En het kleurtje van Flo’s kleinkind is geworden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 15:51

AstridJ schreef:
Dat wit naast de staart kan ook duiden op creme. De staart van een dun is in het bovenste stuk wit gemeleerd, je ziet de streep dat duidelijk doorlopen in de staart. Het kan ook zijn dat Lily nd1 draagt. Is Mo echt getest op nd1, want dat testen op nd1 doen ze nog niet zo lang? De vader van Jaycee is echt Dun en tevens (getest) nd1 drager. Jaycee is zeker nd1. Volgens mij is nd 1 en 2 een mutatie van dun.

Dit is de staart van een dun veulen.
[ [url=m/Nk1gPr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is ook een goed voorbeeld van het verschil in de staart.
[ [url=m/QYtkHI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Testen is de enige manier om het zeker te weten. :D Verder maakt het ook niet zoveel uit, vind het altijd wel interessant om te weten. Het is wel een mooie streep. :)


Mutatie of niet ze hebben de genen of niet en dat zijn er maar twee dus genetica liegt niet.

En Lily draagt geen nd1 zij is op alles getest, ik ben freak you know :') dat testen op nd1 doen ze al meer dan paar jaar hoor, dus als Mo niet Dndn1 is kan het niet.

Edit tinne stuurt net dat Mo D nd2 is.
Dus ik ga geen 195 dollar uitgeven aan een kleur genetica die ik al ken in plaats van 40 euro enkel crème. Sorry :')
Ik vermoed zelfs dat hij zeker geen crème draagt.
Hij is te zwart daarvoor. Smokey blacks worden meestal roetbruin geboren.

En de voorbeelden die je aanhaalt gaan over bruin basis paarden das wel geen goed vergelijk.
Mijn dunalino heeft geenenkel duidelijk dun kenmerk alleen andere vacht kleur en paars vel en is toch D nd2 getest. Kleine Joe heeft trouwens ook dat rare paars vel.

Wat je ziet is niet altijd wat het is. Maar wel leuk zo fokken met een duidelijke kleurenkaart van beide ouders. :')
Oh enkel dominant white is lily niet getest geweest maar omdat Arany W20 draagt op zijn kleine e, heeft Lily dat dus ook.

En we hebben toch zebrastreep gevonden

Afbeelding

Lily is zoooooo verliefd. Ze zit constant naar hem te hinniken en te likken.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 01-04-21 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: En het kleurtje van Flo’s kleinkind is geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:28

Maar met die kleurkaart kan ie toch ook nd2 zijn :D
Creme + dun testen is toch geen 195 dollar? Je hoeft niks van mij, ik zeg alleen dat je het pas heel zeker weet als je test. :o Dat is aan jou wat je daarmee wil. Verder is het ook niet belangrijk, behalve als je ermee zou gaan fokken.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:30

Ik heb van al die kleuren geen verstand, maar : mooi veulentje. Mooi getekend :)
Ik heb een paar jaar geleden eens een classic dun champagne gefokt. Dat bleek ook een speciaal kleur te zijn. Maar nogmaals: ik ben niet van de kleurtjes, heb gewoon een saaie bay en dat is prima voor mij.
Al krijg ik wel dikwijls de opmerking dat ik hem op kleur moet laten testen omdat hij heel veel wit vererft, en volgens zijn afstamming splash (? kan dat?) zou kunnen dragen. Zijn vader is Spooks Gotta Gun. Zelf heeft hij heel minimale aftekeningen. Hij heeft onderandere dit veulen gegeven uit een volledige solid merrie, die zelfs geen wit sokje had : We hebben uit die merrie al verscheidene veulens gefokt, en de andere waren allemaal zo solid als zijzelf, met hoogstens een klein kolletje.
Afbeelding
En deze uit een andere solid merrie :

Afbeelding
Je ziet het niet duidelijk hier, maar ook twee hoge witte benen, en ook een wit vlekje op zijn rug. Van 7cm doorsnee :D

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 16:39

AstridJ schreef:
Maar met die kleurkaart kan ie toch ook nd2 zijn :D
Creme + dun testen is toch geen 195 dollar? Je hoeft niks van mij, ik zeg alleen dat je het pas heel zeker weet als je test. :o Dat is aan jou wat je daarmee wil. Verder is het ook niet belangrijk, behalve als je ermee zou gaan fokken.


:P Nd2 heeft nooit een aalstreep noch verdunning van de vacht :D das net de afwezigheid van dun of dun kenmerken
D is verdunning van vacht en eventueel Markings en nd1 is enkel dun kenmerken en geen verdunning van de vacht vandaar de n ervoor en nd2 is afweigzheid van beiden dat heeft dus ieder paard zonder kenmerken of verdunning nd2/nd2.

Smokey black lijkt me zeer onwaarschijnlijk maar je weet het nooit met crème op zwart.
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 01-04-21 16:50, in het totaal 5 keer bewerkt

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 16:44

sevke schreef:
Ik heb van al die kleuren geen verstand, maar : mooi veulentje. Mooi getekend :)
Ik heb een paar jaar geleden eens een classic dun champagne gefokt. Dat bleek ook een speciaal kleur te zijn. Maar nogmaals: ik ben niet van de kleurtjes, heb gewoon een saaie bay en dat is prima voor mij.
Al krijg ik wel dikwijls de opmerking dat ik hem op kleur moet laten testen omdat hij heel veel wit vererft, en volgens zijn afstamming splash (? kan dat?) zou kunnen dragen. Zijn vader is Spooks Gotta Gun. Zelf heeft hij heel minimale aftekeningen. Hij heeft onderandere dit veulen gegeven uit een volledige solid merrie, die zelfs geen wit sokje had : We hebben uit die merrie al verscheidene veulens gefokt, en de andere waren allemaal zo solid als zijzelf, met hoogstens een klein kolletje.
[ [url=m/3NeMvX.jpg]Afbeelding[/url] ]
En deze uit een andere solid merrie :

[ [url=m/2cW00g.jpg]Afbeelding[/url] ]
Je ziet het niet duidelijk hier, maar ook twee hoge witte benen, en ook een wit vlekje op zijn rug. Van 7cm doorsnee :D


Hij is idd wel perfect gevlekt niet teveel wit.

Ja uit spooks gotta gun is die splash. Hoe het komt waarom sommige veel wit hebben en anderen weinig valt nog steeds niks over te zeggen.
Mijn merrie draagt een wit versterker dus dat kan mede oorzaak zijn van veel wit maar dan anderzijds zijn homozygoot tobiano vaak meer kleur dan wit en heterozygoot vaak meer wit dan kleur dus wie zal het zeggen.
Ligging voeding kunnen daar ook mee oorzaker can zijn

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 17:22

Fotsy schreef:
AstridJ schreef:
Maar met die kleurkaart kan ie toch ook nd2 zijn :D
Creme + dun testen is toch geen 195 dollar? Je hoeft niks van mij, ik zeg alleen dat je het pas heel zeker weet als je test. :o Dat is aan jou wat je daarmee wil. Verder is het ook niet belangrijk, behalve als je ermee zou gaan fokken.


:P Nd2 heeft nooit een aalstreep noch verdunning van de vacht :D das net de afwezigheid van dun of dun kenmerken
D is verdunning van vacht en eventueel Markings en nd1 is enkel dun kenmerken en geen verdunning van de vacht vandaar de n ervoor en nd2 is afweigzheid van beiden dat heeft dus ieder paard zonder kenmerken of verdunning nd2/nd2.

Smokey black lijkt me zeer onwaarschijnlijk maar je weet het nooit met crème op zwart.


Ik dacht dat nd2 wel kenmerken kon geven, wat een onzinnig gen dan :D Dus dat is alleen als het nd1/nd2 is of nd1/nd1 dat je kenmerken ziet als er geen D in het spel zou zijn. Of het moet hele sterke countershading zijn. Wel apart dan. Cream + dun testen kost trouwens maar 50 dollar bij AG. ;)

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 17:38

AstridJ schreef:
Fotsy schreef:

:P Nd2 heeft nooit een aalstreep noch verdunning van de vacht :D das net de afwezigheid van dun of dun kenmerken
D is verdunning van vacht en eventueel Markings en nd1 is enkel dun kenmerken en geen verdunning van de vacht vandaar de n ervoor en nd2 is afweigzheid van beiden dat heeft dus ieder paard zonder kenmerken of verdunning nd2/nd2.

Smokey black lijkt me zeer onwaarschijnlijk maar je weet het nooit met crème op zwart.


Ik dacht dat nd2 wel kenmerken kon geven, wat een onzinnig gen dan :D Dus dat is alleen als het nd1/nd2 is of nd1/nd1 dat je kenmerken ziet als er geen D in het spel zou zijn. Of het moet hele sterke countershading zijn. Wel apart dan. Cream + dun testen kost trouwens maar 50 dollar bij AG. ;)


Wel eigenlijk wil nd2 letterlijk zeggen negatief voor de twee dungenen. Je kan ook niet DD EN nd1 zijn als paard.
Nee nd2 zijn geen kenmerken. Lily is dus nd2/nd2.
We zeggen toch ook cr cr terwijl die paarden helemaal geen crème dragen maar het gen is afwezig of uitgezet hoe je het wil noemen.
Dus moest hij nd2/nd2 zijn, zou hij nooit een aalstreep hebben. Dat kan gewoon niet.
Ik zal de dun er bijzetten :')

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 19:37

Yep Mo is Dnd2 en nd2 is eigenlijk niks inderdaad, afwezigheid van wildkenmerken.

Ik denk ook wel dat hij grullo is, hoewel hij erg donker is. Maar vorig jaar had Mo ook een red dun die heel donker was. Qua tintje zou je het niet meteen gezegd hebben, maar duidelijke aanstreep tot helemaal in de staart en na de verharing zag je het wel duidelijk .

Ben benieuwd hoe Joe gaat verharen en evolueren, echt een knapperd! <3

Afbeelding

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: En het kleurtje van Flo’s kleinkind is geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:49

Die laatste foto met Lily :+:

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:06

Toch is dat vreemd want waarom noemen ze het dan nd2 als het geen kenmerken heeft? Ik heb het uitgezocht toen Jaycee geboren is en wat ik aan informatie vond daarin stond dat nd2 wel kenmerken gaf, alleen minder sterk dan nd1. Ik zal eens kijken of ik die info kan terug vinden. Of er zijn daarna nieuwe inzichten gekomen, dat kan ook natuurlijk aangezien het 6 jaar geleden nog echt een nieuw gen was.

Als hij echt dun is dan is hij inderdaad donker voor een grullo. We zullen het inderdaad duidelijker gaan zien als ie gaat verharen. :)

Neemt niet weg dat hij heel mooi is, grullo of niet ;)

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 21:43

Het is nochtans heel duidelijk hoor Astrid

Afbeelding

Hoe omschrijf je anders een paard dat niet dun is? Kleine d wordt in het genetisch jargon niet meer gebruikt.

Je hebt ze ook in verschillende tinten waarschijnlijk.
Ik heb ook al witte valken gezien en flo is zwarte valk.
Ook uinta was hij geboorte zwart en dat voor een valk.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: En het kleurtje van Flo’s kleinkind is geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 22:46

Ja ik snap nu dat dat nu (vergeleken met 6 jaar terug) duidelijk is, maar dat was toen nog niet zo. Toen was alleen bekend: nd1 geeft dun markings en nd2 in mindere mate. Dat verzin ik niet, dat was toen echt zo. Dus voor mij is dit nieuw :D

Foto's van de telefoon kunnen ook misleidend zijn qua kleur, jij ziet 'm in het echt dus jij hebt daar beter zicht op. Hij kan ook nog verkleuren, lichter worden de komende dagen.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 22:55

Set_Elkol schreef:
Die laatste foto met Lily :+:


Echt hè Lily is zo lief. Nog beter dan haar mama was en zij lift dus wel haar been zodat hij beter kan drinken. Ze is wel wat bont en blauw aan haar kling maar ik koel regelmatig. Tja ik wil niet weten hoe het er bij mij uitzag na de geboorte van Elena.

Afbeelding
<3

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 23:10

Wat leuk dat je 'mijn' verzonnen naam hebt gekozen voor hem! Jeetje...

Hij is echt zo cute...

_Karlijn
Berichten: 6462
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 23:20

Wát een gaaf veulen :wow: Echt een plaatje!

Ik zag op de hoofdfoto's meteen in zijn bles het silhouet van vrouw/engel in een gewaad die een vogel loslaat :+ Het was niet dat ik er naar ging zoeken, 't viel me gewoon op :))

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 06:52

Kukkie schreef:
Wat leuk dat je 'mijn' verzonnen naam hebt gekozen voor hem! Jeetje...

Hij is echt zo cute...


Iedereen vindt die naam zo geweldig en ik ook dus je inspiratie wordt gewaardeerd.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 06:57

_Karlijn schreef:
Wát een gaaf veulen :wow: Echt een plaatje!

Ik zag op de hoofdfoto's meteen in zijn bles het silhouet van vrouw/engel in een gewaad die een vogel loslaat :+ Het was niet dat ik er naar ging zoeken, 't viel me gewoon op :))


Oh dees vind ik geweldig. Ik zei het gisteren nog tegen tinne die bles is weer over nagedacht.

Lily heeft ook zo een speciale bles waar ik een vorm in zag. En ik zie er bij hem ook wat moois in.

Afbeelding

Zijn stippels zijn ook zo gaaf. Hij heeft ze overal in de witaftekeningen van heel miniem klein in de nekvlek naar veel en groot in de benen.

Cowgirl83
Berichten: 387
Geregistreerd: 16-05-11

Re: En het kleurtje van Flo’s kleinkind is geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:30

Wauw Fotsy, die is goed gelukt <3 ! Wat een knappe kerel!
Heb je al beslist of je hem gaat houden?

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:46

Zo knap!

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 22:51

Cowgirl83 schreef:
Wauw Fotsy, die is goed gelukt <3 ! Wat een knappe kerel!
Heb je al beslist of je hem gaat houden?


Euuuh mmmm euh ik en veulens wegdoen NOT good bedfellows :')
Ah hij moet ook niet weg. Hij is ook zo mijn bestelling buiten het slurfje maar ballen eraf en hij is er bijna ;) en bovendien is hij een zoon van mijn once in a life time horse duuuuuuus _/-\o_

Ik weet het ik ben zo zwak :o

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 11:29

Afbeelding

Ik ben zooooo verliefd. Hij is toch geweldig leuk geverfd. Perfecte witaftekeningen. Ik zou hem zo in men bestelling getekend hebben. En wat een eigenwijs veulen.
Maar actief in de buik betekent dus ook heel actief erbuiten amai het is of slapen of eten of rennen :')

Afbeelding

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Re: En het kleurtje van Flo’s kleinkind is geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:38

Wow wat een knapperd <3 Bofkont!!! :=

sassycas

Berichten: 190
Geregistreerd: 16-01-15

Re: En het kleurtje van Flo’s kleinkind is geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:41

Ik vind dat wit wat over de aalstreep loopt op zijn billen ook zo leuk <3

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 15:50

Ja echt hè ik voel me ook een bofkont. Wat een heerlijkheid ook weer.

Afbeelding

Afbeelding


Die streeponderbreking is geweldig.


Afbeelding

So you think he can stop :j
Afbeelding

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 17:01

Oh en heb ook wat strepen ontdekt op zijn schouders

Afbeelding