2021 veulens foto en kletstopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 08:53

Niet twijfelen en doen waar jij je goed bij voelt. Elk paard is anders, sommige hebben meer tijd nodig (mentaal en/of fysiek) en andere niet. Ik geloof niet zo in als je langer wacht ze meer kunnen overdenken of iets. Ja ze zullen sterker zijn in het lichaam, Ja ze kunnen meer verwerken in het koppie. Maar dat hoeft helemaal niet tegen je te werken, maar vaak juist voor je. Je moet ze alleen niet willen breken, want ze kunnen harder "terug vechten". Gewoon netjes opleiden en voorbereiden, op het tempo dat voor jou goed voelt en jouw paard het aan kan!

Cioccolato

Berichten: 6649
Geregistreerd: 13-12-11

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 10:38

Ik heb een 5 en 6 jarige zadelmak laten (de eerste 3 en 4 weken) maken. Paarden waren oprecht handiger met hun lijf. De weg was misschien iets makkelijker daardoor maar alsnog zijn ze slap hoor, t is niet dat je dan ineens gelijk een uur kan rijden.
T is mij wel bevallen maar zou het niet voor mezelf als 'regel' stellen.

Ik heb m'n 3 jarige verkocht. Dus. Uh. Doei en succes met jullie knapperds :D

Selente
Berichten: 1868
Geregistreerd: 14-05-09

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 10:45

Ik geloof daar ook niet zo in... Dat ze dan ineens moeilijker zouden zijn. Heb toch verschillende leeftijden zadelmak gemaakt en nooit verschil gemerkt in het stukje dat ze zich meer zouden verzetten. Wat Quir zegt, het kan juist voor je werken.

Cio... -O- -O-

Hier nog geen zadel, als het goed is deze maand wel. Hij mag eind deze maand eerst nog naar de tandarts voordat we wat serieuzer iets gaan doen. Ondertussen mag hij in vrije beweging het e.e.a. al leren. Lijkt zelfs dan al snel sterker te worden in zijn lichaam.

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 13:29

Quir schreef:
Niet twijfelen en doen waar jij je goed bij voelt. Elk paard is anders, sommige hebben meer tijd nodig (mentaal en/of fysiek) en andere niet. Ik geloof niet zo in als je langer wacht ze meer kunnen overdenken of iets. Ja ze zullen sterker zijn in het lichaam, Ja ze kunnen meer verwerken in het koppie. Maar dat hoeft helemaal niet tegen je te werken, maar vaak juist voor je. Je moet ze alleen niet willen breken, want ze kunnen harder "terug vechten". Gewoon netjes opleiden en voorbereiden, op het tempo dat voor jou goed voelt en jouw paard het aan kan!


Bedankt iedereen voor de uitleg. Het is soms moeilijk, want als dan 4 mensen tegen je zeggen dat het niet goed is, twijfel je toch even :) Maar ik ga gewoon door met men instructrice dan, en doen we de kleine pas weg als ze er volgend jaar hopelijk klaar voor is :)

3heathcliff5
Berichten: 480
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:00

Met een goede voorbereiding maakt het niks uit of je op 3, 4 of 10 jarige leeftijd gaat beleren. Ik zou hooguit huiverig zijn als ik een onbeleerde 4 jarige of ouder zou kopen. Want dan is de kans groot dat het beleren al een keer niet zo succesvol is geprobeerd. In jouw geval maakt het dus niks uit.
Heb je gelijk 4 mensen die zeggen dat het geen verschil maakt ;)

Sanne96

Berichten: 1252
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Ouddorp

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 11:16

Hier staan we helaas stil ivm een botkneuzing in de kogel, gelukkig mag ze wel op een klein stukje buiten spelen

Afbeelding

Afbeelding

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 12:24

Oei :( dat klinkt zwaar, hoe heeft ze dat gedaan?

Sanne96

Berichten: 1252
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Ouddorp

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 13:21

Geen idee zo heb ik haar uit stal gehaald na een dag op de wei. Erg kreupel, gelukkig gaat het nu de goede kant op

Melvern
Berichten: 4416
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 17:15

Wat een mooie merrie Sanne. Wat balen van haar verwonding. Hopelijk is ze snel weer helemaal fit.


Mijn merrie heeft voor het eerst haar hoofdstel en bitje aangehad. Ze is zo super braaf.

Ze staat nu nog lekker op de wei. Over 2 weken gaat ze voor 2 maandjes naar stal en gaat ze rustig aan het werk. Ze gaat dan ook naar de stamboek opname en naar de keuring. Daarna gaat ze weer lekker even de wei op.
Afbeelding
Afbeelding

Zo groot geworden. Ben zo trots op haar
Afbeelding