Kletstopic veulens 2022!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 06:51

Haha dan weet je dat het goed zit he @petravdmeerx :D nee ze gaan hier nietecht op het land. Wel overdag gewoon in de wei. Door omstandigheden is hier in het stalmanagement helaas een wisseling van de wacht geweest, dus vandaar ben ik ook op zoek naar een andere (betere) plek. Maar het valt niet mee om wat te vinden, ben al sinds november aan het rondkijken _O-

Wauw kimmsel die manen van mams :wow: wat prachtig!! En wat heerlijk dat je ze nog bij elkaar hebt lopen. Gaat je jaarling ook zulke gemixte manen krijgen? En wat fijn dat ze meegaat op buitenrit! Ik zou dat ook zo graag doen, maar durf nog niet :=

@charaz mijn jaarling (nu 13 maanden) is ongeveer 1.43m. amateuristisch gemeten. Ik weet niet wie de vader is maar we denken dat ze iets groter gaat worden als mams, en zij is ongeveer 1.57m. Maar als ik dan naar de grootte van de ouders van jouw jaarling kijk, zou mijn jaarling nog wel groter moeten worden? Ik snap er soms niks van en volgens mij verschilt het groeiproces soms ook erg tussen paarden, en tussen rassen. Maar in de zomer groeien ze het meest he :D de groei van Roos heeft in de winter echt stilgestaan, ze is alleen maar in de breedte gegroeid dus deze zomer even kijken hoe hard ze gaat.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 07:53

Er zwerft op bokt een tabel met percentages waarmee je kan berekenen wat de eindmaat ongeveer wordt.
Mijn 2022 jaarling is nu ongeveer 1.25. Verwachte stokmaat is lastig, maar 1.30 tot 1.35 zou mijn gok/hoop zijn. Moeder is 1.23 en vader 1.46.
Ze is momenteel weer flink overbouwd, dit is haar samen met moeder (vosje) en haar vriendinnetje die nu toevallig even groot is als haar vader.
Afbeelding

Afbeelding

En even een normale foto..
Afbeelding

Voor mij telt hoe groter hoe beter, maar ik ben een beetje terughoudend in rekenen op nog veel groei omdat haar halfzus op haar 2e eigenlijk al uitgegroeid was. Aan de andere kant is haar moeder als 4 jarige nog 4 cm gegroeid.. dus blijft een beetje koffiedik kijken.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 09:12

Afbeelding
Gevonden.

Huidige stokmaat delen door het percentage passend bij de leeftijd.

Voorbeeldje:
Mijne is 14 maanden
125 : 0,94 = 133
125 : 0,92 = 136

Mijn 2021 veulen komt dan uit tussen de 149 en 153.

Past bij mijn verwachtingen. Mijn eerste veulen kwam volgens mij met de berekening uit op 122-125 en die is net iets kleiner gebleven (121).

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 09:14

Als ik die van ons vergelijk met de KWPN jaarling daar op stal is hij echt wel een kleintje maar ik heb de hoop dat hij rustiger de tijd neemt om te groeien.

Dit is onze eerste Shire dus geen idee hoe die groeien

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:51

Wat grappig, als ik dat voor Tulip uitreken (Appaloosa, 137 cm op 13 maanden) komt ze uit tussen de 1,45 en 1,50. Dat had ik zelf ook in gedachten, dus we gaan zien of het klopt :P

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 10:09

Hmm volgens die tabel Roos dan kleiner blijven dan haar moeder, en dat geloof ik eigenlijk niet zo. óf ik heb niet goed gemeten, dat kan ook :')
Maarja, haar moeder is Spaans en dat zijn volgens mij toch wel aardige laatbloeiers. Mijn vorige cruzado merrie groeide nog door tot haar 8e.. Time will tell!

Roos is erg hengstig. Ze ging gewoon in de achteruit naar een shire ruin gisteravond 8)7 hoe is dat bij die van jullie?

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 20:52

Gitana schreef:
Roos is erg hengstig. Ze ging gewoon in de achteruit naar een shire ruin gisteravond 8)7 hoe is dat bij die van jullie?


Mijn jaarling merrie was vorige maand ook voor het eerst hengstig! Lekker vroeg wel. :+

Eerst nog maar lekker groeien maar ik wil haar waarschijnlijk met 3 jaar laten dekken. :j

Hier ook eens een meetstok regelen, nu ben ik benieuwd...

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 11:25

Ik kom hier ook meelezen. Helaas word onze Haflinger volgende week ingeslapen en omdat zijn maatje niet alleen kan komen te staan, hebben we gisteren deze vent opgehaald.
Vader is onbekend. Hij mag nodig naar de smid en vanavond gaat er een ontworming in.

Hij is iets groter dan de Olly en die is 137. Dus ik ben benieuwd hoe groot hij gaat worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JameyDL

Berichten: 202
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 21:11

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Heb vandaag deze jaarling aangekocht c:
Is een KremxPenny
HolisteinerXHannoveraan
Warmbloed Valk
Allround gefokt
Hoop lekker de eventing met haar in te gaan als ze volwassen is als ze het natuurlijk leuk vind. :o
Precieze lengte van haar heb ik nog niet gemeten maar weet wel dat ze een flinke dame is persoonlijk hoop ik dat ze rond de 165 blijft maar denk wel dat ze de 1.70 aantikt met hoe groot ze nu al is.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 03:44

Mag ik met jullie meelezen? Dit is Atari, hij is een warmblood x Australian Stock horse van 8 maanden oud. Geboren op 26 okt 2022.
Paar dagen oud:
Afbeelding
Afbeelding

In de afgelopen 2 weken:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vorige week hadden we vorst, deze week regen en wind dus Arie is niet heel schoon maar vind het heerlijk om gekriebeld te worden en iedere dag de klitteballen die hier helaas groeien uit zn manen en staart te halen.

Smre
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 08:05

Deze knapperd is al 5 maandjes bij ons en staat nu met zijn vriendjes lekker op wei Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 08:27

Wauw dat wordt een mooie @mirriejj :D hoe gaat het nu met hem? Al wat bijgekomen?
Welkom @wortel115! wat staat hij daar mooi. En hij ziet er al stevig uit voor zn leeftijd :D
Welkom @sjauke! wat is het voor 1? :)

Afbeelding

Afbeelding

Roos gaat lekker hier. Zelfs met het warme weer houdt ze van nonstop racen :') binnenkort verhuizen, ben benieuwd of ze in de kar wil!

Hoe gaat het bij de rest??

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 09:06

Dank je Gitana hij is inderdaad stevig. Ik weet niet of De Niro groot/breed fokt. Stockhorse kan wat breder zijn.

Roos ziet er goed uit.

Smre
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 18:51

Gitana schreef:
Wauw dat wordt een mooie @mirriejj :D hoe gaat het nu met hem? Al wat bijgekomen?
Welkom @wortel115! wat staat hij daar mooi. En hij ziet er al stevig uit voor zn leeftijd :D
Welkom @sjauke! wat is het voor 1? :)

[ [url=m/nQYHmE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cvsVvW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Roos gaat lekker hier. Zelfs met het warme weer houdt ze van nonstop racen :') binnenkort verhuizen, ben benieuwd of ze in de kar wil!

Hoe gaat het bij de rest??

Hij is een quarter :))

JameyDL

Berichten: 202
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 00:47

Sjauke wat een leuk kleurtje heeft die van jou <3, ga je met hem western rijden?

Smre
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 08:41

JameyDL schreef:
Sjauke wat een leuk kleurtje heeft die van jou <3, ga je met hem western rijden?


Jup hij is cutting gefokt maar zal voor de barrel race dienen

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:14

JameyDL schreef:
[ [url=m/xPIhcm.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/frYfvc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/QIIkiC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heb vandaag deze jaarling aangekocht c:
Is een KremxPenny
HolisteinerXHannoveraan
Warmbloed Valk
Allround gefokt
Hoop lekker de eventing met haar in te gaan als ze volwassen is als ze het natuurlijk leuk vind. :o
Precieze lengte van haar heb ik nog niet gemeten maar weet wel dat ze een flinke dame is persoonlijk hoop ik dat ze rond de 165 blijft maar denk wel dat ze de 1.70 aantikt met hoe groot ze nu al is.


Wat is die mooi zeg! Hoe groot meet hij nu dan?


Wat is Atari mooi zeg! Stiekem blijf ik een zwak houden voor donkere vosjes.

@sjauke, jeetje die lijkt al af zeg! Pas op de laatste foto zie je nog goed dat het een baby is.


Knappe Roos! Hier houden ze zich gelukkig wel rustig met dit warme weer.


Blue is vrijdag gecastreerd. Op de plek waar we staan loopt een merrie en aangezien we toch geen plannen met hem hebben, mocht zijn zaakje er meteen af.

Afbeelding

Vorige week is ook de hoefsmid geweest, ik denk dat die nog niet eerder bekapt was. Maar hij was enorm braaf!

Afbeelding

En van de week betrapte ik ze ook stiekem zo <3

Afbeelding


Wat voeren jullie eigenlijk?

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:31

Mirriejj dank je wel. Blue is ook mooi. Hopelijk hersteld hij snel van zijn castratie. Arie moet ook gedaan worden maar zijn zaakje is nog niet helemaal ingedaald.

JameyDL

Berichten: 202
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 17:12

mirriejj schreef:
JameyDL schreef:
[ [url=m/xPIhcm.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/frYfvc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/QIIkiC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heb vandaag deze jaarling aangekocht c:
Is een KremxPenny
HolisteinerXHannoveraan
Warmbloed Valk
Allround gefokt
Hoop lekker de eventing met haar in te gaan als ze volwassen is als ze het natuurlijk leuk vind. :o
Precieze lengte van haar heb ik nog niet gemeten maar weet wel dat ze een flinke dame is persoonlijk hoop ik dat ze rond de 165 blijft maar denk wel dat ze de 1.70 aantikt met hoe groot ze nu al is.


Wat is die mooi zeg! Hoe groot meet hij nu dan?


Wat is Atari mooi zeg! Stiekem blijf ik een zwak houden voor donkere vosjes.

@sjauke, jeetje die lijkt al af zeg! Pas op de laatste foto zie je nog goed dat het een baby is.


Knappe Roos! Hier houden ze zich gelukkig wel rustig met dit warme weer.


Blue is vrijdag gecastreerd. Op de plek waar we staan loopt een merrie en aangezien we toch geen plannen met hem hebben, mocht zijn zaakje er meteen af.

[ [url=m/WcosjY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vorige week is ook de hoefsmid geweest, ik denk dat die nog niet eerder bekapt was. Maar hij was enorm braaf!

[ [url=m/YyAzR9.jpg]Afbeelding[/url] ]

En van de week betrapte ik ze ook stiekem zo <3

[ [url=m/AojgrL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat voeren jullie eigenlijk?



Oehh vraagje? veel mensen casteren hier nog niet i.v.m vliegen die voor extra infectie gevaar zorgen hebben jullie daar geen last van? haar lengte weet ik niet precies niet echt naar gekeken ze is wel zo groot dat je er niet onderuit komt van " dat word een grother paard" lengte. (had de stal eigennaar mee toen ik haar liet keuren) en ze stond bij allemaal jaarling merries van haar leeftijd waarmee ze samen met haar maatje boven de rest uitsteekt.

JameyDL

Berichten: 202
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 18:03

Vind die van mij echt nog een lelijk eendje maar dat komt wel! mama is een kei knappe merrie, en Krem is ook een mooie hengst dus daar zal wel iets moois uitkomen c: onderhals, groot hoofd hoge kont

Smre
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-06-23

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 23:06

Hij blijft van kleur veranderen <3
Afbeelding

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 23:56

Sjauke hij is erg mooi en lijkt al zo af!

Ml had gisteren mijn merrie opgezadeld zodat ik even kon rijden na mijn werk. Super lief. Ik zeg Atari moet ook nog even uit de wei om zn voetjes op te tillen en alle prikkel ballen uit zn manen te halen. Dus ml komt aan met een veulen halster. Ik weer uitgelegd dat Arie het blauwe halster aan moet. Ml zei nee joh dat is veel te groot dat past ie nooit tot dat hij het aan deed. Ml bedoelde het in ieder geval super lief dat hij kwam helpen. Ondanks dat hij opgegroeid is op een springpaarden fokkerij komt hij eigenlijk maar zelden helpen. Ik had alleen niet genoeg tijd meer om wat nieuwe foto’s te maken.

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:08

Sjauke schreef:
Hij blijft van kleur veranderen <3
[ [url=m/RA4oEt.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jeetje wat is hij mooi zeg!

Hier de afgelopen week gezwommen met mijn jaarling (en haar moeder).

Zoveel zin heeft ze erin.
Afbeelding

Rijdend heen.
Afbeelding

En lekker zwemmen!
Afbeelding

Lekker diep
Afbeelding

Ze is overigens ook net gemeten. 1.42 momenteel, en moeders is 1.52

Volgend de meet-tabel zou ze uitkomen tussen de 1.52-1.55. Stiekem denk ik dat ze er nog wel wat cm's aanvast gaat plakken, of in ieder geval zou dat leuk zijn. :+

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:15

Kimmsel schreef:
Sjauke schreef:
Hij blijft van kleur veranderen <3
[ [url=m/RA4oEt.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jeetje wat is hij mooi zeg!

Hier de afgelopen week gezwommen met mijn jaarling (en haar moeder).

Zoveel zin heeft ze erin.
[ [url=m/JbYT5P.jpg]Afbeelding[/url] ]

Rijdend heen.
[ [url=m/NF0TMp.jpg]Afbeelding[/url] ]

En lekker zwemmen!
[ [url=m/CEv8yc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lekker diep
[ [url=m/YSD9O7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze is overigens ook net gemeten. 1.42 momenteel, en moeders is 1.52

Volgend de meet-tabel zou ze uitkomen tussen de 1.52-1.55. Stiekem denk ik dat ze er nog wel wat cm's aanvast gaat plakken, of in ieder geval zou dat leuk zijn. :+



Wat heerlijk zeg! En wat een knapperds <3

Hier is het een gevalletje, Oei ik groei :')

Afbeelding

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 17:41

Ik voer 2022 nog veulenbrok elke ochtend en avond omdat ik ze op stal heb. Anders enkel gras normaal gesproken.
En ze zijn al gecastreerd.