Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Kayto VR na een moeilijke start op de goede weg

 
Profiel   

Kayto (Kaygo x Rubiquil) werd om 1u s'nachts op 11 april geboren. Erg vlotte bevalling. Klein veulen met erg lange benen en mager. Nu dat hij mager toonde vonden we niet erg. Ervaring leert ons dat dat erg snel verandert. Hij deed verwoedde pogingen om in de benen te komen maar zelfs met hulp lukte dat na een uur nog niet. Dus hup fles kunstbiest gemaakt (thank god dat ik gezorgd heb dat ik dat in voorraad had). HIj dronk daar gelukkig van eenmaal hij dat doorhad. (Hengst dus niet altijd zo snugger al was dit de eerste keer dat we dat meemaakten).

Ondertussen werd de merrie wat boos dus ze maar met rust gelaten voor de rest van de nacht. Vroeg opgestaan om te gaan voeren en te kijken hoe het met het veulen was. Hij schrok van ons en sprong van schrik in de benen. Wankel nog wel maar hij stond dus hup naar de melkbar geleid. Ging niet van een leien dakje maar uiteindelijk dronk hij bij moeder. :) Tussendoor nog wat kunstbiest gegeven.

In de voormiddag kwam de dierenarts controleren en heeft hem ook een klysma gegeven omdat ik niet zeker was of het darmpek af was afgekomen of niet. Er kwam een deeltje af maar hij had krampen. S'middags weer de DA. We wilden het niet te lang aankijken. Wat buscopan om de pijn te verlichten. Dierenarts haalde er nog wat harde bolletjes er uit en hij kon er nog voelen zitten maar kon er niet aan. Nog een klysma en toch de dringende raad om er mee naar Merelbeke te rijden nu hij nog goed dronk en in geval van nood konden ze daar vocht toe dienen.

Was even een flinke domper ipv genieten. :\ OOk snel denken van hoe vervoer je dat veulen veilig in de trailer. even puzzelen met strobalen en stro op de vloer en hopen dat het veulen wil gaan liggen voor zolang de rit duurde. Ondertussen ook even regelen dat mijn vriend mijn moeder ophaalde bij mijn grootmoeder. Gelukkig zat hij daar maar een paar huizen verder af bij zijn eigen moeder klusjes aan het doen. Mijn moeder bleef dan bij mijn andere 27 jarige merrie die van de dierenarts heel veel sedatie had gekregen dat ze rustig bleef terwijl wij van huis waren. Beestje is nog nooit van haar hele leven alleen geweest op stal. Nu moest ze wel en dat baarde mij ook wat zorgen.

Enfin veilig aangekomen in Merelbeke. Daar alle nodige papierwerk ingevuld en vragen beantwoordt. Scan van de buik genomen en gelukkig vonden ze daar niets ernstigers dan de obstipatie. Nog wat bloed afgenomen om te kijken of hij toch wel genoeg antistoffen had. Bleek nadien dat hij toch nog 2 zakken plasma ook nodig had. 2,5 dag later was hij weer thuis. Al kreeg hij s'avonds dan nog diarree van de vele lavementen en paraffine. Helaas zijn kont schoonmaken liet hij niet echt toe. :+ Met veel moeite konden we dat af en toe en ook de huid insmeren om die te beschermen.

Genoeg gepraat want ondertussen is hij bijna 3 weken oud en kon ik gisteren eindelijk wat foto's nemen van hem waarop hij geen dekentje droeg omdat de temperaturen en de wind eindelijk aangenaam waren.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 11:44 



 
Profiel   

Oh hij is heel chique, prachtkind!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 18:41 



 
Profiel   

Ah het knappe broertje van Kallisto <3. Wat een zorgen hebben jullie gehad, fijn dat hij nu lekker thuis gezond in de wei loopt *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 18:42 



 
Profiel   

Een spannend begin maar nu heb je een prachtig veulen in de weide lopen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 18:55 



 
Profiel   

Nou, die is absoluut niet mager meer!
Je zou niet zeggen dat hij zo'n avontuur heeft beleefd zeg!
Hij is echt prachtig en heel chique! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 19:01 



 
Profiel   

_yvonne schreef
Ah het knappe broertje van Kallisto <3. Wat een zorgen hebben jullie gehad, fijn dat hij nu lekker thuis gezond in de wei loopt *\o/*

Knap is hij zeker. :j Jammer genoeg voor ons het verkeerde geslacht. Nu nog net zo’n fijne baasjes voor hem vinden als zijn broer. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 19:23 



 
Profiel   

Wat een ontzettend knap veulen, heel aansprekend koppie zit erop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 19:46 



 
Profiel   

Hij is superknap en je ziet idd niet dat hij even moeilijke start heeft gehad.

Ik begrijp je dat een merrie wel leuker en beter had geweest

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 20:20 



 
Profiel   

Leuk veulen! Maar dat was wel een spannende start. Fijn dat het goed is afgelopen!
Gelukkig knappen ze altijd heel snel weer op, wonderbaarlijk is dat.
En inderdaad, het zijn bijna altijd de hengsten waar iets mee is - en dan had je ook nog liever een merrie gehad. That's life.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 08:54 



 
Profiel   

Wat fijn dat het nu goed met hem gaat!

En ik vind het ook fijn om een verhaal met goede afloop te horen, want mijn 36 uur oude veulentje staat met een soortgelijk verhaal op de kliniek nu. Hopelijk kan ik over een paar weken ook zulke foto's posten met een goede afloop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 22:30 



 
Profiel   

Wat een plaatje Petra! Hij is er gelukkig goed uitgekomen. En nu genieten!

Sterkte gomir. Hopelijk is jouw veulen ook snel weer thuis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-23 05:57 



 
Profiel   

hopelijk krijg jij ook goed nieuws Gomir.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-23 09:27 



 
Profiel   

Bedankt voor het medeleven!
Ik kom net van de kliniek en alles lijkt achter de rug. Als er geen gekke dingen gebeuren mag hij morgen mee naar huis. Is nu ook veel levendiger dan dinsdagavond en woensdag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-23 15:13 



 
Profiel   

Dat is goed nieuws. Fijn die van jou er ook bovenop

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-23 15:17 



 
Profiel   

Dat is ook goed nieuws om te horen.

Ooit heb ik een Transvaal dochter gehad die kon wandelen op haar achterneven als ze steigerde. Die kon echt loodrecht steigeren zonder om te vallen. Deze middag zag ik Kayto ook wandelen op zijn achterbanden toen hij loodrecht steigerde. :wow: :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-23 21:49 



 
Profiel   

Jemig wat een gedoe allemaal zeg.

Maar gelukkig is hij er goed doorheen gekomen, hij ziet er goed uit..mooi stoer veulen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 07:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen