2021 veulens foto en kletstopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17369
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:22

Aan ijzer likken is vaak een teken dat ze behoefte aan zout hebben (niet aan ijzer trouwens). Kan je niet in overleg een zoutblok ergens neer leggen? Misschien zo'n grote, zijn niet super duur maar vind het eigenlijk wel een must dat ze toegang hebben tot een zoutblok.

Ja erg veel sneeuw, allemaal van vannacht en vandaag en het sneeuwt nog steeds. :brr:

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:26

Quir schreef:
Aan ijzer likken is vaak een teken dat ze behoefte aan zout hebben (niet aan ijzer trouwens). Kan je niet in overleg een zoutblok ergens neer leggen? Misschien zo'n grote, zijn niet super duur maar vind het eigenlijk wel een must dat ze toegang hebben tot een zoutblok.

Ja erg veel sneeuw, allemaal van vannacht en vandaag en het sneeuwt nog steeds. :brr:


Inderdaad, behoefte aan zout zoals ik in mijn post ook schreef. En nee, dat mag helaas niet. Vandaar dat ik aan dat van NAF aan het denken was voor vitaminen en mineralen.

Edit, zie dat ik het zelf verkeerd in de post heb getypt. Weet inderdaad dat het zout te kort is maar was even in de bonen. Hallo maandag :o

Quir

Berichten: 17369
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:30

Sorry, ik heb denk ik maar half gelezen dan. :+

Jammer dat je geen zoutblok mag neer leggen, maar dan zou inderdaad extra vitamine/mineralen geven inderdaad wel een goede optie zijn. Eventueel wat elektrolyten (zouten) erover, maar denk dat alleen mineralen/vitamine voor nu wel genoeg zullen zijn. :j

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:58

Zoutblok ophangen is ook niet altijd een optie die van mij likken net zo lang tot het op is puur omdat ze leuk vinden en er allebei mee spelen ( hangt genoeg anders in de box om mee te spelen.
Wromenkuur ook zeer belangrijk helaas weet ik er alles van :(
Mijn jaarlingen krijgen:

-Onbeperkt hooi
-2 x per dag 1 kg pavo podow grow
-soms half schepje haver per dag
-bij voer lucerne ivm snel willen eten
-later in de avond allebei nog halve emmer lucerne digest
-worteltjes
-rijst olie
-nog een soort olie
-Soms warm slobbertje bijvoorbeeld pulp (vaak als wat kouder)

Ze zien er allebei top uit en voelen zich goed!
Ohja als ze wat verkouden zijn of hoesten krijgen ze shot haarlemmerolie echt top spul :))

The_Cat

Berichten: 7293
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:48

ApplePapple schreef:
Quir schreef:
Aan ijzer likken is vaak een teken dat ze behoefte aan zout hebben (niet aan ijzer trouwens). Kan je niet in overleg een zoutblok ergens neer leggen? Misschien zo'n grote, zijn niet super duur maar vind het eigenlijk wel een must dat ze toegang hebben tot een zoutblok.

Ja erg veel sneeuw, allemaal van vannacht en vandaag en het sneeuwt nog steeds. :brr:


Inderdaad, behoefte aan zout zoals ik in mijn post ook schreef. En nee, dat mag helaas niet. Vandaar dat ik aan dat van NAF aan het denken was voor vitaminen en mineralen.

Edit, zie dat ik het zelf verkeerd in de post heb getypt. Weet inderdaad dat het zout te kort is maar was even in de bonen. Hallo maandag :o


Ja inderdaad, even zoiets erbij zal ook al helpen denk ik. Of zoals Quir ook zei, ook even wat zout erover kan misschien ook al helpen.

De mijne heeft wel toegang tot een liksteen. Het heeft lang geduurd voor ik hem liet hangen. Telkens ik hem ophing, ging ze er aan likken als een malle. Volgens mij was het gewoon het spelletje van likken en weghalen leuker dan het effectief zout gebruik :+ Nu hij blijft hangen, wordt hij eigenlijk gewoon meer genegeerd behalve af en toe zie ik ze eens likken. Hij hangt er nu ook al lang, dus ze kent het nu wel denk ik.

Maar als je nog met andere moet delen, begrijp ik dat je geen liksteen voor "iedereen" koopt.

SimonDesteny

Berichten: 221
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:38

Quebec vandaag ook maar weer eens op de foto gezet.
Momenteel zit hij weer in een aardige groeispurt.
Morgen komt de hoefsmid weer, kijken hoe dat weer gaat
Hij staat eigenlijk altijd heel rustig, maar het leukste is toch wel de hoefsmid klieren..
Blijft natuurlijk wel een hengst }> :+

Heb hier een algenliksteen hangen waar ze zo bij kunnen, maar zie ze er maar heel af en toe gebruik van maken.

Afbeelding

Afbeelding

Echt een kopie van zijn moeder <3

Quir

Berichten: 17369
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:44

Wat een lief en verbaasd koppie heeft hij! Is hij Gelders gefokt?

Hier waren ze vanochtend wel blij met de sneeuw! Ze hebben heerlijk lopen spelen de hele dag. :))


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SimonDesteny

Berichten: 221
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:02

Oh wauw! Wat een gave foto's!
Mooie paardjes ook! <3

Hij is een Lex (Brandy XIII x Anydale Ron) x Elegant (Eduard x Blue Boy's Nieuwmoed)
Dus een New Forest x NRPS :o
Hij is opgenomen in het NFX stamboek.

Heb zo even geen andere foto, maar dit is de merrie :)

Afbeelding

Quir

Berichten: 17369
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:13

Oh! Hij ziet er veel groter uit en ik zag Elegant in je onderschrift staan (dat is ook een Gelderse hengst haha). Hoe groot is hij nu ongeveer? Wat hoop/denk je dat zijn eindmaat wordt?

Knap dier is het wel. <3

Dankjewel! De moeder van de palomino is trouwens ook een NF x NRPS. :D

Afbeelding

SimonDesteny

Berichten: 221
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:25

Haha, ja klopt, de Gelderse hengst Elegant ken ik inderdaad ook.

Oh leuk, ook een NF x NRPS! :)
Wat een plaatje ook die foto!
Zou 'm zo laten afdrukken en ophangen, haha!

Hij is nu 9 maand oud en meet denk ik rond de 1.36/1.37m.
Moet hem binnenkort nog even weer meten.
Ik denk dat hij zijn halfbroer een heel eind achterna gaat, die is nu 6 jaar en meet 1.60m :')
Altijd geweten dat hij groot zou worden maar zo groot.. Schrok er van toen ik hem terug zag bij zijn nieuwe eigenaren.. Het is dat ik hem herkende aan zijn looks, maar had echt zoiets van.. Nee joh! Dat is 'ie toch niet?! :+

Heb zelf nog een halfzus van hem op stal, die is nu 4 jaar en komt zo rond de 1.48m uit verwacht ik.

Geen idee waarom, maar blijkbaar worden de hengsten bij haar in XXL uitvoering geleverd kwa stokmaat, haha! :+
Ben ook benieuwd wat we, hopelijk, in April mogen verwelkomen :j

Zijn halfbroer als 2,5 jarige
Heros (welsh) x Elegant

Afbeelding

Zijn halfzus afgelopen zomer, 3 jaar

Afbeelding

En toch nog een foto van de merrie, afgelopen zomer. <3

Afbeelding
Afbeelding

xLiez

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 08:01

sannahtris schreef:
xLiez schreef:
Ons veulentje is nu een week bij zijn mama vandaan, en wat doet hij het goed! Eerste dag was nog wat onwennig maar nu doet hij alles als een hele stoere jongen. Hij is deze week 8 maanden oud dus lekker lang bij zijn moeder geweest.

Hij krijgt nu de pavo grow voor veulens, maar we merken toch dat hij wel wat schraal is nog. Twijfel of we hem iets anders gaan geven (gaan hem sowieso nu elke dag lekker slobber geven). Wat voor brokjes krijgen jullie veulens? De vitalbix breed en grow wou hij eerst nooit eten maar langzaamaan vind hij die toch ook wel lekker.


Hoeveel krijgt die per dag?
Hij zal toch ongemerkt misschien wat stress hebben.
Ik weet niet of je hem al ontwormd had maar anders zou ik dat ook gelijk even doen!
Fijn dat het goed gaat!


Hij krijgt nu 1kg podo grow en bijna onbeperkt lucerne + hooi. We hebben nu iets vetter hooi en sinds vorige week is hij gelukkig alweer aangekomen. Denk dat zijn mama al een tijdje kwaliteitloze melk had. Maar gelukkig was hij gister al een stuk bijgetrokken!

Hij is laatst nog ontwormd, donderdag komt de dierenarts toevallig voor onze andere twee paarden dus laat ik hem ook even checken.

Tundra

Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 12:22

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afgelopen dinsdag heb ik Lotus verhuisd en nog geen spijt van ze staat nu met een oudje en dat gaat echt super goed ze is weer zichzelf. Ze staat nu ook lekker 24/7 buiten met een schuilstal ze hebben 2 stallen waar ze in kunnen staan. We zijn nog opzoek naar een jaarling om erbij te zetten maar geloof dat ze zich zo ook prima vermaakt.

xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 12:52

Dat ziet er heerlijk uit zo :D

Rose_Sonny
Berichten: 444
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 19:43

Ah die ziet er helemaal happy uit zo!
Deze stal was ook dichterbij toch?

Tundra

Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:50

Rose_Sonny schreef:
Ah die ziet er helemaal happy uit zo!
Deze stal was ook dichterbij toch?

Ja klopt 5min van mijn huis

_Lente

Berichten: 307
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 21:32

Wat fijn Tundra en lekker dichtbij!

_Lente

Berichten: 307
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:13

Vraagje voor de hengstveulenhouders: hoe groot zijn bij jullie veulen de ballen en kan je die al goed zien?

Ik zie regelmatig 1, soms 2, balletjes hangen, formaat grote kers/kleine pruim. Hij trekt het wel snel weg én ik kan hem overal aanraken, maar als ik daar probeer te voelen zwaait er een achterbeen.
Voordat ik da vraag, toch benieuwd hoe groot en goed zichtbaar ze bij jullie veulens zijn.

Quir

Berichten: 17369
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:31

Die twee van mij hebben echt een heel klokkenspel eronder hangen. :=

Allebei de ballen zijn goed zichtbaar (ze trekken ze niet echt op eigenlijk) en mag er ook zonder problemen aan zitten. Denk dat ze de grootte van een mandarijn hebben bij allebei (cm of 5/6).

_Lente

Berichten: 307
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:00

Oh wow, dat formaat heeft het bij de mijne dus echt nog niet...

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:20

_Lente schreef:
Oh wow, dat formaat heeft het bij de mijne dus echt nog niet...


De ene hengst veulen van mij heeft lijkt wel 1 bal inderdaad klein kersje en is soms ook in.
De ander heeft nog helemaal niks..

Bijna jaar allebei

Selente
Berichten: 1865
Geregistreerd: 14-05-09

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 17:02

Voor die paar keer dat ik tussen de benen heb gekeken heeft die van mij ook nog echt niks. _O-

xLiez

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 17:23

Selente schreef:
Voor die paar keer dat ik tussen de benen heb gekeken heeft die van mij ook nog echt niks. _O-


Die van ons heeft ook echt nog twee kleine hazelnootjes :')

Rose_Sonny
Berichten: 444
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 19:48

Die van mij heeft ze ook meestal opgetrokken :=.
Kan je dus de grootte ook niet vertellen

Anoniem

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:46

Ik heb nog niet gekeken, hangt dus nog niets groots anders had het me wel opgevallen.

Balou_k

Berichten: 14076
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:53

Mijn merrie veulen heeft logischerwijs geen teelballen, maar liet vandaag wel tekenen zien van hengstigheid. :+

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding