Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vijf maanden Tulip, het veulen dat ik kreeg.

 
Profiel   

Mijn veulen Tulip is vandaag precies vijf maanden oud geworden! Ik heb haar gekregen van de eigenaresse van mijn verzorgpaarden. Vorig jaar merkte ik dat ik erg gehecht was geraakt aan een van de merries, dus ik vroeg aan de eigenaresse of ik haar eventueel kon overkopen. Op dat moment was ze al drachtig van haar eerste veulen. Wegens omstandigheden was ze helaas niet te koop, maar de eigenaresse gaf aan dat ik wel eerste keus had bij ieder veulen dat er uit de merrie geboren zou worden.

Ik heb dat idee toen van me af gezet omdat ik eigenlijk niet op zoek was naar zomaar een paard. Tuurlijk, het zou voor mezelf moeilijk zijn om nee te zetten tegen een zwart panterbont merrieveulen, maar de kans was veel groter dat het veulen effen vos of bruin zou zijn. Het leek me dus verstandiger om mezelf te 'beschermen' en er maar niet meer over na te denken.

Zes maanden later werd dit geboren:
[ img ]

Toen ik haar zag was ik uiteraard meteen verliefd, maar zwart panterbonte merries zijn hier heel erg gewild dus ik vermoedde dat het prijskaartje te hoog zou zijn. Ik had op dat moment immers al wel mijn dierenarts-spaarpotje bij elkaar, maar ik was nog niet erg ver in mijn aankoop-budget.

[ img ]

Al snel vroeg de eigenaresse wat mijn plannen waren, want ze had al veel berichten ontvangen van eventuele kopers. Ik gaf aan dat ik het veulen uiteraard graag zou willen overnemen maar dat ik nog geen budget had opgebouwd voor de aankoop. 'Nee', zei de eigenaresse, 'dit veulen is niet te koop'. Ok lekker cryptisch, dus ik vroeg wat haar plannen dan precies waren. 'Ze is voor jou als je haar wilt hebben'.

Daar sta je dan, 34 jaar oud en al bijna heel je leven dromen van een eigen paard maar het nog nooit hebben kunnen verwezelijken. Veel pech met verzorgpaarden gehad. Meeleven op Bokt met het plezier van anderen, maar 'always the bridesmaid, never the bride'. De eigenaresse heeft me toen een paar maanden bedenktijd gegeven zodat ik alles op een rijtje kon zetten. In die tijd ben ik ook twee maanden naar Nederland geweest om mijn familie te bezoeken en ik heb met veel mensen gepraat over mijn 'dilemma'. Iedereen hier weet dat een paard nemen geen beslissing is die je zomaar maakt. Daarnaast weet ik ook nog niet of ik in dit land ga blijven als ik over drie jaar klaar ben met studeren, dus is het dan wel slim? En dan ook nog eens een jong paard waar je drie jaar 'niks mee kan doen'?

Toen ik na twee maanden weer terug naar de VS vloog stond ze er inmiddels zo bij:
[ img ]

Na lang wikken en wegen heb ik uiteindelijk besloten. Volgende week ontvang ik de eigendomspapieren! (Wat klinkt dat eigenlijk vreemd als je het over een levend wezen hebt). Je weet nooit wat het leven brengt en ik bevind me gelukkig in een positie waarin ik kan zeggen 'ik leef nu, niet over drie jaar, en ik ga er nu voor'. Vandaag is Tulip dus vijf maanden oud geworden en ik heb wat foto's in de veulenwei gemaakt. Niks speciaals, maar ik wilde ze toch delen. Gras staat er in de veulenwei trouwens niet meer in dit deel van het jaar dus we voeren ze hooi. Over een paar weken mag ze weer in de grote merriewei waar wel nog wat gras staat.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Het is niet bewolkt; we hebben momenteel last van de rook van alle bosbranden hier in de buurt. Dit gebeurd ieder jaar helaas, dit jaar valt het nog wel mee. Over een paar dagen is het weer weg.



Laatst bijgewerkt door C_arola op 16-09-22 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Naam aangepast in de titel

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 05:05 



 
Profiel   

Wat een gaaf veulen veel plezier met r

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 06:11 



 
Profiel   

Nou ja zeg.. ik begrijp je dilemma. Toch, als je zo gek bent met de merrie kan ik me goed voorstellen dat de eigenaar graag wilde dat het veulen bij jou terecht zou komen. Ze kent jou immers.
Mooi veulen hoor, gefeliciteerd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 06:13 



 
Profiel   

Wat een leuk veulen, gaat helemaal goed komen hoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 06:29 



 
Profiel   

Klinkt als een sprookje! Veel plezier met de kleine!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 06:51 



 
Profiel   

Klinkt inderdaad als de droom van elk pennymeisje, het veulen van je verzorgpaard krijgen. Zo leuk!

Ik snap ergens wel dat je er goed over wilde nadenken. Aan de andere kant: toen ik mijn paard kreeg aangeboden (niet gratis hoor, ik had eerste keus bij koop), heb ik welgeteld vijf minuten nagedacht, effe snel alles doorgerekend, en ja gezegd. Sommige dromen moet je waarmaken. Het leven is kort and all that jazz. Zelf heb ik er nog geen seconde spijt van, en hetzelfde hoop ik voor jou!

Aan haar stipjes zal het niet liggen <3 . Veel plezier met je paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 08:02 



 
Profiel   

balance schreef
Nou ja zeg.. ik begrijp je dilemma. Toch, als je zo gek bent met de merrie kan ik me goed voorstellen dat de eigenaar graag wilde dat het veulen bij jou terecht zou komen. Ze kent jou immers.
Mooi veulen hoor, gefeliciteerd!


Dankje! Ze heeft bij mij ook een absoluut prinsessenbestaan! :P

miereneter schreef
Ik snap ergens wel dat je er goed over wilde nadenken. Aan de andere kant: toen ik mijn paard kreeg aangeboden (niet gratis hoor, ik had eerste keus bij koop), heb ik welgeteld vijf minuten nagedacht, effe snel alles doorgerekend, en ja gezegd. Sommige dromen moet je waarmaken. Het leven is kort and all that jazz. Zelf heb ik er nog geen seconde spijt van, en hetzelfde hoop ik voor jou!

Aan haar stipjes zal het niet liggen <3 . Veel plezier met je paard!


Lol, ik denk dat ik er qua gevoel vijf minuten over heb nagedacht maar qua verstand ben ik er wat langer mee bezig geweest. Ik studeer immers nog en heb een beperkt inkomen, en als ik over drie jaar ga verhuizen binnen de VS of terug ga naar Europa dan moet ik haar of verkopen, of enorm veel investeren om haar mee te kunnen nemen. Die factoren hielden mij enorm tegen want ik heb heel mjjn leven de gedachtegang gehad dat een paard (financieel) niet voor mij weggelegd was. Maar wat jij zegt, je leeft maar een keer en soms moet je de sprong wagen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 17:14 



 
Profiel   

Wat een dappere beslissing en ook nog eens een hele leuke!
Vooral genieten hoor! Komt helemaal goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 17:27 



 
Profiel   

Wat een knap veulen <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 17:41 



 
Profiel   

Snap je terughoudendheid. Maar wat ik mezelf ook voorgehouden heb: 'bordje Te Koop erom kan altijd nog' :P
Prachtdier, en extra speciaal dat ze van je verzorgpaard komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 10:44 



 
Profiel   

Echt een feel-good verhaal dit ! Wat een mooi gebaar van de eigenaresse van de merrie <3
Prachtig paardje ook. Veel plezier samen !

Sneu van die bosbranden en die rook daar zeg :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 10:51 



 
Profiel   

Wat een mooie foto's van een prachtig veulen. En wat onwijs lief van de fokster.

Wie heeft haar naam verzonnen? Moest gelijk aan Tulpen uit Amsterdam denken, verwijzing naar Nederland, voor jou?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 11:07 



 
Profiel   

Ik voel een Penny-waardig verhaal aankomen :)

Wat een prachtig veulen. De strepen op de achterbenen vind ik heel mooi.

