Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

De eerste week met Riva Roxi (Jameson RS2 x Charmeur)

 
Profiel   

11 jaar geleden werd mijn oranje terrorist Frum(mel) geboren. Nu is de collectie uitgebreid met een terroriva. :Y)

We hadden alleen half een hengstennaam bedacht, want we waren ervan overtuigd dat het een hengst zou zijn. Alle merrienamen die we ooit terloops hadden geroepen, vonden we niet bij haar passen. Alleen Riva vonden we niet gek klinken. Een beetje jammer, omdat er al best wat Riva's geboren zijn, maar voor onze Diva met een R wilden we niets anders meer.

:# Riva Roxi :#

Zij werd rond 23.45u geboren op 21 juni 2021 en deelt deze verjaardag met haar moeder. :)

Citaat
Ploos heeft tot nu toe een vast ritueel. Ze krijgt merrieveulens, 3 tot 4 dagen voor de uitgerekende datum, de avond nadat ze begint met harsen. Ik zag dat ze 's avonds twee keer bij de stal kwam kijken (zonder Frum), dus we hebben de paarden wat eerder op stal gezet en ook al 'afgevoerd', zodat ze klaar was voor de nacht. Niet lang daarna zagen we op de camera dat ze onrustig werd en dat de bevalling begon.

Het birth alarm konden we snel afdoen. De melder was overigens nooit afgegaan, want ze lag rechtop of stond tijdens de weeën. Binnen de kortste keren was er een bruin merrieveulentje geboren. Frum leefde erg mee vanuit zijn eigen stal en was fanatiek aan het (mee)likken tussen de tralies door. :+

Veulen was mega vlot en stond snel, maar toen... Na 2 uur was ze nog niet 1x in de buurt van de uier geweest. Ploos was haar doorlopend aan het sturen en aanmoedigen, maar er zat geen schot in. Weer 2 uur later was ze wel op de goede plek, maar ging ze gewoon niet drinken (hapte niet aan), terwijl er wel een zuigreflex was. Onze hulp werd op prijs gesteld door de merrie, maar niet door kind. Ik had het eerste bokje al te pakken. Veulen raakte vermoeid en ging steeds sneller liggen. Iets wat merrie Ploos niet leuk vond, die joeg haar steeds weer in de benen en stuurde haar richting uier. De dierenarts had de deadline tegen 5 uur gezet en daar zaten we aan. We hadden Ploos al gemolken en geprobeerd de fles te geven, maar veulen wilde er absoluut niet uit drinken. Ook niet uit een bakje. Uiteindelijk hebben we ze weer met rust gelaten en zijn we binnen op de camera gaan kijken. En zo waar, na een hele tijd wachten leek het erop dat ze een slokje probeerde te nemen.

Het is me een raadsel hoe, maar veulen bleek heel kort na de eerste slokjes al genoeg antistoffen te hebben. Dat had ik niet op durven hopen. Riva was al adhd toen haar achterhand nog niet geboren was, dus ze was op zich meer dan fit genoeg. Toch bleef ik ongerust. Pas na 3 dagen dronk ze redelijk goed en zakte mijn stressniveau een beetje. Al kijk ik nu nog steeds panisch op de camera tot ik een staartje of een oor zie bewegen als ze slaapt...


[ img ]

De eerste pasjes buiten de stal (nog geen 14 uur oud):
[ img ]

Diva. O nee, Riva. (Krap 2 dagen oud)
[ img ]

4 dagen oud:
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

5 dagen oud:
[ img ]

We hebben haar nog niet echt zien draven, maar de galop lijkt fijn. :j

I'll be watching you
[ img ]

Mijn 2 paardenbaby's :P
[ img ]

[ img ]

Nog even en bonuspapa Frum krijgt eindelijk zélf die hap in zijn billen (karma --> http://img412.imageshack.us/img412/7241/8603.jpg)
[ img ]

Riva had al direct een uitgesproken mening en moet vanaf dag 1 gecorrigeerd worden voor rondvliegende voorbenen. :7 Ze is aanhankelijk, komt altijd naar mensen toe en hinnikt luid als ze je spot. Halster om en af is geen probleem en ze geeft al netjes voetjes. We zijn maar vroeg begonnen, gezien het karakter van mevrouw...

De start van Riva Roxi:
Wie goed kijkt, ziet het moment dat de navelstreng breekt.
De liksteen is na de geboorte uit de stal gehaald.



Wat een troelaatje, hè? :D <3
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 19:45 



 
Profiel   

Aaaw wat een blij ei <3 Die laatste foto dat ze onderuit gaat _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 19:48 



 
Profiel   

Wat een geweldig veulen! Daar ga je je handen vol aanhebben :D
Wat zijn je plannen met haar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 19:51 



 
Profiel   

Wat een prachtige eigenwijze dame

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 21:08 



 
Profiel   

Wat een uitstraling en attitude zeg <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 21:37 



 
Profiel   

Wat een plaatje Lorette en wat heb je een mooi filmpje gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 23:15 



 
Profiel   

Zo wat is die goed gelukt zeg, heel mooi dier. Gefeliciteerd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 23:19 



 

Hahaha, wat een figuur! Ik heb hardop zitten lachen om de foto's. _O- Prachtige dame ook! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 23:20 



 
Profiel   

Ik lig in een stuip om die foto’s _O- daar ga je je handen vol aan hebben. Maar een plaatje van een veulen hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 23:39 



 
Profiel   

Haha, wat een keutel <3. Prachtige dame, en je fotoserie is geweldig!

(Die foto waar ze een poging tot capriole doet (alle voetjes van de vloer), zou ik die als referentie voor een tekening mogen gebruiken?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 07:21 



 
Profiel   

Oh! Ik ben verliefd!! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 07:36 



 
Profiel   

Prachtig veulen Lorette!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 08:34 



 
Profiel   

Dat is met recht een spring in ‘t veld! :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 09:07 



 
Profiel   

Thanks voor jullie reacties :D

Autumnn schreef
Wat een geweldig veulen! Daar ga je je handen vol aanhebben :D
Wat zijn je plannen met haar?


Die hebben we eigenlijk niet. Frum is speciaal gefokt als opvolger voor zijn moeder en ook echt als rijpaard voor mijzelf. Dat werd heel onzeker, maar wonder boven wonder is hij er nog. Ik was zelf bezig met het uitzoeken van de hengst en ik regel de kwpn-zaken, maar het is eigenlijk het veulen van mijn moeder (want uit haar merrie en door haar betaald). We hebben haar gefokt aan de hand van onze eigen wensen/voorkeuren, niet voor een ander. Maar we hebben steeds gezegd dat ze altijd beschikbaar moet blijven voor de verkoop, mocht er interesse zijn. Dit vanwege het risico dat je hebt tot ze 3 jaar zijn (zoals met Frum) en het gedoe dat we ons ermee op de hals zouden halen. We willen namelijk niets meer naar de opfok brengen, maar dan zouden we meerdere veulens aan huis moeten hebben. Ik moet toegeven dat ik me er nu nog geen voorstelling bij kan maken dat deze dame ooit nog vertrekt. Vreselijk.

_San87_ schreef
Haha, wat een keutel <3. Prachtige dame, en je fotoserie is geweldig!

(Die foto waar ze een poging tot capriole doet (alle voetjes van de vloer), zou ik die als referentie voor een tekening mogen gebruiken?)


Ja, hoor! Geen probleem. De foto is echter van slechte kwaliteit, dus ik weet niet of je er genoeg detail op kunt zien...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 09:57 



 
Profiel   

Wat een knappe stuiterbal <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 10:16 



 
Profiel   

Wat een heeeeeeeerlijk beest :D geweldig gewoon :D er zit geloof ik wel alleen maar het standje mafkees op hè :D zit er ook een standje normale modus op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 11:21 



 
Profiel   

_Lorette_ schreef
Thanks voor jullie reacties :D

Autumnn schreef
Wat een geweldig veulen! Daar ga je je handen vol aanhebben :D
Wat zijn je plannen met haar?


Die hebben we eigenlijk niet. Frum is speciaal gefokt als opvolger voor zijn moeder en ook echt als rijpaard voor mijzelf. Dat werd heel onzeker, maar wonder boven wonder is hij er nog. Ik was zelf bezig met het uitzoeken van de hengst en ik regel de kwpn-zaken, maar het is eigenlijk het veulen van mijn moeder (want uit haar merrie en door haar betaald). We hebben haar gefokt aan de hand van onze eigen wensen/voorkeuren, niet voor een ander. Maar we hebben steeds gezegd dat ze altijd beschikbaar moet blijven voor de verkoop, mocht er interesse zijn. Dit vanwege het risico dat je hebt tot ze 3 jaar zijn (zoals met Frum) en het gedoe dat we ons ermee op de hals zouden halen. We willen namelijk niets meer naar de opfok brengen, maar dan zouden we meerdere veulens aan huis moeten hebben. Ik moet toegeven dat ik me er nu nog geen voorstelling bij kan maken dat deze dame ooit nog vertrekt. Vreselijk.

_San87_ schreef
Haha, wat een keutel <3. Prachtige dame, en je fotoserie is geweldig!

(Die foto waar ze een poging tot capriole doet (alle voetjes van de vloer), zou ik die als referentie voor een tekening mogen gebruiken?)


Ja, hoor! Geen probleem. De foto is echter van slechte kwaliteit, dus ik weet niet of je er genoeg detail op kunt zien...

Die verzin ik zelf wel, thanks :D.

Ze is echt superleuk <3. Ik snap wel dat je een vertrek echt niet voor kunt stellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 11:33 



 
Profiel   

Wat een prachtig veulen, en niet alleen uiterlijk. Ook die levenslust, geweldig.

Ze lijkt te kunnen vliegen, dat geeft wat extra toekomstperspectief ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 15:37 



 
Profiel   

Ze is echt prachtig Lorette <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 15:40 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met je knappe dame! <3
Is ze eigenlijk nog familie van Frum ?

Ik zag op het filmpje dat haar beide achterbenen iets naar rechts neigen , is dat al goedgekomen ?

Wat zit er nog meer achter de merrie en heeft ze predicaten eo in de sport gelopen ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 19:40 



 
Profiel   

Ze heeft een behoorlijke tijd sterk in een twist gelegen toen de achterbenen nog gedraaid in haar moeder zaten. Daardoor stond ze erg scheef. Ik heb erg getwijfeld om haar om die reden eerder uit de merrie te halen, maar ze zat nog aan de navelstreng, dus dat heb ik toch maar niet gedaan. Het wordt elke dag iets beter. Ik mocht me daar geen zorgen om maken van de dierenarts.

De merrie komt uit een springlijn en de lijn is preferent en ster of keur, een enkeling prestatie, maar dus wel in de springrichting. Zegt verder niets voor de dressuur.
Ploos is alleen d-oc en wffs vrij. Nooit op de keuring geweest en ze is in 2020 5 maanden gereden geweest en M2 geklasseerd. Z klaar, maar kon op dat moment net niet op wedstrijd voor een klassering en drachtig is ze zelfs te heftig om los te gooien. Zonder corona was het wellicht gelukt. Maar ach, geen ramp.
Het is in elk geval een fitte, gezonde merrie waarmee ik zelf fijn kan werken (tot de dracht dan :P ).

Frum is geen familie van dit veulen. Hij komt uit een geheel predicaatloze lijn en volgens mij heeft zijn moeder de hoogste prestatie behaald in de sport. Zijn oma is gekocht bij Van Norel, dus bij ons in de achtertuin, terwijl wij zijn moeder weer uit België haalden.
Zonder zijn ataxie was het helemaal een uitzonderlijk dressuurpaard geweest voor mij. Hij is qua africhting verder dan zijn moeder. Zijn moeder was dan weer veel veelzijdiger, mega nuchter en geschikt voor de para-sport.
Ik erken zeker de meerwaarde van predicaten, maar aangezien ik mijn beste sportprestaties heb behaald met papierloze paarden of paarden zonder iets speciaals in de lijn, is het niet iets wat voor ons persoonlijk uitmaakt. We hebben daarom nog niet de wens gehad om de merrie voor te brengen. Ik zou er dan liever een sportpredicaat aanrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 19:57 



 
Profiel   

Ok ,bedank voor de uitgebreide uitleg ! :D
..alleen wat is de afstamming van de merrie dan ? Charmeur x...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 20:31 



 
Profiel   

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... siena-fuga

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 20:33 



 
Profiel   

_Lorette_ schreef

Goodwill en Ahorn ,ik hou ervan !
Veel sport in de moederlijn,ook dressuur!

Toch met de merrie naar de keuring misschien ? *D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 21:05 



 

Wat een veulen! :wow: knap hoor!
Moest ook erg lachen om de foto's :')
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 21:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen