Warlander veulen Tristan (Ultramar x Bartele 472)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Warlander veulen Tristan (Ultramar x Bartele 472)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 14:11

Al een tijdje maandje geleden geboren, maar nog niet gedeeld op bokt; normaal ben ik een stille meelezer en niet zo handig in het plaatsen (en maken) van foto's etc. Toch zie ik soms best wel interesse in dit 'ras' en omdat er niet zoveel van zijn, deel ik graag mijn passie voor deze kruising!

Voor de lezer die nooit van een Warlander gehoord heeft; dit is een kruising met minimaal 25% bloedvoering van een geregistreerd Fries en/of Iberisch ras. Aangezien ik wel wat in dit ras zie, en ik een Friese merrie in mijn bezit heb die een gouden karakter heeft, barokke roots, maar helaas niet goed genoeg bevonden om opgenomen te worden in het hoofdstamboek van het KFPS (en dus veulenboek is gebleven), ben ik het avontuur aangegaan om een Warlander te gaan fokken. Bijkomend voordeel is dat het inteeltprobleem bij de Fries direct is opgelost. Mijn fokdoel is een veelzijdig, mensgericht, behendig en sterk paardje te fokken met een barokke uitstraling, wat ik vandaag de dag toch wel een beetje bij de Friezen mis. Ze kunnen prachtig lopen, maar ik mis wat ‘vlees op de botten’. Zodoende ben ik gaan inkruisen met de Lusitano; even terug naar de basis (bouw) en wat minder in de extreme gangen.

Klein paspoortje:

Naam: Tristan
Geboren: 18 april 2023
moeder: Yannewietske ( voor de Friezenkenners, ze is een Bartele 472 x Fetse 349)
vader: Ultramar (goedgekeurde APSL dekhengst van bokker ElCid)

Hij zal ingeschreven gaan worden bij het Warlander Studbook http://warlanderstudbooksociety.com.au

Pas geboren...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niet zo'n scherpe foto, en helaas met graasmasker (maar daardoor kunnen moeder en kind wel de hele dag de wei op ;) ) maar toch... ze kijken hier zo leuk
Afbeelding

Afbeelding

Zijn mooie hoofdje waar ik helemaal weg van ben <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En tot slot nog wat van zijn behendigheid geprobeerd vast te leggen, maar dat valt nog niet mee... (ik ben bijna altijd alleen bij de paarden en heb geen hulp of fotograaf :D )

Afbeelding

Afbeelding
Gas!!
Afbeelding

Ennn, HO! "Sliding stops" of het vanuit snelheid in 1 keer stilstaan kan hij erg goed, ik zie hem bijna nooit onderuit gaan. Wat dat betreft lijkt de extra power die ik in de achterhand (en kantelvermogen bekken) probeerde te fokken wel goed te zitten!

Afbeelding

Mijn plannen met hem? In eerste instantie was een hengst voor de verkoop (want hier alleen merries op stal), maar hij heeft zijn charmes mee en ben toch wel heel benieuwd hoe hij uit gaat groeien. Dus toch maar opzoek naar een opfok... Maar dat is voor later, nu vooral genieten.

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:59

Leuk om de kleine Tristan hier te zien. Hij is alweer veel meer "paard" dan toen we hem gezien hebben, echt een leukerd. Wij zijn ook heel benieuwd hoe hij uit gaat groeien. Die een na laatste foto is geweldig!

Papa Ultramar is ook trots op zijn 1e Warlander kind. +:)+

Afbeelding

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:23

Prachtig veulen! Bijna ras typischer oud type fries als die sport modellen van nu :j
Ik houd ook van wat meer vlees
Als mijn bijrijpaard toendertijd wel gedekt zou zijn, had ik ook voorkeur voor ibirisch erop

Lijsken
Berichten: 1023
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:24

Wat een leuk veulentje, ik houd wel van een mooie effen zwarte :j

En interessant om wat te lezen over Warlanders, daar ben ik totaal onbekend mee. Als ik je OP goed lees is alles waar 25% Fries of Iberisch in zit een Warlander. Is dat de enige eis?
Want als je een Iberisch paard kruist met KWPN en dat veulen vervolgens nogmaals met KWPN krijg je een héél ander beestje dan wanneer je een Fries kruist met een grote maat Welsh pony en dat weer kruist met een shetlander. (om maar eens een gek voorbeeld te noemen) Maar beiden voldoen aan de eis van 25% Iberisch of Fries.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:33

Leuk om een Warlander tegen te komen hier.
Ik heb zelf een 5 jarige Warlander.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:39

Lijsken schreef:
Wat een leuk veulentje, ik houd wel van een mooie effen zwarte :j

En interessant om wat te lezen over Warlanders, daar ben ik totaal onbekend mee. Als ik je OP goed lees is alles waar 25% Fries of Iberisch in zit een Warlander. Is dat de enige eis?
Want als je een Iberisch paard kruist met KWPN en dat veulen vervolgens nogmaals met KWPN krijg je een héél ander beestje dan wanneer je een Fries kruist met een grote maat Welsh pony en dat weer kruist met een shetlander. (om maar eens een gek voorbeeld te noemen) Maar beiden voldoen aan de eis van 25% Iberisch of Fries.



Nee niet helemaal, het officiële stamboek in Australië accepteert geen ander bloed dan Iberisch x Fries.
Met 25% ander bloed zou het veulen ingeschreven kunnen worden bij Warlander sport horse.
Zijn 2 verschillende stamboeken.
In Nederland is er nog geen stamboek.

http://www.warlanderstudbooksociety.com ... standards/
Laatst bijgewerkt door BugsFunny op 25-05-23 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:39

Lijsken schreef:
Wat een leuk veulentje, ik houd wel van een mooie effen zwarte :j

En interessant om wat te lezen over Warlanders, daar ben ik totaal onbekend mee. Als ik je OP goed lees is alles waar 25% Fries of Iberisch in zit een Warlander. Is dat de enige eis?
Want als je een Iberisch paard kruist met KWPN en dat veulen vervolgens nogmaals met KWPN krijg je een héél ander beestje dan wanneer je een Fries kruist met een grote maat Welsh pony en dat weer kruist met een shetlander. (om maar eens een gek voorbeeld te noemen) Maar beiden voldoen aan de eis van 25% Iberisch of Fries.


Het ligt iets anders, staat hier uitgelegd; http://www.warlander.org/breedstandard.html

Citaat:
Warlander: Warlanders are derived from the crossbreeding of Friesian and Iberian purebred horses. The Warlander must not be more than 3/4 - (75%), nor less than 1/4 - (25%), of either of these two base breeds. No other breed influence is permitted. Warlanders may be bred to eligible Warlander, Friesian, and Iberian lines so long as the above criteria is maintained.


Edit; Bugsfunny reageerde tegelijkertijd :o

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 15:51

@ ElCid: Ja hij groeit echt als kool! In het begin vond ik hem nog heel fijntjes, maar hij krijgt nu al zoveel meer 'body'. Ik zal proberen zo nu en dan weer een foto-update te geven! Nu ik eindelijk uitgevonden heb hoe dit werkt moet dat toch lukken zou je zeggen...

@Joanne1987: Dankjewel! Zo zie ik ze dus ook graag :)

@Lijsken: Dank, ik was ook verrast dat hij helemaal effen was, want Ultramar heeft minimaal wit dus er was een kleine kans.. Hoewel ik een beetje wit niet erg gevonden had hoor, maar helemaal zwart benaderd de Fries toch het meest :D
Je hebt trouwens gelijk hoor, mijn omschrijving is wat te beknopt geweest. Maar het Warlander stamboek is enkel open voor een kruising tussen het Friese ras en de Iberische (PRE of Lusitano) rassen, waarvan de kruising dus niet minder dan 25% van deze rassen mag zijn (als je snapt wat ik bedoel). Ik vind het wat lastig om goed uit te leggen, maar op de website die ik in de OP heb staan staat het uitgebreid uitgelegd mocht je er meer over willen lezen (wel Engels).

@ BugsFunny: Die is ook gaaf zeg! Leuk om een schimmel-versie te zien! Hoe is hij qua beweging? En staat hij ook ingeschreven als Warlander of als Cruzado?

Edit; dank voor jullie waardevolle toevoegingen bij de uitleg ElCid en BugsFunny +:)+ Je hebt inderdaad ook de Sport Horse variant waarbij KWPN wel ingekruist mag worden, echter richt ik me op het oorspronkelijke 'barokke' doel (spreekt mij het meeste aan)

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 16:16

Finesse schreef:
Dank, ik was ook verrast dat hij helemaal effen was, want Ultramar heeft minimaal wit dus er was een kleine kans.. Hoewel ik een beetje wit niet erg gevonden had hoor, maar helemaal zwart benaderd de Fries toch het meest :D


Ultramar vererft heel weinig/ geen wit. Hij heeft een geheel effen zwarte dochter en de "grootste" aftekening die hij heeft doorgegeven waren een kolletje en een half wit voetje. Er wordt wel gezegd dat "zwart wit weg drukt" en dat lijkt bij Ultramar ook wel te kloppen.

Leuk, updates zijn altijd fijn. Als hij op zijn vader gaat lijken dan komt er wel wat body in maar zal hij ook niet heel zwaar worden.

Lijsken
Berichten: 1023
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Warlander veulen Tristan (Ultramar x Bartele 472)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 17:14

Dank allemaal voor de informatie! Dat klinkt inderdaad een stuk logischer :j

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 22:27

Finesse schreef:
@ BugsFunny: Die is ook gaaf zeg! Leuk om een schimmel-versie te zien! Hoe is hij qua beweging? En staat hij ook ingeschreven als Warlander of als Cruzado?


"Helaas" heeft hij alleen een Spaans paspoort.
Hij is geboren in Spanje en zijn fokker heeft hem nooit ingeschreven.
Hij is qua beweging wel meer als een PRE.
Qua karakter totaal geen Spanjaard.
Hij is echt ontzettend chill.
Wel flink eigenwijs maar ja dat is te verwachten :')

Getty_Maan

Berichten: 2591
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Warlander veulen Tristan (Ultramar x Bartele 472)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:45

Wat een stoer veulen, ziet er mooi gebouwd uit. Benieuwd hoe hij uitgroeit.

Hier trouwens ook een Friese merrie Bartele X Fetse :D

Schimmel hierboven is ook prachtig.

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-23 13:30

BugsFunny schreef:
"Helaas" heeft hij alleen een Spaans paspoort.
Hij is geboren in Spanje en zijn fokker heeft hem nooit ingeschreven.
Hij is qua beweging wel meer als een PRE.
Qua karakter totaal geen Spanjaard.
Hij is echt ontzettend chill.
Wel flink eigenwijs maar ja dat is te verwachten :')


Jammer dat zijn bloedlijnen niet zijn vastgelegd, maar hij is er niet minder leuk om! :) En een tikkeltje eigenwijs, dat houdt het uitdagend toch?

Getty_Maan schreef:
Wat een stoer veulen, ziet er mooi gebouwd uit. Benieuwd hoe hij uitgroeit.

Hier trouwens ook een Friese merrie Bartele X Fetse :D

Schimmel hierboven is ook prachtig.


Ja ik ook, vooral heel benieuwd of zijn lendenpartij wat sterker is dan die van zijn moeder. Vooralsnog lijkt hij heel makkelijk te bewegen.
Leuk dat je ook een Bartele x Fetse hebt! Mooie merrie hoor (even in je profiel gespiekt). Zo te zien een tikkeltje luxer dan die van mij. Bartele hoofdjes zijn toch altijd wel chique, dat zie je in veel nakomelingen terug.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 13:37

Leuk dat je een warlander hebt gefokt.

Ik geloof wel in deze kruising en dat dit een toevoeging kan zijn ook om de Fries wat meer barok en ouderwets te houden zeg maar.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 13:38

Zo, wat een ruig veulen :~ Hij is práchtig, zowel qua bouw als uitstraling en, voor zover je daar vanaf een foto wat over kunt zeggen, beweging. Eigenlijk vind ik hem er meer Fries uitzien dan de hedendaagse volbloedfries.

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 13:39

gaaf hoor! Had ik ooit een veulen willen fokken dan had ik dat heel graag met Ultramar gedaan, ik vind hem zo beeldschoon (en volgens mij ook met een heel goed karakter). Ben benieuwd hoe dit veulen zich gaat ontwikkelen

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 13:45

Kinke schreef:
gaaf hoor! Had ik ooit een veulen willen fokken dan had ik dat heel graag met Ultramar gedaan, ik vind hem zo beeldschoon (en volgens mij ook met een heel goed karakter). Ben benieuwd hoe dit veulen zich gaat ontwikkelen


Ultramar heeft inderdaad een heerlijk karakter. Echt een gentleman en het mooie is dat hij dat ook aan zijn kinderen doorgeeft <3 .

Nog maar even een plaatje van hem spammen.
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 13:52

Koper schreef:
Zo, wat een ruig veulen :~ Hij is práchtig, zowel qua bouw als uitstraling en, voor zover je daar vanaf een foto wat over kunt zeggen, beweging. Eigenlijk vind ik hem er meer Fries uitzien dan de hedendaagse volbloedfries.


Ik denk dat het meer naar het oude type Fries neigt, die waren ook ronder en meer barok. Tegenwoordig hebben ze vaak lange en slechte ruggen en zijn ze 20 cm groter zo wat dan vroeger. :+

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 14:07

Elisa2 schreef:
Ik denk dat het meer naar het oude type Fries neigt, die waren ook ronder en meer barok. Tegenwoordig hebben ze vaak lange en slechte ruggen en zijn ze 20 cm groter zo wat dan vroeger. :+


Nou, 20 cm is het niet, zo klein zijn ze nooit geweest. Dan zouden het pony's zijn geweest :o ;) . Stokmaat lag/ ligt tussen 155 en 170 cm, waarbij de laatste samengaat met de huidige "modernisering". Ook bij de Friezen is de "verdressuurpaarding" een dingetje waardoor het oorspronkelijke type steeds meer verdwijnt omdat alles ineens "dressuurgefokt" moet worden om nog maar te zwijgen over de huidige ( kleur) fokkerij an sich..............met alle nadelige gevolgen als erfelijke ziektes van dien.
Het ras is overigens ontstaan door inmenging met Iberische paarden ( nu dus de Lusitano en PRE) dus het terugkruisen met die rassen zal inderdaad zorgen voor een paard wat mogelijke het oudere, barokke model wat meer krijgt en vooral sterkere ruggen en, voor een rijpaard van belang, een meer dragende i.p.v. stuwende gang. Dat stuwen is fijn voor trek/ werk/ koetspaarden maar voor de dressuur minder gewenst, dan moet er gedragen worden.

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Warlander veulen Tristan (Ultramar x Bartele 472)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 16:33

Ultramar en m'n Ierse dame zou ook leuk zijn :D

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 17:33

Kinke schreef:
Ultramar en m'n Ierse dame zou ook leuk zijn :D


Al weer wat jaren terug hadden we een kennis die daar ook over dacht. Is uiteindelijk niks geworden van haar kant i.v.m. verkoop van die merrie.
Zou best een leuke combinatie zijn.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Warlander veulen Tristan (Ultramar x Bartele 472)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 18:27

Ja ik doelde op 1.55cm als hele normale maat.

Wij hebben nog een oud type Fries gehad, die was 1.60cm. Mooi barok, rond met een sterke rug er in.

Als ik nu op de Friezen stoeterijen loop komen er heel veel dik boven de 170cm uit.

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 18:46

Elisa2 schreef:
Ja ik doelde op 1.55cm als hele normale maat.

Wij hebben nog een oud type Fries gehad, die was 1.60cm. Mooi barok, rond met een sterke rug er in.

Als ik nu op de Friezen stoeterijen loop komen er heel veel dik boven de 170cm uit.



Aha, op die fiets ;) .
Ja, hier staat er eentje van bijna 170 cm; dat vind ik al een reus van een paard. Op het dekstation waar wij met Ultramar springen staan ook een aantal van die joekels. Zo jammer van het ras.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Warlander veulen Tristan (Ultramar x Bartele 472)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 19:05

Ik kende dit ras helemaal niet, wat gaaf TS! Mooi sterk veulen ook! Benieuwd hoe hij opdroogt!

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Warlander veulen Tristan (Ultramar x Bartele 472)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 19:29

Nog even wat veulenspam; dit is geen Warlander maar een Lusaloosa ;-) ( moeder is een Ned. Appaloosa). Deze keer een merrietje.
Afbeelding