2021 veulens foto en kletstopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KittyDylan

Berichten: 8910
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 19:36

Succes met de droes. Om je niet te bang te maken, wij hebben 3 succesverhalen hier gehad met droes. 2 pensionponies, en mijn merrie (die toen net drachtig was van Arthur)
Maar blijft eng hoor. Hopelijk krijg je nog wat meer info..

MarliesR

Berichten: 3293
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 21:44

Als je dan ook nog weinig updates krijgt lijkt me dat al helemaal stresvol...


Hier vandaag een afspraak gemaakt om ook even bij mijn andere veulen langs te gaan volgend weekend. Mijn man wilde ook graag mee om hem vast een keer te zien, leuk!

Rianne1807
Berichten: 702
Geregistreerd: 15-02-12

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:23

He bah, wat rot om te lezen allemaal.
Hopelijk snel de worm besmettingen en droes onder controle.

Ik heb vanmorgen eindelijk na weken mn mopje weer geknuffeld.
Ze is inmiddels goed gewend en weer helemaal dr knuffelige zelf <3
Solana is nu 9 maanden oud, hard gegroeid, ik schat haar nu tussen de 1.35 en 1.40
Afbeelding

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:12

Hopelijk vlot de droes nog steeds goed!

Ze ziet er goed uit @Rianne!

Rianne1807
Berichten: 702
Geregistreerd: 15-02-12

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:17

Thnx!!
Ze doet t ook echt super, ben zo blij dat ze nu weer helemaal zichzelf is, had dr knuffels erg gemist

Symke
Berichten: 827
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:27

Heb pyrantel gehaald
Moet ik dat nu tien dagen herhalen of alleen als er veel.uitkomt?

Weet niet zeker of ik het zie, ze loopt altijd alles in stal door elkaar
Na hoeveel tijd kun je iets verwachten? Halve dag?

Balou_k

Berichten: 14097
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 18:45

Symke schreef:
Heb pyrantel gehaald
Moet ik dat nu tien dagen herhalen of alleen als er veel.uitkomt?

Weet niet zeker of ik het zie, ze loopt altijd alles in stal door elkaar
Na hoeveel tijd kun je iets verwachten? Halve dag?


Hier was het binnen 24 uur dat alles er uit kwam. Nu niks meer te zien. Wij herhalen het ook binnen 10 dagen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:36

Wat een gedoe met al die wormen zeg! Hopelijk lukt het jullie om ze allemaal weer wormvrij te krijgen.

En droes op stal.. bah wat een nachtmerrie. Hopelijk snel voorbij!


Ik had even een vraagje, namelijk of jullie je veulens al wel eens een zandkuur gegeven hebben. Die van mij staat op de paddock en ik heb het vermoeden dat ze zo afentoe best wel wat zand mee snackt. Ik had eerst geprobeerd om lijnzaad te geven met slobber, maar dat wou ze niet hebben, toen zandweg psyllium poeder door iets natgemaakte brokjes heen, wou ze ook niks van weten. Uiteindelijk sand off extra in brokjesvorm besteld en daar eet ze wel iets van, maar lang niet de nodige hoeveelheid.....

Iemand nog tips? Ik begin moedeloos te worden :+

Ze lust sowieso nog niet zo veel, worteltjes gaan er bv. ook nog niet in dus dat maakt het allemaal best wel lastig.

Symke
Berichten: 827
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:02

Mijn veulen is dol op de seniores priores van mams, mag de emmer uitlikken. Dus zo krijg ik er wel wat in
En ja ik geef het wel, staan ook vaak op zand hier

Balou_k

Berichten: 14097
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:12

xVerax schreef:
Wat een gedoe met al die wormen zeg! Hopelijk lukt het jullie om ze allemaal weer wormvrij te krijgen.

En droes op stal.. bah wat een nachtmerrie. Hopelijk snel voorbij!


Ik had even een vraagje, namelijk of jullie je veulens al wel eens een zandkuur gegeven hebben. Die van mij staat op de paddock en ik heb het vermoeden dat ze zo afentoe best wel wat zand mee snackt. Ik had eerst geprobeerd om lijnzaad te geven met slobber, maar dat wou ze niet hebben, toen zandweg psyllium poeder door iets natgemaakte brokjes heen, wou ze ook niks van weten. Uiteindelijk sand off extra in brokjesvorm besteld en daar eet ze wel iets van, maar lang niet de nodige hoeveelheid.....

Iemand nog tips? Ik begin moedeloos te worden :+

Ze lust sowieso nog niet zo veel, worteltjes gaan er bv. ook nog niet in dus dat maakt het allemaal best wel lastig.


Wij hebben al een zandkuur gegeven. Door de brokjes met lijnzaadolie.

xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:28

Symke schreef:
Mijn veulen is dol op de seniores priores van mams, mag de emmer uitlikken. Dus zo krijg ik er wel wat in
En ja ik geef het wel, staan ook vaak op zand hier


Ah ja daar haalt de mijne haar neus helaas al voor op :(

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 23:10

Ook als je er wat appelsap doorheen doet bijvoorbeeld? Of door de muesli?

Ik heb vandaag wat foto's gemaakt van Farasha. Ze wordt in maart 1 en ze is wel echt knap <3 We hebben wel het besluit gemaakt om haar te verkopen helaas. Maar dat heeft helemaal geen haast.
Afbeelding
Afbeelding

Echt al een hele dame als je het vergelijkt met haar als veulen :D
Afbeelding

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:16

Ik heb mijn kleine ook al een zandkuur gegeven. Zaadjes van pit pit zo door haar voeding. At ze dan op zonder haar neus op te halen.

Ooh, ze ziet er inderdaad goed uit goldenarrow! Die van mij gaat 1 worden eind april, maar die ziet er nog niet zo dames achtig uit als die van jou, eerder gewoon nog kleine meid achtig :D

Tundra

Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:20

Afbeelding
Afbeelding
Mijn ezeltje dacht slim te zijn vandaag tot ze door had dat eruit komen toch niet zo makkelijk ging. 1maart gaat ze naar een plekje 5 min van mijn huis. Al vond ik het een hele moeilijke beslissing want ze staat hier ook fijn.

MarjanB

Berichten: 16567
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:39

Hahaha ja dat geintje deed ze hier ook 1 keer en toen was het van oliebol en nu? :') ik had zoiets van je lost het maar lekker zelf op _O-

Tundra

Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:41

MarjanB schreef:
Hahaha ja dat geintje deed ze hier ook 1 keer en toen was het van oliebol en nu? :') ik had zoiets van je lost het maar lekker zelf op _O-

Ik heb haar ook gewoon laten staan hihi dacht je bent erin gekomen dan ga je er maar ook zelf uit komen.

Libera

Berichten: 3999
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 08:20

Al een hele tijd niet actief geweest op bokt eigenlijk, maar vandaag in een keer dit gele topic doorgelezen (regende buiten dus verveelde me :D )
Vervelend met de wormen bij iedereen, en droes en andere problemen… blijven toch wel hele kwetsbare dieren…

Ravidaza is ondertussen zo’n 9 maanden oud nu. Afgespeend maar loopt nu wel weer bij d’r moeder in de groep en gaat prima. Merrie is ook weer drachtig dus die wil sowieso niets van d’r weten :)
Ga haar dit jaar weer terugdekken voor een volle broer of zus van Raven want ben er toch wel heel erg blij mee!

Had d’r ingeschreven voor de online KWPN futurity die we hier hadden, omdat door Covid de keuringen allemaal afgelast waren. En daar is ze uit toch nog best wel heel wat inschrijvingen mooi 5de geworden! <3
Wil het filmpje wel linken als iemand dat leuk vind om te zien.

Hier een paar foto’s van de afgelopen maanden, en dan kruip ik weer onder m’n meelees steen…
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Oh en papa… die volgend jaar dus weer voor een nakomeling mag gaan zorgen
Afbeelding

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:08

Ik vroeg me af hoeveel van jullie, jullie veulens echt 24/7 hebben buiten lopen, en wie er voor kiest om ze overdag buiten te hebben en 's nachts binnen. En of er ook mensen zijn die ze volledig binnen hebben in bijvoorbeeld groepsstalling en waarom jullie voor jullie optie gekozen hebben.

Muronia

Berichten: 19651
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:13

Die van mij staat nu in de winter vanaf de middag tot donker worden buiten. Straks gaan ze weer de hele dag naar buiten en enkel s nachts op stal. Ik voer nu geen hooi buiten omdat het te nat/modderig is, daarom niet TE lang zonder hooi buiten. Zo doe ik het al meer dan 20 jaar en de jongste gaat er prima in mee.

Quir

Berichten: 17380
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:53

Chique hoofd libera!

Die van mij staan nu van licht tot donker buiten, op dit moment dus ongeveer van 8 tot 4/half 5 (kortste dag is dat van 9 tot 3, gelukkig worden ze dagen nu wel snel langer, midden Zweden). Staan in het donker op stal ivm de wolven.

mooney

Berichten: 7793
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:04

Het 2021 veulen gaat nu gewoon mee in de routine van de volwassen dieren, bij de pasgeboren ben ik een beetje softer.
Hier staan ze van 7 t/m 22:30 buiten en dan de nacht op stal, in het natte/koude seizoen in ieder geval. Zo rond eind april of begin mei gaan ze dan meestal 24/7 buiten, tot oktober-november.
Nu met veulen dat vrij vroeg komt kijken we even aan hoe het gaat, het moet wel voldoende warm en droog kunnen slapen vind ik. Dus kan me voorstellen dat we er dan voor kiezen om merrie en veulen overdag misschien af en toe een uurtje binnen te zetten. Het vorige veulen is met een hittegolf in mei geboren, die hebben we op de warmste dagen ook af en toe even binnen gegooid om niet oververhit te raken.
Maar over het algemeen wil ik ze zo veel mogelijk buiten hebben. Ik moet wel zeggen dat we af en toe een rondzwervende wolf in de buurt hebben (gelukkig maar heel af en toe, dan zijn ze op doortocht) dat zou voor mij wel een reden zijn om ze zodra het donker wordt binnen te halen ipv om 22.30. Zo'n ponyveulen is dan wel heel kwetsbaar.

Rianne1807
Berichten: 702
Geregistreerd: 15-02-12

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:17

Solana staat 24/7 buiten met inloopstal, waar altijd hooi ligt.
Ze staat met 2 andere veulens.
Ik heb bewust hier voor gekozen omdat ik geen grote groep wil en ze in de winter niet binnen wil hebben in een groepstal.
Ze was het bij mij al gewend om 24/7 buiten te staan met onbeperkt hooi en schuilstal, dit wilde ik graag zo houden

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:18

Zonnebloem92 hoe gaat het inmiddels met jouw veulen met droes?

Die van mij loopt 24/7 buiten op dit moment. Ze loopt hier in de uiterwaarden met de andere paarden die niet gereden worden. Zolang de waterstand het toe laat dan houden we ze daar 24/7. In januari was het hoogwater dus toen heeft ze een paar weken 's nachts binnen gestaan en dan overdag op de paddock. Maar verder loopt ze al haar hele leven 24/7 buiten.

Ik vind het fijn dat ze de hele dag gewoon lekker haar ding kan doen en onderdeel kan zijn van de groep. Het is hier op stal ook wel gebruikelijk om de jonge paarden zo te houden en sowieso is het bij ijslanders denk ik redelijk gebruikelijk om het jonge spul 24/7 buiten te laten. Normaal worden de veulens hier ook buiten geboren maar Mýsla hadden we nog niet helemaal verwacht dus die is stiekem op stal geboren.

xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:58

Zo wat is ze al groot Libera! Knap paardje hoor <3

Die van mij moet nog 1,5 week boxrust. Daarna mag hij weer lekker naar buiten. Ik heb hem op de opfok staan dus hij staat in de zomer wel 24/7 buiten maar in de winter op stal en paddock.

Moet zeggen dat ik het ook liever had gezien maar met heeel weinig andere keuzes dit mn beste optie was. Ik heb het idee dat het voor hengsten ook wen stuk moeilijker is om een plekje te bemachtigen in een opfok :Y)

MarjanB

Berichten: 16567
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 11:53

Van mij gaat nu in de nacht op stal maar vanaf eind van de maand hebben ze een inloopstal dus kunnen ze zelf kiezen. Stal wordt vooral gebruikt om te slapen :') met de storm van de week was ze koud geworden en stond ze te bibberen dus dan is stal ook wel ff fijn

Ff deken van kaatje geleend om op te warmen _O-
Afbeelding