Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 5 [ 114 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Unicorn FM, een volle echte Cremello Fjord!

 
Profiel   

onpaard schreef
Okay ik ben t buitenbeentje in dit topic en vind kvit geen mooie kleur. Kwestie van smaak :o Verder is het een mooi frummeltje hoor. Geniet ervan!


Mag toch?! :D Ik ben zelf toch ook nog steeds meeste fan van gul!

janouk schreef
Wauw hoe speciaal als je uit je eigen merrie veulen weer een knapmerrie veulen krijgt. Ongeacht de kleur ;) heel veel geluk met haar.


Nou dat staat voorop hoor <3 Helaas is haar volle zus, van jaar eerder, overleden tijdens de bevalling. Dus ben hier al zo blij mee <3
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 15:01 



 
Profiel   

Ik las dat er heterozygoot dun fjorden zijn. Kan je daar dan ook een bief dun veulen uit krijgen? Dus zwart of zo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 15:19 



 
Profiel   

Ik vind je fjorden fantastisch, maar sorry minder fan van deze kleur. Zonnebrand is al genoemd, maar zijn ze ook niet lichtgevoeliger qua zonlicht op de ogen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 15:29 



 
Profiel   

In ieder geval niet meer dan andere cremello's. Maar tot nu toe lijkt ze nergens last van te hebben, speelt, rent, bokt maximaal in de zon haha. :D Ze kan uiteraard zelf in de schuilstal staan als ze willen.

Rivendell schreef
Ik las dat er heterozygoot dun fjorden zijn. Kan je daar dan ook een bief dun veulen uit krijgen? Dus zwart of zo?


Zou een kans bestaan idd, dat ze er zijn. Maar dat is dan wel heeeeeel zeldzaam is en dan moet je toevallig die 2 bij elkaar zetten dan zou her kunnen.

Maar kans is zo minimaal... want als je 2 heterozygote bij elkaar zet is de kans alsnog maar 25 procent dat er een zonder wildkleur uit komt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 15:32 



 
Profiel   

Mensen, zeg gewoon niets als je geen van van kvit bent… is toch niet aardig om te zeggen in een topic waarin iemand trots haar veulentje laat zien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 16:12 



 
Profiel   

Mars schreef
Mensen, zeg gewoon niets als je geen van van kvit bent… is toch niet aardig om te zeggen in een topic waarin iemand trots haar veulentje laat zien?


A, het is fan en B ik zou niet weten waarom niet.

Ik heb heel veel respect voor Amber al vanaf haar Fjordy topics. Vind het ook leuk dat ze kleur brengt in de Fjordenwereld. Ben alleen geen voorstander van kvit Fjorden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 16:23 



 
Profiel   

onpaard schreef
Mars schreef
Mensen, zeg gewoon niets als je geen van van kvit bent… is toch niet aardig om te zeggen in een topic waarin iemand trots haar veulentje laat zien?


A, het is fan en B ik zou niet weten waarom niet.

Ik heb heel veel respect voor Amber al vanaf haar Fjordy topics. Vind ook leuk dat ze kleur brengt in de Fjordenwereld. Ben alleen geen voorstander van kvit Fjorden.

Want? Omdat je de kleur niet mooi vindt? Een ander nadeel kan ik niet bedenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 16:24 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met jullie mooie veulen! En leuke naam, met zo'n zeldzame kleur is het met recht een Unicorn :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 16:25 



 
Profiel   

onpaard schreef
Mars schreef
Mensen, zeg gewoon niets als je geen van van kvit bent… is toch niet aardig om te zeggen in een topic waarin iemand trots haar veulentje laat zien?


A, het is fan en B ik zou niet weten waarom niet.

Ik heb heel veel respect voor Amber al vanaf haar Fjordy topics. Vind het ook leuk dat ze kleur brengt in de Fjordenwereld. Ben alleen geen voorstander van kvit Fjorden.


Omdat het onaardig is. En niet nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 16:35 



 
Profiel   

@janderegelaa

Zelf omdat ik de kleur niet mooi vind en omdat het stamboek ze niet accepteerd. Volgens mij komt dit nog van vroeger. Fjorden komen uit Noorwegen en door de blauwe ogen zijn ze gevoeliger voor zonlicht. In het noorden met veel sneeuw en zon was dat voor een kvit niet optimaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 16:37 



 
Profiel   

Amber, wat leuk dit! Ik vind het een snoepie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 16:39 



 
Profiel   

Mars schreef
Mensen, zeg gewoon niets als je geen van van kvit bent… is toch niet aardig om te zeggen in een topic waarin iemand trots haar veulentje laat zien?


A, het is fan en B ik zou niet weten waarom niet.

Ik heb heel veel respect voor Amber al vanaf haar Fjordy topics. Vind het ook leuk dat ze kleur brengt in de Fjordenwereld. Ben alleen geen voorstander van kvit Fjorden.[/quote]

Omdat het onaardig is. En niet nodig.[/quote]


Het is niet onaardig het is maar een mening. Jij vind paars misschien mooi een ander niet. Dat kan he. Het leven zou heel saai zijn als iedereen hetzelfde leuk zou vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 16:41 



 
Profiel   

Het gaat mij er oprecht om omdat ik mij afvroeg of deze kleur problemen kan geven, niet zozeer bij dit ras maar in zijn algemeenheid. Dus de lichte ogen en huid. Het is heel populair maar als het paard er last van heeft lijkt me het niet wenselijk. Als dit niet zo is ben ik gerustgesteld hoor, het is evengoed een knap ding!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 16:46 



 
Profiel   

onpaard schreef
Het is niet onaardig het is maar een mening. Jij vind paars misschien mooi een ander niet. Dat kan he. Het leven zou heel saai zijn als iedereen hetzelfde leuk zou vinden.


Klopt. Maar je hoeft het niet per se te zeggen/schrijven. Als iemand een paars veulen heeft feliciteer ik haar van harte en wat ik van paars vind hou ik voor me. Is niet nodig om zoiets te noemen, je snapt best wat ik bedoel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 16:58 



 
Profiel   

Anna79 schreef
Het gaat mij er oprecht om omdat ik mij afvroeg of deze kleur problemen kan geven, niet zozeer bij dit ras maar in zijn algemeenheid. Dus de lichte ogen en huid. Het is heel populair maar als het paard er last van heeft lijkt me het niet wenselijk. Als dit niet zo is ben ik gerustgesteld hoor, het is evengoed een knap ding!




Praktijkervaring met meerdere cremellos,

Ik heb gevoeligheid voor zonlicht gezien (en ook voor harde zon harde schaduw, grote contrasten dus. Uitte zich in die situaties als bodemvrees)
Werd deels opgelost door altijd zwart vliegenmasker te gebruiken bij dat dier, ook tijdens rijden.
Dier leek met fel zonlicht ook echt wel pijnlijk te zijn, knijpen met ogen, vervelend gedrag.

Ik heb zonnebrand zeer zeker ook gezien.

En ook een huid die sowieso gevoeliger is voor wondjes, beschadigingen, singelplekken bijvoorbeeld.

Dus het eerlijke antwoord moet zijn dat er wel degelijk soms nadelen aan een dubbele verdunning kunnen zijn.

Zelf zou ik het niet willen hebben, paard met dubbele verdunning.

(Van geen enkel ras dus)


Los daarvan is het veulen uit dit topic natuurlijk een waanzinnig veulen, en snap ik de blijdschap met cremello als je daar zo gericht op hoopte.

Ik ben heel benieuwd hoe deze uitgroeit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 17:00 



 
Profiel   

Cremello en andere dubbel verdunde vormen geven geen (wetenschappelijk) bekende gezondheidsrisico's .
Er is wel en klein welzijnsding te noemen en dat is dat ze vaak slechter tegen fel licht kunnen met hun ogen, dus vaker wat knijpen met de ogen en dus baat hebben bij een uv kap bij felle zon.
Dit is ook vaak zo bij andere kleuren met roze huid rond de ogen + blauwe ogen.
Ik hoef ze zelf niet, maar wat mij betreft is het een vergelijkbare impact als de homozygote appaloosas die nachtblind zijn. Niet heel erg, maar ook niet neutraal.

Gefeliciteerd Amber! Leuk dat je ook wel weer bezig bent met de Fjorden, ik had in mijn hoofd dat je ermee stopte na Gio.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 17:10 



 
Profiel   

Dus dit veulen wordt dan niet in het stamboek ingeschreven vanwege de kleur?
Ze is toch volledig fjord kwa bloed lijnen of heb ik het nu verkeerd begrepen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 18:46 



 
Profiel   

Thnx Mars! Je wilt niet weten dat ik ook evht hele lelijke prive berichtjes op Facebook heb gehad. :Y)

onpaard schreef
@janderegelaa

Zelf omdat ik de kleur niet mooi vind en omdat het stamboek ze niet accepteerd. Volgens mij komt dit nog van vroeger. Fjorden komen uit Noorwegen en door de blauwe ogen zijn ze gevoeliger voor zonlicht. In het noorden met veel sneeuw en zon was dat voor een kvit niet optimaal.


Die snap ik, overigens voor eerst dat ik deze (logische) verklaring vind. Maar de dagen van sneeuw vallen hier gelukkig mee haha

Cantodea11 schreef
Dus dit veulen wordt dan niet in het stamboek ingeschreven vanwege de kleur?
Ze is toch volledig fjord kwa bloed lijnen of heb ik het nu verkeerd begrepen?


Klopt, zoals nu lijkt krijgt ze wel een fjordenpaspoort. Maar gewoon B boek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 19:11 



 
Profiel   

Cantodea11 schreef
Dus dit veulen wordt dan niet in het stamboek ingeschreven vanwege de kleur?
Ze is toch volledig fjord kwa bloed lijnen of heb ik het nu verkeerd begrepen?

Ze mag niet op de keuring komen. Wettelijk gezien moet het stamboek haar wel registreren incl. haar afstamming. In combinatie met een rodblakk hengst krijg je altijd een gulblakk met haar en ik heb begrepen dat dat best een zeldzaamheid is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 19:13 



 
Profiel   

Amber_ schreef
Thnx Mars! Je wilt niet weten dat ik ook evht hele lelijke prive berichtjes op Facebook heb gehad. :Y)

Alleen om haar kleurtje :\ ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 19:20 



 
Profiel   

Dat meen je niet Amber, wat bizar dat mensen hier echt privéberichten om sturen…

Om iets banketstaaf te zeggen. Maar gelukkig heeft je kleine ook een hele berg bewonderaars <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 19:24 



 
Profiel   

Mensen zitten echt raar in elkaar je fokt toch voor jezelf en niet wat andere mensen denken maar goed bij de fjorden mensen zitten wel vaker rare meningen iedereen in zijn waarde laten zou fijn zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 19:37 



 
Profiel   

Amber_ schreef
Thnx Mars! Je wilt niet weten dat ik ook evht hele lelijke prive berichtjes op Facebook heb gehad. :Y)


What the hell. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 20:01 



 
Profiel   

O amber wat is ze prachtig <3

Altijd al fan geweest van mama maar it meisje overtreft d'r gewoon nog eens <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 21:03 



 
Profiel   

Wat sneu, hoe sommige mensen reageren. Raar hoor
Trouwens, ijsberen zijn ook wit en wonen ook in het hoge noorden. No problem. :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-23 23:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 5 [ 114 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen