2021 veulens foto en kletstopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:51

Ik moet me er inderdaad maar bij neerleggen. Stal eigenaar kan er natuurlijk weinig aan doen maar dan baal ik er nog een beetje van haha. Het is met deze droogte voor iedereen heel lastig..

Ik sta inderdaad op de grote bekende opfok :Y)

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:58

Ja snap ik helemaal joh. Balen mag ook!

Oh grappig, daar ben ik een keer geweest!

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:04

Tja, knuppel in het hoenderhok. Ik vind loopstal (dus echt zon groepshok toch, niet een stal met uitloop) met een uurtje oid paddock sowieso paardonwaardig, of dat nu is of voor de winterperiode of nu in het weideseizoen met lastig weer.
Als je lastige grond hebt moet je dus gedraineerde paddocks gaan aanleggen als je buiten lopen belangrijk vindt, de grond als reden geven om ze maar op stal te gooien vind ik te makkelijk. Betekent wel dat het dus meer gaat kosten vaak.

Maar daar ben je als eigenaar zelf bij als je een stal kiest natuurlijk, zolang je eerlijk voorgelicht wordt. Ga jij akkoord met weidegang in het weideseizoen en loopstal wanneer de wei dicht gaat, dan is dat ook iets waar je je bij neer moet leggen.

Hier is de wei vaak in totaal 2 of 3 maanden in het jaar dicht (wij zitten op een mengeling van klei en zand), dan staan ze op de paddock met verharding en overkapping. In de winter 8 uur op stal in de nacht. Dat is grootschalig niet te doen natuurlijk. Wij kunnen de weide deels kapot laten gaan omdat de bezetting niet heel hoog is en we geen strakke grasmat hoeven.
Meer dan 20 uur in een stal krijg ik dus de kriebels van, maar wellicht krijgen andere mensen dat weer van onze manier.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:10

Meerdere wegen naar Rome :j

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:25

mooney schreef:
Tja, knuppel in het hoenderhok. Ik vind loopstal (dus echt zon groepshok toch, niet een stal met uitloop) met een uurtje oid paddock sowieso paardonwaardig, of dat nu is of voor de winterperiode of nu in het weideseizoen met lastig weer.
Als je lastige grond hebt moet je dus gedraineerde paddocks gaan aanleggen als je buiten lopen belangrijk vindt, de grond als reden geven om ze maar op stal te gooien vind ik te makkelijk. Betekent wel dat het dus meer gaat kosten vaak.

Maar daar ben je als eigenaar zelf bij als je een stal kiest natuurlijk, zolang je eerlijk voorgelicht wordt. Ga jij akkoord met weidegang in het weideseizoen en loopstal wanneer de wei dicht gaat, dan is dat ook iets waar je je bij neer moet leggen.

Hier is de wei vaak in totaal 2 of 3 maanden in het jaar dicht (wij zitten op een mengeling van klei en zand), dan staan ze op de paddock met verharding en overkapping. In de winter 8 uur op stal in de nacht. Dat is grootschalig niet te doen natuurlijk. Wij kunnen de weide deels kapot laten gaan omdat de bezetting niet heel hoog is en we geen strakke grasmat hoeven.
Meer dan 20 uur in een stal krijg ik dus de kriebels van, maar wellicht krijgen andere mensen dat weer van onze manier.


Ben het helemaal met je eens. :j
Zeker jonkies moeten gewoon veel naar buiten en veel kunnen lopen/bewegen en spelen (maar helaas gebeurd dat niet zo vaak en ook één van de redenen waarom er zoveel OCD is). Dus snap ook goed dat je er niet blij mee bent, zou ik ook niet zijn.

Hier lopen ze nu van begin april tot waarschijnlijk eind november (beetje afhankelijk wanneer de sneeuw komt) 24/7 buiten op 20ha. Daarna gaan ze thuis de grote inloop stal in met 24/7 een uitloop op ongeveer 1ha.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:33

Als we hier toch zoveel ruimte hadden als in Zweden zouden we t allemaal zo opzetten denk ik. Ik tenminste wel. Alleen dan zonder de sneeuw en kou :brr:

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:34

In Nederland had ik ze alleen echt niet anders staan. Hooguit iets minder grote weides. :))

3heathcliff5
Berichten: 442
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:41

Dan nog lijkt het mij niet te vergelijken met een grote opfokstal, waarbij het management op een grote groep afgestemd moet worden. Ik kan me voorstellen dat het erg lastig wordt om alle jonkies in goede conditie te houden wanneer het land te slecht wordt. Zeker ontzettend balen, maar je jonkie met te weinig voedingstoffen op het land laten staan en dan ineens de overgang naar stal met veel voedingsstoffen is ook niet bevordelijk voor OCD’s.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:51

Maar niet iedereen kan zn paarden hier op zon manier houden. Of wil het niet.
Ik snap niet dat mensen dat niet snappen.. als iedereen z'n eigen paarden in eigen beheer zou hebben, zou je al een stuk minder frustratie hebben. Maar dat kan al niet.
Er gaan zoveel wegen naar Rome. Waarvan veel goed! Maar ook zeker wat minder goed. En een deel past bij de ene persoon/paard beter dan bij t ander.

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 11:00

Ik ben het er ook wel me eens hoor mooney. :j
Ben ook absoluut geen fan van enkel een loopstal in de winter. Daar heb ik mijn opfok ook echt wel op uitgezocht. Die staat 24/7 het hele jaar door buiten. In nood hebben ze wel een loopstal aanwezig, zoals vorig jaar toen de kleintjes extra toezicht nodig hadden vanuit een flinke wormeninfectie.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 11:22

3heathcliff5 schreef:
Dan nog lijkt het mij niet te vergelijken met een grote opfokstal, waarbij het management op een grote groep afgestemd moet worden. Ik kan me voorstellen dat het erg lastig wordt om alle jonkies in goede conditie te houden wanneer het land te slecht wordt. Zeker ontzettend balen, maar je jonkie met te weinig voedingstoffen op het land laten staan en dan ineens de overgang naar stal met veel voedingsstoffen is ook niet bevordelijk voor OCD’s.


Als je ze op gesloten in een hok genoeg voedingsstoffen kan geven, kan dat buiten ook gewoon. Hier hebben ze sowieso zomer en winter vrij toegang tot hooi, in de winter met sneeuw wel op meer plekken dan in de zomer. En de weides gaan grotendeels dicht zodra het modderig wordt, maar altijd kunnen ze naar buiten.

Ik kan in 1 van mijn stallen 90 opfok paarden kwijt, groot genoeg dacht ik haha. Waar een wil is, is een weg.

En inderdaad snap ik niet dat je ze opgesloten wil hebben, wil ik ook niet snappen. Wetenschappelijk onderzoek genoeg waarom je het niet moet willen.

Ik snap wel dat het niet altijd kan, maar dan vind ik dat je een weg moet vinden dat het wel kan. Maar het is bijna altijd het geld dat regeert (te duur om er in te willen investeren en mensen die niets willen betalen om ze op een goede plek te zetten waar geïnvesteerd is. Al zijn er gelukkig steeds meer die dat wel willen, want opfok bedrijven die flink geïnvesteerd hebben en paardwaardig voor elkaar hebben, zitten direct vol en hebben lange wachtlijsten).

Selente schreef:
Ik ben het er ook wel me eens hoor mooney. :j
Ben ook absoluut geen fan van enkel een loopstal in de winter. Daar heb ik mijn opfok ook echt wel op uitgezocht. Die staat 24/7 het hele jaar door buiten. In nood hebben ze wel een loopstal aanwezig, zoals vorig jaar toen de kleintjes extra toezicht nodig hadden vanuit een flinke wormeninfectie.


Precies. _/-\o_

3heathcliff5
Berichten: 442
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:28

Punt is, we kennen de exacte omstandigheden niet en in hoeverre het logistiek haalbaar is voor die betreffende opfok om dat aan te kunnen bieden. Ik heb geluk gehad dat ik laat in het jaar nog een opfok heb kunnen vinden, waarbij 24/7 uitloop wel standaard is. Zonder die optie was het ook niet zeker dat ik het veulen gekocht zou hebben. Alleen heeft niet iedereen dat geluk en ook niet iedereen heeft de mazzel en mogelijkheid om zijn of haar jaarling nu dan maar uit de opfok te kunnen halen en elders in te scharen.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:07

Mijn visie is ook zéker zo veel mogelijk buiten. Maar ik moést hem zsm weg hebben op de plek waar hij stond. Ik heb denk ik 20 opfok stallen gebeld en er was echt nergens plek toen.. Dit was vrijwel mijn enige optie en was al 2 uur van huis haha.

Het liefste zie ik hem ook 24/7 buiten echt waar maar dit staat nu buiten mijn macht en om hem nu te verhuizen is ook vragen om problemen.

Normaal staan ze ook tot oktober op de wei. Dat is waar je natuurlijk vanuit gaat. Zo’n droge zomer verprutst het gewoon helaas.. Hopelijk kunnen ze uiteindelijk nog naar buiten met met een beetje geluk. Het komt vast goed met hem :j

Afbeelding

Zo zag de wei er vorige maand uit.. het zal dus niet veel beter zijn geworden :n

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:58

Ik heb ook al bericht gehad dat ze waarschijnlijk eind september al naar binnen gaan. Ik haal de twenters naar huis en de enters hebben helaas even pech. Ze staan in een grote groepsbox en komen er regelmatig uit gelukkig.

MarjanB

Berichten: 16436
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 16:06

Ben blij dat die van mij lekker aan huis staat 24/7 buiten en afwisselende weidegang, ondergrond en plekken om te chillen.

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:24

Hier hebben we ze ook aan huis. Eerder hadden we onze jonkies net zoals de volwassen paarden gewoon 's nachts op stal, overdag in de paddock. Begin dit jaar hebben we flink geïnvesteerd in nieuwe paddocks met nieuw zand en we zijn nog bezig met het maken van een loopstal. De bedoeling is dat we deze voor de winter helemaal af hebben, zodat het jonge grut dan een loopstal heeft met uitloop naar de paddock. Dan hoeven we alleen wanneer het echt flink gaat stormen de deur dicht te zetten en kunnen ze de rest van de tijd gewoon kiezen of ze liever binnen of buiten staan. De bedoeling is dat er nog 1 of 2 grote loopstallen bij gaan komen, ook met uitloop, echter hebben deze verbouwingen flinke vertragingen opgelopen door stormschade eerder dit jaar.

Maar ook alles in eigen beheer hebben is niet zaligmakend hoor. Ik zou heel veel dingen bij ons graag nog anders zien, echter vraagt dit (grote) investeringen die we niet allemaal tegelijk kunnen doen. Dus proberen we het nu zo prettig mogelijk te maken voor de paarden met de mogelijkheden die we wel hebben. Idealiter zou ik een kant en klare stal ergens kopen met hectares aan land, mooi hek erop, ruime stallen met buitenluiken, goede binnen en buitenbakken en alles erop en eraan. Maar zolang ik de loterij nog niet gewonnen heb zal dat nog een droom blijven en moeten we onze boerderij stukje bij beetje opknappen :))

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:50

Ja ik denk als de mogelijkheid er was dat iedereen hier ze dan wel aan huis zou zetten…. Maar helaas is dat niet zo. Kan me voorstellen dat het gewoon heel poedersuiker is dat ze nu al naar binnen moeten en dat je daar niet op zit te wachten…

Muronia

Berichten: 19536
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 06:42

Iedereen heeft zijn eigen kijk op wat ie het fijnste voor de paarden vindt, maar ik snap wel dat je baalt als ze nu al op stal komen. Ik heb ze aan huis staan en dat in eigen hand. Het liefste had ik meer weide gehad, maar dat is nu eenmaal niet zo. Toch hebben ze met goed beheer de hele zomer over dagelijks gras gehad en nog steeds, maar dan 2 uur per dag en de rest paddock met ruwvoer. S Ochtends naar buiten en voor het donker worden op stal. Ik zou ze ook niet 24-7 buiten willen hebben in weer en wind. Dat is te doen met 5 paarden aan huis maar niet als je een grote groep hebt die je de hele tijd moet verkassen.

Elonia is morgen alweer 17 maanden, wat vliegt de tijd. Guppie-paard wordt groot!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tundra

Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:03

Het is gewoon al echt een paard om te zien. Mooi dier hoor ze wordt ook al stukje lichter he

Muronia

Berichten: 19536
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:09

Ja het is ook al een heel paard als ik naast haar sta, dat verbaast me soms echt!
Afbeelding

Ze is van zwart-bruin veulentje tot dit nu veranderd al. Ik vermoed dat ze richting de winter weer donkerder wordt, maar het is echt leuk, zo'n toverbal. Ik kan me er nog geen voorstelling van maken dat ze straks helemaal wit gaat zijn hoor!

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:15

Onze kleine is ook opeens weer lekker aan het groeien. Links mijn senior van 20 jaar (1,46 hoog) en daarnaast onze jaarling van 1 jaar en 2 maanden. :D Afbeelding

Rose_Sonny
Berichten: 435
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:34

Ik zag bij Replay vandaag ineens een dikke bult, gevuld met vocht, op zijn gewricht van het achterbeen.
Ik mag er gewoon in porren, doet hem niet zeer, en hij loopt er ook niet kreupel of anders op.

Zou het van een groeispurt of zo kunnen zijn? Maak me op zich niet direct zorgen, maar vind het nooit zo leuk als ze bulten hebben die er niet horen :=

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:42

Welk gewricht? Loopt hij er kreupel op?

Rose_Sonny
Berichten: 435
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:01

Op zijn hak, hij loopt er niet kreupel op.
Lijkt er ook geen pijn aan te hebben

Zal morgen wel even een foto maken als het er nog zit

Rose_Sonny
Berichten: 435
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 07:43

Het is trouwens meer zijn spronggewricht.
Ik hoop dat het op de foto's duidelijk is

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding