Kletstopic veulens 2022!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 00:22

Minthe is zo mooi, die kun je inpakken in een vuilniszak en dan is het nog een plaatje.

Tulip doet het goed op haar nieuwe stal. Het weer is slecht geweest en ze is nog aan het genezen van de trap op haar been dus ze heeft al maanden vrij. Ik ga een keer per week langs om te borstelen of een klein stukje te wandelen (ze begon een beetje herd bound te worden) en dan is het wel weer genoeg geweest. Ik pak haar pas weer op nadat ik een nieuwe foto van haar knie gemaakt heb zodat ik weet wat haar physitis aan het doen is.

Marije112

Berichten: 3396
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 11:35

Gitana, oh dat scheelt! Ik had niet begrepen dat de DA er al bij was geweest! Fijn dat het toch meevalt!

Wortel, blijft een leuk ding! Wij hebben geen dekens op stal die zouden passen, dus daar oefenen we nog niet mee. Ik moet zeggen dat ik 'wel toe ben' aan de herfst. Ik heb ook een hekel aan de kou, maar het is hier al maanden achterheen 30 graden + :wow:

Kabayo, tot nu toe 1 claim gehad wat ik kon eisen en daar hebben ze alles voor betaald. Je tekent wel een document wat zegt dat enige problemen in de toekomst, die verband hebben met het probleem waar ze nu voor uitbetalen, uitgesloten is in de toekomst. Shelby had een plek op haar pijpbeen, als dit plekje een probleem in de toekomst geeft betalen ze dat dus nie.

Ik vind het ook absolute nonsense om er snel een dierenarts bij de hebben, maar dat is helaas policy van de verzekering. Gelukkig heb ik een goede band met de dierenarts (in korte tijd kunnen opbouwen :') ) en kan ik er bij noemen dat ik normaal haar niet zou bellen, maar nu vanwege verzekering wel. Gelukkig heeft onze dierenarts haar paarden aan de overkant staan, dus ze is sowieso wel elke dag in de buurt :+
Het trailerladen gaat al weer een stuk beter! Vorige week liep ze er drie keer achter elkaar rap op en af, dus nu even rust gegeven met de trailer. Zal morgen eens kijken of ze er nog op loopt. Als dat morgen weer zonder problemen gaat ga ik de klep eens sluiten, kijken wat er gebeurt.

Kabayo, ik heb een oprechte vraag. Waarom een jong paard een veulen laten krijgen? Heeft ze de energie die ze nu in een veulen bouwen stopt niet nodig voor zichzelf om te groeien? Ik lees wel meerdere mensen die op 3 hun paard inrijden, dan op rust zetten om verder te groeien, maar dan wel een veulen ermee fokken? Schiet dat het doel niet voorbij? Of is een dracht anders/minder belastend?
Minthe ziet er heel goed uit!

Juniper, wanneer verwacht je een foto te kunnen maken?

Wij hebben begin van de maand mee gewandeld met de stal buitenrit, dat ging bijzonder goed! Verder spons ik Shelby geregeld af, maar vanochtend voor het eerst afgespoten. Ging ook allemaal zonder problemen!
Ik ga elke dag naar Shelby en poets haar elke dag. Aan het begin poetste ik haar alleen, maar vrij snel andere dingetjes erbij gepakt zoals bijvoorbeeld het trailerladen. Ik vind het erg belangrijk dat haar basis goed is, dus ze kon al binnen de eerste week een voetje geven, staat bij de hoefsmid enzovoorts. Verder kan ze alle gangen aan de hand en achteruit op commando. We zijn nu bezig dat te oefenen in een 'liberty' opzet.
Als ik soms paarden terug op stal zie komen van 3/4 jaar oud die helemaal niks kunnen := Moet er niet aan denken! Ik doe wel maar 1 ding tegelijk, dus nooit trailerladen en aan de hand oefenen op dezelfde dag. Poetsen telt niet, dat gebeurt elke dag (of ik dat doe of de grooms, elke dag worden de hoeven gedaan, vliegenspray, temperatuur gemeten en gezicht schoongemaakt).

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 17:25

Juniper wat een leuk compliment, dankje!
Fijn dat het goed gaat met Tulip. Wat is herd bound? Je bedoel erg gehecht aan de groep? Jammer dat ze zo'n last heeft van de trap.

Marije112
Begrijpelijk qua dierenarts dan. En scheelt dat ze altijd in de buurt is haha. Wat voor verzekering heb je die alles uitbetaald? Vaak is het alleen de grote bedragen toch? Zit ergens wel logica in ja. Nooit geweten! Fijn dat je al een goede band met de dierenarts hebt :+
Wat super dat het laden nu goed gaat! Ben benieuwd wat ze morgen doet :j
Ik kan je vraag begrijpen. Als ik naar Minthe kijk zou ik het zelfs lichamelijk dit jaar wel aandurven te dekken. Maar dat vind ik echt wel te jong dus uiteraard doen we dat niet. Maar ze is al zo enorm ontwikkeld. Ze heeft ook zulke sterke benen. Nog nooit zo gezien. Door de keuring is ze dus ook röntgenlogisch goedgekeurd wat mij helemaal geen twijfels geeft wbt belasting en eventuele nadelen. Ze heeft geen chips of andere gekkigheden. Heel fijn! Minthe zal met 3 jaar ook niet onder het zadel beleerd worden, wel voor de wagen. Dat is languit rechtuit. En ze wordt gedekt. Ik hoop juist oprecht dat ze de energie steekt in het groeien van een baby dan in haar eigen grootte :+ Hoe groot ze nu is mag van mij wel de eindmaat zijn := Ze meet nu 1.62 en wordt volgende maand 2 jaar. Hoe dat zit qua belasting in een dracht of inrijden met drie vind ik oprecht een interessante vraag waar ik geen antwoord op heb. Natuurlijk is een dracht aan het einde pas zwaar, en dan is ze bijna 4 jaar. Dat is dan wel weer een jaar verder

Fijn dat het wandelen en afspoelen goed gaat. Toch fijn dat ze dat kennen. Zo te lezen doet ze het ook erg goed aan de hand! Super. Ga zo door. Ben benieuwd naar beeldmateriaal

Hier geen nieuws. Ze loopt lekker buiten dagelijks

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:38

Geen 2022 veulentje, maar ik ga mijn nu 3 jarige merrie dir jaar iok dekken. Ze gaat eerst in maart naar een training stal om zadelmak gemaakt te worden, en als ze terugkomt word ze gelijk gedekt. We gaan dit jaar vooral een beetje rustig doorrijden en dan in September de keuring, daarna gaat ze met zwangerschapsverlof tot na het veulen. Als het veulen is afgespeend zal ze weer opgepakt worden onder het zadel :)

Tegen de tijd dat zij bijna haar veulen krijgt kan ik dus lekker met Valegro bezig dus dat komt goed uit :D

Valegro moest vandaag bekapt worden, maar daar had hij weinig zin in…. Hij was echt heel vervelend, steeds voetjes wegtrekken en proberen te bijten. Moet maar weer even wat vaker iets met hem doen geloof ik :')

Minthe ziet er inderdaad goed uit! Echt een heel paard al zo <3

Juniper wat vervelend dat ze nog steeds zo’n dikke knie heeft. Wel fijn dat de nieuwe stal goed bevalt. Wanneer kun je haar weer op de foto zetten om te kijken hoe het met de physitis is?

Valegro en zn vriendjes <3


Afbeelding
Afbeelding

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 22:15

De knie is bijna helemaal slank, maar ik wilde liever geen extra risico lopen door haar te belasten. Idem met de physitis. Ik zal de volgende keer een foto maken, als je niet weet dat ze getrapt was dan zie je het niet meer. Ik denk dat we over een maand ofzo eens naar de DA gaan, dan kan ik gelijk haar voorjaars vaccinaties en chip mee pakken. In april zijn de eerste oefenwedstrijden maar er is een uitbraak van EHV waar al meerdere paarden op een stal aan overleden zijn. Is dat bij jou in de boort ook Libera? Ik ben daardoor niet van plan om op wedstrijd te gaan totdat de dierenartsen aangeven dat het weer weg is.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 05:27

Oh dat is fijn, klinkt alsof het de goeie kant op gaat dan! En idd beter te weinig doen dan te veel in zo’n situatie, weer is er toch niet echt naar.

Hier in de buurt geen EHV, maar ga ook nooit heel ver weg voor wedstrijden. Meestal naar Donida in Auburn, maar dat is nu verkocht en hoewel ze het als paardenshow locatie zouden gaan behouden, lijkt het erop dat dat toch niet helemaal soepel loopt. Nieuwe eigenaar z’n vrouw is eventplanner en heeft zowat elk weekend trouwerijen geboekt…. Erg jammer!
Hier komt de veearts eind van de maand ook alweer voor de inentingen… dat wilde ik toch wel graag gedaan hebben voordat Raven naar de beleerstal gaat, en voordat ik begin met dekken in April :)

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:48

Juniper dat klinkt alsof ze de goede kant op gaat.

Gezellig zo Valegro en zn vriendjes buiten.

Atari is eindelijk aan het luisteren. Hij is zowaar 2,5 cm gegroeid en meet nu 15hh! Hij is volgende week 16 maanden dus hopelijk gaat hij nog een beetje meer groeien het komende jaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 23:58

Wortel115 (leuk je boktnaam met de foto's waar een wortel te zien is :D ) Wat fijn dat hij groeit! Vind hem ook heel erg mooi in verhouding. Knap paard!

Libera wat is EHV? Jammer dat de locatie nu voor andere doeleinden wordt gebruikt. Inderdaad wel fijn als de entingen in orde zijn. Hoe oud is Raven? Of is dat de 3 jarige? Welke hengst heb je uitgezocht? Klinkt als een goed plan :)
Wat vervelend dat hij niet wou luisteren bij de smid. Heb hetzelfde. Als ik zelf voetjes til echt nooit problemen. Bij de smid altijd hangen of heel gevoelig ineens aan de benen dat ze weg schiet. Zucht.
Dankje! En wat een heerlijke relaxte foto's!

Juniper wat fijn dat de knie weer mooi dun is :j Goed idee inderdaad de volgende keer een foto. Wat voor wedstrijden doe je?

Ik heb de weide weer gereserveerd voor april/mei tot 1 augustus. Fijn dat ze er weer terecht kan :D 1 augustus haal ik haar weer op en dan zal ik haar lichtjes trainen voor de centrale keuring die 17 augustus is. Lekker voor haar dat ze even 4 maanden in het dikke gras kan
Vandaag was ze super lief en braaf met voetjes afspoelen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anike

Berichten: 1933
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:09

Jullie gaan hard! Haha!!

Wat worden ze allemaal groot hea!
Hebben jullie ook dat je aan de ene kant denkt wordt maar snel 3, dan kunnen we wat gaan doen.. maar aan de andere kant heb je 3x geknipperd met je ogen en zijn ze niet meer zo klein!

Hier groeit Cartier ook enorm. We spelen wat in de kraal, de commando’s voor het longeren zijn inmiddels wel aardig duidelijk bij haar.

Ook is ze gek op aandacht, mijn zoontje vindt het allemaal soms spannend maar gaat toch graag bij haar in de buurt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:50

Galaria is ook een draak bij de smid hoor. Het eerste voetje gaat nog redelijk, maar dan moet ik wel haar hoofd bezig houden. De rest heeft ze er al geen geduld meer voor. Terwijl ik ze wel altijd in rust gewoon uit kan krabben. Gelukkig hebben we een smid die Arabieren gewend is en zijn energie laag kan houden, want zodra je boos of gefrustreerd wordt is het echt klaar. Dan kan je haar beter wegzetten en het na een paar andere paarden weer proberen. Ik wijt het ook wel aan de jeugdigheid. Liberté is daarentegen echt heel anders, veel chiller qua karakter en dat merk je ook bij de smid.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:50

Lol, Tulip wordt ongedurig zodra hij met haar laatste voet bezig is. Dan trekt ze haar voet op of probeert ze mij te bijten. Tuttekop. Het voordeel van appies en quarter horses is dat ze over het algemeen vrij makkelijk zijn, ik had nooit als eerste paard een warmbloed veulen genomen bijvoorbeeld. Dat zou echt een recipe for disaser geweest zijn.

Wat leuk om te zien dat onze jaarlingen al echt een beetje paarden aan het worden te zijn! Hoewel die van jullie er in mijn ogen al een stuk meer volwassen uit zien dant Tulip.

Kapayo, wij doen 'halter' wedstrijden, dat kun je in principe al doen met een veulen van 6 maanden. Dat is een categorie waarin het paard aan de hand wordt beoordeeld op exterieur (en kleur, in het geval van de appaloosas). Je loopt de bak in en stopt bij F, waar de jury staat. Die kijkt naar het paard en dan draaf je naar B-X-E zodat de jury de draf kan zien. Dan stel je op een de andere kant van de bak (bij K) en als iedereen klaar is loopt de jury een rondje om ieder paard heen. Soms bekijken ze ook de tanden. Vervolgens scoren ze de paarden gebaseerd op de gangen en het exterieur. In het geval van de appies heb je dan ook 'most colorful' classes waarin ook het patroon meetelt. Qua werk voor het paard stelt het niks voor, maar het is wel goede training want ze moeten braaf meedragen, wachten, opstellen, etc.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 19:16

Haley is inderdaad ook super makkelijk met het geven van voeten. Maar bekappen is absoluut niet haar hobby. Zelf heb ik er ook een hekel aan dus ik liet er altijd iemand voor komen, maar het werd steeds erger. Ik heb gewoon de opleiding gevolgd dus ik doe het nu zelf. :+ Omdat ik het dan met kortere tussenpozen kan doen duurt het bekappen zelf een stuk korter en is er geen vuiltje meer aan de lucht.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 08:33

Wat is het stil hier!

Het regende en sneeuwde hier steeds dus weinig kunnen doen behalve er af en toe een borstel overheen halen… maar vandaag scheen de zon!
En dus mocht Valegro een keer iets nieuws proberen…
Afbeelding

Het is nog geen natuurtalent :') maar misschien komt dat nog??

Hebben het kort gehouden, maar lijkt me wel leuk om zo af en toe mee te pakken en hopelijk word ie er wat handiger mee :)

Hoe is het met all andere bijna tweejarigen? (Kan niet geloven dat ze al bijna 2 zijn :oo )

Anike

Berichten: 1933
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:41

Wat leuk zeg!! Valegro doet het leuk!

Hier gaat het ook echt hard, net wat je zegt al bijna 2. Cartier is van 20-3 dus die schiet wel echt al op!!

Wij houden het nu nog even bij het spelen in de longeercirckel, beetje energie kwijt en stem commandos.

Wel is ze echt al ver in der ontwikkeling. Ze toont totaal geen 2 jarige. Wel iets te vol..

Afbeelding
Afbeelding

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:12

Het gaat inderdaad snel zeg!
Blue word pas in mei 2, dus dat duurt nog even.

Wij hebben net een behandeling voor een wormaneurysma achter de rug. Dus ik ben benieuwd hoe hij zich de komende maanden gaat ontwikkelen.

Hij ziet er dus nog wel echt puppy uit.

Afbeelding
Afbeelding

Anike

Berichten: 1933
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 15:45

Ik blijf het bijzonder vinden hoe het zo enorm kan verschillen.
Paard op stal, waar Cartier mee samen staat, wordt 2 mei 3 jaar. Maar die is nog zoveel jonger in doen en laten. Ook qua groei.

Nou ben ik wel van mening dat pony’s vaak eerder ‘af’ zijn.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 16:59

mirriejj schreef:
Het gaat inderdaad snel zeg!
Blue word pas in mei 2, dus dat duurt nog even.


Nou… valt mee, nog maar een week of 7! :oo

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 17:01

Wat zien ze er allemaal al af uit inderdaad. Haley wordt ook in mei 2 dus ik vind haar echt nog wel te jong om te gaan longeren enzo. Wel ga ik vaak met haar wandelen. Daar leert ze veel van. Lekker veel zien en ervaren.

Vandaag heb ik haar grotendeels geschoren. Het ziet er niet super netjes uit maar het geduld was op een gegeven moment op (net als mijn messen). Maar ik hoop dat het haar wel helpt. Ze liep zo enorm te jeuken.


Afbeelding

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 01:40

Wat leuk weer wat updates. Atari is bijna 18 maanden :+ lol iets jonger dan de rest. Hij is afgelopen weer bij de smid geweest verder doet hij weinig want het is warm weer. 39 graden is de verwachting voor de komende 5-6 dagen.
Afbeelding

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 08:26

Mijn knapperdje wordt 21 april alweer 2! Rond die tijd wordt ze ook grote zus van haar volle broertje/zusje. Ik hoop zusje.

Naar aanleiding van dit topic ook maar even weer eens op de trailer gezet laatst, helemaal in mijn eentje (nou ja, met mijn bijna twenters dan, ik ga wel braaf op de trailer zelf :D ).
Afbeelding

Was even twijfelen op de klep, maar heel braaf een aantal keer erin en eruit. Hele goede pownie!

Ik heb gister haar benen geschoren, dus ze heeft nu ook sportsokken.
Wel even “snel” gedaan. Ze is wel heel braaf, maar ze heeft (nog?) niet zoveel geduld. Dus ik kan geen tijden freubelen nog. Als ik 10x het scheerapparaat langs een been gehaald heb, is ze er wel klaar mee. Opzich al super braaf, dus ik ben hier al blij mee. Zelfs achterbenen kon ik gewoon scheren. En er zit een hoop haar op, of nou ja, zat dan. Ze had wel een beetje soksels (sokken tot de oksels).
Afbeelding

Verder is het echt gewoon een onwijs gezellige flapdrollo, het ene moment wil ze 5 minuten knuffelen en het volgende moment trekt ze mijn muts van mijn hoofd :D
Afbeelding

Anike

Berichten: 1933
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:45

Hoe hebben jullie het in de ‘planning’? Wacht je echt tot ze 3 zijn en dan longeren beginnen, of ga je al eerder aan de slag spelenderwijs?

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 11:28

Anike ik heb niet echt plannen voor wanneer Arie beleerd wordt maar eigenlijk zijn we daar allemaal op onze eigen manier al mee bezig. De basis aanleren zoals voetjes optillen, vast staan, mee lopen, vrij springen. Dit hoort naar mijn idee ook gewoon bij het beleren en maakt een goede basis. Ik blijf dat ook gewoon doen het komende jaar. Echt rijden wacht ik wel mee tot hij ouder is maar in principe kun je een twee jarige al leren longeren. Er is ook gewoon een verschil in 5 minuten oefenen met leren op de cirkel te lopen en daarbij voorwaarts gaan en remmen als al echt aan het werk gaan. Dus afhankelijk van hoe Arie zich ontwikkeld gaan we misschien volgend jaar al longeren oefenen maar ik heb geen haast en doe soms 2 weken niks met hem.

Anike

Berichten: 1933
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 11:35

Ja precies dat bedoel ik!
Ben het absoluut met je eens dat vanaf dag 1 je eigenlijk al bezig bent.

Cartier loopt 3 -4 keer in de week Max 10 min in de kraal. We spelen een beetje maar hebben ook gewoon de basis van longeren opgepikt. Het rondje om je heen, en de commando’s.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:44

Wij gaan dit jaar gewoon spelenderwijs wat bezig in de longeer cirkel. Ik doe er meestal geen lijn aan en vaak ook maar een minuut of 5. Gewoon een beetje leren van richting veranderen, sneller, langzamer, maar ook gewoon stilstaand wennen aan vlaggetjes, rondvliegende zadeldekjes, pionnen, etc :)
Zadeltje heeft ie al een keer opgehad en doen we waarschijnlijk nog wel een paar keer deze zomer. Hij staat thuis dus supermakkelijk om heel vaak en heel kort dingetjes te doen.
Wij gaan er volgend jaar pas naartoe werken om er echt op te zitten :)

Anike

Berichten: 1933
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:17

Libera schreef:
Wij gaan dit jaar gewoon spelenderwijs wat bezig in de longeer cirkel. Ik doe er meestal geen lijn aan en vaak ook maar een minuut of 5. Gewoon een beetje leren van richting veranderen, sneller, langzamer, maar ook gewoon stilstaand wennen aan vlaggetjes, rondvliegende zadeldekjes, pionnen, etc :)
Zadeltje heeft ie al een keer opgehad en doen we waarschijnlijk nog wel een paar keer deze zomer. Hij staat thuis dus supermakkelijk om heel vaak en heel kort dingetjes te doen.
Wij gaan er volgend jaar pas naartoe werken om er echt op te zitten :)


Ik doe ook zonder lijn! Precies zoals jij omschrijft.

Ik wil ergens het najaar wat beginnen met ‘serieus’ longeren. Zodat ze begin volgend jaar, als ze 3 is meteen onder de man kan (als ze er aan toe is natuurlijk!) en dan kan ze zodra ze terug is, lekker het land op en af en toe eens pakken voor een rondje!