ik heb geen mening over jonger dan 6 doorrijden hoor, ‘t is alleen een keuze die ik persoonlijk maak vanwege mijn welgevulde achterzijde :’)

Nu mijn merrie recent geheel onverwachts gestorven is (we hebben haar dood gevonden), knaagt het wel… Gelukkig tonnen werk te doen met dit jong grut

Elke dag in de hand en 3x per week wordt ie toch wel ‘getraind’. Kwartiertje grondwerken, wandelen, agility, … .

Libera

Berichten: 4000
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 23:41

Dan is het misschien een betere optie om eerst een lichter iemand te laten rijden zodat hij wel alvast sterk kan worden? Met zo lang wachten verhoog je de kans op blessures aanzienlijk :o

Verder altijd spannend, castreren! Hier net 2 gedaan en alles gelukkig goed gegaan. Waren wel ieniemienie balletjes vergelekn bij die hierboven :')

Mi_Amore

Berichten: 14850
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 23:47

Ik train wel vanop de grond, handwerk en longeerwerk :)

De link later inrijden/doorrijden vs blessures zie ik niet echt? Kan je daar even over uitwijden?

Mijn vorige paard is zelfs doorgereden pas op 8, het paard daarvoor op 5,5 en die is tot haar 30ste kerngezond geweest.

Libera

Berichten: 4000
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 23:53

Zit nu op mijn telefoon dus ik zal even een post hierover stelen :P

Hier word het haarfijn uitgelegd
Babootje schreef:
Hier wil ik nog wel op reageren. Op Bokt kom ik vaak twijfel tegen bij de jonge paardentopics wat nu de beste leeftijd is om met belasting ohz te beginnen.

Op basis van wetenschappelijk onderzoek kan het groeischijven verhaal naar de prullenbak verwezen worden. Maar het blijft toch nadrukkelijk de ronde doen (vooral op Bokt :D ).
En blijkt de "oude" en door ervaring getoetste - en nu dan ook door onderzoek onderbouwde - manier toch beter te zijn. Dus met 3 jaar 3 x per week kort belasten ohz, 4 jaar 4 x, 5 jaar en ouder 5 x. Daarnaast veel bewegen.

https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/
Wat vooral belangrijk is bij belasting op jonge leeftijd is hoe je dat doet. Met beleid en doseren.
"Juist als de botten nog niet zijn uitgegroeid is het goed om het weefsel en het lichaam prikkels/belasting te geven waardoor het weefsel wordt voorbereid op zijn latere taak. Juist in de groei is het weefsel optimaal in staat zich aan te passen. Het toverwoord hierbij is doseren. Niet teveel! Maar vooral ook niet te weinig!"
Het weefsel wordt geprikkeld en kan zich gaan aanpassen aan de geboden belasting, wat het paard belastbaarder maakt.

https://www.knhs.nl/nieuws/2020/managem ... nge-paard/
De wetenschap:
"Van nature is een paard een dier dat grote afstanden aflegt en gebaat is bij veel beweging. Dat begint al bij pasgeboren veulens en is door te trekken naar latere leeftijd. Een en ander wordt beschreven in de wetenschappelijke uiteenzetting Early exercise in the horse uit 2012, onder meer van de hand van professor dr. René van Weeren van de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht. Resultaten van diverse wetenschappelijke onderzoeken passeren de revue en daaruit komt onder meer het belang naar voren van vroege trainingsprikkels voor een gezonde ontwikkeling van het spier- en skeletstelsel van het paard. Enkel op jonge leeftijd zijn weefsels, zoals kraakbeen, pezen en spieren, ontvankelijk voor dergelijke stimuli en daardoor in staat sterker en duurzamer te worden. Dit effect, het zogenaamde priming, neemt af naarmate het paard ouder wordt en is vervolgens onomkeerbaar. Afhankelijk van het soort weefsel vindt priming plaats tot op twee- à driejarige leeftijd, waarbij ook op vierjarige leeftijd effecten zijn waargenomen. Het sportpaard op jonge leeftijd ontzien van belasting waar het later aan blootgesteld gaat worden, is op basis van de aanwezige kennis dan ook niet wenselijk."
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 7812000056

Verder kun je een paard natuurlijk op iedere leeftijd overnemen. Goed naar het paard kijken en het management erop afstemmen is het beste.

Mi_Amore

Berichten: 14850
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 00:22

Niet om vervelend te doen, maar Bartels/KNHS…
Die leven natuurlijk van paarden jong inrijden/doorrijden en de sport.

Ik verdiep mij al jaren en jaren in het correct trainen van (jonge) paarden en heb nog nooit een degelijke studie geweten die zei dat ‘laat’ doorrijden schadelijk is voor paarden.

Ik wacht wel netjes en in de tussentijd mag dat jong van mij 24/7 zichzelf trainen met zijn soortgenoten O:)

xLiez

Berichten: 1899
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 07:41

Mi_Amore schreef:
Niet om vervelend te doen, maar Bartels/KNHS…
Die leven natuurlijk van paarden jong inrijden/doorrijden en de sport.

Ik verdiep mij al jaren en jaren in het correct trainen van (jonge) paarden en heb nog nooit een degelijke studie geweten die zei dat ‘laat’ doorrijden schadelijk is voor paarden.

Ik wacht wel netjes en in de tussentijd mag dat jong van mij 24/7 zichzelf trainen met zijn soortgenoten O:)


Wij wachten ook netjes. De onze wordt straks 2 en is echt nog een iel beestje. Hij traint nu zichzelf 24/7 buiten, hij rent/stoeit/speelt zo veel. Als we hem ophalen (moeten een stuk terug naar stal wandelen) ben ik bezig met grondwerk. Dus uit mijn ruimte blijven en achterwaarts op mijn lichaamstaal. Hij heeft een prima leven zo en is dolgelukkig. We houden het mooi zo eerst, komende zomer eens wandelen en schriktraining en dan lekker de hele winter niks!

Rose_Sonny
Berichten: 450
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:31

Replay gaat donderdag naar de kliniek als hengst en komt terug als ruin. Spannend, maar beter voor iedereen.

Ik begin wel met hem te rijden in het jaar dat ie 3 wordt, hij is een laat veulen dus zal wel pas eind van de zomer worden. Dan een paar keer tot gas/rem en stuur bevestigd zijn, en dan gaat ie eerst weer een half jaartje of zo niet gereden worden. Dan in het jaar dat hij 4 wordt, pak ik hem in het voorjaar weer op onder het zadel, gewoon langzaam en hij zal niet eerder dan met 5 op concours komen is mijn planning voor nu.
Ik heb zelf met 'probleempaarden' gewerkt een aantal zomers (nu geloof ik niet in probleem paarden, alleen in probleem eigenaren, maar dat ter zijde), en de meeste daarvan zijn pas op latere leeftijd (5/6 jaar) voor het eerst onder het zadel gestart. Nu geloof ik niet in toeval en heb zelf het idee dat ze het mentaal veel beter kunnen verwerken als ze nog iets jonger zijn. Uiteraard alles met beleid, ik ga echt niet 5x per week een uur op die rug zitten als ze 3 zijn (ook niet als ze 4 of 5 zijn overigens), maar ik start ze liever wel al met 3. Iedereen hun eigen voorkeur natuurlijk.
Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat alle paarden die later gestart worden problemen krijgen en ook niet dat alle paarden die eerder gestart worden die niet zullen hebben, maar ik doe gewoon wat voor mij juist voelt.

Rianne1807
Berichten: 703
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:15

Dat is ook t beste, doe wat voor jou goed voelt.
Geld voor iedereen, zoveel mensen zoveel meningen.
En allemaal prima, iedereen heeft het beste voor met zijn/haar jonge paard.

Persoonlijk vind ik het juist wel goed om een jong paard in de groei te belasten, maar wel verantwoord en beperkt, zodat het jonge lichaam hier aan went en zo dus sterker word.

Solana word ook volgend jaar zadelmak gemaakt, maar ga haar eerst aan de hand trainen en een basis aanleren.

Ik zie wel hoe t loopt, wat ze aanbied, welk tempo bij haar past, totaal geen haast.
Nu is t ook geen iel ding, dat scheelt, t is een tank in wording haha.
Gisteren opnieuw gemeten, ik dacht dat ze wel gegroeid was maar nee, nog steeds 1.54 en dr kont 1.56

Als ze uit komt op de door mij gewenste 1.60 ben ik heel blij.
Afbeelding

RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:58

Afbeelding

Deze kleine ondeugd had in mijn jopper gebeten (hij dacht dat het eten was heel logisch ook :j _O- )

Libera

Berichten: 4000
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 16:44

Mi_Amore schreef:
Niet om vervelend te doen, maar Bartels/KNHS…
Die leven natuurlijk van paarden jong inrijden/doorrijden en de sport.

Ik verdiep mij al jaren en jaren in het correct trainen van (jonge) paarden en heb nog nooit een degelijke studie geweten die zei dat ‘laat’ doorrijden schadelijk is voor paarden.

Ik wacht wel netjes en in de tussentijd mag dat jong van mij 24/7 zichzelf trainen met zijn soortgenoten O:)


Altijd goed om meerdere bronnen te hebben inderdaad. Maar dit is allemaal gewoon wetenschappelijk bewezen. Werk zelf in de humane gezondheidszorg, en botten/weefsel groeien inderdaad door (gedoseerde) belasting. Zonder prikkels word weefsel niet sterker.
Is overigens niet alleen zo met paarden hoor, is met mensen ook zo. Als je iets als kind al leert ben je er vaak beter in dan als je het pas op oudere leeftijd oppakt.

Maar dat gezegd hebbende, mag iedereen natuurlijk helemaal zelf weten hoe ze het gaan doen en wanneer! Belangrijkste is dat je kijkt naar je eigen situatie en je eigen paard en wat goed voelt :)

MarjanB

Berichten: 16608
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 17:35

Heel verhaal getypt is ie weg.. korte versie, gedoseerd beweging en vrije beweging zijn het beste.

Je hebt gewone paarden en je hebt Amy :')

Mi_Amore

Berichten: 14850
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 17:56

Zware paniek hierboven :’)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9344
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:48

Mi_Amore schreef:
Niet om vervelend te doen, maar Bartels/KNHS…
Die leven natuurlijk van paarden jong inrijden/doorrijden en de sport.

Ik verdiep mij al jaren en jaren in het correct trainen van (jonge) paarden en heb nog nooit een degelijke studie geweten die zei dat ‘laat’ doorrijden schadelijk is voor paarden.

Ik wacht wel netjes en in de tussentijd mag dat jong van mij 24/7 zichzelf trainen met zijn soortgenoten O:)


Er zijn gewoon een 30+ wetenschappelijke artikelen beschikbaar over deze materie.
Overigens wordt daar met werk jiet uitgegaan van bak/longe werk wat gewoon ontzettend slecht is voor pezen en gewrichten.

Mi_Amore

Berichten: 14850
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:53

Ik respecteer ieders mening natuurlijk, maar mijn eigen mening is gewoon niet rijden voor een bepaalde leeftijd, wat ook sterk wetenschappelijk bewezen is. Ik wilde geen discussie doen ontstaan, ieders zijn keuze :D