Totale verrassing… shet X tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Punz

Berichten: 8569
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 21:25

Citaat:
Want het is wel degelijk belangrijk om een dragende merrie met goed kwalitatief voer bij te voeren.


Is misschien iets te generaliserend
Als je een dier van een schraal ras op een kwalitatief goede wei houdt hoeft er echt niet zoveel bij hoor.

Hoe het toch komt dat wij mensen steeds denken dat we altijd iets toe moeten voegen.
Soms moet dat inderdaad, maar echt lang niet altijd. Vaak niet zelfs.

Maar ja:
Dat vinden wij als mensen dan weer moeilijk. Een robuust/sober ras ook echt robuust sober houden....


On topic:
Merrie en veulen zien er super uit. Gefeliciteerd TS !

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 21:41

Wat een schatje! Hij is ook gewoon geboren met een snor <3

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 21:41

Punz ga nou niet net doen alsof die paarden in het wild leven...

Natuurlijk gaat het soms ook goed, maar ook wat niet weet wat niet deert, want vaak wordt de link niet gelegd als een jong paard op de foto wordt gezet en er bemerkingen zijn. Dat is dan gewoon "pech", net als veel ongelukken worden toegeschreven aan "pech" of "toeval". Heel vaak is het helaas ook slecht management.

En ik heb het hier niet over de situatie van ts specifiek, ik reageer alleen op het bericht dat het onzin is om een dragende merrie bij te voeren.

tengeltje11
Berichten: 7145
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-23 21:46

Groot verschil is waarschijnlijk warmbloed versus koudbloed?
Hier allemaal koudbloeden en die moeten echt niet veel…. Een warmbloed zal daar mss anders in zijn.
Hier zitten fokmerries van 8 en 9 die vier geboren zijn en nog ooit in hun leven iets extra gehad hebben, nog nooit iets gemankeerd hebben,…. Dat bewijst toch wel dat het gewoon wel kan met deze paarden?

JudithGigi

Berichten: 4216
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 21:54

Hahahaha oh arme shetlander _O-

Heel leuk dier, en wat een joekel inderdaad!

flintstones
Berichten: 134
Geregistreerd: 15-08-22
Woonplaats: in een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 21:56

Laat me denken aan een verhaal dat mijn moeder ooit vertelde van een paard dat ze gekend had (ik heb dat paard vroeger ook eens gezien)
Was een veulen van een merrie shet en een hengst van 1m70... ze moesten de merrie op een verhoog zetten om het veulen te laten drinken
Veulen is een klein paard geworden en heeft zelfs wedstrijden gelopen

Wel een cutie btw

Punz

Berichten: 8569
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 22:06

Nikass:
Waar heb ik gezegd dat die paarden in het wild lopen?

Ik quote een stuk tekst en zeg dat dat misschien iets te generaliserend is.

En dan zeg ik dit:

Citaat:
Als je een dier van een schraal ras op een kwalitatief goede wei houdt hoeft er echt niet zoveel bij hoor.
Hoe het toch komt dat wij mensen steeds denken dat we altijd iets toe moeten voegen.
Soms moet dat inderdaad, maar echt lang niet altijd. Vaak niet zelfs.


Staat nergens iets over in het wild lopen.

Alleen iets over dieren van een schraal/sober ras. Dat is heel wat anders

En imo ook daar weer heel genuanceerd: SOMS moet er iets bij... maar lang niet altijd....

Anastasia24

Berichten: 2716
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 22:19

Och ik zou me doodschrikken om eerlijk te zijn, fijn dat het goed is gegaan! laten we hopen dat het knappe ding goed opgroeit!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 22:22

Sorry Punz, ik nam aan dat het duidelijk was waar ik op reageerde.
Ik reageerde op "hoe komt het toch dat wij mensen steeds denken dat wij iets moeten toevoegen?"
Bij gehouden dieren is het vrij normaal dat je ze iets toevoegt, ze verzorgt, toch?

Ts: uiteraard kan het ook goed gaan. En sommige dingen die bijvoorbeeld op een foto blijken, komen (gelukkig) niet naar voren in de praktijk. En sommige dingen weet je nooit zeker waar het precies door komt.
Zo beviel een kennisje van mij van een zoontje met nierschade. Ze had tijdens de zwangerschap regelmatig een wijntje gedronken. Dat kán de oorzaak zijn, maar het hoeft niet.
En misschien hebben jouw paarden een top leven, alle omstandigheden optimaal. Dan is de kans dat alles goed gaat uiteraard groter.
Het is alleen jammer dat vaak wordt onderschat, zowel bij paarden als bij mensen, hoe ontzettend veel invloed de periode van dragen vóór de geboorte, heeft op het leven vanaf de geboorte.

Nogmaals, ik kon het niet laten om even te reageren op de stelling dat het onzin is om een dragende merrie bij te voeren. Ik wilde geen discussie starten, en je niet het plezier in je schattige verrassing bederven.

maralyn

Berichten: 10425
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 22:28

Whahaahha.
Wel enorm fijn dat alles goed is gegaan.

Laat je niet gek maken trouwens.
Shetten tinkers zijn sober van ras.
Dus met de voedingsstoffen geloof ik het wèl.

Wat een hoofdje heet ie ook.
Ik ben benieuwd hoe hij überhaupt in die buik gevouwen heeft gezeten.

Ik moest echt proesten om de op. Ik dacht.... Neeeeee

Maar toch... Jaaaaaaaa :')

aliida

Berichten: 19
Geregistreerd: 12-09-22
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 22:49

Gefeliciteerd met je veulen, hij is wel heel schattig <3 En ik had eigenlijk wel je reactie willen zien toen je hem voor het eerst zag :)) :')

Punz

Berichten: 8569
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 22:55

Nikass:
Dat is wel serieus iets wat ik me regelmatig afvraag hoor. Gewoon bij het houden van gedomesticeerde dieren/paarden.
En dan heb ik het natuurlijk niet over wat gewoon de basale verzorging is / de basale behoeftes ( voldoende kwalitatief goed ruwvoer, voldoende vrije beweging op een ruim genoeg oppervlak en goed gezelschap )

Ik ben echt van mening dat wanneer dat goed in orde is dat er niet zo gek veel bij hoeft. Zeker niet bij de sobere rassen

En ja: genoeg dieren waar er echt wel wat extra's bij moet. Maar waar het mij om gaat is de reflectie op het individu. De nuance. En niet zomaar uit gewoonte, generaliserend handelen. Soms moet er iets extra's bij. Vaak ook niet.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 23:26

Een kruising shet-tinker...ben ik de enige die nu al uitkijkt naar de topics over een jaar of 4, als dit monstertje wordt ingereden??? Wat een eigenwijze kop zit er al op :o :')

Gefeliciteerd, TS, fijn dat het allemaal goed is gegaan!

Hutcherson

Berichten: 7365
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 00:34

Hahaha wat een prachtige verrassing. Je hebt geen tijd gehad om je druk te maken of t veulen niet te groot wordt voor de merrie, krijgt het genoeg voeding, is de merrie veilig, etc etc.
En kijk eens wat een leuk mixje je hebt. Ben heel benieuwd hoe dit ding uitgroeit. Wat leuk, proficiat.

Kabayo

Berichten: 14043
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 00:46

Wintu schreef:
Wordt er bij een geboortetopic van een goed verlopen bevalling altijd zo gezeurd? Man man man, wat een negativiteit.

Ik vind bokt nog mild. Ik vind ook dat TS behoorlijk naïef is geweest en vind het ook wel risicovol deze stokmaat verschillen :o

Desalniettemin is het een enorm leuk veulen. Leuk gelukt! Ben benieuwd hoe deze uitgroeit. Gefeliciteerd!

BelgenGek

Berichten: 2253
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 07:16

Gefeliciteerd met je veulen!
Ongelofelijk dat hij in z'n moeder gepast heeft, wat een grote..

Avalanche

Berichten: 16067
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 07:41

Vooraf waarschuwen is een ding. Dat snap ik. Maar achteraf, kom op zeg. Er staat al een veulen naast, het is niet alsof TS terug in de tijd kan om een en ander te veranderen, dat is niet hoe het werkt. Dus ik snap de negativiteit ook niet zo goed.

Punz schreef:
Hoe het toch komt dat wij mensen steeds denken dat we altijd iets toe moeten voegen.
Soms moet dat inderdaad, maar echt lang niet altijd. Vaak niet zelfs.

Food sharing is een heel basaal menselijk instinct en bedoeld om een band te creëren. Dat is waarom mensen altijd willen voeren.

Dat het zo bij andere soorten niet werkt, is geloof ik niet iets waar veel mensen zich bewust van zijn.

Echwel

Berichten: 12468
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:23

Ach wat een manneke.
Zelf ooit ook zo een verrassing gehad...
Wij hebben hem Blunder genoemd

liviavdg

Berichten: 79
Geregistreerd: 13-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:25

Wat een verhaal en wat een schatje!! Konden we maar doorspoelen naar 4 jaar later, ben zo benieuwd hoe hij er dan bij staat <3

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:51

Ik lees hier dat de hengst de "schuld"krijgt, maar vlak een hengstige merrie niet uit, weet voorvallen dat het andersom was. Grote merrie en kleine hengst, nou ze ging er gewoon bij liggen.

Mer1980

Berichten: 18871
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:58

Morganlefay schreef:
Ik lees hier dat de hengst de "schuld"krijgt, maar vlak een hengstige merrie niet uit, weet voorvallen dat het andersom was. Grote merrie en kleine hengst, nou ze ging er gewoon bij liggen.


Zeker als mijn merrie hengstig is dan loopt ze achteruit naar de ruinen en pist ze ze recht in de bek..... De viezerik. Scheelt wel scan kosten ik weet nu wanneer te insemineren ;)

Gefeliciteerd met het veulen. Ik zou hem Hummer noemen ;)

Koper

Berichten: 30278
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:04

Morganlefay schreef:
Ik lees hier dat de hengst de "schuld"krijgt, maar vlak een hengstige merrie niet uit, weet voorvallen dat het andersom was. Grote merrie en kleine hengst, nou ze ging er gewoon bij liggen.

Yep, heb ook zo'n merrie gehad. Een shet. Kon nooit rustig met d'r op het ruiterpad wandelen. Als er namelijk iemand met een ruin aan kwam gereden moest ik d'r in bedwang houden. Hoe groter de ruin hoe beter, ze raakte helemaal in katzwijm van bruine warmbloeden. Daarom vroeg ik al meters van tevoren of mensen een ruin hadden, waarop steevast de vraag kwam of ik een hengst bij me had.

Nee. Een sletlander.

TS is alles nog goed vandaag met je merrie en veulen?

pien_2010

Berichten: 43448
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:22

Punz schreef:
Nikass:
Waar heb ik gezegd dat die paarden in het wild lopen?

Ik quote een stuk tekst en zeg dat dat misschien iets te generaliserend is.

En dan zeg ik dit:

Citaat:
Als je een dier van een schraal ras op een kwalitatief goede wei houdt hoeft er echt niet zoveel bij hoor.
Hoe het toch komt dat wij mensen steeds denken dat we altijd iets toe moeten voegen.
Soms moet dat inderdaad, maar echt lang niet altijd. Vaak niet zelfs.


Staat nergens iets over in het wild lopen.

Alleen iets over dieren van een schraal/sober ras. Dat is heel wat anders

En imo ook daar weer heel genuanceerd: SOMS moet er iets bij... maar lang niet altijd....


Klopt dit. Een goede kennis van mij fokt al jaren merens. Die zijn super sober, lopen in de groep, net als deze paarden van TS, op de wei met een hengst erbij (en eventueel wat hengstveulentjes), krijgen in de kudde hun veulens, er wordt amper of niet ingegrepen in het proces of bij de bevalling (uitzondering als dit nodig is) en dat gaat gewoon goed. Dit sobere ras staat nog vrij dicht bij de natuur.

Een andere vriendin die heeft totaal andere paarden (warmbloed) en dat is een totaal ander proces. De dierenarts komt voor KI, alles wordt opgevolgd met scans, echo's en allerlei toetertjes en belletjes met voeding etc etc. De merries bevallen in een grote stal binnen. Dat is gewoon een totaal ander proces en onvergelijkbaar. Het een is niet beter als het ander, maar het is gewoon anders.

Als N het voer gaat geven dat A met de warmbloeden geeft dan gaat het 100% zeker mis . Dat moet je gewoon laten en normaal sober houden. Dus die nuance is belangrijk.

nevica

Berichten: 1013
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:27

Koper schreef:
Nee. Een sletlander.


:') _O-

Gefeliciteerd TS! Hij heeft wel echt al een boeven koppie. }>

Binoche
Berichten: 532
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:29

Wat een knap veulentje TS, gefeliciteerd!

Zal wel schrikken geweest zijn voor jullie, maar alles is goed gegaan en ik vind de merrie er ook wel goed uitzien zo net na de bevalling.

Ik ben normaal echt geen fan van tinkers, maar zijn papa is wel zeer knap. Benieuwd hoe hij opgroeit. Kijk al uit naar meer foto's!