2021 veulens foto en kletstopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:37

Bij mij staan ze ook altijd 24/7 buiten, ons terrein is omringt door bos waardoor het hier vaak minder hard lijkt te waaien en we hebben een berg op ons terrein daar slapen ze altijd in het zand achter de berg zodat ze extra uit de wind liggen.

We hebben wel schuilstallen maar die worden echt NOOIT gebruikt. Alleen hoog zomer staan ze er wel eens tegen de felle zon of om aan de vliegen te ontkomen.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:20

Ik heb regenhaters, dus die komen niet onder de overkapping uit bij prutweer. Mijn oudste merrie is in de begrazing opgegroeid, dus die wandelt nog wel wat rond in de regen. Maar mijn zelfgefokte merrie die hier is geboren en mijn aangekochte veulen die denk ik veel stal heeft gezien als ukkie komen echt niet vrijwillig eronderuit als het regent :')
Vroeger werd het ook niet zo gebruikt, omdat mijn ruin die de baas was het geluid van regen op het dak erg eng vond. Toen die is overleden en de zelfgefokte merrie het dus juist erg fijn vond, is de groep er in zn totaal ook meer gebruik van gaan maken.
Het is dus maar net of je individuen hebt met sterke mening over een schuilstal, de rest past zich dan daarop aan.

Regenachtige dag VS droog (in beide gevallen steeds 1 die de dode hoek van de camera aan het testen is :') ):

Afbeelding

Afbeelding

KittyDylan

Berichten: 8887
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:56

Arthur stond thuis overdag buiten en snachts op stal. Nu staat mijn verwende guppie 24/7 buiten. Wel met een 3x3 (ongeveer gok ik) stal als schuilstal/drinkplek en een kleine overkapping.

Tundra

Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:59

Mijne staat overdag buiten en rond 5uur gaan ze in een grote loopstal (groepje van 4) en vanaf maart gaat ze naar een uitloopstal en zomers dag en nacht op land

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:53

pluklief schreef:
Zonnebloem92 hoe gaat het inmiddels met jouw veulen met droes?

Lief dat je het vraagt.
Ik krijg helaas niet super veel updates, hij heeft af en toe nog wel verhoging maar gelukkig geen hoge koorts meer.
Ook eet en drinkt hij goed, hoest en snottert niet meer dus dat is positief. In zijn groep zijn er geen hele zieken meer, er staan 3 uit een andere groep wel met flinke koorts en abcessen.
Ik vind t wel lastig dat ik over 3 weken pas weer naar stal mag.

Wat betreft binnen/buiten staan: Hier hebben ze een uitloop waar ze een stuk op zand maar ook verhard kunnen staan, toch merk ik dat ze de voorkeur geven aan binnen... Daar is ook onbeperkt ruwvoer en buiten niet.

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 19:15

Die twee van mij stonden in de avond en snachts binnen en dan zo vroeg mogelijk naar buiten. Ochtend 06:00 uur en in de avond rond 18;00 naar binnen. Nu ivm medische klachten moeten ze zo veel mogelijk naar buiten dus als goed weer is snacht ook naar buiten smiddag en in de ochtend paar uur naar binnen..
liever heb ik ze in de nacht binnen maar is niet anders!
Stonden eerst in een uitloop stal maar stonden ze meer binnen dan buiten dus nu moeten ze wel bewegen..

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 10:19

Ik heb het idee dat die van mij het soms koud heeft met de aanhoudende regen. Heeft beschikking over genoeg eten en in de nacht binnen. Hebben jullie ze een deken op met het slechte weer?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 10:23

Ik heb ze wel een deken op als het kouder is dan -10 (of -15 als de zon schijnt), maar ook met heel veel regen en wind...

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:50

Hier ook 24/7 buiten.
Hebben 2 schuilstallen maar ze gaan altijd gewoon ergens in de wei liggen. Schuilen is voor watjes. :')
On top loopt nog bij Olivia. Vrijdag heeft Olivia weer een controle bij de da. Als dat goed is gaan ze uit elkaar en gaat Olivia de groep in.
On top blijft dan met haar maatje op de wei lopen.

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:45

Hier kunnen jullie vast ook wel
Om lachen :')


DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 15:01

hahaha nou die heeft ze kilometertjes wel gemaakt!

Die van mij (veulens en moeder) lopen 24/7 buiten zonder deken.

Libera

Berichten: 3977
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:25

Hier overdag buiten en ‘s nachts op stal. Deken met veel regen, meer om ze droog te houden dan warm :)

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:05

Leuk om ook weer eens wat van jou voorbij te zien komen Libera! Toevallig van de week nog door je topic zitten bladeren.


Mijn twee veulens lopen bij beide fokkers 24/7 buiten met een schuilstal en dat krijgen ze hier straks ook. Ik heb eventueel wel een afsluitbare noodbox mocht het nodig zijn. En voor het bijvoeren gaan ze waarschijnlijk ook een deel van de dag met zijn tweetjes apart van mijn twee volwassen IJslanders (stuk paddock + inloopstal) voor wat rijker en los hooi.

Ik zou eigenlijk vandaag naar een van de veulens, maar was blij dat ik het een weekje heb verzet :')

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:54

Die van mij loopt buiten zonder deken. Maar ze gaat nu wel meer binnen staan heb ik de indruk aan de stal te zien, dus ze zal het wel koud gehad hebben. Gisteren was er weinig met aan te vangen. Zat een beetje boordevol energie, net omdat ze zoveel binnen gestaan heeft in het stalletje denk ik :') Toen ik de stal aan het proper maken was, was alles een goede reden om te springen. Uiteindelijk is ze dan toch even buiten wat stoom gaan afblazen, maar de wind blies haar dan weer snel terug binnen :') Gelukkig is het vandaag mooi weer en kan ze zich wel terug buiten amuseren denk ik haha.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:10

Ik vraag mij af, voor diegene die hun veulens zelf 'beheren', welke voeding geven jullie, en hoeveel?
Ik zag gisteren dat ik eigenlijk serieus 'onder aan het voeren' ben van Pavo veulenbrok, maar ze ziet er eigenlijk wel goed uit. Zou het dan kwaad kunnen? Op de zak van Pavo staat dat ze ongeveer 2kg per dag moet hebben maar ze zit eigenlijk maar aan 1kg per dag.

Voor de rest krijgt ze nog
200gr zupa (droog gewogen)
300gr luzerne (droog gewogen)
150 gr alfalfa blend (droog gewogen)

per dag en staat op onbeperkt hooi en buiten 24/7 op grasweide

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 16:24

Ik voer 350 gram vitalbix breed and grow (aanbevolen hoeveelheid) en 750 gram luzernebrok erbij.
5x per dag hooi, wel wat aan de arme kant (daarom de luzernebrok) en 's nachts op stal een grote hooitas vol = onbeperkt voor haar. Idealiter zou ik helemaal onbeperkt doen voor Relpda, maar we hebben er twee in de groep waarbij onbeperkt geen optie is.

Mijn 2017 veulen is opgegroeid zonder veulenbrok, die leeft ook nog. Daar heb ik 7 soorten geprobeerd maar ze luste het allemaal niet. Als ze het willen eten geef ik het wel graag.

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:54

The_Cat schreef:
Ik vraag mij af, voor diegene die hun veulens zelf 'beheren', welke voeding geven jullie, en hoeveel?
Ik zag gisteren dat ik eigenlijk serieus 'onder aan het voeren' ben van Pavo veulenbrok, maar ze ziet er eigenlijk wel goed uit. Zou het dan kwaad kunnen? Op de zak van Pavo staat dat ze ongeveer 2kg per dag moet hebben maar ze zit eigenlijk maar aan 1kg per dag.

Voor de rest krijgt ze nog
200gr zupa (droog gewogen)
300gr luzerne (droog gewogen)
150 gr alfalfa blend (droog gewogen)

per dag en staat op onbeperkt hooi en buiten 24/7 op grasweide


Als ze er goed uit zien, zou ik niet meer geven. Eventueel een goede vitaminebrok erbij.

Als ik ze bij ons voer wat op de zakken staat, heb ik ze hoefbevangen.
Veulen van ruim 8 mnd krijgt hier ook 1 kg/dag (Pavo Grow), drinkt nog een klein beetje melk (binnenkort echt afspenen) en bijna onbeperkt voordroog/hooi en wei (weinig gras nu). Doet hij het heel goed op.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 20:02

Die van mij krijgen 500 gram proteïne brok en 500 gram veulenbrokjes, stuk minder dan advies is (wel rantsoen berekend op basis van het hooi), ze doen het er goed op, zien er top uit en bloed was ook perfect.

Verder krijgen ze onbeperkt hooi (geanalyseerd met zeer hoge eiwit waarde).

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:16

Hier nu nog vitalbix breed and grow maar ga denk ik over naar de gewone vitalbix. Heb goed hooi en nu nog gras en ze ziet er goed uit.

Heb me eigenlijk nooit verdiept in wat t verschil is in voer voor veulens… misschien goed om eens te doen _O-

KittyDylan

Berichten: 8887
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:27

Ik zou echt niet naar de zak kijken maar gewoon naar je veulen. Een veulen wat je te veel (krachtvoer) voert kan alleen maar kwaad in mijn ogen. Goed hooi (of ander ruwvoer) is belangrijker. Ze hebben niet per se snelle energie nodig, maar langdurige.

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:29

Ik voer helemaal geen veulenbrok meer na mijn laatste veulen die 3 keer een slokdarmverstopping heeft gehad van die kleine korrels (ze at te gulzig ervan).

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:22

Vanmorgen toch weer een horzel larve in Amy dr mest… wat zouden jullie doen? Nog een keer ontwormen? Is een maand geleden dat ze de groene equest heeft gehad

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:21

MarjanB schreef:
Hier nu nog vitalbix breed and grow maar ga denk ik over naar de gewone vitalbix. Heb goed hooi en nu nog gras en ze ziet er goed uit.

Heb me eigenlijk nooit verdiept in wat t verschil is in voer voor veulens… misschien goed om eens te doen _O-


Ik heb al wel goeds gehoord over vitalbix, maar het is lastig om er aan te geraken hier in de buurt. Pavo heeft voederwinkel die 300m naast mijn weide ligt wel :/

Over die ontworming, misschien eraquell of equimax dan eens proberen? Even een ander middel?

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:50

Ja t is lastig om sommige merken voer te krijgen. Bestel de vitalbix nu maar gewoon boven de 50 euro is bezorgen gratis dus bestel dan maar gewoon wat meer in 1 keer.

heb de kliniek even gebeld voor advies en ze hebben nu een pramox op de post gedaan voor me. Ellendig gebeuren die stomme wormen..

De rest hier wel weer van de wormen af?

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 14:28

Pramox, voor horzellarven.. De gewone groene werkt even goed, is alleen wat goedkoper ;)