Totale verrassing… shet X tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-23 10:24

Onze shetmerrie loopt al jaren zonder problemen in de kudde tinkers.
Het is de rijpony van dochter lief, altijd al wat dik en rond geweest, maar het is een Shetlander, dus zo abnormaal is dat niet.

Er loopt ook gewoon altijd een tinkerhengst in de groep, ook dat altijd zonder probleem, ze loopt zo onder zijn buik door, dus wat kan er fout gaan denkt een mens dan…

Tot echt 2 dagen terug stond ik haar eens goed te bekijken en dacht van ‘die staat toch wel heeel heeel dik en veel buik naar beneden, die zou toch niet drachtig kunnen zijn?….’ Ook had ze voor haar uier wat verdikking, maar dan veeg je dat weg, ‘zal wel door veel te dik staan zijn’, want visueel en technisch leek het me gewoon onmogelijk, tinkerhengst is breed gebouwd, kleine 1.40m, shetje is 1.03 hoog, we hebben geen Putten en heuveltjes in de wei, dus onmogelijk toch?

En dan kom je deze morgen in de wei en vind je dit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoe hij het gedaan heeft, geen idee…. Alleen wel duidelijk dat hij er weldegelijk in geslaagd is :+ (en neen, er stond nooit iets anders mannelijks ik de wei, zelfs geen hengstenveulen vorig jaar, dus er is geen andere optie)

Wel mooi hoe de natuur dat netjes regelt, veulen is iets groter en grover dan een standaard shet veulen, maar niet in die mate dat het voor haar een probleem geeft.

Dus iedereen die denkt dat het altijd veilig is, want ze kunnen er totaal niet bij…. Het kan echt !

Dennenboom

Berichten: 701
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:35

Gefeliciteerd met de kleine aanwinst! <3

Maar opzich verbaast mij dit helemaal niks, als hengsten willen kunnen ze veel. Dat heb je nu zelf ook ontdekt ;)

Valt me wel op dat de pony een dikke bult bij de kaak heeft.. heeft ze hier geen last van?

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:35

Gefeliciteerd met je veulen! Ben benieuwd hoe hij uitgroeit.

Ons is vroeger zowel door onze hengstenhouder als door onze dierenarts verteld dat het veulen zich altijd aanpast aan de moeder. Aangezien mijn vader grotere rijpony's wilde fokken omdat wij nog groeiden, werd er dus rustig met een veel grotere hengst gedekt. Veulens pasten zich inderdaad altijd aan aan de moeder. Hoeveel groter ze uitgroeiden verschilde.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-23 10:37

Dennenboom schreef:
Gefeliciteerd met de kleine aanwinst! <3

Maar opzich verbaast mij dit helemaal niks, als hengsten willen kunnen ze veel. Dat heb je nu zelf ook ontdekt ;)

Valt me wel op dat de pony een dikke bult bij de kaak heeft.. heeft ze hier geen last van?



Is nog een stukje winterhaar, er zit geen bult hoor.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:39

Beetje naïef gedacht :') ik ken ook alleen maar het gezegde dat ze als ze willen altijd wel een manier vinden. En dat grootte dan niet uitmaakt.

Gelukkig is het allemaal goed gegaan met moeder en veulen. Benieuwd hoe het veulen gaat uitgroeien

Jorex

Berichten: 9939
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:41

Wat een verrassing!

Ik ben heel benieuwd hoe dit tankje uitgroeit. Mooi grof veulen al, maar niet helemaal de bedoeling. Voortaan de shet maar niet meer bij de hengst in dan. _O-

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:41

Wooh wat een ultieme verrassing! Zo schattig!

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-23 10:42

Het ging al een jaar of 5-6 goed, dus op den duur ga je er ook niet meer van uit dat het echt kan, want al de vorige jaren slaagde hij er ook niet in….

DuoPenotti

Berichten: 29458
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:44

Oeps....

Ja dat dit kon heb ik wel eens vaker gehoord.
Fijn dat het allemaal goed is gegaan :j
En leuk diertje

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:48

Oeps. Wel een leuk diertje. Fijn dat alles goed is gegaan.

Swifter
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:49

Wat een leuk veulen! Merrie of hengst? Ben benieuwd hoe die uitgroeit!

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-23 10:51

Swifter schreef:
Wat een leuk veulen! Merrie of hengst? Ben benieuwd hoe die uitgroeit!


Hengstje

Dank voor de leuke reacties, vind het zelf ook een leuk afbaksel en benieuwd hoe vlug hij de hoogte in gaat.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:52

Zo wat een knoeperd van een veulen. Daar zal ze t niet heel makkelijk mee gehad hebben. Gelukkig is het goed gegaan. Gefeliciteerd. Benieuwd wat daarvan komt. Die zal in korte tijd wel even groot zijn als zn moeder. Wel opletten dat mams het aankan met voeden.

Josien_

Berichten: 9005
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:53

Mij is ook altijd verteld dat als ze willen, ze wel een weg vinden :D ! Maar ik snap ook dat als het al een paar jaar goed gaat dat je er dan niet meer op rekent.

Ben wel heel benieuwd hoe deze uit groeit!

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:55

Gefeliciteerd. Fijn dat hij gezond en wel op deze wereld is gekomen.
Zijn er nog meer merries in de weide?

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:57

Proficiat met de nieuwgeborene! Wat een fors veulen,is die echt pas 1 dag oud??

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-23 10:58

Babootje schreef:
Zo wat een knoeperd van een veulen. Daar zal ze t niet heel makkelijk mee gehad hebben. Gelukkig is het goed gegaan. Gefeliciteerd. Benieuwd wat daarvan komt. Die zal in korte tijd wel even groot zijn als zn moeder. Wel opletten dat mams het aankan met voeden.


Mams heeft altijd al behoorlijk wat kilo’s te veel gehad en staat de hele zomer samen met de kudde op best volle weides… komt volgens mij helemaal goed en indien niet wordt ze netjes bijgevoerd(maar ik verwacht daar echt geen problemen door qua aankunnen, hebben hier al vaker bv b-pony X tinker gehad ook, scheelt dan 10cm en dat kwam zelfs nooit in de buurt van een mams die moeite had en te veel af viel)

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-23 10:59

anjali schreef:
Proficiat met de nieuwgeborene! Wat een fors veulen,is die echt pas 1 dag oud??


Gisteren stond er echt nog niets naast, ja dus… alleen kan hij bv wel gisteren avond laat geboren zijn, dat weet ik niet, maar ik denk het niet, stond nog wat wankel, dus denk echt niet dat die al 12u oud is.

Nymphe

Berichten: 506
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: omgeving Emmen

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:04

Wat een verrassing! :wow: Ben wel benieuwt hoe de hengst er uit ziet.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:08

Wat leuk! Gefeliciteerd met dit onverwachte verassingsveulen :D Heb je ook een foto van de papa? Veulen ziet eruit alsof die een mooi kleurtje heeft. Fijn dat de bevalling goed is gegaan.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:10

Van mijn vriendin uit de hondenwereld heb ik vernomen dat het hele grote reuen ook op verrassende wijze wel lukt om hele kleine teven te dekken en andersom ook maar dat laatste lijkt me minder belastend voor de (grotere) teef.

Winged

Berichten: 33027
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:11

Zit al een leuk koppie op. Wel een behoorlijke verrassing. Hoe ga je hem noemen? Shetlandertechnisch is het dit jaar de S. Dus dan is Surprise wel heel typerend :+

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-23 11:15

Afbeelding
Afbeelding

Dit is dus de papa, Smokey black qua kleur en mama dus gewoon zwart.


Qua naam, mama heeft geen stamboek, was ook nooit gekocht om mee te fokken, komt van een manege, een alles kunner die gewoon fantastisch is als kinderpony… we hebben ze al een jaar of zes dacht ik, kan maanden stil staan, je gooit daar een zadeltje op en ze doet braaf wat ze hoort te doen, sneeuw in de winter? Leuk, dan hangen we er voor de slee en weer een heel braaf dier die betrouwbaar is en geen stap verkeerd zet, gaan alleen naar buiten, bomproof,… gewoon het complete plaatje van hoe een kinderpony er uit moet zien…. Alleen zal de kinderpony nu dus even een pauze krijgen (al wordt er sowieso niet heel veel mee gedaan)

MarliesV

Berichten: 15191
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:25

Heb je ze nu wel direct gesplitst? Dat je niet straks weer die merrie drachtig hebt?

Mooi uitgepakt veulen <3.Gelukkig is het goed gegaan, toch altijd een risico met zo'n maat verschil.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-23 11:29

Ja, de shet merrie zit nu met haar shetvriendje(een stokoude shet merrie die nog kleiner is, loopt ook al jaren in de kudde, maar die is zeker niet drachtig) en haar veulen in een aparte weide, lesje geleerd :o