Veulens 2018 Klets&foto topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cioccolato

Berichten: 6621
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 19:33

Dan zit ik idd op gelijke hoeveelheid. Goed om te lezen!

Joltsje

Berichten: 9037
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 20:17

Bij mij regelt de opfok het ook (vulina dus :Y) )

En ook wat fotos gekregen van mijn knapperd. Even een gifje ban gemaakt

Afbeelding

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 20:43

Zijn jullie bekend met schiefels elders dan op de benen

Max z’n bult zit er nog steeds. Alleen dan minder opvallend. Weet niet zo goed wat ik er mee moet.

Zodra ze de loopstal weer in gaan laat ik denk foto ofzo maken

Zowizo da weer naar kijken

Heb gezegt mocht er toevallig een da komen dat ze dan ook mogen kijken

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 23:12

Hij wordt mooi Jol!

Ik heb het wel eens gezien plutolover. Ze groeien nog, waardoor het uiteindelijk bijna niet meer opvalt. Een schiefel is weinig aan te doen..

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 08:07

Vulina: bij hem zit er 1 op z’n jukbeen hij is al minder opvallend

Maar halster/hoofdstel valt er niet overheen of tegen aan. Wil niet dat de schiefel daar actief van word.

Nu heeft hij bijna nooit halster om. Alleen als ik er ben hooguit 10 min.

Maarja miss kan over 3 jaar ook nog wel wat aan gedaan worden. Maar miss is beter om nu te doen? Dat is wat ik graag zou willen weten

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 08:41

Mijn bijrijpaard heeft 2 schiefel eerste kwam 2 jaar terug en de ander heeft ie sinds dit jaar. Wij hebben het zo gelaten je kan een da laten komen en op de foto zetten maar er is weinig aan te doen blijft een schoonheidsfoutje zeggen ze.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:08

Hier al de hele dag en nacht regen :+

Maar die 2 van mij staan dus de God ganse tijd buiten te eten in de wei overdag. Mijn shet maak ik me geen zorgen over. Die is al een leuke vacht aan het maken. Maar mijn jaarling heeft echt nog maar een dun iel vachtje. Nu kunnen ze hier zelf kiezen om op de wei in de regen te staan, of in de stal met hooi (zit altijd nog hooi in van de nacht) dus neem aan dat als hij het koud heeft oid dat hij zelf wel in de stal zal gaan staan.

Maar hoe kan ik nu makkelijk even checken of hij het nog gewoon goed doet? Of misschien bepaalde tekens waar ik op kan letten?

Ik weet het, overbezorgt :+ :')

Cioccolato

Berichten: 6621
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:28

Mijne staan ook buiten maar zien er nog goed uit. Ze zijn alert, eten en drinken. Hun vacht ziet er normaal uit, als ik niet recht opstaand of dof etc. Mijne hebben geen keuze om in een schuilstal te gaan staan. Staan gewoon lekker in de regen

Denk dat je het wel ziet als het niet goed gaat, jij kent het dier dus dan valt abnormaal gedrag op.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:20

Melewei, ik kijk of ze gevulde buikjes hebben, blijven eten en helder+vrolijk zijn.

Een beetje ribjes zijn niet erg, maar wel met een volle buik, géén bolle buik en een mooi glanzend vachtje.

voyou

Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:13

Ik ven vandaag met m’n meisje gaan wandelen. Bij gebrek aan een rijpaard en wel lekker buitengebied maar lekker een stuk lopen. Superlekker en leert ze meteen dat er meer is dan haar vertrouwde wei en stal. :j <3

Afbeelding
Afbeelding

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 14:03

M’n oudere haf is aan t verharen en zich ook al klaar maken voor de winter. Maximus krijgt al een baard...

Sarah_Fons

Berichten: 962
Geregistreerd: 03-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 19:16

Zo ik ben er lang niet geweest, veel moeten bijlezen :oo
Hier vorige week ook ontwormd met pyrantel.

Jack doet het voor de rest super. Nog steeds super braaf en knuffelig <3 Laatst had hij wel een oogontsteking door de vliegen. Zijn linkeroog was opeens dubbel zo dik %) Ondertussen helemaal weer in orde gelukkig. Hij heeft nu dus ook zijn eerste vliegenmasker gekregen haha :=


Afbeelding

Al jullie jonkies zijn al super hard gegroeid zeg! Jack is eindelijk de 130cm voorbij. Ben echt benieuwd hoe groot hij uiteindelijk wordt :P

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 08:01

Heeft iemand een goed ontwormschema voor mij dan? Ik heb het mijn dierenarts vorig jaar gevraagd, maar daar werd ik niet echt wijzer van.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 08:48

trysteffy schreef:
Mijn bijrijpaard heeft 2 schiefel eerste kwam 2 jaar terug en de ander heeft ie sinds dit jaar. Wij hebben het zo gelaten je kan een da laten komen en op de foto zetten maar er is weinig aan te doen blijft een schoonheidsfoutje zeggen ze.

Dat ligt er wel aan hoe die zit....bij mijn paard werd het wel een gevalletje erop of eronder, omdat die een bandje knel duwde tussen het griffelbeen en het pijpbeen. Ik ben er zeg voorzichtig mee in de buurt van banden en pezen, liever even checken door de dierenarts, en evt smeren met ekyflogyl.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 08:50

Hier wordt het ontwormen netjes bijgehouden door de opfok. Gisteren even langs geweest, ze ziet er prima uit. Heerlijk overbouwd....Afbeelding

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:41

Gister nog even bij max geweest.

En even aan zn jukbenen gevoelt. hij vond het niet zo fijn.. En ging daarna soort smakken? maar vind dat lastig om te oordelen of het nou pijn doet of niet.. Met zo jong paard vind ik het lastig om te oordelen. Vond hij het gewoon niet fijn dat ik zn hoofd zo vast hield.

nogmaals hij lijkt er geen last van te hebben. En valt al minder op. Halster omdoen en mee lopen is ook geen probleem, hij schudt dan niet met zijn hoofd ofzo.

Afbeelding
Afbeelding

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:49

voyou: wat super dat je even lekker kon wandelen.
sarah_fons: wat fijn dat zijn oogje weer de goede kant op gaat.
twinklebel: die van jouw groeit ook hard
veerledec: sorry geen ontworm schema voor je.. hier wordt alles door de opfok geregeld

Cioccolato

Berichten: 6621
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 11:14

Ik ontworm 2x per jaar. En op het oog. Zie ik een bol buikje met ribben, moet ik toch actie ondernemen.
In her najaar doe ik met mest onderzoek, om gewoon te kijken hoe het er voor staat en daaraan te ontwormen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 11:16

ik vind mestonderzoeken zo onbetrouwebaar. Ik snap de gedachtegang er wel achter. Maar heb zelf ervaren dat het erg onbetrouwbaar is.

Cioccolato

Berichten: 6621
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 11:20

Ik doe ze er gewoon voor erbij. Er komt altijd iets uit dus daaraan ontworm ik. Of ik ontworm zonder met een spuit die ik heb.
Zolang ze er niet ziek uit zien oid zie ik er ook de minderwaarde niet van.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 11:21

Ik doe mest onderzoek voor de show :P Ik ontworm, vanaf 1 jaar tot 3 jaar, om en om met equest en pyrantel. Elke 3 maanden..

Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 11:21

Wat leuk om zo al die foto's weer voorbij te zien komen <3
Geweldig om de verschillen te zien!

Ik heb ook slechte ervaring met mestonderzoek .. keer op keer was het onderzoek van mijn ruin dik in orde .. en afgelopen najaar bleef hij maar invallen, bleek toch een worminfectie te hebben..

Toen dus ook besloten gewoon 2x per jaar standaard te gaan ontwormen, met in het najaar de Pramox (die kreeg hij sowieso elk jaar al ivm lintworm).

Rose is toen ze bij mij kwam grondig ontwormd. Eerst met Pramox, toen kwamen er spoelwormen uit, wat gek is want volgens mijn DA zijn de meeste spoelwormen resistent tegen Pramox.. Van de Pramox heeft ze na twee weken dus ook nog n herhaling gehad, toen kwam er niets meer uit. Tijdje later nog een keer met een middel speciaal voor spoelwormen voor de zekerheid, maar ook toen kwam er niets meer uit. Ga er dus vanuit dat ze nu schoon is.

Vanaf nu gaat ze gewoon met mijn ruin en de rest van de kudde mee in de ontworming, voorjaar een 'lichte' en najaar Pramox.
Laatst bijgewerkt door Eveyy op 19-08-19 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6621
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 11:23

Ik ontworm sws 2 keer per jaar. Of het mest onderzoek nou schoon is of niet. In praktijk heb ik de jaarlingen nu al 3 x ontwormd, dus die komen vaker, insteek is hoe dan ook 2 c per jaar mee met de rest maar in praktijk dus toch anders

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:19

Vulina schreef:
Ik doe mest onderzoek voor de show :P Ik ontworm, vanaf 1 jaar tot 3 jaar, om en om met equest en pyrantel. Elke 3 maanden..

Maakt het dan nog uit dat er bij jou wellicht sprake is van af en toe wisselingen en paarden die van andere locaties komen (als dat zo is natuurlijk)? Bij mij staan er vier paarden en geen wisselingen. Er is er één die sinds kort weer af en toe op wedstrijd gaat, that's it.

Cioccolato

Berichten: 6621
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:26

Mesten jullie het weiland ook netjes uit dan? :=