Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 114 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Unicorn FM, een volle echte Cremello Fjord!

 
Profiel   

30 april is mijn eigen gefokte merrieveulentje zelf moeder geworden. <3 Wat gaat dat dan ineens hard.

Moeder Phinte is gulblak van kleur. Ze is een dochter van mijn verkochte rodblak hengst Gio en gulblak merrie Arwen. Dit jaar zal ze 4 jaar worden.

Hier zelf als veulentje
[ img ]


Lang lang geleden toen ik mijn springtopper Fjordy had, riep ik altijd al dat ik ooit een rode fjord wilde! Mensen zeiden altijd, niet op kleur zoeken en/of fokken. Toch kwam Gio met 4 maanden oud. Uiteindelijk is hij een goedgekeurde dekhengst geworden in NL en België. Hij staat sinds 2 jaar in Amerika.

[ img ]

[ img ]

Naast Gio was ik op zoek naar een goede gulblak merrie, welke ook bizar schaars zijn. Zodoende kwam na lang zoeken mijn prinses Arwen uit Duitsland. Ze was de eerste gullmerrie in NL.

Arwen
[ img ]

Gio en Arwen

[ img ]

Ze behaalde mooie 1e premie in NL en met Gio kreeg ze een prachtig gulmerrietje: Phinte!

Kleurtjes waren vroeger uniek bij de fjorden, maar tegenwoordig zie je ze steeds meer. Gelukkig! *\o/* Zeker als er gekeken blijft naar kwaliteit uiteraard.

Kvit is niet geaccepteerd door het (moeder) stamboek. Helaas, want het is immers "gewoon" een cremello of een prelino. :D Phinte hebben wij laten dekken door de Belgisch en Duits goedgekeurde dekhengst Junar, wetende dat er 25% was op een cremello.

Blij verrast waren we met dit prachtige fjordenmeisje _/-\o_ . Ze is nummer 4 van de wereld. Natuurlijk wilde ik dat toch wel even vol trots delen hier. :+: Ze is hier net geboren en 2 dagen oud.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Ze zal nog getest worden op Gra, aangezien haar vader Junar ook Gra draagt. :D


Laatst bijgewerkt door Amber_ op 03-05-23 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 20:03 



 
Profiel   

Oh wat bijzonder. Wat een plaatje zeg! Ze is prachtig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 20:06 



 
Profiel   

Wat een knapperdje, gefeliciteerd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 20:08 



 
Profiel   

Wat een leuke dame! Blijvertje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 20:13 



 
Profiel   

Wauw wat bijzonder <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 20:13 



 
Profiel   

Wauw gaaf hoor, nooit geweten dat dit een optie was bij de fjorden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 20:15 



 
Profiel   

Wauw, deze is gaaf zeg!
Heeft ze ook nog een kolletje of lijkt dat zo?


Laatst bijgewerkt door Cayenne op 03-05-23 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 20:16 



 
Profiel   

Leuk, een dubbel verdunde Fjord. Heb het altijd raar gevonden dat dubbel verdund niet geaccepteerd wordt én dat alle dubbel verdunde kleuren 'wit' (kvit) genoemd worden.

Testen op gra ('zwart', dus E) is niet logisch als beide ouders gulblakk (dunalino) zijn. Junar kan ook niet 'gra' dragen als hij gulsblakk is. Hij zal wel Aa zijn, als hij uit een grablakk (smokey) ouder komt.
Jouw unicorn is sowieso ee. Je kan wel testen op agouti-dragerschap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 20:16 



 
Profiel   

Ik vind Fjordenveulentjes altijd zo aandoenlijk met hun krullenmaantjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 20:18 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Leuk, een dubbel verdunde Fjord. Heb het altijd raar gevonden dat dubbel verdund niet geaccepteerd wordt én dat alle dubbel verdunde kleuren 'wit' (kvit) genoemd worden.

Testen op gra ('zwart', dus E) is niet logisch als beide ouders gulblakk (dunalino) zijn. Junar kan ook niet 'gra' dragen als hij gulsblakk is. Hij zal wel Aa zijn, als hij uit een grablakk (smokey) ouder komt.
Jouw unicorn is sowieso ee. Je kan wel testen op agouti-dragerschap.


Ik ben het helemaal met je eens. Zeker nu de verdunningen ook steeds meer komen, gaat Kvit ook geheid vaker voorkomen. :j

Maar wat je zegt klopt niet. Junar is idd gullblak, dus rodblak met verdunning. Hij draagt getest gra, dus dit kan hij zeker nog doorgegeven hebben aan Unicorn. Hij komt uit een Gulvader en rodblakmerrie (die gra deager is). (*Hij heeft dit jaar ook al een gra veulen gehad x gra merrie).

Onze rodblak hengst Vazal draagt zelfs dubbel Gra. Uiteraard ook getest :D.

Vazal is ee aa DD
Junar is ee Aa Crcr DD
Phinte is ee AA Crcr DD
Unicorn is ee A? CrCr DD

De A is hierin agouti (gra).


Laatst bijgewerkt door Amber_ op 03-05-23 20:35, in het totaal 5 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 20:21 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Wauw, deze is gaaf zeg!
Heeft ze ook nog een kolletje of lijkt dat zo?


Nou dat dachten wij ook haha! Terwijl het nergens voorkomt in haar lijn, maar er zit "gelukkig" geen sterretje / kolletje :')

_Tarzan schreef
Wauw gaaf hoor, nooit geweten dat dit een optie was bij de fjorden!


Ik denk heel veel "niet fjorden mensen" :D. Ik kreeg bij Arwen al vaak de vraag of wel een fjord was haha.

Riviera87 schreef
Wat een leuke dame! Blijvertje?


We zijn nog in twijfel haha *D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 20:24 



 
Profiel   

Wat schattig en uniek!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 20:27 



 
Profiel   

Wat een schatje! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 20:29 



 
Profiel   

Amber_ schreef
Maar wat je zegt klopt niet. Junar is idd gullblak, dus rodblak met verdunning. Hij draagt getest gra, dus dit kan hij zeker nog doorgegeven hebben aan Unicorn. Hij komt uit een Gulvader en rodblakmerrie (die gra deager is). (*Hij heeft dit jaar ook al een gra veulen gehad x gra merrie).

Onze rodblak hengst Vazal draagt zelfs dubbel Gra. Uiteraard ook getest :D.

Vazal is ee aa DD
Junar is ee Aa Crcr DD
Phinte is ee AA Crcr DD
Unicorn is ee A? CrCr DD


Hij draagt geen gra, hij draagt non-agouti. Dus je moet laten testen op A (agouti), niet op E. Het is de E die een paard gra maakt bij afwezigheid van agouti.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 20:37 



 
Profiel   

Ze zijn getest, overal op. Ze dragen wel E, recessief.

En Junar, vader van Unicorn, heeft toch een een gra veulen gekregen vorige week. ;)

[ img ]

Maar ik ga hier niet in het topic discussiëren. :D Het gaat om ons speciale Kvitje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 20:39 



 
Profiel   

Gra is toch een verdunning van zwart? Agouti is bruin.

e is vos. E is zwart. A is agouti.

Superknap veulen, iig <3. Apart dat deze kleur niet erkend wordt. Weet je ook waarom dat is?


Laatst bijgewerkt door _San87_ op 03-05-23 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 20:42 



 
Profiel   

Ja natuurlijk 'dragen' ze e. Het zijn vossen, in de basis.
En ja, natuurlijk kan Junar een zwarte geven, omdat-ie non-agouti is. Dan komt de E (en de tweede a) van de moeder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 20:42 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Gra is toch een verdunning van zwart? Agouti is bruin.

e is vos. E is zwart. A is agouti.

Superknap veulen, iig <3. Apart dat deze kleur niet erkend wordt. Weet je ook waarom dat is?


Vanuit vroeger werd er gedacht dat ze genetisch eigenlijk "slechter" waren. Richting het Albino aan zegmaar, gelukkig weten we nu beter :D

Hopelijk draait het stamboek ooit eens bij. Je ziet ze nu heel veel bij andere rassen al immers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 20:45 



 
Profiel   

Amber_ schreef
_San87_ schreef
Gra is toch een verdunning van zwart? Agouti is bruin.

e is vos. E is zwart. A is agouti.

Superknap veulen, iig <3. Apart dat deze kleur niet erkend wordt. Weet je ook waarom dat is?


Vanuit vroeger werd er gedacht dat ze genetisch eigenlijk "slechter" waren. Richting het Albino aan zegmaar, gelukkig weten we nu beter :D

Hopelijk draait het stamboek ooit eens bij. Je ziet ze nu heel veel bij andere rassen al immers.

Oh, okay... Je stamboek beheren op bijgeloof, klinkt logisch :=.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 20:47 



 
Profiel   

Wat ee ontzettend leuk veulen! Heel bijzonder om te zien!


Ik denk dat jullie met Gra naar een ander gen verwijzen. Amber verwijst met Gra naar agouti (want de 'standaard' Fjord heeft agouti (op een zwarte basis) en een gra, oftewel zwarte heeft geen agouti. Wat de basis(rood/zwart) daarin doet is dus minder van belang. Daarin is het dus logisch om Gra te gebruiken voor agouti.

Als je Gra echt leest als een zwarte basis, zit je over een ander gen te praten, wat bij gulblakk/palomino inderdaad geen meerwaarde heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 20:51 



 
Profiel   

Jaaaa nog meer foto's van dit bijzondere kleine meisje *\o/*

Ik vind haar echt geweldig!

En als er iemand iets voor elkaar kan krijgen bij het stamboek, dan ben jij het wel! Al is het maar dat ze eens gaan nadenken ;)

Blijf je lekker spammen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 20:53 



 
Profiel   

Lief Jo <3
Ik ben altijd wel beetje van uit proberen en kijken of het lukt qua verandering. Ze is in igg wel precies wat we wilde en dan ook nog eens uit goede lijnen!

Bowo schreef
Wat ee ontzettend leuk veulen! Heel bijzonder om te zien!


Ik denk dat jullie met Gra naar een ander gen verwijzen. Amber verwijst met Gra naar agouti (want de 'standaard' Fjord heeft agouti (op een zwarte basis) en een gra, oftewel zwarte heeft geen agouti. Wat de basis(rood/zwart) daarin doet is dus minder van belang. Daarin is het dus logisch om Gra te gebruiken voor agouti.

Als je Gra echt leest als een zwarte basis, zit je over een ander gen te praten, wat bij gulblakk/palomino inderdaad geen meerwaarde heeft.


Thnx voor jouw uitleg :D het zal wel echt ultiem zijn als Unicorn gra zal dragen haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 20:59 



 
Profiel   

Ons knappe meisje <3 en ze is zo ontzettend lief en volgt me afentoe al als mama Phinte het toe laat

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 21:20 



 
Profiel   

Prachtig een kvit fjord! <3

Ik weet dat er ooit al eens eentje op bokt was, Fimke, Famke... zoiets. Misschien is ze nog terug te vinden. Bizar dat t stamboek dit niet erkent, hopelijk veranderd dat nog in de toekomst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 21:27 



 
Profiel   

Vele mooie veulens op bokt voorbij zien komen, maar dit is toch echt wel een droom veulentje :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 22:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 114 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen