Kopen zonder kijken in Wales

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalMelyn

Berichten: 2050
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 18:10

Wat leuk dat je daar naar vraagt.

Het zijn nu twenters en niet heel veel nieuws, heb ze 4 januari opgezocht. Oife groeit me veel te hard dus daarin ga ik eind dit jaar een keus maken of ze blijft ja of nee. Wel echt een grote knuffelkont. Zou echt een leuke kinderpony zijn.
Afbeelding

Pipp daarentegen is echt een prinsesje/drama queen. Man man man, die kan zich soms zo aanstellen haha. Zij gaat mooi in de maat blijven, super mooi hoofd en mega bewegen. Grote kans dat zij mag blijven al denk ik soms :roll: bij haar gedrag haha. Eind dit jaar komen ze al op stal bij mij thuis dus we gaan het zien.
Afbeelding
Afbeelding

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Kopen zonder kijken in Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:00

Ze zijn beiden prachtig :D

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Kopen zonder kijken in Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 07:21

Hoe groot is Oife nu dan? Ik vind haar erg leuk, Zou jammer zijn als je haar zou verkopen, dan kunnen we haar niet meer volgen. Sommige ponies groeien vanaf deze leeftijd niet veel meer.

StalMelyn

Berichten: 2050
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 11:04

Oife is nu 134 op de schoft en 139 op de kont... een welsh B mag niet groter zijn dan 136,9. Dus ja, misschien red ik het net met een keuring op 3 jaar maar ze gaat er sowieso uitgroeien.

Pipp is eind vorig jaar 128 gemeten. Laatste keer niet.

Daarnaast speelt ook gewoon mee dat ik wil blijven fokken, hetzij kleinschalig, maar daarin toch keuzes moet gaan maken. Met mezelf dus afgesproken een fokmerrie te houden. Daarnaast moet er ook een van de rij/wedstrijdpony's uit. Ik heb er nu 5 in totaal en doe alles zelf dus wil het graag handzaam houden en het wordt er niet goedkoper op. Ook wordt opfok duurder nu er een groot stuk land kwijt raakt dus waar ik nu sta kan ik in toekomst niet meer staan, dit is echt het laatste jaar. Zij moeten alles ook thuis gaan houden. Ik ben zelf nog wel naar opties aan het kijken. Zo was ik twee jaar geleden bezig met zelf grond aankopen maar helaas werd de stekker eruit getrokken en kocht de provincie het met in totaal 7 hectare ofzo. Ja, daar kan ik niet tegenop. En zo zit meer net tegen om wat voor mezelf te starten en minder afhankelijk te zijn.

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Kopen zonder kijken in Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:14

Mss een domme vraag maar kan ze dan niet als Welsh C gekeurd worden?
Of moeten beide ouders dan ook in die maat zitten?

StalMelyn

Berichten: 2050
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 11:39

De sectie C is een ander type fokkerij, dat zijn de Cob types en ook daar geldt een maat tot 137cm.

Sectie D is ook cob type en daarna krijg je de NWR en WPBR, dat zijn echt de Sportpony's zeg maar.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Re: Kopen zonder kijken in Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:52

Wat een leuke update! Moeilijke keuze wat Oife betreft. Ik vind Pipp ook echt prachtig.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 12:42

StalMelyn schreef:
De sectie C is een ander type fokkerij, dat zijn de Cob types en ook daar geldt een maat tot 137cm.

Sectie D is ook cob type en daarna krijg je de NWR en WPBR, dat zijn echt de Sportpony's zeg maar.


Vroeger had je sectie K, ik weet niet of dat er nog steeds is? Vind ik haar qua type wel in passen. Of is ze daar dan te klein voor?

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 12:46

Ik denk persoonlijk dat Pippi ook mooier in het achterbeen is, vind Oife best steil, kan de leeftijd zijn maar dat vond ik als veulen ook al. Foktechnisch zou ik ook voor Pippi gaan denk ik. En maat is zeker belangrijk, maar kleinere maat b hengst erop kan je fok ook wat kleiner maken, zegt niet altijd wat. Maarja kost wel weer een aantal jaar voor je dat weet. Puur op maar zou ik haar niet laten gaan, maar dan wel bewust voor de kleinere hengsten gaan. Puur op bouw zou ik voor de andere merrie gaan. Die is mooier in de achterhand.

Voor een andere sectie of in een andere sectie fokken zou ik niet doen. De part breds willen ze in Nederland toch grote maat zien, en naar de sectie A of C fokken kom je toch in een heel ander type terecht dus dat kan al niet.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 12:47

Je merries staan er mooi voor, maar wat een lastige keuzes.

@Anna79 de NWR en WPBR zijn in de plaats van de oude Welsh K gekomen, ik vraag me af of Oife daarvoor in aanmerking komt aangezien ze enkel Welsh-bloed heeft en geen Engels of Arabisch bloed (NWR) of ander (WPBR).

StalMelyn

Berichten: 2050
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 13:37

Het zijn lastige keuzes en er een wegdoen was ook niet het plan maar het moet nu eenmaal.

Pipps achterbeen is beter maar Oife is beter in het lijf, meer lengte en een fijner karakter en kan ook goed bewegen. Wel moet je haar echt oppeppen dan en Pipp loopt altijd. Alleen de moederlijn van Oife fokt zo groot en dat heb je er niet zomaar uit. Ik wilde ook een flinke merrie in de zin van voldoende maat, veel bot en body maar wilde geen kleine d pony haha. Vader is maar 132... moeder 136 dacht ik.

Ik wil een fokmerrie die de meeste boxjes aantikt.
Qua rijpaard wil ik degene waarvan ik het meeste plezier ga hebben. Dit zal een nog moeilijkere keuze zijn maar heb dit jaar nog. Heel lastig om een net beleerde te gaan vergelijken met een ervaren maar ben gelukkig realistisch dus zal daar ook wel uitkomen. Of mijn dekhengst moet weg die Pipp zou mogen dekken... help %)

StalMelyn

Berichten: 2050
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 00:03

Vandaag bij de meisjes geweest. Ze staan er super voor, alleen de manen helemaal in de klit. Weet ook niet waarom dat nu opeens is. Met Pipp begonnen en dat was een rotwerk haha. Denk dat ik ga kortwieken de volgende keer.
Afbeelding
Voor Oife had ik dus geen tijd ik was er pas later in de middag. Uiteraard eerst kletsen, veulen van mijn hengst kijken, weer kletsen en toen naar de meisjes.... misschien had ik iets beter naar ze moeten kijken maar ja. Dat veulen trekt nu eenmaal meer haha
Oife staat er nog zo bij :=
Afbeelding

Binnenkort maar weer die kant op om Oife ook aan te pakken en op te frissen.

beenjesshar

Berichten: 1217
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: uitgeest

Re: Kopen zonder kijken in Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 00:22

Wat een knappies

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 00:44

De manen in de klit: dat komt toch door nachtmerries?! :+
Ooit gehoord van een oudere Engelse meneer die dat vol overtuiging vertelde.

StalMelyn

Berichten: 2050
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 14:58

Vandaag weer bij de meisjes geweest. Voornamelijk om Oife nu aan te pakken en goed te fatsoeneren. En dat is heel goed gelukt! Helaas stuk minder over van de voorpluk :')
Echt, dat dier is zo lief en makkelijk <3 ik houd echt van zulke karakters.
Afbeelding
Afbeelding

Pipp daarentegen.... die heet niet voor niets Pipp stresskip. Bloedmooi maar ze kan niks hebben. Het gaat oprecht nergens over en ik doe al heel voorzichtig bij haar. Zelf kan ik er wel mee overweg (mensen met ervaring sowieso wel) maar dit is en wordt geen kinderpony en dat is wel wat ik wil fokken. Om deze reden gaat zij waarschijnlijk ook vertrekken. Ik ben te kleinschalig om gewoon maar pony's erbij te houden.
Uiteraard wordt dit minder als ze meer in de hand komt maat dat rillige zit er wel gewoon in. Ze komt namelijk net zoveel in de hand als Oife en die twee zijn wereld van verschil.
Afbeelding
Afbeelding

maj0

Berichten: 6592
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Kopen zonder kijken in Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:00

Jammer dat pipp niets voor je is, ze is wel echt prachtig. Jammer dat ik geen geld heb haha anders wist ik het wel.

StalMelyn

Berichten: 2050
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 15:33

Beide meisjes staan inmiddels echt te koop. Een hele stap moet ik zeggen want voelt ergens al een soort dan definitief, alsof de keuze nu echt is gemaakt.

Oife
Afbeelding
Afbeelding

Pipp
Afbeelding
Afbeelding

Pipp was weer lekker aan het showen. Oife had niet zo zin in de blub behalve rollen.

maj0

Berichten: 6592
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Kopen zonder kijken in Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 16:27

Toch de keuze om ze allebei te verkopen? Mag ik vragen waarom?

StalMelyn

Berichten: 2050
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 16:51

Dat mag je zeker vragen maar staat volgens mij ook al in het topic.

Oife wordt heel groot, ondanks dat de schoft nog in de maat valt is de kont er al buiten. Dus verwachting is dat zij uit de maat groeit. Daarnaast vind ik haar hoofd niet mooi genoeg van type.

Pipp is enorm ril en heel alert. Super alsje shows wilt doen. Ik wil pony's fokken die geschikt zijn voor kinderen en hier gaan veel kinderen echt niet mee overweg kunnen. Haar moeder was ook wel een aparte, ik wil dit niet doorfokken in het nageslacht.

Ik houd de pony's op een pensionstal en niet in eigen beheer of eigen grond. Dat maakt het gewoonweg echt te duur om ze 'voor erbij' te houden.

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Kopen zonder kijken in Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 16:59

Fokken is gokken, maar jong aankopen ook. Ik vind Oife werkelijk schitterend, maar ik heb er al twee op een pensionstal. Snap je probleem dus helemaal.
Veel succes met de verkoop.

maj0

Berichten: 6592
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 17:01

Ja had wel iets mee gekregen. Maar mijn hoofd dacht dat je 1 van de 2 weg deed dus vandaar dat ik even vroeg :D

Ja snap ik als het niet past dan kun je beter plekje zoeken waar ze wel passen. Het is allemaal duur genoeg.

StalMelyn

Berichten: 2050
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 17:13

Klopt Imaudy, een nieuwe fokmerrie zal ik ook pas aanschaffen als deze minimaal 2 jaar oud is. Liefste misschien een jaar of 5-8.

Al maakt Oife qua karakter wel echt alles waar. Dus wat dat betreft zou ik zo weer ongezien een Cadlanvalley pony kopen :j

Majo, bedoeling was inderdaad minimaal wel 1 aanhouden maar helaas. Ik ben gewoon zo kleinschalig dat de merrie echt wel heel goed moet zijn en alle boxjes moet aantikken. Helaas doen ze dat beide dus niet.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Kopen zonder kijken in Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 17:29

Als ik toch geld, ruimte en tijd over had. Had Oife gelijk hierheen mogen verhuizen. Ik vind haar echt geweldig <3

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Kopen zonder kijken in Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 19:24

Ja Oife daar moet je echt nog even doorheen kijken omdat ze nog zo jong is maar als ze eenmaal in verhouding is, dan is het echt een plaatje waarschijnlijk!

Flinke stap TS. Kan me voorstellen dat het even slikken is. Heb je al nieuwe dieren op het oog? Of ideeën? Toch weer voor veulens? Of eventueel toch 2 of 3 jarigen?

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Kopen zonder kijken in Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 22:11

Jammer maar begrijpelijk. Hoe groot is oife eigenlijk want ze toont idd heel groot.