Kletstopic veulens 2022!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juniper

Berichten: 1582
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 23:54

Washington (niet California) in de buurt van Seattle en daar is alles duur. $750-$1000 is niet ongebruikelijk waar Libera woont. Ik betaal $300 (de goedkoopste stal in mijn omgeving, wij hebben ze ook voor 400-600) en koop mijn eigen brok, maar die geven ze nu dus niet meer.

Ik ben net geweest en de modder begint inderdaad op te vriezen. Dit ligt toch niet aan mij, dat ik dit gevaarlijk vind?
Afbeelding

Afbeelding

Sanet

Berichten: 8009
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 10:05

Uh ja, dat vind ik nix. Ik zie daarbij veel kans op blessures, zoolkneuzingen en erger. Kunnen ze het niet vlakker maken?
Laatst bijgewerkt door Sanet op 26-11-23 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Berichten: 2716
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 10:31

Ja ik heb wel vaker verhalen gehoord van blessures door modder, vooral als er ook gejaagd wordt. Je wil geen verdraaiingen

wortel115

Berichten: 2142
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 10:55

Dat lijkt mij ook niet fijn. Maar ik denk dat misschien heel veel paddocks en weien er nu zo uit zien bij jullie?

juniper

Berichten: 1582
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:17

Ja, en tot een paar dagen geleden was het alleen modder. Nu is het bevroren en zijn die gaten als het ware vastgevroren inde modder. De tractor is kapot zeggen ze dus er is al een tijdje niks aan de paddocks gedaan (hoewel ik eigenlijk niet weet of ze anders wel wat gedaan hadden)

Libera

Berichten: 3999
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 19:43

Waarschijnlijk niet… zie hier ook veel die er zo bij liggen, al jaren. Dan zou je denken dat ze er wat aan doen maar zolang mensen er voor betalen laten ze het lekker liggen :(

Vooral met haar verwonding lijkt het me niet fijn lopen voor haar als het straks echt hard bevroren is. Zijn er andere plekjes met minder modder om te overwinteren?

Hier thuis ligt ons weiland er nu zo bij, niet veel gras meer over maar het is droog en vrij vlak
Afbeelding
Andere weitje heeft wel nog veel gras maar is te klein om de hele groep op te zetten dus mogen ze om de beurt even staan :)

Afbeelding

juniper

Berichten: 1582
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:00

Libera, iedere keer als ik foto's van jouw plek zie dan krijg ik spontaan drang om alles in te laden en naar jou toe te verhuizen. Ik begrijp ook wel dat een pensionstal altijd consessies doen is, maar dit gaat me een beetje te ver.

Ik ga morgen bij een stal op 10 minuten afstand kijken (nu 30 minuten), zodat ze daar hopelijk kan overwinteren. Individuele paddocks maar wel groot. Dan kijk ik in het voorjaar wel weer verder.

JameyDL

Berichten: 222
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:57

Heb mijn paardje verhuist! Ging allemaal best wel goed wel wat stress voor Pepper in het begin jammer genoeg. Trailer laden ging eigenlijk heel goed tot het laatste stukje waar ze niet zon zin in had, maar ze ging er uiteindelijk in. Ze mocht gelijk de weide op met een schuilstalletje, alleen moet ze nog even appart staan van de rest van de groep en dat vind ze niet even leuk ;-; want dan kan ze de rest nog niet zien en de regendruppeltjes die vallen op het dak zijn wel heel spannend. Mijn eerste gedachten was ook dan gelijk als ze maar niet midden in de regen heeft gestaan de gehele nacht. Maar de eigenaar van het land had gezegd dat ze haar schuilstalletje heeft gevonden ik natuurlijk super blij. Afbeelding
Afbeelding
Ze gaan echt heel goed met elkaar haar en haar nieuwe vriendjes 2 merrie shetjes en een ruin, over een paar dagen mag pepper naar de grote schuilstal met de grote weide met de zwarte ruin en gaan de shetjes naar de kleine weide met schuilstalletje. De groote schuilstal word nog geheel dicht gemaakt en er komen nog meer betonnen platen onder te liggen 2 december. Al met al hoop ik dat ze het goed gaat hebben en vond ik het toch maar allemaal een beetje spannend. Op de eerste foto lijkt ze een beetje een ukkie maar dat valt reuze mee :D

juniper

Berichten: 1582
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 16:47

Fijn dat de verhuizing goed gegaan is! Blijft toch altijd spannend, zeker als je niet weet of ze droog staan, eten, etc. Klinkt alsof de stal eigenaar het goed in de gaten houdt!

wortel115

Berichten: 2142
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:16

Fijn dat het goed is gegaan en ze haat schuilstal heeft gevonden in de regen.

JameyDL

Berichten: 222
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:32

Jaaa, echt een zorg minder dankje voor de lieve woordjes<3 was vandaag ook even wezen kijken. Ik met mijn verwende pension stal ruiter door de regen tot mijn enkels in de modder poepjes zoeken in de weides in het donker :'). Zat echt van ohh voel me echt weer zon paardenmeisje. Daarna door naar mijn andere paard (3min van elkaar vandaan) gelukkig, lekker opwarmen bij de kachel.

juniper

Berichten: 1582
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 21:35

Ik ben deze week bij meerdere stallen gaan kijken en heb er morgen nog een op de planning staan. Ik heb er een gevonden op 10 minuten van huis. Individuele paddocks (nette maat) met een schuilstal waarin ze gevoerd worden. Twee plakkken hooi in de ochtend en twee in de avond (10 kilo per dag, dat is standaard hier). Een round pen en een kleine binnenbak waarin ik haar enigzins los kan gooien. $400 per maand, en ook met slecht weer redelijk bereikbaar voor mij.

Morgen ga ik kijken bij een stal die eigenlijk naast mijn huidige stal ligt, dus 25-30 minuten rijden. Grote groepspaddocks, 2 plakken hooi per paard in de ochtend en avond (in slowfeerders). Grote binnenbak om in los te gooien (en daarnaast twee buitenbakken, een overdekte longeerbak, een verwarmde kantine en zadelkamer, wasrek, etc.). $350 per maand, maar met sneeuw en ijs niet goed bereikbaar voor mij). Mijn gevoel zegt deze stal, het zou fijn zijn om niet meer zo ver te hoeven rijden paar ik hou er niet van om ze in individuele paddocks te houden. Misschien vermenselijk ik het, maar wat moet ze dan doen de hele dag? Daarnaast wil ik morgen ook in gesprek gaan met mijn huidige pansionhouder. Liever verhuis ik natuurlijk niet, maar als er niks aan die paddocks gedaan kan worden dan houdt het op.

JameyDL

Berichten: 222
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:12

De 2de klinkt wel heel leuk, en ook een best redelijke prijs met veel faciliteiten, uiteindelijk moet je doen waar je je goed bij voelt wat kundige eigenaren is ook altijd handig die paarden op hun 1ste plek hebben staan en waar de paarden het het beste hebben. In groepsverband klinkt wel veel leuker voor de paarden ik snap dat iedereen zuinig wil doen op hun paarden, maar het blijven kudde dieren. Misschien valt er wat te regelen met slecht weer dat bijv een stal genootje die er wel naartoe kan hun even verzorgt. Het aankaarten van de problemen waarom je weg wil bij je huidige stal zou ik ook inderdaad aankaarten al is het niet voor jou maar voor de volgende die weg gaat, misschien dringt het dan door naar hun. (een verwarmde kantine is wel heel handig voor de koude teentjes in de winter en motivatie :D )

wortel115

Berichten: 2142
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 23:14

Voor een jaarling lijkt me een vriendje of een groep ook wel leuker als alleen. Arie staat met zijn moeder en mijn dochters pony dus ook geen leeftijdsgenootjes maar wel niet alleen.

juniper

Berichten: 1582
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 00:17

Ja zo denk ik dus ook, het enige wat mij tegenstaat van die stalling van $350 is dat ik minder makkelijk langs kan komen en dus minder toezicht kan houden. Als het straks slecht weer wordt kan het best zo zijn dat ik 1-2 maanden niet langs kan komen. Maar goed, morgen eerst maar eens kijken hoe het is, misschien kan ik onderaan de stijle oprit parkeren.

Sanet

Berichten: 8009
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 07:45

Wat is de reden dat je dan niet op stal kan komen dan? Alsin.. ligt dat aan jou? Kunnen andere mensen dat wel? Kan de staleigenaar niet iets doen?

wortel115

Berichten: 2142
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:12

Hoe gaat de stal eigenaar dan op en af het erf met slecht weer of sneeuw?

juniper

Berichten: 1582
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 17:13

De 100 meter lange oprit is vrij stijl en ligt in een bosgebied, dus het wordt snel ijzig. Vorige week heeft het een dag gesneeuwd en zaterdag lag er al ijs op. Mijn auto is heel erg licht en heeft geen vier wiel aandrijving, dus ik kom gewoon niet omhoog in zo'n geval. IK heb zelfs met winterbanden geen grip op zoiets. Maar op google maps zie ik dat er beneden aan de oprit voldoende plek is, misschien is dat een optie. Of misschien strooien ze wel, ik zal het zien!

Libera

Berichten: 3999
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:34

Is hier ook zo, als er ijs of veel sneeuw ligt kan ik ook niet weg… alleen met de truck die wel 4x4 heeft maar dat doe ik ook liever niet. Voor de beeldvorming, alle straten gaan heuvelop/heuvel af, er word door de gemeente niet overal gestrooid of sneeuw geschoven. Er zijn hier zelfs veel wegen waar helemaal geen asfalt op ligt en ook wegen waar geen onderhoud word gepleegd. He hebt ook niet overal telefoonbereik door alle bomen/heuvels dus ook niet altijd mogelijk om hulp te bellen als je wel vast zit.
Ik ben heel blij dat ik thuis kan werken in de winter :')

Hoop dat je een fijn plekje vind Juniper! Binnenbak klinkt sowieso wel fijn in dit seizoen, zou willen dat ik er een had

Valegro heeft gisteren tijdens het bekappen mijn hoefsmid geschopt, dus hij is nu half bekapt… had haar op haar hand geraakt dus ze kon het niet meer afmaken. Dus vanavond even kijken of mijn man ‘m vast wil houden en dan zelf maar even afmaken. Grrrr… naarling is het ook af en toe! :(

wortel115

Berichten: 2142
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 03:00

Ah duidelijk. Als er inderdaad plek is onder aan de oprit en je kunt omhoog lopen is dat nog een optie.

Hier ook slecht telefoon bereik op veel plaatsen, gelukkig geen sneeuw en ijs.

O nee Libera. Hopelijk is je smid ok.

Anike

Berichten: 1959
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 10:16

Afbeelding
Barbie :brr:

JameyDL

Berichten: 222
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:09

Ik heb mijn paardje nu eindelijk prive staan en nu is de vraag wat ga ik allemaal met haar doen en wat ga ik allemaal nog niet maar doen :(:) . (Ze komt van de opfok af) Dus ze is nog vrij rauw (poetsen en overal aanraken laat ze me wel doen), de opties in mijn hoofd zijn voor het begin Desensitisation. Ze heeft vrij een onderhalsje waar ik hoop dat dit nog zelf weg gaat, iemand hier nog ervaringen mee of hoe ik haar hiermee kan helpen (deukje in de boven nek en onderhalsje). Mijn plan is haar langzaam ready te maken met hoefjes oppakken voor de hoefsmid (voorhoeven laat ze toe maar vind ze nog niet echt heel leuk) ik heb altijd snoepjes in mijn zak dus als ze me hem op laat pakken krijgt ze een snoepje en dan langzaam de lengte van de tijd verlengen in de lucht was mijn idee. Ze kan al lichtelijk aan de hand lopen maar ze komt soms wel in je personal space en ik corrigeer haar hiervoor wel. Ik heb een regendekentje voor haar maar zolang ze er nog niet aan gewend is en of nodig heeft laat ik die even terwegen. Poetsen laat ze me alles aanraken ook staart (ze had zon poep en zand staart dat ik die als eerste helemaal uitgeborsteld heb (liet ze goed toe)). Ze kan als ik haar soms onverwachts aanraak even een trilling hebben maar beweegt niet weg. Ze houd ook heel veel van een goede aai over haar hoofd maar vind halster omdoen ook nog wat raar en spannend laat dit wel toe maar ik denk dat ik dit zeker ook nog genoeg met haar moet gaan oefenen. Zijn er voor nu dingen die ik mis kwa basis dingen?

Anike: Wat is dat deken super schattig <3 Heb voor die vanmij een twederhandse bruine gekocht van amigo een beetje saai :P
Juniper: Doe wat goed voelt, waar jij denkt waar jij het meeste plezier uit je paarden haalt en waar je je paarden het beste gaan hebben vanuit jou mening

Ook zou ik graag dalijk als ze het wandelen aan de hand goed doet haar langzaam willen introduceren aan het verkeer want aan de andere kant van de weg (80 weg) licht een zandpad met een bos waar ik altijd met mijn andere paarden rijd. Wandelingetjes maken met haar lijkt me super leuk (Ik heb mijn andere paard die ik hiervoor wellicht ook zou kunnen meenemen hiervoor). Maar ik weet niet of dat zo slim is :D .

wortel115

Berichten: 2142
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:23

Jamey voetjes optillen, uitkrabben en bekappen en aan het halster meelopen is al een goed begin. Houd het simpel en vraag niet te veel dingen ineens. Ik zou me nu nog geen zorgen maken om een onderhals, gewoon rustig met de basis beginnen. Na voetjes optillen en netjes meelopen en stoppen kun je verder gaan met bijvoorbeeld vastzetten op de poetsplaats en dat daarna uitbreiden naar afspoelen met water/wassen. Je hebt de tijd ze is nog jong en aan het groeien.

wortel115

Berichten: 2142
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 08:02


juniper

Berichten: 1582
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:11

Wow, super knap!!