En het kleurtje van Flo’s kleinkind is geworden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 23:31

Jolien87 schreef:
En je weet heel zeker dat EMH Top Dun Chex de juiste papa is?


:D Oei oei is Lily misschien vreemd gegaan met een ander bont paard met stippen :')

Ik ben wel benieuwd dan Fotsy waarvoor :D Iets met ND1? En dan met blue roan?

Ik vind 'm nu idd toch veel op een blue roan lijken, zoals dit veulen.

Afbeelding

Maar hoe kan dat dan genetisch? Door de W20?

Als dat zo zou zijn dan wordt ie echt heel gaaf en uniek qua kleur <3
Dan wordt ie zoiets:

Afbeelding

Afbeelding

Maris_

Berichten: 1449
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: En het kleurtje van Flo’s kleinkind is geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 23:39

Ik ontdek dit topic nu pas.
Ik weet nog Lilly als veulen toen idd!

Maar wat is hij leuk uitgepakt Fotsy!!! Echt een knappe kerel . Kan me voorstellen dat je die niet weg doet, zeker als het niet hoeft en je de ruimte hebt. :))

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 17:53

AstridJ schreef:
Jolien87 schreef:
En je weet heel zeker dat EMH Top Dun Chex de juiste papa is?


:D Oei oei is Lily misschien vreemd gegaan met een ander bont paard met stippen :')

Ik ben wel benieuwd dan Fotsy waarvoor :D Iets met ND1? En dan met blue roan?

Ik vind 'm nu idd toch veel op een blue roan lijken, zoals dit veulen.

[ [url=m/p1Y1al.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar hoe kan dat dan genetisch? Door de W20?

Als dat zo zou zijn dan wordt ie echt heel gaaf en uniek qua kleur <3
Dan wordt ie zoiets:

[ [url=m/fe91eZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hmYiuf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hahaha vreemd gegaan oh dan is hij varnished appie. Nee effe serieus. Denk niet dat we erom heen kunnen dat Mo de papa is. Tis bijna een kopie.

Idd Astrid en ik vind dat dus ook. Goeie foto van dat veulen. En hoofd is nog zwart das het enige dat ook nooit onderhevig is en de primitieve markeringen.
Blijkbaar is dit to en w20

Afbeelding

Bovendien zie je in mo zijn familie ook veel paarden met van die roanachtige vlekken en altijd zit er een somatic mutation in.

Afbeelding

En een somatic mutation heeft Joe dus ook op zijn bil en eigenlijk is hij 1 grote vlek hahaha.
Tijd zal wel zeggen hoe hij er gaat uitzien natuurlijk maar voor nu blijkt het een opmerkelijk kleur te zijn voor een veulen.
Na wat studiewerk zien Grullos smokey blacks zelfs met nd1 enz veulens er toch echt wel heel anders uit.
De enige die ik wat gelijkenissen geef is deze en die heeft Sabino papa

Afbeelding

Zelfs als hij nat was had hij al bleke buik. Daarom dat ik toen die aalstreep al zo duidelijk zag. Alleen zijn hoofd was zwart. Mijn buckskin van paar geleden was nog zwarter geboren.

Afbeelding

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:44

Ah nu je het zegt heeft Special ook bij de witte vlek op zijn schoft aan de onderkant een soort roan. Iemand vroeg vorig jaar ook of er roan in de familie voorkomt.
Afbeelding

Hij is echt bijzonder! Ik ben wel benieuwd naar de testuitslag ook. Ik zei in het begin meteen al he dat er iets speciaals is met Joe's kleur :o Kan je zijn bijnaam niet veranderen in Unique? Of je maakt er Junique van :D

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 13:42

Oh maar das interessant Astrid dus special heeft ook een roan vlek ja die gaat nog wel evolueren. Gaat echt gaaf worden. Ben zeer benieuwd.

Unique ja idd dat zei je al van in het begin. Je ziet zelfs met duidelijke genetische kaart kunnen ze je nog verrassen. :') Wie had dat ooit gedacht.
Zit toch wel wat mis bij AG hoor. Krijg nu een mail dat ze Joe niet terugvinden op mijn account en ik zie hem wel staan jeetje zeg. We zitten nog maar even verder op het wachtbankje hahaha.
Vroegen ook waar de hengst getest was op Dnd2. Tja Lily hebben zij getest dus dan gaan ze moeten toegeven dat zij mis waren natuurlijk.
Wordt vervolgd zou ik zeggen als ze hem terugvinden dan :')

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: En het kleurtje van Flo’s kleinkind is geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:17

Jeetje ze maken er wel een puinhoop van bij AG. Ik hoor wel vaker dat er fout getest is, niet alleen bij AG. Je zou bijna bij 2 verschillende gaan testen om zeker te zijn. |o

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 18:26

Idd Astrid. Ik heb dus nog geen mail gekregen over hertest of de w20.
Maar voor nu weten we al iets.
Mo zijn ze nog aan het hertesten dus daar ga ik nog op tinniie moeten wachten.

Lily zou dus nd1/nd2 zijn en waar die vandaan komt hahaha.

En Joe zou dus smokey black nd1 zijn zoals je zei Astrid maar ik dacht dat dit gewoon niet kon dus mijn excuses. :')
Wat dan anderzijds nog niet echt verklaart hoe hij er nu uitziet want dit zijn smokey black nd1 geteste veulens.

Afbeelding

Afbeelding


Het blijft een speciaal veulenkleur. En ik lees soms dat nd1 wel licht kan verdunnen en dat de aalstreep zelfs na jaren toch zichtbaar kan blijven. Soms is deze ook zeer expressief.

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Re: En het kleurtje van Flo’s kleinkind is geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 19:40

Huh?! Dus hij zou dan zwart moeten worden?! :o?

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 19:56

Ah dus toch nd1. Ja ik vond het anders ook een raadsel :D De nd1 kan heel erg sterk aanwezig zijn idd, bij Jaycee zie je de streep ook gewoon nog steeds. Dus die streep zal wel blijven bij Joe.
Nd1 streep bij Jaycee:
Afbeelding

De nd1 van Lily kan van Arany afkomen?

Smokey Black zie je ook in veel verschillende tinten. De nd1 heeft overigens geen enkele invloed op de vacht-tint omdat nd1 in tegenstelling tot 'dun' niet verdunt. Dus Joe zal inderdaad met het verharen straks bijna zwart worden. Mits het 'roan' blijft. Dat is dus nog een verrassing.
Ik kwam een smokey black veulen tegen wat ook grijzig is zoals Joe. Maar toch ook net weer anders dan Joe.
Afbeelding

Op diezelfde pagina staan meer voorbeelden van Smokey Black veulens, en ik zie ook dit stukje staan :D :
Smoky black foals can be very silvery and may have primitive markings as well, leading some breeders to mistake them for dun or grulla.
Dit is de pagina: http://www.morgancolors.com/smokyblack.htm

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 20:19

Idd die Morgan pagina had ik ook gevonden.

En nd1 is idd soms heel expressief. Nu had ik niet zo erg verwacht.
Maar deze heb ik ook nog gezien in een artikel heel interessant artikel trouwens.

Afbeelding
Daar deden ze een onderzoek naar hucul pony’s waar vooral op zwart er niet altijd duidelijk te zien was of ze nu echte dun waren of nd1. Daar staat ook in dat crème de nd1 zou versterken nou dan niet op palo maar daarop zijn de dun kenmerken sowieso al minder duidelijk dan op zwart vind ik. Joe ziet er veel meer dun dan Twist ooit zal uitzien denk ik hahaha
Anderzijds heeft crème geen tot weinig effect op de primitieve markeringen en vooral bij zwart dus kan wel ergens.

Geen idee waar de nd1 vandaan komt. Kan zijn idd arany. Flo is nooit getest geweest op dun.

Zijn ze wel vrijgevig geweest hè
Zwart, bont met minimale aftekeningen en dots van mo
Crème nd1 en misschien w20 van Lily :')

Alleen dat slurfje zeker :D

En zwart is ie zeker floripori maar dat wist ik al kon niet anders zijn en sommige Grullos zien er ook echt heel zwart uit of net licht zoals dunskin. Dus de vraag zal zijn hoe donker hij wordt en vooral of je de streep nog zal zien.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:09

Op een palomino toont dun idd bijna niet. Dun verdunt de vachtkleur, dus die wordt nog lichter bij creme. Een dunalino is daardoor altijd heel licht van kleur en dan zie je de kenmerken ook bijna niet.

Maar van de hucul pony's bedoelen ze neem ik aan dat ze niet wisten wat nd1 precies was want dun verlicht altijd de vachtkleur (net als het champagne-gen)? Dat is hét kenmerk waar je later een dun aan herkend, deze heeft altijd een lichtere vacht dan de oorspronkelijke kleur. Dus op zwart zal dun altijd een grijze kleur geven, nooit zwart zijn. Nd1 kan exact dezelfde kenmerken geven als dun, op wat kleine kenmerken na en met als grootste verschil, het ontbreken van het verdunnen van de vachtkleur. Nd1 verdunt/verlicht dus niet de vachtkleur, en dun altijd. Alleen bij veulens kan dit verwarrend zijn omdat ze altijd lichter geboren worden dan de uiteindelijke vachtkleur, dus misschien dat ze dat bedoelen (bij champagnes is dit precies andersom, die worden juist donkerder geboren dan de uiteindelijke vachtkleur).

Ik had je dus onderstaand veulen ook als voorbeeld laten zien. Een veulen met alle dun-kenmerken op wat kleine details na, maar bijna niet te onderscheiden van dun. Behalve dat dit veulen alleen de vachtverdunning heeft van champagne en niet van dun, dus dit veulen is later een stuk donkerder gebleven. Bij nd1 blijft het hoofd ook vaak iets donkerder in tegenstelling tot dun. Bij champagne + dun wordt de vacht altijd heel licht omdat de oorspronkelijke kleur dan 2x verdunt is. Zit daar ook nog creme bij dan wordt de vacht bijna wit (3x verdunt). Dit is dus een champagne veulen met nd1, en geen dun:
Afbeelding
Afbeelding

En van de week is er uit dezelfde ouders nog een champagne veulen geboren met dezelfde sterke nd1 kenmerken.
Afbeelding

Ja Mo en Lily zijn idd gul geweest met hun genen. :D Behalve de dun alles meegegeven.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 13:45

Dat onderzoek ging over volwassen paarden allee hucul pony’s zijn dat (nog nooit van gehoord :') ) die er dus uitzagen als een dun (allee als je die googled zijn zo oude type ponys met aalstrepen) maar eigenlijk na testen nd1 bleken te zijn. Ze hebben toen gans die populatie geklasseerd in dun, nd1 en not dun en dan getest en bleek bij zwarte paarden en vooral crème drager zoals buckskins dat 20 procent verkeerd geklasseerd was. Geen idee hoor ik heb artikel gelezen maar stonden niet veel foto’s bij. Het is ook een gen waar ze naar mijn mening nog weinig over weten gezien ze het pas aantal jaar geleden ontdekt hebben en eigenlijk het bij de vondst van het oerpaard al aanwezig was. Een van de oudste mutaties en nog zo weinig kennis over.

Sowieso zeer benieuwd wat de combi genen allemaal gaan geven.

Idd raar hè dat dun op palo minder toont. Aan twist zie je dat dus vooral aan zijn rare kleur vel hahaha en die heeft net een ander tintje palo dan we gewoon zijn van palo. Aalstreep is soms heel licht te zien. Maar dun is vooral verdunning vacht idd.

Nog foto voor jullie?
Skippy gekocht maar hij was niet onder de indruk oma vond het leuker.
Slecht weer vandaag pfff zo regenen hier. Geen terrassen weer.

Afbeelding