Veel geluk samen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 15:35 



 
Profiel   

Wauw! Wat ontzettend aardig is dat zeg! En voor zo'n prachtig veulen die dus blijkbaar erg gewild is qua kleur en veel geld had kunnen vangen, onwijs tof! Hele leuke foto's ook <3 Knap dier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 16:04 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
Echt een feel-good verhaal dit ! Wat een mooi gebaar van de eigenaresse van de merrie <3 Prachtig paardje ook. Veel plezier samen ! Sneu van die bosbranden en die rook daar zeg :


Dankje! Die rook is echt een belemmering. Nu het zo erg is blijf je vanzelf binnen, want als je te lang buiten bent voel je je bedwelmd. Het is een beetje lastig om uit te leggen maar enorm naar.

Rocamor schreef
Wat een mooie foto's van een prachtig veulen. En wat onwijs lief van de fokster.
Wie heeft haar naam verzonnen? Moest gelijk aan Tulpen uit Amsterdam denken, verwijzing naar Nederland, voor jou?


Ik heb de naam gekozen! Ik had eigenlijk wat anders in gedachten maar dat wilde ik bewaren voor een paard wat zeker van mij zou zijn. Achteraf gezien past Tulip veel beter bij haar!

Boras schreef
Ik voel een Penny-waardig verhaal aankomen :)
Wat een prachtig veulen. De strepen op de achterbenen vind ik heel mooi.
Veel geluk samen.


Dankje, die zijn gaaf he! Wat voor gen daar achter zit weten we niet; de merrie heeft geen gen voor primitive markings. Dus dan moet het iets zijn waar de genetische code nog niet voor ontdekt is (denk ik).

xDenies schreef
Wauw! Wat ontzettend aardig is dat zeg! En voor zo'n prachtig veulen die dus blijkbaar erg gewild is qua kleur en veel geld had kunnen vangen, onwijs tof! Hele leuke foto's ook <3 Knap dier!

Dankje! Ja, zwart/wit gaat hier voor 2-3 keer de prijs van vos of bruin. Een 'color breed' zeggen ze hier, waarbij kleur voor veel mensen bijna belangrijker is dan afstamming of beweging (en genetische ziektes, maar daar zullen we het maar niet over hebben. Tulip heeft ze gelukkig niet).

Juut schreef
Snap je terughoudendheid. Maar wat ik mezelf ook voorgehouden heb: 'bordje Te Koop erom kan altijd nog' :P Prachtdier, en extra speciaal dat ze van je verzorgpaard komt.


Dankje, je dat dacht ik dus ook! Liever niet natuurlijk maar wanneer is een paard kopen nou wel een slimme beslissing? :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 17:50 



 
Profiel   

Een heel mooi veulen! Mijn eerste gedachte was pippi langkous... :D

Citaat
Ik voel een Penny-waardig verhaal aankomen :)


Ik ook :j
Dan winnen ze samen een wedstrijd en dan is ze zoveel waard en is iemand heel jaloers en word hij gestolen, net een dag voor een belangrijke wedstrijd. Ze word net op tijd gevonden en ze winnen de wedstrijd. Zou zo in de penny kunnen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 18:26 



 
Profiel   

Wauw, wat een mooi verhaal! <3 Ik begrijp ook dat je er over moest nadenken, maar zoals je zelf ook al zegt, wanneer is een paard kopen nou wel handig? :D
Ze is echt prachtig, TS, proficiat en heel veel plezier met haar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 18:28 



 
Profiel   

Wat geweldig!! Het is een prachtig veulen en ik wens je heel veel geluk met haar <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 18:47 



 
Profiel   

Het zegt natuurlijk ook veel over jou als verzorgster. De eigenaars kunnen zich vast geen beter iemand inbeelden om met hun paarden bezig te zijn. <3
Blijft de gespikkelde smurf ook daar staan ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 19:14 



 
Profiel   

Wat die strepen betreft. Daar hoeven ze niet perse het gen voor te hebben. Een paard kan primitive aftekeningen hebben zonder wildkleur te zijn, dan zijn ze ND1/ND1
Ik heb een bruine new forest pony gehad die een duidelijke afgelijnde aalstreep had, ook in wintervacht was deze aanwezig (wat bij countershading niet is).

Even Googlen op appaloosa brach me bij een foto van BCA Tofoz Chatanga
Die heeft ook die strepen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 22:02 



 
Profiel   

Wat een plaatje en wat een leuk verhaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 23:13 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar kraamstal-itp daar pas het beter

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 23:35 



 
Profiel   

Wat een mooi verhaal en natuurlijk ook een mooi veulen.
Wat voor studie doe je in de usa?
Mocht je blijven updaten: ik volg :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 23:42 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
Het zegt natuurlijk ook veel over jou als verzorgster. De eigenaars kunnen zich vast geen beter iemand inbeelden om met hun paarden bezig te zijn. <3
Blijft de gespikkelde smurf ook daar staan ?


Aww dankje! Voorlopig wel, omdat er hier geen opfok stallen zijn en ik haar niet alleen in een stal met uitloop wil zetten. Ik overweeg wel om haar volgend jaar naar een groepsstal te verplaatsen zodat ik wat makkelijker met haar kan wandelen in het bos en in een trail parcours kan oefenen.

Art_Ificious schreef
Wat die strepen betreft. Daar hoeven ze niet perse het gen voor te hebben. Een paard kan primitive aftekeningen hebben zonder wildkleur te zijn, dan zijn ze ND1/ND1
Ik heb een bruine new forest pony gehad die een duidelijke afgelijnde aalstreep had, ook in wintervacht was deze aanwezig (wat bij countershading niet is).

Even Googlen op appaloosa brach me bij een foto van BCA Tofoz Chatanga
Die heeft ook die strepen. :)


Oh ja, die heeft inderdaad precies het zelfde! Ze is nd2/nd2 getest, maar dan klopt het gene wat ik zeg toch in principe; een bepaald kleurpatroon waarvan de genetische code nog niet bekend is? We weten ook LP en PATN1, maar de codes voor de specefieke patronen zijn nog niet bekend. Of zie ik het verkeerd?

senna21 schreef
Wat een mooi verhaal en natuurlijk ook een mooi veulen.
Wat voor studie doe je in de usa?
Mocht je blijven updaten: ik volg :)


Een promotie traject in culturele antropologie met een focus op mens-dier relaties. Mijn hoofd onderzoek is gericht op culturele verschillen in de gezondheidszorg van paarden. Als we denken aan 'gezondheid' dan zien we dat vaak als een objectief iets, terwijl het in werkelijkheid heel subjectief is. Het is heel erg verbonden met de manier waarop mensen denken dat het paardenlichaam werkt, wat een paard nodig heeft, en wat het doel van het paard is. Veterinaire zorg is in Nederland bv heel anders dan hier in de VS. Veel mensen vaccineren of ontwormen minder dan dat dierenartsen aanbevelen, maar waarom is dat? Daarnaast wordt er veel gefokt met paarden die 1 of 2 genen voor genetische ziektes hebben. Waarom doet mendat? Daar richt mijn onderzoek zich op.

Dandelion07 schreef
Een heel mooi veulen! Mijn eerste gedachte was pippi langkous... :D

Citaat
Ik voel een Penny-waardig verhaal aankomen :)


Ik ook :j
Dan winnen ze samen een wedstrijd en dan is ze zoveel waard en is iemand heel jaloers en word zij gestolen, net een dag voor een belangrijke wedstrijd. Ze word net op tijd gevonden en ze winnen de wedstrijd. Zou zo in de penny kunnen :')


Lol, ik krijg al stress als ik er aan denk! Ik kijk er wel erg naar uit om haar volgend jaar uit te brengen op wedstrijd, in de onderdelen waarbij je een stukje aan de hand stapt en draaft en dan beoordeeld wordt op exterieur en kleur. Je hebt ook longeer onderdelen voor jaarlingen maar daar zit ik zelf niet zo op te wachten met een jong paard. Maar in de hand en misschien een obstakel parcours (voor de ervaring) zie ik wel zitten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 07:06 



 
Profiel   

Ik vind jouw studie en onderzoek ook bijzonder interessant moet ik zeggen.
Valt daar ergens openbaar over te lezen ter zijner tijd ?

En natuurlijk benieuwd naar de eerste wedstrijdjes :D Is dat een soort van halter class ?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 08:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen