Veulens 2018 Klets&foto topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:08

Twinklebel schreef:
Wat belangrijk is bij een missende kies is regelmatig de tandarts laten komen, omdat de tegenovergestelde kies niet afslijt en dus doorgroeit.


klopt advies is max nu over 8 maanden.

Mijn oudere haf mist ook een tand ( was dood en moest eruit) maar kan gelukkig wel 1 jaar er tegen aan) Alleen bij hem groeien de tanden niet zo snel meer. gaan eerder de andere kant op. Al heeft hij voor zijn leeft 23 jaar nog goed kauwvlak en goede tanden/kiezen

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 12:24

Knappe nijn :o

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:35

24 april komt hier de tandarts. Ben benieuwd :+ hij is z'n snijtanden nu aan het wisselen, ziet er grappig uit _O-

Bertha heeft het eerste rondje gedaan... Rennen joh _O- vandaag de 2e keer en na wat gedribbel kon ik bertha zo erop gooien... Braaf dier <3
Afbeelding

Joltsje

Berichten: 9037
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:45

Aah leuk, die bertha kent ook geen angst.

Hier vandaag weer ff met zadel gelongeerd. En poging tot hangen, maar ik was alleen en hij rende weg (goh hah)

Hoe pakken jullie dat aan? Nakagami is een renner *D. Na 3x of zo blijft hij wel staan. Hij vindt het gewoon oprecht spannend. Logisch.

Hierboven dus eerst met een pop, maar die zijn niet heel meegaand. Ik kan mijn voet op zijn rug leggen, hangen vanaf de stoel en kloppen op de andere kant.

Nu dus voet in de beugel en wqs van plan te gaan hangen. Dan draaft hij weg. Stopt weer snel. Vind het spannend maar geen mega stress.

Wat doen jullie? Eerst hangen? Of gelijk zitten? En als je zit, ga ik eerst wandelen aan de hand. Maar daarna? Die van mij draaft het liefste, maar geen idee wat hij doet emt iemand er op. Ik verwacht 2 rondjes rennen en dan weer draven. Gewoon laten gaan of echt bij je houden?

Binnenkort laat ik er iemand op. Ga het dus niet zelf doen, maar ben vooral benieuwd hoe jullie het doen?.

Cioccolato

Berichten: 6624
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:47

Ik doe alles zelf tot het hangen aan toe met 1 voet nog op het trapje. Zodra die voet los van het trapje moet houd mn vader de dieren vast. Wisselt nog wel eens of t gelijk zitten is of eerdt hangend stappen. Meestal het laatste en dan vrij snel zitten. Ene dier dient in 1 keer. T andere dier apart. En dan na t zitten belonen, en er weer af. Dat altijd. En daarna pas stappen.

Edit. En soms breng ik ze weg vanaf t voet van het trapje af. Ligt een beetje aan de tijd die ik heb om het zelf te doen etc. En moet dus altijd mn vader erbij hebben. Of uiteindelijk iemand anders. Anders begin ik er niet aan

Joltsje

Berichten: 9037
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:50

Aah dat is aardig in lijn net wat ik in gedachte heb. Ik ben nu zo ver dat ik inderdaad nog met 1 voet op de stoel sta. En nu dus iemand nodig. En op een of andere manier heb ik m dan liever vast. Heb het idee dat ik m beter bij me kan houden

Cioccolato

Berichten: 6624
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:55

En als ie al gaat lopen als je nu alleen bent zou ik die stap ook al met een 2e persoon doen.

Joltsje

Berichten: 9037
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 16:03

Ja klopt. Al hulp gevraagd.
Wat jij zegt, eerst was hwt bij alles rennen. Nu pas als het gewicht er bij komt.

Cioccolato

Berichten: 6624
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 16:09

Ja elke nieuwe stap is natuurlijk spannend. Lekker veel herhalen :D

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 16:30

Haha die bertha durft wel zeg :+
Leuk om allemaal te lezen ! Ze worden nu echt volwassen :D

StalMelyn

Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:17

Dat hangen vind ik zo eng, als ze wel gek gaan doen ben je veel te laat eraf. Eerst jezelf omhoog werken (bovenlijf) en dan eraf komen. Heb al eerder gezien dat je aan hoofdzijde eraf kukelt op je hoofd. Ik zelf ga eigenlijk altijd wel zitten om die reden.

Daarnaast, paarden die geen trauma hebben heb ik nog nooit helemaal tekeer zien gaan. Meestal valt dat beleren dus wel mee, wel handig om er inderdaad iemand met ervaring bij te hebben als je nog nooit gedaan hebt. En als je denkt ik durf niet, dan ook niet aan beginnen. Dat voelen ze meteen en geen goed begin.

Hier wacht ik op de spullen en dan ga ik ook beginnen. Mocht zadel passen en dat lag dus dat ook gekocht maar wacht nu op de singel, beugelriemen etc.. postnl is druk helaas...

Cioccolato

Berichten: 6624
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:28

Maar hangen doe je toch niet met je hoofd omlaag? :')
Ik sta in de beugel en leun op het zadel met een onderarm. Dus eigenlijk hang in recht op en ben ik dus veel sneller er af dan dat ik zit. Door t gewicht redelijk op de rug te houden ipv er naast vind ik het juist een fijne, korte, stap er tussen in.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:33

Ik heb tot nu alles alleen gedaan. Behalve met bertha. Ik kan hem niet vasthouden en bertha erop doen tegelijk de eerste keer :+

Ik pak alles in babystapjes dat hij vertrouwd is met mij en gekke dingen. Al moet ik zeggen dat hij het na 1 of 2x wel al snapt. Heb hem welgeteld in totaal tot nu 5 of 6x met zadel echt laten lopen. Iedere keer deed ik er een gek iets bij.

1e keer enkel zadel

2e en 3e keer stijgbeugels laten hangen (Jezus dat was eng :+ )

4e keer flapperen met de stijgbeugels (dat je echt dat harde 'zweep' geluid hoort zeg maar)

Daarna iedere keer weer een gek ding herhalen en een nieuw iets erbij. En hij hoeft niet altijd te lopen met zadel. zadel hem ook vaak zat op om eventjes te hangen/krukje neerzetten en 10 min later is ie weer afgezadeld. Positief eindigen :)
Ik dacht op een bepaald punt van, goh, als ik nu eens m'n voet zo in die stijgbeugel zet en wat ga springen, wat doet ie dan, nouja, helemaal niks. Daarna beetje verder, beetje gewicht erin. Helemaal niks. :')

Pak nu ook een tijdje het grondwerk op van TRT en merk dat hij wel echt z'n best doet om niet te paniekeren als ik er bij ben. Hij zoekt me dan ook echt op om zekerheid te zoeken.

Kan meneer intussen los in de bak zetten, krukje erlangs ploffen, en opstappen. althans doen alsof, het blijft nog bij hangen en stil staan _O-

Ik durf nu bijna met 99% zekerheid te zeggen dat als ik ga zitten, hij niks doet. Hooguit wat onbalans gedribbel :D

Joltsje

Berichten: 9037
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:39

Vroeger veel paarden beleerd. Dus op zich voldoende ervaring. Maar dat was wel redelijk vol gas en gaan.

Ik vind hangen ook ren mooie korte tussenstap. Na 3x wel prima zeg maar. Ik vind ook dat je met hangen er sneller af bent. Ik hield me meestal met mijn elleboog achter t zadel. Te wild? Armen recht en je bent er af.

StalMelyn

Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:42

Cio, dat is inderdaad beter maar ik zie mensen ook er echt overheen hangen, dacht dat je dat bedoelde.
Afbeelding
Afbeelding

Maar het hangen wat jullie bedoelen is nog met bovenlichaam rechtop.
Ik zou zelf dus niet met hoofd naar beneden hangen.

Cioccolato

Berichten: 6624
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:46

Oh nee zoals die plaatjes ga ik njet hangen. Dood eng ja!

StalMelyn

Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:49

Cioccolato schreef:
Oh nee zoals die plaatjes ga ik njet hangen. Dood eng ja!


Dit is dan een website met uitleg "hoe het moet" #)

Cioccolato

Berichten: 6624
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 18:02

Wauw. Wat slecht.. ik zou het zelf niet durven, laat staan aanraden.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 18:25

Hoe ik het doe :+
Ik heb nu 3/4 keer op Navaldie gezetten en poging gewaagd om te stappen 1e keer hield iemand hem natuurlijk vast het hangen ik deed dat via een krukje was super braaf en makkelijk liet alles toe. Heb er daarna omdat ie het toe liet toch opgezetten ook geen reactie. De 2e keer hield iemand hem ook vast en probeerde te stappen maar merkte dat ie enorm aan iemand anders plakt en dan niet wilt bewegen ook wel logisch maar hij plakte te veel vond ik. De 3e keer had ik er wel iemand bij maar stapte we los dat de gene voorop liep en hij die gene achterna zodat ie gewoon kan wennen dat er beweging boven op zijn rug is.
De 4e keer deed ik het alleen alleen opstappen alleen proberen weg te stappen dat doet ie enorm braaf. Nav is een terug denker heb ik al gemerkt tijdens het longeren als hij iets eng vind dan gaat ie zijn tempo verlagen. En omdat ie enorm kleeft aan een ander persoon vanaf de grond en bij mij opstal sowieso enorm moeilijk is wegens Corona regels iemand te zoeken die mij helpt. Daarom heb ik besloten om
Alles ik kleine stapjes te leren. Mijn doel is nu om te leren dat hij reageert op mijn been. En dat is natuurlijk bij elk jong paard een dingentje had ik gehoord als ze dat door hebben dan kan je weer een stap veder.

Ik zeg wel als Navaldie niet zo braaf was dan had ik hem weggebracht hoor!

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 18:37

Zoals die plaatjes ben ik ook gaan hangen. Maar wel op het punt dat hij het oké vind en mij al heeft gezien aan de andere kant met z'n buiten oog en het hangen vlekkeloos gaat.

Joltsje

Berichten: 9037
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:35

Ik hang wel zoals op de plaatjes. Valt reuze mee. Je meeste gewicht hangt nog aan 1 kant

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:07

StalMelyn schreef:
Cio, dat is inderdaad beter maar ik zie mensen ook er echt overheen hangen, dacht dat je dat bedoelde.
[ [url=m/0why7K.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LeUDid.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar het hangen wat jullie bedoelen is nog met bovenlichaam rechtop.
Ik zou zelf dus niet met hoofd naar beneden hangen.


Ik dacht dat ook zo moest. (Al hangen sommige wel erg omlaag met hun hoofd) hebben jullie dan een plaatje hoe jullie het doen?

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:09

Met de eerste stap er naar toe zit ik nog met 1 voet in de stijgbeugel en leun ik naar de andere kant. M'n bovenlichaam is dan nog 'waterpas' en voer zo druk uit. En dat bouw ik uit tot helemaal hangen als een zoutzak :')

StalMelyn

Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:11

Ik hang zelf dus niet. Als je er volledig overheen hangt kan je mijn zienswijze net zo goed gaan zitten.

Als ik zou hangen zou ik zorgen dat je bovenlijf rechtop blijft. Dus voet in beugel, knie goed buigen en dan bovenop vasthouden. (Nu hopen dat het goed in te beelden is)

Misschien ga ik eens proberen te hangen met deze, toch maar 132 groot haha.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:29

Ik hang dan om met m'n handen de andere kant nog eens aan te kunnen raken enzo :) maar das dan ook echt pas toen de vorige stappen goed bevestigd waren zeg maar. Morgen ga ik proberen te zitten :)F of een stal genoot :')