Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 26 van de 88 [ 2196 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 ... 88  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

2021 veulens foto en kletstopic

 
Profiel   

Onze veulens kennen de wagen en het vaststaan al op zeer jonge leeftijd, dus wij zetten ze op de wagen gewoon vast. Maar als ze het niet kennen zou ik toch kijken om ze los te laten staan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 23:52 



 
Profiel   

Ik las hier over wormen, hier is het ook feest. Al dik twee maanden lang. Hier tweemaal ontwormt met (product even nakijken) en afgelopen week met pramox. Andere veulen is nog niet oud genoeg voor de pramox helaas.

We ontwormen nu op advies van Merelbeke om de 3 weken tot ze schoon zijn. Bah.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 00:25 



 
Profiel   

Oh gets wormen, heel vervelend. Hopelijk krijg je ze hiermee nu weg. Ik heb het ook eens gehad met een jaarling, gemene spoelwormen. Ik hou me nu aan het schema van Vulina, tot nu toe geen worm ontdekt gelukkig.

Hier thuis heb ik niks om ze aan vast te zetten, hoeven ze hier verder ook niet behalve op de trailer. Elonia heeft er nog niet op gestaan maar als ik daar in het voorjaar mee ga oefenen, dan zet ik haar gewoon vast (tweepaards trailer met tussenschot). Eigenlijk nooit problemen mee gehad om dat zo aan te leren. Touwtje onder de voorstang door en dan vastmaken.

Elonia is groot en fors, maar dat hoort bij haar ras. Dik vind ik meevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 07:45 



 
Profiel   

ik ben altijd bang dat ze zich ophangen aan een touw, heb altijd alles los, wel speciaal een Ifor met Camera hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 08:23 



 
Profiel   

Een veulen van een paar weken oud wel ja. Maar een jaarling zoals de onze nu? Er staat gewoon een stevige e-pony eigenlijk, ben je daar dan ook bang voor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 08:29 



 
Profiel   

Als ik de veulens vervoer op deze leeftijd heb ik ze ook gewoon vast staan aan beide kanten met tussenschot.

Ik begrijp dat ik weg kan lopen als het veulen in MIJN ;) spullen bijt (jas broek enz.) maar hoe doe je dat dan als hij in het touw bijt want dat kan ik niet weg halen. En hoe doe ik dat als hij in mijn kont bijt bij het hoeven uitkrabben.

Met het halstertouw sla ik nu met het zweepje op het touwtje dan laat hij wel los maar weet niet of het nou echt de oplossing is..... Met hoeven krabben weet ik het helemaal niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 09:07 



 
Profiel   

Hier is een boze hey al voldoende :') ik ben wat dat betreft misschien wat van de oude stempel maar ik voed gewoon op. Merrie doet dat ook en dan krijgen ze een hap of een hoef hun kant op. Dus ff een keer een wapperende arm of voet in de richting is meestal wel voldoende om grenzen te stellen. En ze vind me nog steeds erg lief

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 09:13 



 
Profiel   

Balou_k schreef
Ik las hier over wormen, hier is het ook feest. Al dik twee maanden lang. Hier tweemaal ontwormt met (product even nakijken) en afgelopen week met pramox. Andere veulen is nog niet oud genoeg voor de pramox helaas.

We ontwormen nu op advies van Merelbeke om de 3 weken tot ze schoon zijn. Bah.


[ [url=m/JzGm6r.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nYYtgx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/MnEvdG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XOEaP1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lnGWDz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Kwamen de spoelwormen er uit na pramox? En waarmee moet je nu ontwormen tot ze er uit zijn dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 16:35 



 
Profiel   

Fijn te lezen dat velen hier wat aan mijn ontwormingschema hebben :j

Haha goedzo DDD :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 16:36 



 
Profiel   

Over wormen gesproken. Ik had met pramox ontwormd. Er kwamen wat spoelwormen vanaf, dus ik dacht dat het daar ook voor werkte. Tot ik vanmorgen spoelwormen ij de mest vond. Dierenarts even gebeld. Pramox helpt niet tegen spoelwormen, daar moet je die andere voor hebben. Pyrantel. Assistente zei niet te schrikken van wat er uit komt. Ben benieuwd

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 19:25 



 
Profiel   

Bah al die wormen :( hopelijk geraak je er snel vanaf. Ik heb na de ontworming met Panacur niets meer gevonden van wormen nu in de mest of in de weide bij mijn kleine. Dus ik hooooop dat het er echt vanaf is.

Ik heb wel een plek om mijn kleine vast te zetten, maar ik weet nog niet zo goed hoe ik het moet aanpakken. Ze staan met 2, en telkens ik 1 wegneem, dan is het 1 stress boel. Het zit zo dat de poetsplaats nogal ongelukkig 'achter de hoek' gebouwd is, en als ik dus 1 meeneem naar daar, ze elkaar niet meer kunnen zien. Heeft iemand hier tips voor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 10:30 



 
Profiel   

Knoop die van mij gewoon voor de box van mijn merrie(niet de moeder). Niet ideaal maar ze leert het wel mooi rustig zo.

Die wormen zijn echt oliebol zeg! Moet zeggen dat ik door jullie berichten wel extra oplet met mesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 11:03 



 
Profiel   

Wat een hoop worm ellende. -O-
Maar vind het soms ook wel echt schrikbarend wat voor adviezen dierenartsen geven.

Gelukkig hier geen last van wormen, voor de veulens lijkt mijn schema op die van Vulina (niet helemaal, omdat we geen veulenworm hebben hier) en naast mest onderzoek ontworm ik ook altijd preventief. Gelukkig is hier in midden Zweden wormen druk sowieso wel wat lager, omdat we (meestal) strenge winters hebben en een groot deel van de wormen/eitjes dat niet overleefd.


Veulens vast zetten doe ik niet, begin ik pas mee als ze een jaar of 2/3 zijn. Maar wel begonnen met ground tying, geen idee hoe dat in het Nederlands heet. In ieder geval, touw op de grond = stil staan. Aan de grond "vastgezet".
Dat leer ik al mijn paarden en uiteindelijk is vast zetten dan ook heel eenvoudig (en eigenlijk niet eens meer nodig), nooit een paard die gaat hangen of zo.


Helaas is Milo, net als zijn moeder, extreem gevoelig voor vaccinaties. -O-


Gisteren had hij koliek en hevige diarree door de enting... Zijn moeder vorig jaar ook flinke koliek na de enting. November heeft ze alleen influenza gehad en dan gaat het gelukkig wel goed, dus is het de tetanus enting waar ze zo op reageert.

Helaas moet Milo nog tetanus krijgen voor de 3 basis entingen en weten ook nog niet of het tetanus of influenza is waar hij op reageert (of misschien het merk, volgende keer krijgt hij een andere).

Gelukkig is hij vandaag weer een stuk fitter en heeft hij geen diarree meer, maar kijk nu al op tegen de volgende. -O-

Zijn er hier meer die zo heftig reageren op inentingen?


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 13:18 



 
Profiel   

Quir, sorry dat ik je het misschien aandoe, maar je bent altijd zo helder in uitleggen. Hoe leer je dat proces dan? Belonen als ze blijven staan?

Pfoe, wat ontzettend naar dat hij er zo heftig op gereageerd heeft! Ik moet zeggen dat dat echt miniem was bij mijn veulen op de entingen. Hij was een dagje 'sip' en gewoon wat kalmpjes maar daar was alles met gezegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 13:21 



 
Profiel   

Dat wil ik wel doen, wordt alleen even vanavond of morgen als ik even iets meer tijd voor heb. :D
Geen idee of meer het willen weten/lezen, anders kan ik het wel PB'en.

Inderdaad belonen en zo concreet mogelijk maken, de kleintjes doe ik in hele kleine stapjes. De andere paarden iets grotere stappen (wel zodat ze het bewust blijven begrijpen). Met Liberty nu ook begonnen met een "voet target", dus een plek/voorwerp waarop ze op gaan staan en daar op blijven staan. Een plek waar je ze dus ook op een afstand naar toe kan sturen.

Ja, best naar als ze zo reageren. Ook omdat je het doet, zodat ze niet/minder ziek worden en dan worden ze juist ziek van de enting.
Gelukkig reageerde die van jou niet zo heftig, al is het ook al sneu als ze gewoon niet zo fit zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 13:35 



 
Profiel   

Quir mijn merrie is heel erg allergisch voor de entingen, Replay zou eigenlijk morgen ingeënt worden, maar helaas zit ik in quarantaine dus heb ik het op moeten schuiven.
Ik hoop zo dat hij het niet heeft...
Mijn merrie krijgt altijd hoge koorts en ligt dan meer dood dan levend in de stal, heel erg om te zien.
Ik heb nu 1 merk, ProteqFlu, waar ze wel beter tegen kan. Maar ook daarvan is ze niet klachtenvrij..
Het maakt overigens niet uit of het met of zonder tetanus is voor mijn merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 15:32 



 
Profiel   

Oh ook zo heftig. -O-
Ent je haar nog wel gewoon?
Hopelijk reageert Replay er niet op!

Mijn merrie reageert "gelukkig" alleen op de tetanus. Mijn merrie ging op de ProteqFlu TE echt heel erg slecht, ProteqFlu zonder tetanus ging dan wel weer redelijk. Wel iets minder fit voor 1 dag, maar dat is vrij "normaal" natuurlijk na een enting.

Milo heeft maandag ook ProteqFlu TE gehad, mijn dierenarts haar ervaring is dat ze van ProteqFlu (met en zonder tetanus) de minste bijwerkingen krijgen. De andere paarden reageren er ook helemaal niet op.

Dit was mijn merrie 2 jaar geleden na ProteqFlu TE en op deze video had ze al metacam gespoten gehad van de dierenarts.



Ze was links in de hals gespoten, daarom kon ze haar linker voorbeen ook helemaal niet meer naar voren zetten.

Voor metacam kon ze helemaal niet meer lopen. Waren bang dat ze hoefbevangen zou raken en hier al spierbevangen. Gelukkig is ze uiteindelijk niet hoefbevangen geraakt, maar het was echt heel sneu. |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 16:01 



 
Profiel   

Ooh wat erg :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 20:20 



 
Profiel   

Oh wat eng. Gelukkig reageren de mijne er niet zo op. Wel eens een pensionpony gehad die geloof ik heftig reageerde. Maar niet zo heftig als hierboven :oo

Zaterdag eventjes bij Arthur langs <3 Eventjes poetsen, kijk er al naar uit. Twee weken geleden voor het laatst daar geweest, ben benieuwd hoeveel hij gegroeid is. Krijg gelukkig wel heel vaak foto's en filmpjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 20:39 



 
Profiel   

Vulina schreef
Balou_k schreef
Ik las hier over wormen, hier is het ook feest. Al dik twee maanden lang. Hier tweemaal ontwormt met (product even nakijken) en afgelopen week met pramox. Andere veulen is nog niet oud genoeg voor de pramox helaas.

We ontwormen nu op advies van Merelbeke om de 3 weken tot ze schoon zijn. Bah.


[ [url=m/JzGm6r.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nYYtgx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/MnEvdG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XOEaP1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lnGWDz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Kwamen de spoelwormen er uit na pramox? En waarmee moet je nu ontwormen tot ze er uit zijn dan?


Spoelwormen kwamen er dood af na de pramox ja. Als die niet werkt vraag ik me af waarom ze plots een dag na de pramox dood afkwamen.

Andere wormkuren moet ik even nakijken ik weet niet meer welke het waren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 22:58 



 
Profiel   

Waar kan ik het schema van Vulina vinden? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 22:59 



 
Profiel   

Balou_k schreef
Waar kan ik het schema van Vulina vinden? :)


Zelfde vraag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 23:33 



 
Profiel   

Citaat
Spoelwormen kwamen er dood af na de pramox ja. Als die niet werkt vraag ik me af waarom ze plots een dag na de pramox dood afkwamen.

Andere wormkuren moet ik even nakijken ik weet niet meer welke het waren.


Hier hetzelfde, maar de dierenarts vertelde toch dat pramox niet helpt. Smid zei vandaag zelfde. Misschien een paar toevalstreffers?

Wat naar van die allergieën zeg. Niet enten is geen optie? Zijn er geen andere opties?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 23:50 



 
Profiel   

Spoelwormen kunnen resistent zijn voor ivermectine en/of moxidectine (komt wel steeds vaker voor dat ze resistent zijn), dus niet alle spoelwormen zijn resistent en dan zal pramox wel werken tegen deze wormen. Dus het kan goed zijn dat de wormen in dit geval niet resistent waren en daarom er af komen. Of bijvoorbeeld een (klein) deel van de wormen.

Pyrantel is het eerste keuze middel voor spoelwormen (minste resistentie voor gevonden), tweede is fenbendazol.

Niet enten (of in mijn merrie haar geval, alleen nog influenza) is wel iets wat we nu overwegen, maar officieel moeten ze geënt zijn hier.

Nu heb ik ze thuis staan, maar als ze ergens anders heen gaan (bijvoorbeeld inseminatie station, gelukkig mag ik dat vanaf deze zomer zelf gaan doen, mits ik de opleiding haal dan _O- ), moeten ze ook geënt zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 00:07 



 
Profiel   

Balou_k schreef
Waar kan ik het schema van Vulina vinden? :)

Als je het veulen schema bedoeld dat is deze

10 dagen Ivermectine
5 weken Ivermectine
2,5 maand Pyrantel
5/6 maanden Ivermectine
8 maanden Pyrantel
12 maanden Moxidectine
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 00:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 26 van de 88 [ 2196 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 ... 88  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen