Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
piffgek

Berichten: 425
Geregistreerd: 20-07-06

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:35

Wil je ze beiden gaan laten dekken?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 20:27

Ja, dubbele babyboom is het plan. Eentje voor mij en eentje voor mijn vriend. Kunnen ze ook mooi samen optrekken en opgroeien.

Als alles loopt zoals het bedacht is natuurlijk, twee veulentjes willen is makkelijk maar eer er twee in de wei lopen ben je wel wat tijd, zorg en geluk verder.
Mijn vriend heeft de naam al klaar, die heeft nog een lange 1,5 jaar voor de boeg. Ik probeer me een beetje in te houden, eerst maar zien of de randvoorwaarden in maart nog ok zijn, ze drachtig willen worden en de dracht goed doorlopen.
maar ondertussen heb ik zojuist al wel wat veulenhalstertjes besteld :') dus ik ben er ook niet mega goed in haha

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:55

gewicht valt me reuze mee, je zou toch bijna denken dat ze zwaarder zijn. Geen idee waarom maar 225 voelt als weinig :P

Wil je ze dan beide onder duitse hengst?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 21:18

Nynkster schreef:
gewicht valt me reuze mee, je zou toch bijna denken dat ze zwaarder zijn. Geen idee waarom maar 225 voelt als weinig :P

Wil je ze dan beide onder duitse hengst?

Ik vond het ook mega meevallen, moet ook wel zeggen dat ze echt mega goed in conditie waren. Ken veel welshjes van die hoogte die meer zijn, maar dat zal dan toch verschil zijn in type en conditie zijn.

De eerste keuze bij beiden een Duitse rijpony, wel nogal verschillende types. Bij Kirs is het doel een veelzijdige pony waarbij we het robuuste/bot van Kirs willen handhaven.
Bij Vu wil ik inzetten op beweging en meer gericht op dressuur.
Dan steel ik tegen die tijd wel de pony van vriendlief als ik een crossje mee wil pakken.

Ik kan wel even een line up van van de top 3 posten, al weet ik dat het voor jou ook lekker vloeken in de kerk is met deze combinaties :o

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 14:58

Geen line up, maar ik zat te wachten of de hengst voor Kirs beschikbaar was in 2021 en ik heb net bevestiging gehad. Dus bij deze wel vast even de spam van de hengsten die de eerste keuzes zijn op dit moment. De amazone is vrij klein, dus ze lijken groter dan ze zijn, het zijn D pony's.

Voor Kirs:
Afbeelding

Voor Vu:
Afbeelding

En ik heb een nieuwe camera gescoord, dus een bonus Vu kiekje
Afbeelding

piffgek

Berichten: 425
Geregistreerd: 20-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:27

Spannend zeg! Mooie hengsten lijken me zo, al heb ik er geen verstand van. Ben heel benieuwd hoe het allemaal gaat lopen!

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:34

Wat een gave hengsten zeg! De hengst voor Kirsten vind ik echt heel stoer, wat robuuster gebouwd hou ik wel van bij pony's. De hengst voor Vu mag er ook zeker wezen <3

Heb je de kleur/bont van beide hengsten ook laten meespelen in je keuze? :)

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 17:51

Piffgek: van deze foto's valt qua exterieur ook niet heel veel te zeggen, maar ik vond het leukere foto's om te delen dan statische standfoto's . Ik waan mezelf ook geen kenner hoor, maar naar wat ik ervan weet sluiten ze mooi aan op de dames en wat we voor ogen hebben.

JolisaJ: ja ik vind dat ook een mega ruige bok! Onder het zadel wel iets minder indrukwekkend dan die van Vu, maar de zwartbonte is ook pas net onder het zadel en de palomino loopt al zo rond Z a ZZ niveau. Dus dat is ook geen eerlijke vergelijking. En hij moet ook een veelzijdige pretpony maken voor mijn vriend, niet een sensibel sportponytje wat ik graag uit Vu wil fokken.
Goede vraag! Kleur is natuurlijk een leuke bonus maar niet doorslaggevend. Plan B voor Kirs is een vos en voor Vu een zwarte, plan C respectievelijk een palomino en een cremello. Ik selecteer eigenlijk alleen tegen schimmel, en heb een voorkeur voor een kans op vos. Effen bruin vind ik lastig doorheen te kijken, dat vind ik wel wat saai, maar als de beste bruin was geweest dan hadden we hem wel gekozen denk ik.
Maar nu we deze hengst voor Kirs hebben gekozen hoop ik stiekem wel op een vlekje moet ik zeggen en ik ga duimen dat hij een vosdrager is :') geen kans op een vosje doet me een beetje zeer haha. Dan hoeft het nog geen vos te worden, maar dat de kans er is vind ik gewoon leuk.
Bij Vu maakt het me niet uit, vos en palomino vind ik even leuk.

piffgek

Berichten: 425
Geregistreerd: 20-07-06

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:05

Super leuk! En een vosje zou wel echt leuk zijn voor je rijtje :+

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:04

mooney schreef:
JolisaJ: ja ik vind dat ook een mega ruige bok! Onder het zadel wel iets minder indrukwekkend dan die van Vu, maar de zwartbonte is ook pas net onder het zadel en de palomino loopt al zo rond Z a ZZ niveau. Dus dat is ook geen eerlijke vergelijking. En hij moet ook een veelzijdige pretpony maken voor mijn vriend, niet een sensibel sportponytje wat ik graag uit Vu wil fokken.
Goede vraag! Kleur is natuurlijk een leuke bonus maar niet doorslaggevend. Plan B voor Kirs is een vos en voor Vu een zwarte, plan C respectievelijk een palomino en een cremello. Ik selecteer eigenlijk alleen tegen schimmel, en heb een voorkeur voor een kans op vos. Effen bruin vind ik lastig doorheen te kijken, dat vind ik wel wat saai, maar als de beste bruin was geweest dan hadden we hem wel gekozen denk ik.
Maar nu we deze hengst voor Kirs hebben gekozen hoop ik stiekem wel op een vlekje moet ik zeggen en ik ga duimen dat hij een vosdrager is :') geen kans op een vosje doet me een beetje zeer haha. Dan hoeft het nog geen vos te worden, maar dat de kans er is vind ik gewoon leuk.
Bij Vu maakt het me niet uit, vos en palomino vind ik even leuk.



Dan zal de zwart bonte misschien nog wel breder worden als ie nog maar net onder het zadel is <3 Goed afgewogen keus dan voor je vriend, hopelijk komt er voor hem een fijne, stabiele pretpony uit.

Ha dat snap ik, Kirs 2.0 (of eigenlijk 3.0 met Vu natuurlijk) met vlekjes zou wel erg leuk zijn! Haha jij bent wel echt diehard vosjesfan, snap ik helemaal overigens :D Een palomino voor Vu zou toch ook wel erg leuk zijn hoor, ben erg benieuwd. Dank voor je toelichting :)

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 13:15

Ik had haren van Kirs op wereldreis gestuurd om ook die te laten testen. Zojuist de uitslag binnen gekregen, Kirs is ook homozygoot agouti en negatief voor alle standaard witgenen. Dus dat gekke gen van Vu die voor aftekeningen en stekelharigheid zorgt komt zeer waarschijnlijk bij Kirs vandaan.
Geen zwarte baby's dus voor Kirs.

Ondertussen wordt het ook even duimen dat corona zo rond april wat gaat dimmen. Er is mogelijk sprake dat we de kwakjes van de hengsten namelijk moeten gaan ophalen. Maar dan moet de grens wel open zijn, ze staan namelijk in Duitsland. Plan C voor beide dames staan wel in Nederland maar ga liever voor deze twee.

En een korte rode (oranje :') ) draken spam... Vu denkt altijd dat ze op de noordpool woont, die verandert in een grote wandelende haarbal

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gerlindie

Berichten: 4639
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:11

Mwah,uiterst bescheiden vacht hoor, in vergelijking met mijn shetlanders en Fell pony :')

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 14:55

Haha dat geloof ik best! Ik kom natuurlijk vanuit de Arabieren en Kirs heeft wel een dikke vacht maar niet heel lang. Vu's hele hoofd raakt haar vorm kwijt door die mega lange baard :')

Maar ik denk dat Shetten en Fell pony's dit inderdaad zo'n sneu puber-met-1-baardhaar baardje vinden haha

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:11

Oei, ik duim mee dat je tegen die tijd de grens over mag voor de kwakjes :D

En ik wilde dat mijn ijslanderkruising zo'n bescheiden vacht had, zou heel wat werk schelen met verharen straks :')

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 21:10

Is er behoefte aan een beetje Vu in de sneeuw spam?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En Kirs kunnen we natuurlijk ook niet vergeten <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

<3 <3

Afbeelding

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:10

Wat een beautys. <3

Moirin

Berichten: 1368
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:10

Heerlijke foto's weer! <3 Zo te zien hebben ze wel genoten van de sneeuw!

Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:34

Wat een super foto's! Die laatste <3

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:13

Prachtige foto’s! Wat kunnen ze allebei toch lekker bewegen <3

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 12:47

Zo daar ben ik weer :wave:
Corona gooit roet in de hengstenkeuze. Het was al lastig om het sperma van de hengsten die ik had laten zien te bemachtigen voor NL merries, maar met de aanvullende maatregelen die nu in Duitsland gelden is het voor ons niet meer haalbaar om voor deze hengsten te gaan. Helaas worden er elk jaar behoorlijk wat hengsten verkocht bij die hengstenhouder, dus een jaar wachten heeft ook weinig zin.
Dus ik heb er nu een weekje balen opzitten, maar er moet ook een nieuw plan worden gemaakt. Ik dacht, dat is wel leuk om hier te delen. Ik wil nog geen nieuw KS topic aanmaken maar dan kunnen jullie toch al een beetje volgen wat er allemaal gebeurd achter de schermen.

De ellende is dat ik wel een plan A, B, C had, maar dat er nogal wat wegvalt of toch niet helemaal past zoals ik wil. Plan A kon dus niet, plan B van Vu kon in theorie maar zou resulteren in heel vroeg moeten bestellen, 4 uur in de auto zitten en de dag na het bestellen dan 's avonds laat kunnen insemineren. Was dus ook niet echt ideaal, mijn dierenarts is al een beetje sip dat we Vu veel moeten gaan pakken (Vu is niet zo aardig bij de veearts) dus laten we dat maar niet doen.
Plan B van Kirs was op de livestream van de hengstenkeuring zeer imposant, maar valt op exterieur af. Prachtige hengst, maar precies hetzelfde zwakke punt als Kirs. Hetzelfde voor plan C voor Vu, prachtig in beweging maar zijn kruis is me te steil. En heel eerlijk, beide hengsten geven een grote kans (of mogelijk zelfs enkel kans) op bruin en een goed paard heeft geen kleur, maar bruin is mijn minst favoriete kleur.

Dus nu zitten we bij optie 3 en 4 voor Kirs en op 4 en 5 bij Vu := . 1 hengst staat bij beiden nu op de lijst, maar ik zou het wel leuker vinden om twee verschillende hengsten te gebruiken. De veulens zijn al familie van elkaar, dus een beetje verschil ertussen mag wel.
Dus dan wordt de keuze of:

Leuns veld's Winston JR voor Kirs:
Afbeelding

En dan de jonge, pas goedgekeurde hengst Cococola voor Vu:
Afbeelding

Of juist Winston JR voor Vu en de internationaal springende hengst Pablo voor Kirs:
Afbeelding

Bij Kirs ligt de twijfel vooral bij mijn voorkeur voor exterieur/type tegenover het gebruiksdoel. Dressuurpony's met een scheut Welsh bloed zijn meer mijn smaak, dus qua type is Winston meer mijn ding. Het veulen krijgt natuurlijk sowieso Welshbloed mee van Kirs, dus dat hoeft niet doorslaggevend te zijn. Pablo vind ik als je hem niet aan het werk ziet een beetje 13 in een dozijn, maar ik denk wel dat je met hem veel van de eigenschappen die Kirs zo veelzijdig maken verankert en dus meer bij het oorspronkelijke doel van een veelzijdige pony voor mijn vriend (en wees nou eerlijk, ook voor mij haha) blijft. Winston maakt ook wel een leuk sprongetje, maar niet op de power die Kirs heeft.
Qua kleur spelen ze gelijk, bij Pablo zit ik natuurlijk goed met mijn voorliefde voor veel wit als je het geluk hebt dat het veulen bont wordt, bij Winston het voordeel dat er geen kans is op een bruine.

Voor Vu wil ik sowieso richting de dressuurkant. Ik vond de jonge hengst in de kooi op de keuring heel veel losgelatenheid tonen, mooi ruim in de gangen ook. Dat heeft Vu ook en dat waardeer ik ook heel erg, wel zijn ze beiden nog jong en twijfel ik een beetje of de nakomeling genoeg kracht behoudt om ook mooi tot dragen te komen. Ik moet ook nog even goed naar het kruis van de hengst kijken, of dat in mijn ogen juist gesteld is. Een minpunt vind ik dat hij me iets te groot is, hij is nu 2 cm groter dan de andere optie. Maar hij is nog niet eens drie (geboren in juni) en de andere hengst is uitgegroeid. Daarnaast heeft hij een palomino moeder en staat hij als smokey black te boek, maar wordt er erg geheimzinnig gedaan over of hij nu wel of niet is getest. De uitslag maakt me niet zozeer uit, maar mijn kleurgenetica hart is een beetje allergisch voor adverteren met kleurtjes die mogelijk onjuist zijn.
Winston past qua exterieur heel mooi in mijn opvattingen en het type van Vu, maar mist dat beetje losgelatenheid wat ik juist zo mooi vind bij Vu. Voegt mogelijk wel weer wat kracht toe in het achterbeen. Daarnaast is het een bewezen hengst, die mooie nakomelingen heeft. Dus dan heb je niet de grote gok van twee dieren waarvan je niet weet hoe ze fokken. Daarnaast heeft hij een goede galop, dat is de minste gang van Vu.

Lastig dus, bij de eerste keuzes had ik gelijk het gevoel dat dit het was. Nu zijn er bij beiden opties plus en minpunten te bedenken en steekt er niet echt 1 met kop en schouders bovenuit. Donderdag gaan we beginnen met scannen, ik hoopte eerst dat ze dan al klaar waren maar ik hoop nu stiekem dat ze nog even wachten.

Ondertussen zijn we ook voorbereidingen aan het treffen voor een andere jonge viervoeter die over iets minder dan 2 weken bij ons komt wonen. We hebben afgesproken dat na de veulentjes onze beestenboel ook wel compleet is, 2021 en 2022 worden de jaren van uitbreiding haha *D
Afbeelding

Als afsluiter nog even twee foto's van de dames:

Afbeelding

Afbeelding

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:00

Ik heb zelf een 3 jarige Pablo staan en dat is echt een super fijne kinderpony. Pablo staat bekend om zijn uitstekende karakter wat hij ook aan zijn nakomelingen doorgeeft. Ikzelf heb nu 5x op mijn pony gereden en de 4de keer ging ze al mee op wandeling. Ondertussen rijden er ook al kinderen mee. Omdat onze pony zo goed meevalt laat ik dit jaar mijn andere pony ook door Pablo dekken omdat ik weet dat ik dan een veelzijdige en vooral brave pony fok

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 13:15

Kijk dat is waardevolle informatie Lightninggg. Ik vind braaf niet zo belangrijk, ik heb ze graag een beetje gek en scherp. Maar voor mijn vriend is dat wel prettig. Ik zag op de facebook ook een nakomeling uit een merrie kleiner dan Kirs, die zag er ook mooi in verhouding uit.
Ik heb er net ook samen met mijn vriend naar gekeken en het plan staat nu op Pablo voor Kirs en Winston voor Vu.

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:47

Wat jammer dat je originele plan niet kan doorgaan! Ik vind je onderbouwing erg interessant om te lezen, en ben benieuwd waar je uiteindelijk voor zult gaan. Ik volg je graag met je knappe merries :)

Meile
Berichten: 837
Geregistreerd: 20-02-12
Woonplaats: Almere

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:31

Jammer dat je plannen zo ‘gedwarsboomd’ worden door Corona :(, maar alsnog knappe kerels!
Mocht je meer over Winston willen weten, kan je salatiga1995 een berichtje sturen, ken je misschien ook wel van onze studie! Volgens mij heeft zij twee nakomelingen van hem

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 23:34

Korte update na wat roerige dagen.
Uiteindelijk heeft "het lot" bepaald denk ik, donderdag bleek dat Kirs al een mooi ei had zitten en dat ze vandaag geinsemineerd kon worden. Pablo is momenteel op internationale wedstrijd en enkel diepvries beschikbaar. Omdat Kirs snel gestresst is en ik haar niet te veel scannen aan wil doen, was diepvries geen optie. Dus na een dagje stressen over de keuze hebben we besloten voor Leuns Veld's Winston jr te gaan voor Kirs.

Vu had nog geen follikel klaar zitten, dus het is nu wachten voor de hengstigheid van Vu en duimen dat Kirs juist niet weer hengstig wordt en netjes drachtig blijkt op de 18 dagen scan.