Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Lelijk of mooi? Peekie met haar indianentooi!

 
Profiel   

Al enkele jaren fokken we naast onze Dravers, soms een veulentje om te verkopen( of houden :') ) als recreatiepaard.

Enkele jaren geleden hebben we Caillin gefokt( en dat verkopen is dus niet helemaal gelukt :+ )

[ img ]

Caillin is een enorm zachte, lieve grote maat Tinkermerrie. Eigenlijk iets te lief :o . Ze laat zich in de groep de kaas van haar brood eten :)

Ook vonden we haar bewegingen iets te vlak en kon haar rug iets langer.

En... we hadden haar graag iets minder wit gehad. Haar vader was de effen bruine hengst Djenges. We hadden gehoopt op iets meer vlek.

Dus, opzoek naar een bruine hengst met beweging en iets meer pit om een veulen uit onze merrie te fokken :D


[ img ]

Die hadden we gevonden in Welsh Cob hengst Caederwen Saracen.


We hoopten dus op een groot veulen, met iets meer pit, mooie bewegingen en veel bruin. Misschien kunnen jullie ons vertellen of dat gelukt is :')


[ img ]

[ img ]


Ok, iets minder bruin( :') ) dan we gehoopt hadden maar daar is ze dan: Peek A Boo <3

Peekie heeft wat bijzonders:

Citaat
Native American legends say that Medicine Hat horses were believed to have the magical ability to protect their riders from injury and death in battle. Additionally, they were said to warn their riders of danger. Other tribes would try to steal these horses in hopes of getting their good luck. For this reason, they were closely guarded.


Ik geloof heilig in deze legende. Peekie is 'Sassy' , een super leuke merrie die een uitstraling heeft alsof ik haar inderdaad vol zou vertrouwen in een oorlog :') . Nee gekkigheid, ze is super braaf maar wel net dat beetje meer pit wat we zochten. Ik denk dat dat toch bij de Welsh Cob vandaan komt, dat iets meer Sassy achtige :) . Haar karakter past echt bij de legende, het is gewoon een bijzondere merrie. Ze gaat elke dag aan de hand naar binnen en naar buiten, dat doet ze een beetje op haar voorwaarden:
Eerst moet je haar op haar kont en op haar schoft kriebelen, doe je dat, dan mag( mag ja) je haar aanklikken. Wil je haar gewoon aanklikken, dan zegt ze: 'Nee, eerst kriebelen :') ! '

Ze sjeest altijd overal heen in galop :D



[ img ]

[ img ]



[ img ]

Maar ook de draf zit er aardig op :D

[ img ]


[ img ]

[ img ]

[ img ]


Peekie heeft altijd de grootste lol.


[ img ]


[ img ]

Caillin is echt een super lieve moeder, je zal maar zelf timide zijn en dan een powerkind krijgen :+ . Maar ze doet het zo goed.

[ img ]

Peekie mag verkocht, maar ik denk eigenlijk dat er wel eens hetzelfde bij haar kon gebeuren als bij Caillin.

En dat is dat we haar over 10 jaar per ongeluk toch nog hebben :') . We moesten in het begin echt wat wennen aan haar aftekeningen, maar eigenlijk vinden we het hoe langer we haar hebben toch wel heel erg tof die 2 bruine oren :D

Ben benieuwd wat jullie vinden! Ik merk dat mensen het of heel erg tof vinden, of helemaal niks... En ik mag dat wel, een ander paard dan anders :D

Foto's zijn gemaakt door EllaMarlies_photography
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 20:06 



 
Profiel   

Nou, ze is prima gelukt zou ik zeggen. Wat een toffe dame.

Die twee bruine oren icm die witte voorpluk <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 20:16 



 
Profiel   

Nou…..ik vind het een plaatje!!! Wat een dotje….en haar moeder ook

:') En dat terwijl ik niks met tinkers heb… :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 20:21 



 
Profiel   

Wat een leukerd !

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 20:29 



 
Profiel   

Wat een knapperd en mooie foto's zo met die zon

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 20:34 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties!

Ik ben ook heel erg benieuwd of ze dus straks een grote witte voerpluk krijgt net als haar moeder, zo tussen die bruine oren :D

Ze staat ingeschreven in het Welsh Stamboek trouwens, vonden we moeilijk kiezen. Ik denk dat de meeste mensen haar als Tinker zullen zien :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 20:46 



 
Profiel   

Oh wat een plaatjes ts! Ben heel benieuwd hoe ze eruit ziet later! Maar voor nu is ze echt een schat om te zien <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 20:51 



 
Profiel   

ruitje schreef
Bedankt voor de reacties!

Ik ben ook heel erg benieuwd of ze dus straks een grote witte voerpluk krijgt net als haar moeder, zo tussen die bruine oren :D

Ze staat ingeschreven in het Welsh Stamboek trouwens, vonden we moeilijk kiezen. Ik denk dat de meeste mensen haar als Tinker zullen zien :D


Accepteren ze daar kruisingen? Nooit geweten. Ze had idd ook in NSvT gekund.

Maar is ze wel knap met haar medican hat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 21:03 



 
Profiel   

Wow, wat een leukerd. Ik vind het wel wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 21:23 



 
Profiel   

Bedankt weer voor de leuke reacties !


Https://nwpcs.nl/de-welsh-pony/

Je hebt sectie A, B , C, D en NWR en

Sectie WPBR

Citaat
Rijpony op Welsh grondslag
De WPBR pony is een rijpony op Welsh grondslag, vergelijkbaar met het Welsh Part Bred Register van het moederstamboek in Groot-Brittannië, het moederstamboek kent geen rasbeschrijving.
Stokmaat: Geen vereiste, de streefmaat voor de WPBR ligt tussen de 1,35m en de 1,569m waarbij de kwaliteit van de pony profileert boven de stokmaat van de pony.
Binnen deze sectie zijn alle kruisingen met Welsh pony toegestaan, mits in de afstamming van de pony minimaal 12,5 % Welshbloed voorkomt. In de fokkerij ligt de nadruk op de gebruikseigenschappen waarbij wel gelet wordt op voldoende Welsh uitstraling. De WPBR is zeer breed inzetbaar in de sport.


Ik heb het idee dat deze sectie groter is in Engeland dan in Nederland.

Peek was 2e bij de fotowedstrijd in haar sectie, maar wel een beetje een vreemde eend in de bijt :D . De andere veulens zijn heel anders gefokt. Zijn dan toch meer luxe pony's waar bijv. Cassanova du Bois op gezet is.

Ik denk sowieso dat sectie D al minder voorkomt binnen het stamboek en dan een kruising met sectie D al helemaal? Maar dit vul ik in, misschien zitten hier kenners :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 21:47 



 
Profiel   

Wat een geweldig verhaal en wat een prachtig veulen.

Mocht je ooit nog een keer een bonte willen fokken met wat meer bruin, dan zou je een minimaal bonte kunnen kiezen (of een effen met minimaal bonte voorouders). Bij effen paarden zie je niet wat voor extra genen ze dragen qua witverdeling bovenop de bontgenen (die het tot uiting laten komen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 21:50 



 
Profiel   

Ja, ik ben niet thuis in de kleuren logica :+


[ img ]

Dit is de vader van Caillin. Dus voor mijn gevoel doen we iets niet goed haha :') .

Nee, gekkigheid. We fokken eigenlijk meer op bouw en karakter dan op kleur.

Stel, we willen nu fokken met Peekie? Die lijkt nu 3 kleuren te hebben( wit, zwart en bruin) . Is het dan zo dat uit Peekie alles kan komen? Ik zou het dan wel weer boeiend vinden om dat van haar te weten/haar te laten testen. Is dat duur eigenlijk?
* draversmens hier, die zijn toch alleen maar bruin * :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 21:56 



 
Profiel   

Oh wauw,ik vind haar echt leuk <3

En wat kan ze nu al lekker lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 22:03 



 
Profiel   

ruitje schreef
Ja, ik ben niet thuis in de kleuren logica :+


[ [url=m/ESrXwo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is de vader van Caillin. Dus voor mijn gevoel doen we iets niet goed haha :') .

Nee, gekkigheid. We fokken eigenlijk meer op bouw en karakter dan op kleur.

Stel, we willen nu fokken met Peekie? Die lijkt nu 3 kleuren te hebben( wit, zwart en bruin) . Is het dan zo dat uit Peekie alles kan komen? Ik zou het dan wel weer boeiend vinden om dat van haar te weten/haar te laten testen. Is dat duur eigenlijk?
* draversmens hier, die zijn toch alleen maar bruin * :')

Komt even binnendenderen als kleurenmalloot. Leuk veulen trouwens!

Een effen vader helpt niets bij de verdeling van het wit in het geval van een bont veulentje. Het is niet zo dat je het gemiddelde van de hoeveelheid wit van de ouders krijgt. Het eerdere advies van een minimaal bonte zoeken vind ik ook niet passend, dan heb je juist meer kans op een bonte en je hebt geen garantie dat een minimaal bonte zelf ook minimaal bonte nakomelingen geeft.

Jouw merrie en dit veulen zijn beiden heterozygoot voor plantenbont. Dat betekent dat je met een niet-platenbonte hengst 50% kans hebt op een platenbont veulentje en 50% op een effen veulen. Dat hypothetische bonte veulentje kan dan variëren van bijna helemaal gekleurd met een klein verstopt vlekje tot bijna helemaal wit. De verdeling van het wit is namelijk vooraf niet te voorspellen of te regelen.
Met de kleine uitzondering op zogenaamde boosters, zoals het W20 gen. Als een bont paard ook W20 heeft zie je vaak dat ze een stuk meer wit hebben dan een bonte zonder W20. Maar er spelen ook nog veel andere factoren mee die je niet kan laten testen.

Je veulentje is 'gewoon' bruin (platen)bont, eventueel met nog iets aan witgen dat zorgt voor het witte kopje. Moeder is heterozygoot voor vos (want vos vader). Dat betekent dat het mogelijk is dat je veulentje ook vos draagt, maar dat hoeft niet. Ze is sowieso heterozygoot voor agouti.
Dan kom je uit op een code van: E? Aa TOto
Agouti en tobiano (=platenbont) hoef je dus al niet te testen, vosfactor zou je kunnen doen als je wilt weten of ze ook vosjes kan geven. Is ze EE dan kan vos niet, is ze Ee dan is een vosnakomeling mogelijk als de toekomstige vader ook vos draagt of is.
En als je wilt kijken of er nog wat meer dan platenbont speelt dan zou je een pakketje kunnen nemen die test op de meest voorkomende witgenen, of W20 los kunnen laten testen.
Qua kosten is het maar net hoe gek je het wilt maken, de haren even naar het buitenland sturen ipv hier in Nederland raad ik zeer aan. Voor de deskundigheid en de prijs ben je een stuk beter uit bij laboratoria in de VS of UK. Afhankelijk van wat je wilt weten zal je tussen de 25 en 80 dollar uitkomen denk ik in dit geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 22:25 



 
Profiel   

Dit soort posts zijn de reden dat ik op Bokt zit! Super leerzaam!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 22:37 



 
Profiel   

Geweldig veulen! Lekker stout haha!
Ik kan me voorstellen dat je iets meer bruin had verwacht met een welsh vader, maar ze is toch goed geslaagd!
Bij de welsh partbreds zie je juist veel D maten op keuringen. Je kunt er idd iedere welsh kruising bij inschrijven, maar op keuringen zie je toch vooral pony’s die overeenkomen met de NWR sectie (grote rijponys), vaak zijn dat idd kruisingen van NWRs met een Duitse rijpony/NRPS etc. Dus redelijk dezelfde types

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 12:47 



 
Profiel   

Ze is fantastisch! Zeg ik die een sensibele PRE heeft en niet houdt van alles met sokken :Y)
Ik hoop stiekem dat ze mag blijven of anders dat een Bokker haar overneemt <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 12:53 



 
Profiel   

Wat een leuk diertje!
En dat sassy karakter kan heel goed van de cobs komen :D , alle cobs die ik ken hebben dat in meer of mindere mate in zich.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 12:58 



 
Profiel   

Hier kan ik uren naar kijken! Wat een knap en leuk veulen :D En die hoed maakt het helemaal af vind ik *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 13:00 



 
Profiel   

Wat een plaatje om te zien! En ik ben ook niet zo van dat hele witte. Maar deze is wel hele knap <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 13:12 



 
Profiel   

Wat een prachtig getekend veulen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 14:11 



 
Profiel   

Ze is leuk!!!! maar een échte medicine hat is het niet....loopt te ver door in haar koppie.
Maar ze is echt heel knap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 14:19 



 
Profiel   

Wat een leukerd! En met deze naam moet ze wel net zo leuk worden als haar naamgenoot en dat is echt een lieverd <3.
De roepnaam is alleen wel eens verwarrend voor de onwetende luisteraar :'). Hier denken ze dan dat je pikkie roept :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 14:36 



 
Profiel   

Zeker weten mooi! Wat een leuk mupke is het. Wat je zegt, 't sassy straalt er vanaf, heerlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 14:46 



 
Profiel   

Leuke reacties weer! Leerzaam die Welsh kenners die reageren! Ik dacht wel dat het Sassy van de Cobs af zou komen, in ieder geval niet van haar moeder haha :D

Ik zou het ook leuk vinden als een Bokker of pensionklant haar overneemt als ze we haar toch verkopen :) .

@Balko, we wisten al hoe we haar gingen noemen en toen las ik inderdaad hier op Bokt dat er nog een Peekie was, roep jij Boo :') ?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 19:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen